High End Gamesysteem

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Sinds mijn vragen consistent genegeerd worden in het Grote 7800GTX topic heb ik besloten om hier te posten.

Na goed "Wat moet ik nemen? Is dit systeem goed?" doorgenomen te hebben volgt hier het systeem dat ik binnenkort wil gaan aanschaffen.

Het doel van mijn systeem is spelletjes spelen. Ik speel voornamelijk HL2/CSS, FPS'ers in het algemeen. Momenteel speel ik nog op een Acer Travelmate 4000 (ja ja, een laptop). Maar de resolutie die ik krijg zuigt gewoon zwaar, en ik heb vaak dat het spel ingame bevriest voor een aantal seconden, zelfs met de laagste resolutie en alle details uit (incl. custom config file).

Als leidraad voor mijn systeem heb ik voornamelijk de bestbuyguide van september + november genomen. Mijn budget zit rond de 2000 euro en ik ben van plan om zelf de pc in elkaar te zetten. Ik heb nog nooit zelf een pc in elkaar gezet, maar wel extra geheugen erin gezet, videokaarten vervangen, en hardeschijven aangesloten. Bovendien heb ik veel gelezen op allerlei websites over hoe je een pc in elkaar zet.

Nu naar het systeem zelf. Ik overweeg om dit te nemen:
Moederbord: ASUS A8N-SLI DELUXE. Waarom de Sli Deluxe versie? Omdat ik in de toekomst een tweede videokaart wil aanschaffen (als ik wat meer cash heb). En omdat hij overal een uitstekende review krijgt (THG, Hardware Info, CustomPC, en PC Perspective).

CPU: AMD 64 Venice 3500 (S939)
Ik ga voor AMD omdat ik van mede gamers te horen krijg dat AMD de processor is voor gamers. Deze staat ook in de best buy guide.

Cooler: Zalman 7700 AlCu. Ook weer bb guide. En goede koeler. Waterkoeling is voor mij nu te duur.

Geheugen:1 x DDR TwinMOS PC3200 2048MB KIT Ik wil genoeg geheugen hebben. Ook voor de volgende generatie games. De compatibiliteit moet snor zitten tussen het mobo, en het geheugen.

HDD:HITACHI 160Gb SATA 8Mb 7K250 (incl. kabel). Deze of de 200 GB uitvoering. Volgens de bb guide een goede, snelle harde schijf.

GFX:Leadtek PX7800 GTX/TDH/256 Myvivo: Dit is voor mij het grootste twijfelpunt. In eerste instantie wilde ik gaan voor de Asus GeForce 7800 GTX, omdat deze in de bb guide stond. Maar op de site van custompc staat dat de leadtek, wanneer je er een nieuwe bios opzet van leadtek, sneller is, en op een hogere frequentie loopt. "..which will raise the GPU to 450MHz and the RAM to 625MHz (1.25GHz effective)". Hier wil een Arctic cooler bij kopen, die 15 november uitkomt, geschikt voor de nieuwste generatie videokaarten. (De Rev 3)

PSU:Coolermaster RS-450-ACLY 450Watt. Een goede powerbron. Ook weer veel reviews gevonden die zeggen dat dit een goeie is.

SFX: SB Audigy II ZS RTL. Ik ga er geen super speakers bijkopen, maar wil wel een redelijke geluidskaart erin hebben, ipv gebruik te maken van de onboard geluidskaart op het mobo.

Netwerkkaart: : ASUS 54Mbps PCI CARD WL-138G: Ik heb thuis wireless internet, daarom wil ik er een wifi kaart in zetten. Deze is ook van Asus, daarom dacht ik dat hij vast wel compatible zal zijn met het moederbord.

Uiteraard koop ik er ook een case, keyboard, muis, monitor, en dvdbrander bij.

