geschikte vervanging voor DiMage Z1

Pagina: 1
Acties:
  • 55 views sinds 30-01-2008

• golfdiesel
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-02 12:39
Ik ben op zoek naar een vervanging voor mijn Minolta DiMage Z1.
Op zich is de Z1 een leuke camera, maar vooral deze eerste editie is niet zonder problemen.
De problemen die ik met de camera heb zijn:

1) erg veel chromatische abberatie en dan ook nog blauw gekleurd en niet paars zoals vaak het geval is zodat het moeilijk weg te werken is. Minolta geeft ondertussen toe dat de lens niet goed is in de Z1, echter kunnen ze daar niets aan doen. (ze geven het pas toe nu alle Z1's zo'n beetje uit de garantie zijn...

2) als het schemerig is dan stelt de camera zeer moeilijk scherp omdat er geen IR hulplicht is.

3) binnenfotografie is een ramp, de belichtingsautomaat werkt alleen goed als er veel licht is. Handmatige belichting gaat beter, maar het ingebouwde display vertekend nogal (op het kleine schermpje lijkt het wel aardig, maar op een groter scherm of op een afdruk is het niet mooi)

De camera heeft ook z'n voordelen zoals:

1) 10x optische zoom
2) zeer lange batterij levensduur (4x AA ipv een dure Li-ION accu)
3) ligt goed in de hand.

Als ik kijk naar wat ik wil kan ik beter een D-SLR kopen, echter het budget laat dat niet helemaal toe, plus dat ik het gemak van een 10 of 12x zoom objectief erg kan waarderen (ondanks de slechtere lichtsterkte).

Er zijn een paar dingen die ik op een camera wil hebben:
1) buiten automatische regelingen moet hij ook manuele instellingsmogelijkheden hebben
2) liefst AA batterijen, niet alleen omdat de oplaadbare variant erg goedkoop is maar ook omdat als je op vakantie bent en je batterijen zijn leeg je altijd wel ergens AA batterijen kan kopen.
3) groot zoomobjectief 10-12x optische zoom.

Ik post dit hier omdat ik de meeste review sites niet echt overzichtelijk vind en ik ze ook niet altijd vertrouw (de Z1 was op de meeste sites een geweldige camera, maar een camera van Aldi maakt betere foto's)

Alle suggesties zijn welkom. prijsklasse tot ongeveer 500 euro vind ik acceptabel. Mag wel iets hoger, maar geen honderden euro's erbij...

"I love the smell of burning diesel in the morning. It smells like ... victory!"

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Dit topic al gezien?
'prosumer' of dSLR ?

Ik moet zeggen dat ik niet het idee krijg dat je zelf zo veel gezocht hebt, met de instelling "reviewsites zijn niet goed" kom je niet echt ver. De reviews op dpreview vind ik toch behoorlijk goed, met bergen voorbeeldfoto's en reviews van gebruikers. Kun je daar niet wat rondkijken?

[ Voor 31% gewijzigd door MadMarky op 23-10-2005 22:18 ]

🖥️ | 🚗

• Korakal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-01 08:07

Korakal

Up up up!

golfdiesel schreef op zondag 23 oktober 2005 @ 21:45:
Er zijn een paar dingen die ik op een camera wil hebben:
1) buiten automatische regelingen moet hij ook manuele instellingsmogelijkheden hebben
2) liefst AA batterijen, niet alleen omdat de oplaadbare variant erg goedkoop is maar ook omdat als je op vakantie bent en je batterijen zijn leeg je altijd wel ergens AA batterijen kan kopen.
3) groot zoomobjectief 10-12x optische zoom.
Met dit soort wensen kun je ook prima terecht op reviewsites of sites van de camerafabrikanten (zo heel veel zijn er niet, dus met even wat moeite ben je er zó doorheen)
Ik post dit hier omdat ik de meeste review sites niet echt overzichtelijk vind en ik ze ook niet altijd vertrouw
Qua specificaties zullen ze echt niet liegen hoor, hooguit dat een reviewer dingen anders beoordeelt dan jij - maar dat blijft gewoon heb subjectieve gedeelte van een review.
Alle suggesties zijn welkom. prijsklasse tot ongeveer 500 euro vind ik acceptabel. Mag wel iets hoger, maar geen honderden euro's erbij...
Daar ga je in principe geen dSLR voor krijgen (behalve dan misschien uitlopende modellen, maar ga ervanuit dat daar nog méér kosten bij komen). Lees dan ook Welke digitale camera tussen de 250 en 500 euro? eens door.

Succes met kiezen :Y)

Dit topic is gesloten.