Monitor 'ruis'

Pagina: 1
Acties:
  • 200 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• PH-JPS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-06 10:26
Sinds een aantal dagen heb ik dit probleem bij het opstarten van de monitor:

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~soema007/monitor.jpg

Zoals je ziet ruist de monitor of iets. Als je de monitor net aanzet is het nog veel erger. Na een paar minuten verdwijnt het vanzelf, maar ik ben er niet gerust op.

Het lijkt een opwarmprobleem, maar voorheen is het nooit geweest, en de instellingen staan al jaren hetzelde. Het lijkt me niet dat het aan de videokaar ligt omdat het na een paar minuten over is, en het is alleen als de monitor een aantal uren uit heeft gestaan. (dus niet bij een reboot).

Het gaat om de IIyama HM704UTC.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Toevallig niet afgeschermde speakers of andere magnetische velden in de buurt? Is het ding geaard aangesloten of niet?

Het ziet ernaar uit dat het ding gewoon wat last heeft van interferentie, als dat zo is kan het geen kwaad. Als er niets is dat kan interfereren dan zou ik toch gaan twijfelen aan de monitor zelf.

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:44

XanderDrake

Build the future!

staat er iets van een bureaulamp of een box naast?

mijn CRT beeld vervormt onwijs als ik mijn bureaulamp aanzet.

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16:10
Schroef je monitor eens open en tsjek de condensators, want dit lijkt mij eerder op een slechte afvlakking ofzo.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• PH-JPS
Staan wel boxen naast, maar echt al jaren nooit last. Verder is het stopcontact geaard.

• PH-JPS
The Widow Maker schreef op zondag 23 oktober 2005 @ 22:19:
Schroef je monitor eens open en tsjek de condensators, want dit lijkt mij eerder op een slechte afvlakking ofzo.
Ik wil de garantie liever niet :X kwijt en ik weet echt niet waar ik dan naar moet zoeken

Verwijderd

miss even je monitor op een ander systeem testen , is het dan nog dan denk ik dat je es aanspraak op je garantie moet gaan doen dan

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
johansoema schreef op zondag 23 oktober 2005 @ 22:20:
Staan wel boxen naast, maar echt al jaren nooit last. Verder is het stopcontact geaard.
Ik neem wel aan dat je iig om te testen de boxen hebt verschoven?
bij mij had ik zoiets ook na een tijd, omdat ik de box mss net 2cm naar achteren had geschoven 8)7

• PH-JPS
Ja ik heb inderdaad geprobeerd de boxen te verplaatsen, zonder resultaat.

• M. Mulder
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07-06 14:55

M. Mulder

DPC: Team TFC

Ik denk ook dat het aan de speakers heeft gelegen. Door de speakers weg te halen los je niet gelijk het probleem op. Hij moet eerst "bijtrekken". Als je geluk hebt doet hij dat nog.

Is het een CRT, volgens mij wel, dan sowieso even degaussen !!!!!

• PH-JPS
M. Mulder schreef op maandag 24 oktober 2005 @ 11:07:
Ik denk ook dat het aan de speakers heeft gelegen. Door de speakers weg te halen los je niet gelijk het probleem op. Hij moet eerst "bijtrekken". Als je geluk hebt doet hij dat nog.

Is het een CRT, volgens mij wel, dan sowieso even degaussen !!!!!
Degaussen heeft toch niet zoveel zin als de monitor net aanstaat?

Het rare is dat de monitor dit alleen heeft als hij dus net aan is, na maximaal 2 minuten is het over met het geruis. En ik heb de boxen niet bij de start aan, alleen als ik ga gamen gaan ze aan.

Verwijderd

Het lijkt toch erg op moire

Moiré
Moiré is interferentie als gevolg van kromme lijnpatronen wanneer twee rasters achter elkaar worden gezet. Het eerste raster zit standaard in de beeldbuis en wordt gevormd door het vaste gaatjes- en lijnenpatroon in het shadow mask of door de verticale draden van het aperture grill masker.
Het tweede raster wordt gevormd door het videosignaal (video moiré) of het horizontale lijnpatroon (scan moiré). Omdat het videosignaal continu verandert, is het onmogelijk om video moiré tegen te gaan. Scan moiré daarentegen is afhankelijk van de horizontale scanfrequentie (het aantal lijnen dat per seconde op het scherm geschreven wordt).

Monitoren met een autoscan of multisync functie werken in een groot gebied van scan frequenties, waardoor ze in sommige videomodi extra moiré vertonen. Naar gelang er voor een hogere resolutie wordt gekozen, wordt het moiré-effect duidelijker (en storend) in grijze en/of halftoon kleurvlakken.)

bron: http://www.hardware.info/artikelen.php?id=39&page=6

• PH-JPS
Wat het vreemde is, is dat het dus niet elke keer is. Af en toe heel erg, andere keer weer helemaal niet.

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-07 05:15
Als je nog garantie hebt dan zouik ermee terug gaan want het lijkt erop alsof er echt iets goed kapot aan het gaan is.
Het heeft niks met boxen of moire te maken, daarvoor is de ruis te strak 'netjes'.
Het is mogelijk dat het onderdeel oiv de temperatuur na enkele minuten inderdaad weer goed gaat werken.
Als je iemand met een notebook hebt, laat hem dan eens kijken of het daarmee ook gebeurt. Dan sluit je in ieder geval gelijk uit dat het je videokaart is.

Senile! Senile Oekaki

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
The Widow Maker schreef op zondag 23 oktober 2005 @ 22:19:
NOOIT zomaar doen.
Allereest ben je je garantie kwijt, maar nog veel belangrijker je staat dan bijna in direct contact met hoogspannings dingen en dat is echt levensgevaarlijk.

• PH-JPS
Ik ga toch even de support bellen/mailen hierover, ik heb geen zin in een dode monitor :X

Alvast bedankt voor al jullie reacties. Mochten er nog meer tips zijn hoor ik het graag!! :)

Verwijderd

johansoema schreef op zondag 23 oktober 2005 @ 22:21:
[...]

Ik wil de garantie liever niet :X kwijt en ik weet echt niet waar ik dan naar moet zoeken
Iiyama bellen dus.

edit: te laat

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 14-11-2005 19:08 ]

Pagina: 1