De vragen die ik heb zijn: welke videokaart adviseren jullie? En moet ik nog ergens op letten mbt de netwerkkaart?
Verder koop ik er een Belkin 20delige toolset bij omdat ik denk dat die wel handig zal zijn bij het in elkaar zetten. Is er verder nog iets wat ik nodig heb (behalve thermal paste?)? Is het moeilijk om die custom koeling op de videokaart te plaatsen? Dezelfde vraag geldt voor het bevestigen van de Zalman op de CPU.

Ik heb deze configuratie samengesteld voornamelijk gebaseerd op de bestbuy guide, THG, Custom pc, en hardware.info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dubbel Fristie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12-08 22:19
Ik zou tog een betere CPU nemen omdat een 3500+ precies genoeg is voor 1 7800GTX maar als je er later een 2e bij wil zetten is deze al snel de bottleneck.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin van Cleef
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 30-03 13:39

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

op zich een mooie config maar even een vraagje:
Wil jij je cpu overclocken?

Deze vraag stel ik met de volgende reden:
Een dual GPU opstelling en met name de 7800GTX vraagt namenlijk ook nogal wat van je cpu vanwege de berekeningen.
Een zwaardere cpu is dan echt geen overbodige luxe.
Verder is voor je toekomstige dual GPU opstelling je voeding van 450 watt aan de wat lichte kant denk ik.

Als je toch zon asus A8N koopt zou ik een 2e drive erbij nemen en deze koppelen in een raid opstelling wat ook weer wat winst in je performance kan geven.

TrIsTaN_tDb15 was me voor :P

[ Voor 4% gewijzigd door Edwin van Cleef op 23-10-2005 20:59 ]

computer voor alle werkzaamheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Overclocken... Misschien een beetje, maar ik ben nieuw to this whole thing, dus ik zou voorzichtig aan beginnen. Ook over die videokaart, ik ben niet van plan om binnen 6 maanden een kaart erbij te kopen. Over de CPU, welke raden jullie mij dan aan. Ivm budget, want deze zit rond de 200 euro, wil er best wat bij leggen, maar niet meer dan 80 euro ofzo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
Verwijderd schreef op zondag 23 oktober 2005 @ 20:46:
HDD:HITACHI 160Gb SATA 8Mb 7K250 (incl. kabel). Deze of de 200 GB uitvoering. Volgens de bb guide een goede, snelle harde schijf.
Neem een T7K250. Die heb ik zelf ook en ze zijn sneller en stiller dan de 7K250. De T7K250 is één van de beste HD's van het moment: [rml][ SATAII] Hitachi T7K250 Ervaringen of Reviews?[/rml]
Netwerkkaart: : ASUS 54Mbps PCI CARD WL-138G: Ik heb thuis wireless internet, daarom wil ik er een wifi kaart in zetten. Deze is ook van Asus, daarom dacht ik dat hij vast wel compatible zal zijn met het moederbord.
Deze heb ik ook gekocht voor in de PC van mijn schoonbroer maar ik had de indruk dat hij toch niet zo vlot werkte. Ik vond persoonlijk dat mijn goedkoop Conceptronic kaartje iets sneller was. Aangezien je al een wireless netwerk hebt; wat is jouw huidige wireless netwerkkaart en router?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masser120
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-08 22:36
Ik zou zeggen: neem een Athlon 64 3800+, die is wat sneller

En als je het kan betalen: Athlon 64 X2, want in dual-core zit (helaas) wel de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakraiser
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12-08 13:35

tweakraiser

I have such sites to show you

Je kunt best even vooruit op een 3500+, je kunt ze vaak goed overclocken (zelfs op lucht) haal je al snel een evenredige snelheid als de 3800+ kan ik je vertellen uit eigen ervaring.
je kunt altijd nog later voor een X2 proc kiezen als de prijzen wat gezakt zijn.
Maar kiezen voor een 3800+ is wat mij betreft weggegooid geld ( +/- €100 ).

