Er zijn diverse antivirus programma's voor het Linux platform en Avast is er daar één van. Persoonlijk gebruik ik ClamAV (OpenSource), Bitdefender en F-Prot (beiden gratis te gebruiken buiten een commerciele omgeving) voor het scannen van bestanden en e-mail (icm MailScanner).
ClamAV is toch echt wel een topper op gebied van resources en het doet niet onder ten opzichte van de commerciele broertjes. Er is volgens mij ook een daemon die je kan gebruiken voor realtime access van bestanden (gebruik hem zelf niet, doe gewoon elk uur een scan vanuit een cronjob). Van de commerciele varianten, ben ik enorm te spreken over F-Prot. Enorm snel en makkelijk te gebruiken en niet prijzig. McAfee voor Linux zou ik links laten liggen omdat de performance gewoon enorm slecht is alsmede ook de automatische update routines. Bitdefender is ook een goede scanner maar redelijk onbekend en momenteel in test op het systeem op gebied van resources, etc.
Wat betreft Avast, zelf vond ik op Windows het pakket niet goed lopen. Het was redelijk vlot en pakte de meeste virussen maar was voor mij te kinderachtig. Bovendien was/is Avast redelijk onbekend en ik heb een beter gevoel bij andere producten (is persoonlijk, maar toch).
Overigens, is dit niet meer een topic voor NWOS?
[
Voor 4% gewijzigd door
nwagenaar op 24-10-2005 14:50
]