Toon posts:

[XP] Windows map hernoemen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Even twee domme vraagjes:

Mag ik de map "C:\WINDOWS\" hernoemen naar "C:\Windows\"?
Hoe hernoem ik de map "C:\Documents And Settings\" zonder dat er schade word aangebracht?

Bij voorbaat dank.
LookUp

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 23-10-2005 18:19 ]

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01:27

Reptile209

- gers -

WINDOWS van hoofd naar kleine letters omzetten zal waarschijnlijk wel lukken, maar waarom zou je? Documents and Settings is lastiger: zie dit verhaal <- win2000, deze is voor XP, maar vrijwel hetzelfde. Het kan tijdens de install en daarna is het vragen om ellende.

[ Voor 19% gewijzigd door Reptile209 op 23-10-2005 18:25 ]

Zo scherp als een voetbal!

Verwijderd

Je kan met een tweaker de mapnamen veranderen, ook locaties ervan etc.

Tweaknow ofzo had zo'n functie , suc6 :)

Verwijderd

Doc & Sets kun je verplaatsen door in het start menu op Docs & Sets te gaan staan -> Rechter knop -> Eigenschappen -> Verplaatsen.

• Reptile209

Reptile209

- gers -

Verwijderd schreef op zondag 23 oktober 2005 @ 18:25:
Doc & Sets kun je verplaatsen door in het start menu op Docs & Sets te gaan staan -> Rechter knop -> Eigenschappen -> Verplaatsen.
Bedoel jij niet Mijn Documenten (of My Documents)? Dat is maar één van de vele mappen in Documents and Settings, waar verder veel application data in staat, je temp's, enz.

Verwijderd

Reptile209 schreef op zondag 23 oktober 2005 @ 18:28:
[...]

Bedoel jij niet Mijn Documenten (of My Documents)? Dat is maar één van de vele mappen in Documents and Settings, waar verder veel application data in staat, je temp's, enz.
Woeps jah... sorry voor de nutteloze informatie ;)

Verwijderd

Topicstarter
Reptile209 schreef op zondag 23 oktober 2005 @ 18:23:
WINDOWS van hoofd naar kleine letters omzetten zal waarschijnlijk wel lukken, maar waarom zou je? Documents and Settings is lastiger: zie dit verhaal <- win2000, deze is voor XP, maar vrijwel hetzelfde. Het kan tijdens de install en daarna is het vragen om ellende.
Ik ga deze al even doen.

"WINDOWS" naar "Windows" renamen gaat niet omdat er geen optie staat "Naam wijzigen"...
Toch wil ik dit, hoe doe ik dat dan?

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Kan je met het commandpromt mbv ren WINDOWS Windows de naam wel veranderen?
Je kan bij de installatie van XP de mapnamen aanpassen. Is in het topic van de unattended XP CD wel wat over te vinden :)

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Verwijderd

Topicstarter
Reptile209, bedankt voor de hulp in het veranderen van de naam van de "Documents and Settings" map, onderaan de pagina die je gaf stond hoe dit moet en deze methode werkt.
fsfikke schreef op zondag 23 oktober 2005 @ 18:46:
Kan je met het commandpromt mbv ren WINDOWS Windows de naam wel veranderen?
Je kan bij de installatie van XP de mapnamen aanpassen. Is in het topic van de unattended XP CD wel wat over te vinden :)
Het proces heeft geen toegang tot het bestand omdat
het bestand door een ander proces wordt gebruikt.
Hoe start ik de computer op in dos modus zodat Windows niet geladen is?

[ Voor 73% gewijzigd door Verwijderd op 23-10-2005 19:29 ]

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23-03 08:32
Met een bootdiskette?

Verwijderd

Je hebt natuurlijk niets aan een bootdisk als je harddisk NTFS geformat is. Je kunt dan beter met de windows CD starten en naar de recovery console gaan.

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23-03 08:32
Is het overigens een hele rare vraag als ik wil weten wat het nut hiervan is.

Verwijderd

Topicstarter
djluc schreef op zondag 23 oktober 2005 @ 20:25:
Ik wil gewoon dat al mijn mappen in de root dezelfde case-stijl hebben en liefst ook in het nederlands.
Daarna ga ik mijn desktop proper opruimen en deze visualiseren/customizen.