Een bulk 3500+ kost maar €215 en nogmaals ze zijn lekker overclockbaar mits je een goede koeler hebt en goed geheugen, maar "goed" geheugen is altijd een goede investering imo.
Maar met die zalmann koeler is het goed te doen, weet ik ook uit eigen ervaring :)

[ Voor 31% gewijzigd door tweakraiser op 23-10-2005 21:19 ]

Strava | Webdesign

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
*offtopic* ERm.... ik ben niet echt bekend, maar ik heb geloof ik geen router. Mijn 'netwerk' is alleen vergrendeld met een code van de modem. De Thompson Speedouch 570. In mijn laptop zit standaard een wifikaartje ingebouwd. In mijn gewone pc zit een kaart van Sitecom. Wat mij opvalt op mijn gewone pc, is dat hij om de zoveel tijd, de verbinding zelf verbreekt en dan weer aanmaakt 8)7 ......Je hebt dus wel zo een 12cijferige/letterige code nodig om erop te kunnen*/offtopic*

Kan iemand iets zeggen over de grafische kaart? Wat zouden jullie kiezen?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 23-10-2005 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huig
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15-07 21:41

Huig

Merino Fanatic

Over je videokaart:
Asus heeft ook een model met standaard zo'n silencer erop, die hogergeklokt is dan standaard, (hoeveel heb ik zo snel niet kunnen vinden).
voor je gereedschap: bij mij was een kruiskopschroevendraaier voldoende, heb bijna precies dezelde specs als jij (all1 6800gt, 1 gig ram en diamondmax 10), dus het lijkt me niet nodig om een aparte toolkit hiervoor te kopen.
Voor je processor: als je beter wilt dan ben je meer kwijt dan de 280 die jij ervoor wilt geven, een 3800+ (300 euro) of een 4000+(360 euro) zou een optie voor je kunnen zijn, maar dan moet je niet te ver willen overklokken, want die wilden niet zo goed dacht ik?

5D MK II | 24-105L | 35 1.44 Art | 50 1.8 MKII | 100L | 15" RMBP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vyo
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Vyo

of je die toolset nodig hebt hangt een beetje van je case af, heel veel modernere cases hebben simpele kliksysteempjes en thumbscrews die je zo eringooit :) kijk anders eens daarnaar en gebruik het geld voor die toolset voor een snellere CPU :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik dacht dat case niet belangrijk was, maar ik ga voor de Thermaltake Tsunami VA3000SWA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
Verwijderd schreef op zondag 23 oktober 2005 @ 21:16:
*offtopic* ERm.... ik ben niet echt bekend, maar ik heb geloof ik geen router. Mijn 'netwerk' is alleen vergrendeld met een code van de modem. De Thompson Speedouch 570. In mijn laptop zit standaard een wifikaartje ingebouwd. In mijn gewone pc zit een kaart van Sitecom. Wat mij opvalt op mijn gewone pc, is dat hij om de zoveel tijd, de verbinding zelf verbreekt en dan weer aanmaakt 8)7 ......Je hebt dus wel zo een 12cijferige/letterige code nodig om erop te kunnen*/offtopic*

Kan iemand iets zeggen over de grafische kaart? Wat zouden jullie kiezen?
De Thompson Speedtouch 570 is echt wel een router hoor :) Router en modem in 1.
https://www.dsl-warehouse.co.uk/support/ST570V2-ds.pdf
De router is compatibel met de 802.11b standaard oftewel 11 Mbps. Het ASUS WL-138G kaartje is 54Mbps dus dat is geen probleem aangezien dat ook perfect op een lagere snelheid kan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Aangezien er een aantal maal gereplied is dat ik evt een betere processor zou moeten kiezen de volgende vraag:
Kan ik beter voor de Athlon64 X2 3800+ 939 box Manchester gaan of een AMD Athlon 64 4000+ BN 1MB San Diego Box ? Stel dat ik die dual core neem, dan moet ik waarschijnlijk ook nog een extra cooling fan aanschaffen. En is het moederbord geschikt voor een dualcore opstelling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 16:23
beetje rondlezen op got kan geen kwaad, maar goed
geen extra fan nodig, de 2 cores zitten op een socket, en je kunt elk s939 mobo kiezen, mits niet te oud. maar met een bios-update moet het met elk mobo in principe werken

