[Debian] Quota van gedelete user blijft bestaan

Pagina: 1
Acties:

• JeRa
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 30-04-2025
# useradd test
# edquota test
(vul willekeurige hard limit in)
# userdel test
(reboot voor de zekerheid dat het niet in het geheugen blijft)
# useradd test
# edquota test

Bij het uitvoeren van dit laatste commando zie ik dat user 'test' nog steeds een hard limit heeft staan. Nu kan ik dit oplossen door de limit vantevoren op 0 te zetten, maar dan weet ik nog niet of de quota daadwerkelijk is verwijderd (wellicht is het nog steeds opgeslagen maar op 0 gezet). Weet iemand of dit gebeurt of een manier om een quota écht te verwijderen?

[ Voor 5% gewijzigd door JeRa op 23-10-2005 19:05 ]

Verwijderd

de quota blijft waarschijnlijk bestaan omdat de user nog bestanden opzijn naam heeft staan.
userdel -R verwijderd ook de bestanden in zijn home dir

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 23-10-2005 19:21 ]

• JeRa
Verwijderd schreef op zondag 23 oktober 2005 @ 19:19:
de quota blijft waarschijnlijk bestaan omdat de user nog bestanden opzijn naam heeft staan.
Ik ben er zeker van dat dat niet zo is :)

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
quota wordt opgeslagen per uidNumber op je filesystem. Op het moment dat jij een gebruiker test wegpleurt, haal je gewoon de uid -> uidNumber mapping op je systeem weg, de rest blijft bestaan.
Als jij later een nieuwe gebruiker met hetzelfde uidNumber maakt, krijg je gewoon rechten op de vorige gebruiker z'n bestanden, maar ook op z'n quota en evt nog draaiende processen.

• JeRa
Hij krijgt 't uid nummer 1001 (1000 is aangemaakt tijdens installatie en is een normale useraccount). Er zijn geen draaiende processen of overgebleven bestanden, maar de vraag is dus: hoe krijg ik de quota weg? :)

Nu kan ik dus zoals eerder gezegd vóór userdel de limits op 0 zetten, maar is het dan ook echt niet meer opgeslagen? (anders zit ik straks met honderden ongebruikte quotagegevens in het geheugen)

[ Voor 12% gewijzigd door JeRa op 23-10-2005 21:26 ]

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
met edquota en dan in die editor (vim?) gewoon de regel van die gebruiker verwijderen. Alles wat er niet in staat heeft ook geen quota.

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-02 21:19

sphere

Debian abuser

Volgens mij is het ook niet gewenst om gebruikers te deleten. Je kan beter /bin/false achter hun loginname plakken.

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

Pagina: 1