[Word XP] .PNG invoegen MET behoud van originele grootte

Pagina: 1
Acties:

• LuNaTiC
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Topicstarter
Sorry jongens, maar ik heb een n00bprobleempje die waarschijnlijk zo opgelost kan worden, maar kan het echt ff niet vinden.

Ik moet een flink aantal documenten maken waar een hoop screenshots in voorkomen. Het probleem is dat als ik een afbeelding invoeg dat Word XP hem automatisch resized (groter maakt). Ik wil gewoon de originele grootte.

Nu kan ik hem natuurlijk wel handmatig verkleinen, maar dat is niet praktisch want a) dat moet ik dan heel vaak gaan doen, en b) ik wil graag alle afbeeldingen dezelfde grootte/scherpte, en niet dat de ene er toch net iets groter/scherper uitziet.

Wat heb ik al langsgelopen:

Ik heb wat instellingen doorlopen bij de opties van Word (met name bij edit --> cut&paste options), maar no luck here.

Op GoT heb ik gezocht, maar kwam eigenlijk alleen op dit topic uit: [rml][ Word XP] Insert pictures onscherp?[/rml]

Op de microsoft site wat doorzocht in de office afdeling: http://office.microsoft.c...8_aIJz&TRC=100&iStartAt=1

Google gezocht maar krijg ik alleen artikelen over hoe je kunt resizen in Word, maar dat lukt me zelf ook nog wel 8)7

Ik zal vast wel op de verkeerde dingen zoeken, als iemand een oplossing heeft of een zetje in de goede richting graag. Het zal vast wel weer een simpele instelling zijn ergens maar ik zie hem op de vroege morgen over het hoofd denk ik :X

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

• DoDo
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-08 21:24
Je kan proberen om he tin te voegen door: Invoegen-Object-Bitmapafbeelding en dan proberen, hier insert hi jze dan goed ^^

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Topicstarter
Hmm, thnx, maar helaas werkt het niet. Het zijn allemaal PNGs die ik wil invoegen, en als ik het op die manier invoeg zie je alleen maar een labeltje met bestandsnaam.png ipv een plaatje...

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

• DoDo
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-08 21:24
Ok nog iets :P, Probeer hem is gewoon in te voegen en dan in de werkbalk figuur te selecteren "Beginwaarden van het figuur"

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Topicstarter
zal wel de laatste knop op de balk zijn zeker (Reset picture? :P (btw: nederlandstalige software is jakkie bah :P)).

Helpt ook niet helaas... blijft gewoon vergroot.

• RikTW
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21-08 23:53
Ik heb nooit echt VBA gebruikt in combinatie met Word, maar zou het met een klein scriptje niet moeten kunnen? (En ja, dat is behoorlijk overkill om er voor te zorgen dat Word met zn tengels van het plaatje afblijft 8)7)

@hieronder: Ranzig is het goede woord inderdaad :)

[ Voor 17% gewijzigd door RikTW op 24-10-2005 10:35 ]

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Topicstarter
Geen idee, met VBA heb ik geen ervaring. en het lijkt me idd een beetje overkill, zo niet ranzig :P

anders moet ik misschien maar even kijken of ik niet aan een recentere Word kan komen, wie weet helpt dat. Maar toch vaag, je zou toch denken dat dit simpel op te lossen moet zijn :?

• RikTW
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21-08 23:53
Het is wel te doen volgens mij; macro maken met
code:
1
2
Selection.InlineShapes(1).ScaleHeight = 100
Selection.InlineShapes(1).ScaleWidth = 100

en aan een sneltoets hangen; dan selecteer je het plaatje en ram je op de sneltoetscombinatie; of je laat de macro loopen door ieder plaatje in het bestand natuurlijk

• djexplo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 31-07 15:50
De standaard resolutie van afbeeldingen in Word is 200dpi, (kijk maar eens bij afbeeldingen comprimeren op de afbeelding balk). Waarschijnlijk hebben jouw'n screenshots een andere resolutie, vandaar dat ze vergroot worden. Waarschijnlijk als deze wel 200dpi zijn werkt het wel..
edit:
In word 2003 blijken png-bestanden met verschillende resoluties even groot te worden afgebeeld in het word document. En zie ik ook geen vergroting of verkleining van de foto's

Je kan ook open-office pakken, daar de plaatjes in plakken en opslaan als .doc document en daar vandaan de plaatjes naar je huidige documenten toe kopieren.

[ Voor 19% gewijzigd door djexplo op 24-10-2005 10:52 . Reden: getest.. ]

'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Topicstarter
In Word 2003 (ff snel getest op mn laptop hier) heb ik hetzelfde probleem... vaagheid

edit: en het lijkt alleen met PNG het geval te zijn... heb ff hetzelfde plaatje in GIF formaat opgeslagen en dat toont ie wel correct... dan maar alles in GIF (ben meer PNG fan, maar goed, scheelt een hoop gedoe zo, en GIF is ook acceptabel met screenshotjes :))

iig bedankt voor de hulp. Mocht iemand alsnog een oplossing hebben, gaarne :P

offtopic:
Soup-Nazi rules :P

[ Voor 72% gewijzigd door LuNaTiC op 24-10-2005 11:01 ]

Pagina: 1