voor de keuze tussen x2 en gewoon, mag je zelf gaan nadenken
heb je veel cpu-intensieve taken naast elkaar lopen? zo ja? x2, en anders 4000+ (al zou ik in dat geval de gewone 3800+ of 3500+ kopen, want die zijn kwa prijs/prestatie wat gunstiger)

de x2 zorgt er wel voor dat je systeem een stuk soepeler gaat draaien, simpelweg omdat je nu twee cpu's hebt

PSN: djmurcielago

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quacka
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-09-2020
Op basis van onderstaande review heb ik (mede) besloten om de 3800 x2 te kopen. Doe er je voordeel mee...
http://techreport.com/rev...on64-x2-3800/index.x?pg=1

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb die review aandachtig doorgelezen en vooral gelet op de resultaten met de spellen en 3dmark. Mij valt op dat de x2 net iets beter is dan de 3500, en in sommige gevallen presteert de 3500 beter. Is dat dan niet de betere keus voor mij. Vooral gelet op de prijs kwaliteitsverhouding?
De resultaten waar ik naar verwijs zijn die ZONDER oc. Zoals ik in mijn eerste post schreef ben ik niet bekend met de ocen, maar ben wel van plan om het te proberen (met hulp van iemand die ik ken). Ik ben dan al snel geneigd om te denken dat het te lastig is voor mij en ben bang om dingen stuk te maken.

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 24-10-2005 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quacka
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-09-2020
Verwijderd schreef op maandag 24 oktober 2005 @ 14:08:
Ik heb die review aandachtig doorgelezen en vooral gelet op de resultaten met de spellen en 3dmark. Mij valt op dat de x2 net iets beter is dan de 3500, en in sommige gevallen presteert de 3500 beter. Is dat dan niet de betere keus voor mij. Vooral gelet op de prijs kwaliteitsverhouding?
De resultaten waar ik naar verwijs zijn die ZONDER oc. Zoals ik in mijn eerste post schreef ben ik niet bekend met de ocen, maar ben wel van plan om het te proberen (met hulp van iemand die ik ken). Ik ben dan al snel geneigd om te denken dat het te lastig is voor mij en ben bang om dingen stuk te maken.
Maar bij nieuwe spellen zal er steeds meer gebruik worden gemaakt van dual core. Op dit moment is de 3800x2 dus gelijkwaardig tov de 3500 in single core zaken (zoals de meeste spellen), maar in de toekomst is deze een stuk sneller dan de 3500. Het huidige verschil tussen de processors merk je niet. In spellen is de invloed niet zo groot, omdat de verschillen tussen 3500 vs 3800 vs 3800x2 niet zo groot zijn. (maar als spellen gebruik gaan maken van de 2e core, dan ga je duidelijk wel merken dat de 3800x2 sneller is)
De 3800x2 is standaard makkelijker te overclocken dan de 3500. Ik ben zelf als niet-overclocker het zelfs van plan.

Je geeft niet aan of je de pc echt alleen voor spellen gaat gebruiken. Als je bijv ook graag wat download en het liefst dat door willen laten gaan (zoals ikzelf) tijdens het spelen van spellen, dan is de dual core helemaal super. De download-taak verplaats je naar de andere core en je spellen hebben er verder geen last meer van.

Oja, ik las je vraag over het bevestigen van de koeler. De zalman koeler is vrij zwaar. De bevestiging zelf is niet zo lastig (de 7000-serie heb ik zelf in mijn vorige pc). Zelf heb ik alleen voor de freezer 64 gekozen. Die is een stuk lichter en presteert zelfs nog beter. Deze is echt heel makkelijk te installeren.

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hartelijk bedankt voor de goeie reply! :)
Pagina: 1