Toon posts:

[3.11 en XP] Data overzetten - suggesties gevraagd

Pagina: 1
Acties:
  • 185 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Begin maar vast met lachen, het mag... 8)

Ergens in een kast (je kent dat wel) had ik nog een oude 486 staan met W3.11 erop. Nu ben ik aan het opruimen en wil ik deze wegdoen, maar uiteraard wil ik zeker zijn dat eventuele data die er nog op staat :
  1. bewaard blijft => overgezet wordt naar mijn XP machine
  2. weg is (geen Tonino effect)
Specs van de oude machine:
  • P486
  • 250Mb HD (gestacked naar 350, ja ja, de goede oude tijd)
  • 3 1/2 inch diskette station
  • telefoonmodem (geen idee meer hoe snel, maar vast niet erg snel)
  • géén USB poort
  • géén CD-Rom station, laat staan brander
  • géén netwerkkaart
  • één (vrije) seriele poort, één parallelle poort (printerpoort)
Ik heb wel een NULL-modem tot mijn beschikking. Eventueel ook een externe brander, maar die heeft enkel een USB aansluiting en geen meegeleverde sw die op 3.11 zou kunnen werken.

De opties die ik kan bedenken om de data over te zetten:
  1. doos floppies kopen, hele oude versie van winzip vinden op het net en data gaan pompen - maar dat gaat ws paar dagen werk zijn
  2. HD in mijn huidige PC pluggen - maar gaat die deze gestackte schijf herkennen en zal 'ie 'm kunnen lezen?
  3. NULL-modem connectie maken - maar kunnen XP en 3.11 met elkaar "praten"?
Ik wil best van alles gaan uitproberen, maar kan me voorstellen dat er voldoende experts hier zijn die me een heleboel tijd kunnen besparen met suggesties (hoe het beter/anders kan) en / of die me voordat ik begin al kunnen vertellen dat één of meer opties niet zullen gaan werken.

Mbt het tweede puntje heb ik weinig inspiratie. Ik kan alleen een low-level format bedenken, maar heb geen schijven meer waarmee ik 3.11 weer op de PC kan zetten zodat ik deze "netjes" af kan leveren bij de kringloopwinkel. Ik heb wel nog ergens de DOS 6.22 schijven liggen.
Plus: een format is natuurlijk niet genoeg als mensen echt de data zouden willen recoveren, maar ja, welke shredder progs werkten op W3.11 en waar kan ik die nu nog vinden ?

Uiteraard zijn ook hiervoor alle tips en suggesties welkom !

Ik besef dat dit een wat idiote vraag is anno 2005 en hoop dat de gezamelijke kennis van de hier aanwezige tweakers (respect !) mij verder kan helpen. _/-\o_

Bij voorbaat dank voor eventuele hulp.

Jrf

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Optie: Extra schijf erin hangen en te bewaren data daarop zetten.

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
Guardian Angel, dank voor je reactie.

Kort door de bocht: ik heb geen "extra" schijf, al valt dat natuurlijk wel te regelen, maar dan kom ik gelijk op de volgende vragen:
  • hoe groot mag die schijf maximaal zijn om onder W3.11 herkent te kunnen worden (ik kan me moeilijk voorstellen dat W3.11 met een 80Gb HD kan omgaan) ?
  • enne... automatische herkenning van nieuwe schijven zat dat al in W3.11 ? Zo nee, hoe ging dat in g*desnaam ook alweer ? Bij installatie via een driver ben ik gelijk alweer bang dat er geen driver voor 3.11 meer te krijgen is.
Sorry, is allemaal zo oud, ik weet het echt niet meer.

• bartgabriels
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16-02 10:01
1) Baat het niet, dan schaadt het niet. Probeer gewoon de HD eens over te steken

2) een nieuwe hd in een oude pc werkt. JE kan gewoon maar een klein gedeelte van de HD beschrijven. Wel zorgen dat je schrijf formateerd is als FAT16

3) Upgrade Win 3.1. Heb je nergens een versie van Windows 95 liggen en een oude netwerkkaart ?

*off topic* Als het bakje al zo lang in de kast staat, welke informatie staat daar dan nog op die je moet hebben?

