raid 0 in ubuntu

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
hello

ik zit met een probleem. gisteren wou ik ubuntu op mijn pc zetten.
alles verliep goed tot ik aan het deel kwam waar dat ik mijn harde schijven moest
partitioneren.maar ik heb een raid 0 configuratie. dus normaal zou hij maar 1 harde schijf
moeten zien maar hij ziet er 2.
nu heb ik perongeluk 1 schijf gewist met als gevolg dat mijn windows eraf is
kan iemand mij helpen met dit probleem?

het gaat dus over een silicon image 3114
2 hd's van 250
en ik boot van deze raid 0 configuratie.

dus op een of ander manier moet ik drivers kunnen installeren voordat die aan de installatie van ubuntu begint.

groetjes DnB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Je hebt een zogenoemde FakeRAID. Dat houdt in dat de kaart een gewone IDE (of SATA) kaart is met een beetje ondersteuning voor booten van een RAID-0. Het daadwerkelijke RAID-en gebeurt door software in de drivers.

Met andere woorden: daar heb je geen moer aan :) Je kunt beter een echte hardware RAID kaart kopen of de twee schijven los gebruiken.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gewoon Softraid aanmaken tijdens het partitioneren. Raid0 is mogelijk en werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:41

ThaHandy

Discovery Channel

linux, ik heb nix gezegds O-)

[ Voor 96% gewijzigd door ThaHandy op 24-10-2005 00:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tachyon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-08 23:05

Tachyon

pop the glock

CyBeR schreef op maandag 24 oktober 2005 @ 00:10:
Met andere woorden: daar heb je geen moer aan :) Je kunt beter een echte hardware RAID kaart kopen of de twee schijven los gebruiken.
Ben ik het niet mee eens. Software-RAID kan prima en ook snel werken, zeker met de huidige snelle CPu's.

Ik begrijp alleen niet precies wat nu de TS zijn probleem is: wil hij zijn Windows terug of toch gewoon Ubuntu installeren in raid0?

In het laatste geval: dat gaat volgens mij niet lukken met een dual-boot setup. Je kunt Ubuntu wel in raid-0 installeren, maar dan moet je alletwee de disks daar exclusief voor gebruiken. Het is volgens mij niet mogelijk zowel Windows als Ubuntu op dezelfde raid0-array te installeren.

Tijdens de setup van Ubuntu kom je in de partitioner. Daar moet je eerst je schijven als fysiek raid-volume aanmelden en vervolgens een via de optie 'Configure Software RAID' een MD (multiple-disk) aanmaken. Die kun je dan formatteren met een filesystem.

If we do not change our direction, we will likely end up where we are heading.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Tachyon schreef op maandag 24 oktober 2005 @ 00:21:
[...]
In het laatste geval: dat gaat volgens mij niet lukken met een dual-boot setup. Je kunt Ubuntu wel in raid-0 installeren, maar dan moet je alletwee de disks daar exclusief voor gebruiken. Het is volgens mij niet mogelijk zowel Windows als Ubuntu op dezelfde raid0-array te installeren.
misschien dat het andersom wel werkt.
eerst linux eropzetten in raid
en daarna windows. Omdat bij de installatie van windows die mijn schijven al direct herkent als een raid configuratie. ik moet wel de drivers voor de installatie al meegeven dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Zo zeg ,wat zit ik dit laat te lezen...

Ik neem aan dat je, de TS, je windows (op de fakeraid) weer terug wil hebben. De vraag is dan: heb je Ubuntu op die een schijf geïnstalleerd of heb je alleen de partitietabel/bootsector veranderd? Als je daadwerkelijk iets op de schijf hebt geschreven, is er een aardige kans dat je data van je Windows-installatie kwijt zult zijn.

Hoe dan ook kun je de oude situatie weer enigszins herstellen, als je weet wat de oude situatie was (dus van welke sector tot welke sector je windows partities liepen)

Je kunt een live/boot-cd die (potentieel) fakeraid ondersteunt booten en bijvoorbeeld met gparted, cfdisk of andere geschikte programma's de oude partitietabel op je fakeraid reconstrueren (let er op dat je niet gaat zitten formateren en dergelijke, het gaat alleen om herstel van de partitietabel), je kunt dan eventueel de standaard windows-tools gebruiken om zoveel mogelijk te herstellen.