"Program Files" en "WINDOWS" moet ik nog van naam veranderen.

Ik ga morgen proberen de map "WINDOWS" te hernoemen met de herstel CD en "Program Files" te hernoemen met TweakUI en Registry Replacer.

• Reptile209

Reptile209

- gers -

djluc schreef op zondag 23 oktober 2005 @ 20:25:
Dat vroeg ik me ook al eerder af ja. Zal wel een grote opruim-en-sorteer actie zijn om de root van de TS een beetje op te schonen. Niet mijn feestje iig :).

LookUp: Vergeet overigens niet om ook je boot.ini aan te passen als je aan de naam van de windows-dir gaat lopen sleutelen. Anders start er voorlopig helemaal niks meer op :). Want ik weet niet of er stiekum nog delen van Windows case-sensitive zijn, of dat je de security overhoop gooit als je dit gaat aanpassen. Het lijkt me nog steeds vragen (schreeuwen?) om ellende. Backup gemaakt? ;)

Nog meer doem-scenario's: wellicht zijn er programma's (slecht geprogd of niet) die niet eens controleren wat de juiste naam is, maar de default gebruiken. Die gaan niks meer doen als je te veel aanpassingen maakt en ze dat niet vertelt.

[ Voor 14% gewijzigd door Reptile209 op 23-10-2005 20:31 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nadat ik deze heb verandert naar "Windows" kan ik toch steeds terug met de herstelcd deze terug veranderen naar "WINDOWS", niet?

Verder is er ook in TweakUI geen optie om "Program Files" te hernoemen. :'(

Edit: Tijdelijk even "Program Files" en "WINDOWS" op "Verbergen" gezet.

C:\
- Ophalingen
- Films
- Gebruikers
- Muziek
- Reserve

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 24-10-2005 19:56 ]

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:50
Je kan ook met Nliet een custom XP cd maken, dan kan je dit allemaal vooraf al instellen. Lijkt me een stuk veiliger als windows op die manier geinstalleerd wordt dan dat je het achteraf veranderd. Grote kans dat er wat dingen blijven hangen...

Snap nog steeds het nut niet, maar goed.

[ Voor 11% gewijzigd door sig69 op 24-10-2005 19:55 ]

Roomba E5 te koop

• Reptile209

Reptile209

- gers -

Verwijderd schreef op maandag 24 oktober 2005 @ 19:48:
Nadat ik deze heb verandert naar "Windows" kan ik toch steeds terug met de herstelcd deze terug veranderen naar "WINDOWS", niet?
Dat hangt er vanaf: als je dingen als security-settings overhoop gooit, weer ik niet of je dat weer recht gebreid krijgt.
Verder is er ook in TweakUI geen optie om "Program Files" te hernoemen. :'(
Wellicht niet voor niks ;). Het zal sowieso niet lukken vanuit windows, ook niet met TweakUI. Alle processen e.d., inclusief de kernel, draaien vanuit deze directories. Dus die kan je op geen enkele manier wijzigen terwijl windows draait.

Ik zou als ik jou was ofwel de boel verbergen (zoals je al aangeeft), of inderdaad een nieuwe install doen waarin je van meet af aan de "juiste" namen meegeeft in de unattended-file.

[ Voor 18% gewijzigd door Reptile209 op 24-10-2005 23:11 ]

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

sig69 schreef op maandag 24 oktober 2005 @ 19:55:
Je kan ook met Nliet een custom XP cd maken, dan kan je dit allemaal vooraf al instellen. Lijkt me een stuk veiliger als windows op die manier geinstalleerd wordt dan dat je het achteraf veranderd. Grote kans dat er wat dingen blijven hangen...

Snap nog steeds het nut niet, maar goed.
Zoals ik al aangaf lijkt me dit ook een betere optie.
Tip: als je van begin af aan een Nederlandse XP versie installeerd hoef je niet zo ingewikkeld te doen om mappen naar het nederlands te renamen 8)7 :Y)

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Pagina: 1