[Subdomeinen] alles op 1 plek laten uitkomen

Pagina: 1
Acties:
  • 138 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• iznogood
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Beste mensen,

Ik heb 2 domeinnamen bij dezelfde hostingprovider ( namelijk space1.nl ). Van domeinnaam nr.2 wil ik graag *.domeinnaam.nl door laten verwijzen naar 1 punt zodat ik vanaf hier de subdomeinen kan laten opvangen door php.

Dit is het huidige record:
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/~d.langeslag/mx.jpg

Nu lijk mij dat hij alles alle subdomeinen moet doorverwijzen naar eenzelfde punt ( ik ben wel een leek met mx records ). Als je echter een willekeurig subdomein invult dan krijg je een pagina van de hostingprovider dat er geen pagina aanwezig is op het punt waar je naartoe probeert te surfen.

Kan iemand mij duidelijkheid verschaffen?

Just as Good

• HielkeJ
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Je moet je 2e domein op 1 of andere manier koppelen aan je hostingpakket, zodat Apache of IIS of wat dan ook weet waar hij naartoe moet met dat domein.

Dat weet hij nu dus niet.

• iznogood
  • Niet online
HielkeJ schreef op maandag 24 oktober 2005 @ 11:21:
Je moet je 2e domein op 1 of andere manier koppelen aan je hostingpakket, zodat Apache of IIS of wat dan ook weet waar hij naartoe moet met dat domein.

Dat weet hij nu dus niet.
Zoiets dacht ik al... mijn 2e domein is gekoppeld aan het hostingpakket, maar als ik subdomeinen wil aanmaken dan moet ik dat bij hun web-based doen. Dit is volgens hun niet mogelijk met een scriptje. Dit was de reden waarom ik het met die mx records aan de gang ben gegaan.

Hoe nu te handelen? Htaccess maybe?

Edt: draait overigens op apache/linuxbased mogelijkheid voor perl scripts/cgi-bin.

[ Voor 9% gewijzigd door iznogood op 24-10-2005 11:33 ]

Just as Good

• Fles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-04-2023
Snap ik het nou goed dat domeinnaam 1 er eigenlijk niets mee te maken heeft? Of wil je alles van de subdomeinen van domein 2 naar domein 1 laten verwijzen?

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:04

Nakebod

Nope.

iznogood schreef op maandag 24 oktober 2005 @ 11:24:
[...]
Dit is volgens hun niet mogelijk met een scriptje. Dit was de reden waarom ik het met die mx records aan de gang ben gegaan.
Je kan misschien met een .htaccess file samen met mod_rewrite iets proberen.
http://httpd.apache.org/docs/1.3/mod/mod_rewrite.html voor de 1.3 docs,
http://httpd.apache.org/docs/1.3/mod/mod_rewrite.html voor de 2.0 docs.

In princiepe zou je met mod_rewrite alles kunnen afvangen en doorsturen naar waar je maar wilt. (Andere map, file, url..)
Alleen, mijn ervaring op mijn eigen server was, dat ik de mod_rewrite voor mijn persoonlijke site (Domein1.nl) in de .htaccess moest zetten voor de site die in apache als default documentroot staat. (Domein2.nl)
Ik denk zelf dat er ergens bij mij nog een optie ergens verkeerd staat, maar normaal zou het wel moeten werken via een .htaccess

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

• iznogood
  • Niet online
Graveheart schreef op maandag 24 oktober 2005 @ 11:34:
Snap ik het nou goed dat domeinnaam 1 er eigenlijk niets mee te maken heeft? Of wil je alles van de subdomeinen van domein 2 naar domein 1 laten verwijzen?
1 domeinnaam heeft er niks mee te maken:

Root
|-Domain1folder deze gaan we niet gebruiken
|-Domain2folder deze wel

Ik wil alles van subdomain 2 doorverwijzen naar Domain2folder, maar ik kan in de records alleen het server ip opgeven en geen mappen.

Ik heb een htaccess gemaakt op deze manier:
code:
1
2
3
4
5
6
 RewriteEngine On
 Options +FollowSymlinks
 RewriteBase /
 RewriteCond %{HTTP_HOST} *.domain.com
 RewriteCond %{REQUEST_URI} !domain2folder/
 RewriteRule ^(.*)$ domain2folder/$1 [L]

Als ik dit in een .htaccess bestand in de root zet dan krijg ik op ieder subdomein ( wat reeds bestaat ) een internal server error..

