Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[AVAST]Ervaring onder Linux

Pagina: 1
Acties:

• Lawrentium
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-11 19:26
Ik las vandaag wat over het AV programma Avast voor Linux. Nu wilde ik graag weten wat de ervaring is van mensen met dit programma onder Linux. Ik gebruik namelijk een Linux Fileserver, waar veel Windows bestanden (EXE's, etc etc) op worden gedeelt, maar is deze wel geschikt voor dit soort gebruik, of kan ik misschien een ander AV programma gebruiken voor Linux?

[ Voor 3% gewijzigd door Lawrentium op 24-10-2005 11:07 ]

• nwagenaar
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-11 18:53

nwagenaar

God, root. What's the differen

Er zijn diverse antivirus programma's voor het Linux platform en Avast is er daar één van. Persoonlijk gebruik ik ClamAV (OpenSource), Bitdefender en F-Prot (beiden gratis te gebruiken buiten een commerciele omgeving) voor het scannen van bestanden en e-mail (icm MailScanner).

ClamAV is toch echt wel een topper op gebied van resources en het doet niet onder ten opzichte van de commerciele broertjes. Er is volgens mij ook een daemon die je kan gebruiken voor realtime access van bestanden (gebruik hem zelf niet, doe gewoon elk uur een scan vanuit een cronjob). Van de commerciele varianten, ben ik enorm te spreken over F-Prot. Enorm snel en makkelijk te gebruiken en niet prijzig. McAfee voor Linux zou ik links laten liggen omdat de performance gewoon enorm slecht is alsmede ook de automatische update routines. Bitdefender is ook een goede scanner maar redelijk onbekend en momenteel in test op het systeem op gebied van resources, etc.

Wat betreft Avast, zelf vond ik op Windows het pakket niet goed lopen. Het was redelijk vlot en pakte de meeste virussen maar was voor mij te kinderachtig. Bovendien was/is Avast redelijk onbekend en ik heb een beter gevoel bij andere producten (is persoonlijk, maar toch).

Overigens, is dit niet meer een topic voor NWOS?

[ Voor 4% gewijzigd door nwagenaar op 24-10-2005 14:50 ]

Mijn Neo Geo MVS collectie

• Lawrentium
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-11 19:26
Ik heb net gekeken op de F-Prot site, en het ziet er goed uit. Ik denk dat ik het deze week nog even ga proberen. Nu wil ik alleen nog weten of F-Prot nou ook EXE's en andere Windows files scanned, of deze gewoon links laat liggen, aangezien ik het voor een kleine fileserver wil gebruiken.

• nwagenaar
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-11 18:53

nwagenaar

God, root. What's the differen

Lawrentium schreef op maandag 24 oktober 2005 @ 15:55:
Ik heb net gekeken op de F-Prot site, en het ziet er goed uit. Ik denk dat ik het deze week nog even ga proberen. Nu wil ik alleen nog weten of F-Prot nou ook EXE's en andere Windows files scanned, of deze gewoon links laat liggen, aangezien ik het voor een kleine fileserver wil gebruiken.
F-Prot scant in principe alle bestanden (heb het net even getest) en dus ook EXE's, COM's, etc. Het ondersteund ook het uitpakken van compressed bestanden. Het is gewoon een commandline editie van F-Prot (DOS had dit ook al) en heeft een zeer snelle scan engine.

Overigens, ClamAV is wellicht ook wel iets om naar uit te kijken. Volgens onze e-mail logs, pakt het gewoon alles wat F-Prot en Bitdefender ook detecteert.

Mijn Neo Geo MVS collectie

Verwijderd

Volgens mij kun je op de avast site gewoon een trial aanvragen, dan kan je ook avast eeen maand proberen. Van clamav vind ik het jammer dat hij geen bestanden kan repareren, wat heel soms bij windows wormen nog wel eens handig kan zijn.

Overigens gebruik ik zelf op mijn servertje clamwin tot volle tervredenheid. Voor windows heb ik zowel avast als clamwin (windows versie van clamav) geinstalleerd. Inmiddels gebruik ik als gratis scanner alleen nog avast omdat clamwin weinig virussen ook daadwerklijk verwijderde.