Notebook raakt soms oververhit en valt uit

Pagina: 1
Acties:
  • 116 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• cc12
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22-05 14:46
Mijn notebook heeft een P4 processor op 3 GHz (geen mobile), soms bij langdurige cpu-intensieve taken valt mij notebook wel eens uit. Mijn vraag is: kan ik de FSB verlagen zodat de processor wat minder warm wordt? BTW, de FSB valt niet in de BIOS te veranderen. Dus: bestaat er een programma om die FSB te regelen of wordt het tijd voor een lager geklokte processor?

• Giga_Bjorn
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 30-09-2025
Waar heb jij je notebook staan als je hem van die zware intensieve taken laat doen, en hoe warm is de notebook als hij uitvalt?

Want als je hem op schoot hebt of op de bank laat staan kan hij minder goed zijn warmte kwijt dan als hij op tafel staat. Dit is helemaal belangrijk als hij een fan aan de onderkant van de notebook heeft.

Ik zit niet links, ik zit niet rechts, ik zit recht achter voor mijn pc.

• endless
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Ik heb dit probleem ook met mijn laptop.
Een Toshiba Sattelite Pro met een 1,7 Ghz Centrino

Na ongeveer 50 minuten gamen valt de laptop in één keer uit. Erg jammer.
Bij mij komt het denk ik omdat de laptop volledig fanless is en toch redelijk warm wordt.

De processor wordt met een heatpipe gekoeld en de GPU volgens mij niet. ( geForce 4 )

Het moederbord wil weleens oplopen tot 60 graden.

Weet iemand hier misschien ook een oplossing voor?

• cc12
Giga_Bjorn schreef op maandag 24 oktober 2005 @ 11:33:
Waar heb jij je notebook staan als je hem van die zware intensieve taken laat doen, en hoe warm is de notebook als hij uitvalt?

Want als je hem op schoot hebt of op de bank laat staan kan hij minder goed zijn warmte kwijt dan als hij op tafel staat. Dit is helemaal belangrijk als hij een fan aan de onderkant van de notebook heeft.
Ik heb hem dan op een tafel staan. De temperatuur zal ik nagaan (overigens zijn er verschillende temperaturen die gemeten worden maar ik ga eran uit dat je de hoogste temperatuur bedoelt).

• cc12
Temperatuur is zo rond de 84 a 85 graden voordat mijn notebook uitvalt.

[ Voor 27% gewijzigd door cc12 op 24-10-2005 17:09 ]

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Zet eens iets onder je laptop (en dan niet waar de fan zit uiteraard), zodat er meer ruimte is tussen de tafel en je notebook. Bijv. een boek of een paar cd's aan weerkanten oid. Er kan dan meer frisse lucht worden aangezogen. Die paar millimeter ruimte die er standaard tussen zit is wel erg minimaal namelijk. Vooral bij 100% belasting.

[ Voor 9% gewijzigd door Palomar op 24-10-2005 18:30 ]

• cc12
Dat is inderdaad mogelijk en doe ik dus ook maar liever verhelp ik het probleem op een ander manier want ook het typen e.d. gaat dan wat lastiger. Overigens zit er aan de achterkant al een ruimte van 2cm hoog.

Waarschjnlijk is er dus geen mogelijkheid om met software de processor te temperen?

Mischien moet ik toch maar denken om een andere processor in te zetten.

Verwijderd

Probeer eens iets onder je laptop te leggen (aan de achterkant) en werk er dan eens op volt deze dan nog steeds uit. Breng hem terug waar je hem hebt gekocht en vraag om de modification kit! Bij hp doen ze dit! :o

• cc12
Verwijderd schreef op dinsdag 25 oktober 2005 @ 18:58:
Probeer eens iets onder je laptop te leggen (aan de achterkant) en werk er dan eens op volt deze dan nog steeds uit. Breng hem terug waar je hem hebt gekocht en vraag om de modification kit! Bij hp doen ze dit! :o
Hierboven heb ik al geschreven dat het idd mogelijk is om iets onder te zetten maar dat dat niet wenselijk is.

Bestaat er software waarmee je makkelijk de fsb kan verminderen? Of moet ik gaan denken aan peltier elementen?