[ Voor 35% gewijzigd door iznogood op 24-10-2005 12:01 ]

Just as Good

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:04

Nakebod

Nope.

Mijn rewrite:
code:
1
2
3
4
RewriteEngine On
RewriteCond %{HTTP_HOST} ^stats.nakebod.nl$
RewriteCond %{REQUEST_URI} !^/stats/
RewriteRule (.*) http://www.nakebod.nl/?page=stats$1

Internal server error is meestal een foute config, dus ergens zit er iets fout. Ik denk dat *.domain.com iets als ^*.domain.com moet worden, of ^.domain.com

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

• iznogood
  • Niet online
Nakebod schreef op maandag 24 oktober 2005 @ 12:02:
Mijn rewrite:
code:
1
2
3
4
RewriteEngine On
RewriteCond %{HTTP_HOST} ^stats.nakebod.nl$
RewriteCond %{REQUEST_URI} !^/stats/
RewriteRule (.*) http://www.nakebod.nl/?page=stats$1

Internal server error is meestal een foute config, dus ergens zit er iets fout. Ik denk dat *.domain.com iets als ^*.domain.com moet worden, of ^.domain.com
De internal server error is niet opgelost door ^.domain.nl of ^* te gebruiken.

[ Voor 22% gewijzigd door iznogood op 24-10-2005 12:13 ]

Just as Good

• iznogood
  • Niet online
Na een hele dag uitgezocht te hebben wat het probleem zou kunnen zijn heb ik me erbij neergelegd dat Space1.nl een aantal functies van .htaccess heeft uitgeschakeld, waardoor het praktisch onmogelijk is om allesubdomeinen.domein.nl door te laten verwijzen.

Is het misschien een optie om zelf een dns server te gaan draaien en de verwijzingen van mijn domeinen door te verwijzen vanuit space1 naar mijn eigen server? uiteraard zal ik de hosting dan ook zelf gaan doen.

Wat ik verder dan wil weten is: ( als de bovenstaande optie realistisch is )
- welke ftp server voor linux is het beste?
- welke dns server?
- welke mailserver?
- wat ga ik gebruiken voor de statistieken?

Iemand anders nog tips/tricks over verwante programma's/onderwerpen?

[ Voor 24% gewijzigd door iznogood op 24-10-2005 16:14 ]

Just as Good

• Vesta
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Als je een subdomein aanmaakt in het control panel, kun je dan ook de wildcard * invoeren? Zo niet, kun je een (server)alias opgeven? Probeer daar dan *.domeinnaam.nl in te voeren. Maak anders een apart subdomein aan, en vraag de hoster of zij daar een alias aan kunnen toevoegen. Technisch gezien is het 1 extra regeltje, maar dan hou ik geen rekening met hun control panel en alle bijkomende problemen ;)
Na een hele dag uitgezocht te hebben wat het probleem zou kunnen zijn heb ik me erbij neergelegd dat Space1.nl een aantal functies van .htaccess heeft uitgeschakeld, waardoor het praktisch onmogelijk is om allesubdomeinen.domein.nl door te laten verwijzen.
Als je met "RewriteEngine On" al een fout krijgt kun je inderdaad geen rewrites gebruiken.
Is het misschien een optie om zelf een dns server te gaan draaien en de verwijzingen van mijn domeinen door te verwijzen vanuit space1 naar mijn eigen server? uiteraard zal ik de hosting dan ook zelf gaan doen.
Zo te zien kun je in hun dns gewoon het ip-adres opgeven van je eigen server. Je hoeft dus geen eigen dns server te draaien. Een webserver is al voldoende.
Wat ik verder dan wil weten is: ( als de bovenstaande optie realistisch is )
- welke ftp server voor linux is het beste? proftpd, pureftp
- welke dns server? bind is populair
- welke mailserver? postfix, exim, sendmail, courier
- wat ga ik gebruiken voor de statistieken? aw-stats, webalizer
Je hebt blijkbaar geen ervaring met linux servers. Verdiep je dan eerst in de servers, vooral mbt de beveiliging. Vraag je ook af of je alles wel nodig hebt (ftp, smtp, pop3, imap). En heb je al een webserver met php, eventueel mysql etc? Hoe ga je de backup doen? Het is behoorlijk veel werk om een server goed op te zetten.