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Gewoon je 3.11 diskje in een andere PC hangen en dan met explorer je data verplaatsen. Daarnaast bestaan er genoeg disk tools om je disk te wissen onder dos, met of zonder zware defensie methodes.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Je zou de schijf zonder al te veel problemen in je XP pc kunnen proppen. Windows heeft nog steeds ondersteuning voor FAT16 dus zou je gewoon bij je data moeten kunnen.

Wat ik me wel afvraag is wat je precies met die data wil, die je waarschijnlijk al een paar jaar niet meer gezien hebt.

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor al jullie reacties.

Ik zal m'n schroevendraaiers uit de schoenendoos gaan halen ;)
Ik ga de optie oude HD in nieuwe PC uitproberen.

Mbt upgrade naar W95: als ik me goed herinner had W95 al behoorlijk wat ruimte nodig en met een 250Mb HD is dat toch wat lastig.

Mbt oude netwerkkaart inpluggen, heb ik niet, ben na deze oude DT op laptops overgestapt en daar zat alles al in.

Mbt de data: is met name materiaal uit mijn studietijd, op zich niet zo boeiend meer, maar het is toch nog wel handig om bv afstudeersciptie e.d. nog ergens digitaal bewaard te houden.

Verwijderd

wat betreft het 2e punt: download op http://www.killdisk.com de evaluatie versie van killdisk. Hiermee kun je je schijf volledig wissen, alleen je kunt in deze versie minder geavanceerd wissen.

Als je het gedownload hebt, kun je het op diskette zetten, en daar die 486 mee opstarten. Het wissen zal aardig lang duren, denk ik, omdat die schijf niet zo heel snel is.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:00

Maasluip

Kabbelend watertje

De gestackte schijf is in XP wel te zien, maar de data die op de stacker partitie staat niet. Dat is namelijk een groot gecompressed file.
Ik neem aan dat je niet alles wil kopieren (lees: programma's zijn niet interessant), dus je kunt beginnen met alle data die je niet wil kopieren weg te gooien. Als ik het met goed herinner zijn stacker schijven groter en kleiner te maken, dus dan maak je de stacker drive kleiner, kopieer je data van de stacker schijf naar de gewone schijf (die meer ruimte heeft omdat de stacker schijf kleiner is) en ga zo door totdat je alle data van de stacker schijf af hebt.
Als laatste duw je de HD in de XP pc.

Signatures zijn voor boomers.

Verwijderd

Topicstarter
Bryou: dank ga ik doen.

Maasluip: dank voor deze info ! dat is waar ik al bang voor was, darn.. wordt alsnog een behoorlijke rotklus zo te horen.
Als ik het goed heb, heb ik destijds Stacker 3.0 gebruikt. Weet jij toevallig of er nog risico's zaten aan het verkleinen van de gestackte partitie terwijl er nog data opstaat ?
(met andere woorden: ik ga toch niet alsnog die data verliezen als ik de stack verander ?)

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:05

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik heb zoiets een aantal jaar geleden eens uitgevoerd. Oplossing was eigenlijk vrij simpel :)
Laplink 5 en een paralelle link kabel, icm een bootdisk en winzip / pkzip.
Op de 3.11 machine verplaats je alle bestanden en mappen naar 1 "backup-map" Die zip je vervolgens, naar een 8.3 bestandnaam. Want zip kan wel met lange bestanden om gaan, een command prompt onder dos kan dat niet. Vandaar dus dat 8.3 bestand.

Vervolgens Laplink 5 opstarten op beide machines. Kan onder XP problemloos in een command-prompt draaien, en als je je paralelle poort op beide machines goed instelt, zie ze elkaar ook meteen.
Vervolgens de zaak overpompen via de paralelle link kabel (kost je misschein 10 euro) en gaan op de XP machine weer uitpakken :)

Suc6 :)

Edit: Een gestacte schijf zou ik zeker niet in een XP machine hangen. Geen idee wat het gaat doen, maar het kan nooitgoed zin ;)

[ Voor 9% gewijzigd door The Eagle op 25-10-2005 21:06 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Als het windows 3.11 for workgroups is, zou ik voor 10 euro even een realtek netwerkkaartje kopen (deze heeft namelijk uitstekende w3.11 drivers :) ), bij MS de tcpip stack downloaden en die oude bak aan je netwerk vastknopen, heb ik ook gedaan en het werkt goed van mijn xp bak naar de wfw kan ik een drive mapping maken van een share op de wfw machine en heb ik die hele bak leeggetrokken :)

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

Pagina: 1