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Niet dat ik er veel verstand van heb, maar peltier elementen verbruiken volgens mij zoveel stroom dat men er vaak een aparte voeding voor gebruikt in een normale PC :o Lijkt me dus niet echt geschikt voor een laptop ;) (als je het uberhaupt al kan inbouwen.

Als je nog garantie hebt zou ik dat eerst proberen (bij de symptonen die jij beschrijft kun je gewoon garantie claimen). Nadeel is dat je je laptop ws. een tijdje kwijt bent.

Indien je geen garantie meer hebt zou ik het ding eens voorzichtig openschroeven. Vaak kun je wel eenvoudig bij de processor door het toetsenbord los te halen of dmv. een klepje aan de onderkant. Kijk dan of er niet teveel of te weinig koelpasta op de cpu zit en of de koeler goed vast zit e.d.

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Je kan via de BIOS waarschijnlijk wel de fsb wat terugschroeven, of misschien de CPU iets minder spanning geven.

• cc12
Garantie: heb ik niet meer.
BIOS veranderen: heb ik bij topicstart al aangegeven -> lukt niet.
En spanning terugschroeven: hoe doe je dat :?

• FragileM64
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 25-05 23:29
Heb je al eens gekeken of er niet onnoemelijk veel stof inzit vanbinnen? Was bij ne kerel die ik ken ook het probleem en na wat uitkuisen met uitspuiten met zo'n bus lucht ging zen temp naar 50-60 graden en waren de problemen voorbij.

Q6700 @ 3400Mhz | 2*2GB | Ati 4870 512MB

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
endless schreef op maandag 24 oktober 2005 @ 11:42:
Ik heb dit probleem ook met mijn laptop.
Een Toshiba Sattelite Pro met een 1,7 Ghz Centrino

Na ongeveer 50 minuten gamen valt de laptop in één keer uit. Erg jammer.
Bij mij komt het denk ik omdat de laptop volledig fanless is en toch redelijk warm wordt.

De processor wordt met een heatpipe gekoeld en de GPU volgens mij niet. ( geForce 4 )

Het moederbord wil weleens oplopen tot 60 graden.

Weet iemand hier misschien ook een oplossing voor?
Dit klinkt toch wel als een vrij nieuwe laptop. Als je nog garantie hebt, moet je daarvan gebruik maken, dit soort dingen horen eigenlijk niet voor te komen.

TS: Heeft deze variant ook helemaal geen speedstep? Als je Speedstep hebt kan je namelijk met SpeedSwitchXP je kloksnelheid vast zetten, mocht dat helpen. :)

• cc12
Syseeminfo meld: familiy 15 model 2 stepping 7 ~3054MHz.Kan niets vinden over speedstep. Maarja het gaat in mijn geval ook om een gewone P4 processor (en naar ik meen op een 478 socket).

Ik kan natuurlijk een andere processor erin zetten maar erg veel zin heb ik niet aangezien ik de luchkanaal ed eraf moet halen en opnieuw moet installeren plus koelpasta etc 8)7 :O

Maar nog geen tweaker die weet hoe je de fsb softwarematig naar beneden kan tweaken (ik weet, tweakers willen hun computers juist sneller/optimaler maken maar dit past volgens mij in hetzelfde straatje thuis.)

• orionpax
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21-05-2024
Heb je al eens geprobeerd je laptop te stofzuigen? Die krengen zuigen dat namelijk in grote getalen aan. Hierdoor kan de koeling minder worden en de laptop dus te heet worden. (Stofzuigen via de bestaande fan gaten.)

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:05
Luchtkanaal schoonmaken en verse (betere) koelpasta erop doen kijken hoever je dan zit met je temps.

• cc12
orionpax schreef op woensdag 26 oktober 2005 @ 10:24:
Heb je al eens geprobeerd je laptop te stofzuigen? Die krengen zuigen dat namelijk in grote getalen aan. Hierdoor kan de koeling minder worden en de laptop dus te heet worden. (Stofzuigen via de bestaande fan gaten.)
Dan zal ik even mijn moeder moeten roepen :D

Nee, ik zal idd even kijken maar mijn notebook heeft nogal een flinke luchtkanaal en 2 ventilators, 1 voor de processor en 1 voor de chipset (als ik het goed heb)
Pagina: 1