Ik heb zelf alweer enige tijd FreeBSD (dat fakeraid alias bios-software raids perfect ondersteunt (misschien ook een overweging waard als er geen dringende redenen zijn Ubuntu/GNU-Linux te gebruiken)) vervangen door Ubuntu met behulp van de betreffende pagina op de ubuntuwiki. Ik moest nog wel zelf wat kleine dingetjes aanpassen, als de TS geïnteresseerd en concrete vragen post in dit topic is kan ik eventueel wat op afstand assisteren bij de installatie. 't is trouwens bijna alleen nuttig om bios-software raid te gebruiken als je windows gebruikt of daarmee wilt dual/triple...-booten

Handige trefwoorden: dmraid, device mapper, fakeraid, software raid en de naam van het OS/de distro en de diskcontroller waar het om gaat

[ Voor 9% gewijzigd door begintmeta op 24-10-2005 04:21 . Reden: typo al zitten er op dit late uur vast nog wel een paar meer in, als mensen zo vriendelijk willen zijn me eventueel op fouten te wijzen, wil ik ze graag corrigeren ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
CyBeR schreef op maandag 24 oktober 2005 @ 09:39:
[...]

Ik neem aan dat je, de TS, je windows (op de fakeraid) weer terug wil hebben. De vraag is dan: heb je Ubuntu op die een schijf geïnstalleerd of heb je alleen de partitietabel/bootsector veranderd? Als je daadwerkelijk iets op de schijf hebt geschreven, is er een aardige kans dat je data van je Windows-installatie kwijt zult zijn.

Hoe dan ook kun je de oude situatie weer enigszins herstellen, als je weet wat de oude situatie was (dus van welke sector tot welke sector je windows partities liepen)

Je kunt een live/boot-cd die (potentieel) fakeraid ondersteunt booten en bijvoorbeeld met gparted, cfdisk of andere geschikte programma's de oude partitietabel op je fakeraid reconstrueren (let er op dat je niet gaat zitten formateren en dergelijke, het gaat alleen om herstel van de partitietabel), je kunt dan eventueel de standaard windows-tools gebruiken om zoveel mogelijk te herstellen.

Ik heb zelf alweer enige tijd FreeBSD (dat fakeraid alias bios-software raids perfect ondersteunt (misschien ook een overweging waard als er geen dringende redenen zijn Ubuntu/GNU-Linux te gebruiken)) vervangen door Ubuntu met behulp van de betreffende pagina op de ubuntuwiki. Ik moest nog wel zelf wat kleine dingetjes aanpassen, als de TS geïnteresseerd en concrete vragen post in dit topic is kan ik eventueel wat op afstand assisteren bij de installatie. 't is trouwens bijna alleen nuttig om bios-software raid te gebruiken als je windows gebruikt of daarmee wilt dual/triple...-booten

Handige trefwoorden: dmraid, device mapper, fakeraid, software raid en de naam van het OS/de distro en de diskcontroller waar het om gaat
Nee ik moet mijn windows niet terug hebben. het enigste wat ik wil is dat ik mijn linux aan het werken krijg. bij mandirva 2006 was dit geen probleem daar ging alles vanzelf. maar bij de ubuntu niet.

en volgens mij is het wel mogelijk om windows en linux op een zelfde raidconfiguratie te zetten.
als ik nu eens eerst linux installeer en daarna windows. want mijn windows herkent de configuratie al bij de installatie.

zou je me een beetje stap voor stap kunnen uitleggen wat ik dan moet doen om die in fakeraid te krijgen

het gaat over ubuntu 5.10 the breezy badger en een silcon image 3124
de rest wat je me vraagt daar heb ik zelfs nog nooit van gehoort :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hou eerst eens op met dat FakeRaid :r

Probeer eens wat je denkt, die installs staan er beide zo op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:39

zomertje

Barisax knorretje

Ik heb de discussie over hard- en softwareraid afgesplitst: [rml][ Disc]Liever soft- of hardware raid?*[/rml]

hf :)

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
TS, volg maar de handleiding in de wiki-pagina die ik in mijn vorige post vermelde, die werkt voor het grootste deel prima. Post hier maar weer als iets niet werkt. Als je toch niet wilt dual-booten zou ik trouwens gewoon voor normaal-linux-software raid gaan, maar ik bespeur in je posts dat je eigenlijk toch windows op die schijven wilt hebben.
Pagina: 1