Waarschijnlijk een erg simpele vraag. Het antwoord kan ik beredeneren, maar de praktijk kan natuurlijk anders zijn.
Op dit moment zit het netwerk in het studentenhuis waar ik woon er ongeveer zo uit:
Op dit moment hangt de router op een erg onhandig plek bij een huisgenoot in de kamer.
Het komt nog wel eens voor dat een andere huisgenoot (ondanks herhaaldelijk waarschuwen) het hele netwerk platlegt door te veel te uploaden. Ik ben dus van plan om een softwarematige firewall onder linux te gaan opzetten. De huisgenoot waar de router nu hangt heeft dat ding natuurlijk het liefst niet in zijn kamer staan.
Het liefst zet ik dus de nieuwe router in mijn kamer, maar mijn kamer bevind zich niet bij het modem in de buurt. Mijn vraag is dus of onderstaande situatie ook werkt.
Tussen router en switch moeten twee lijnen liggen ivm green en red netwerkkaart, vandaar de = ipv -.
Edit: toevoeging.
Het betreft een @home aansluiting.
Ip wordt uitgedeelt dmv een hostnaam. De router heeft deze hostname.
En hostname is bij huisgenoten niet bekend.
DHCP staat op de router aan.
Op dit moment zit het netwerk in het studentenhuis waar ik woon er ongeveer zo uit:
code:
Het standaard netwerkje dus.1
2
3
| modem-----router-------switch-------switch
| | | | | | | | |
pc pc pc pc pc pc pc pc pc |
Op dit moment hangt de router op een erg onhandig plek bij een huisgenoot in de kamer.
Het komt nog wel eens voor dat een andere huisgenoot (ondanks herhaaldelijk waarschuwen) het hele netwerk platlegt door te veel te uploaden. Ik ben dus van plan om een softwarematige firewall onder linux te gaan opzetten. De huisgenoot waar de router nu hangt heeft dat ding natuurlijk het liefst niet in zijn kamer staan.
Het liefst zet ik dus de nieuwe router in mijn kamer, maar mijn kamer bevind zich niet bij het modem in de buurt. Mijn vraag is dus of onderstaande situatie ook werkt.
code:
Is dit mogelijk?1
2
3
| modem-----switch-------switch-------switch=====router
| | | | | | | | |
pc pc pc pc pc pc pc pc pc |
Tussen router en switch moeten twee lijnen liggen ivm green en red netwerkkaart, vandaar de = ipv -.
Edit: toevoeging.
Het betreft een @home aansluiting.
Ip wordt uitgedeelt dmv een hostnaam. De router heeft deze hostname.
En hostname is bij huisgenoten niet bekend.
DHCP staat op de router aan.
[ Voor 13% gewijzigd door job op 23-10-2005 21:01 ]