Ik zou eerst je hoster vragen of zij dit kunnen regelen. In principe is het eenvoudig te doen, zolang er geen aparte scripts draaien die de wijziging weer ongedaan maken.

• iznogood
  • Niet online
De hostingprovider accepteerd geen wildcards en zijn ook niet coulant genoeg om een uitzondering te maken.

Ik heb inderdaad niet veel ervaring met linux, maar heb het voor elkaar gekregen om een http/mysql/pop3 server op te zetten. Met de dns en de ftp server heb ik nog wat problemen, maar die los ik nog wel op. Voor de config maak ik vooral gebruik van Webmin, maar dat lijkt me ook niet ideaal. Ik probeer het zelf zo goed mogelijk te configgen en ik laat er ook wat andere mensen naar kijken om zeker te weten dat het allemaal goed is.

Het kost me wel 10x zoveel tijd om een eigen server te draaien, maar het voordeel is wel dat ik geen limitaties heb dus ik ga er gewoon voor :)

Just as Good

• PeterJ1702
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 28-10-2005
Ik heb een subdomein naar een andere poort als 80 op mijn router laten forwarden, vervolgens de router het probleem op laten lossen
Is dit iets?

de meeste computerproblemen beginnen vlak boven het toetsenbord

• iznogood
  • Niet online
PeterJ1702 schreef op maandag 24 oktober 2005 @ 20:51:
Ik heb een subdomein naar een andere poort als 80 op mijn router laten forwarden, vervolgens de router het probleem op laten lossen
Is dit iets?
Lijkt in eerste instantie een goed idee... nadeel is is dat mijn router een hardwarematigerouter is en dat ik bij de velden van binnenkomend/uitgaand alleen het laatste cijfer van het ip kan opgeven.

Maar vertel eens hoe jij dat dan precies hebt opgelost?

Just as Good

• Vesta
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
iznogood schreef op maandag 24 oktober 2005 @ 20:35:
Het kost me wel 10x zoveel tijd om een eigen server te draaien, maar het voordeel is wel dat ik geen limitaties heb dus ik ga er gewoon voor :)
Groot gelijk, ik ben er zelf ook een tijdje mee bezig geweest en het is allemaal erg leerzaam. Met ftp (proftpd) heb ik eigenlijk geen problemen gehad, voor zover ik kan herinneren werkte het out-of-the box. Ik ga nu wel offtopic, maar tegen welke problemen loop je op?

• PeterJ1702
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 28-10-2005
Werk met win2K3 server, subdomeinen luisteren allen naar een eigen poort op de webserver op het eigen netwerk (subwebs).
Router zorgt voor juiste forwarding.

de meeste computerproblemen beginnen vlak boven het toetsenbord

Verwijderd

Ok even een paar dingen ophelderen dan maar:

1) De dns instellingen staan waarschijnlijk wel goed, dat is het probleem niet. Probleer anders:
code:
1
nslookup blatest1234.domain2.tld
Vanuit start->uitvoeren->cmd.
Krijg je het goeie IP adres terug dan is je dns in ieder geval goed.

2) Je hosting moet zoals hierboven ook al staat beschreven een toevoeging doen aan de httpd.conf file. Zolang ze dat niet doen kan je hem gewoon niet op jou stukje webspace krijgen, en kan je dus proberen tot je een ons weegt, maar het komt dan gewoon niet aan op de goeie directory, en dus niet door jou scripts.

3) Dit kan je alleen op lossen door zelf een server te gaan draaien of een hosting zoeken die ook custom dit soort informatie kan toevoegen aan de httpd.conf. Vanwegen deze flexibiliteit ga ik zelf ook servers colocaten (Ik kan wel alles bij mijn huidige hosting(echt ALLES!), maar het is niet flexiebel genoeg (in de zin van zelf dingen aanpassen)).

4)..
PeterJ1702 schreef op maandag 24 oktober 2005 @ 20:51:
Is dit iets?
Yea right. DNS niveau heeft geen poortjes, alleen IP adressen. Dus je kan op DNS niveau helemaal niets laten doorverwijzen naar een andere poort. Dat moet je zelf doen. Je kan wel in je router instellen dat 80 extern naar 81 intern gaat, maar dat is iets heel anders.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 24-10-2005 22:05 ]

Pagina: 1