UDMA33 en 66, vooruitgang?

Pagina: 1
Acties:
  • 113 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Booster
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 27-08 22:11

Booster

Superuser

Topicstarter
Yo Allemaal,

ik heb een paar simpele vraagjes voor jullie.
Eerst ff mijn config:
iP-II 233 MMX
MSI6117 Mobo (UDMA33 (!))
64 meg SDRAM
Maxtor DiamondMax VL 20 (20,4 gb), UDMA66 (primairy master)
HP 8100i brander (secondairy master)

Okee.
Zoals je ziet gaat mijn mobo maar tot UDMA33.

Vraag 1:
Ga ik er veel op vooruit door een UDMA66-controllerkaart te kopen en daar mijn schijf en cd-burner op te zetten?

Vraag 2:
Ik heb gelezen dat UDMA66 het dubbele is van UDMA33, maar gaan alle hd-handelingen dan 2x zo snel?

Vraag 3:
kan ik zowiezo wel een UDMA66 controller in mijn compu stoppen, als mijn mobo maar UDMA33 ondersteund?

ik ben benieuwd...
Hoeveel kost zo'n kaartje anyway? 60 piek?

The cake is a lie | The Borealis awaits...

Verwijderd

1) Nee, performance winst in bijna 0. Daarnaast weet ik niet of ATAPI devices op de UDMA 66 controller kunnen.

2)Nee. Er is meer bandbreedte op de kabel, dat betekent dat alleen wanneer de cache van de schijf geleegd wordt richting mobo er van die bandbreedte gebruikt gemaakt wordt.

3) Ja. Dit is gewoon een PCI kaart.

[Update] Zo'n kaartje kost ongeveer 85,- gulden (Promise UDMA 66) [/update]

• pdxnet96
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 31-05-2025
Reactie op Schumi's antwoorden
1) bull, De winst is wel merkbaar,
alleen, als je,
zoals bijna iedereen hier,
van benchmarks uit gaat,
dan is het bijna 0 ja...
(Persoonlijk meet ik hoelang ik erop moet wachten. want dat is het belangijkst..

2) nee dat niet, maar het is wel merkbaar.
3) ja, had je ook goed schumi..
4) ook goed..

Ja ja ja Nee !!

Verwijderd

Reactie op pdxnet96.

1) Het is dus niet merkbaar. Argumentatie: HD's halen max (en dan echt max.) 20 MB/s UDMA 33 geeft het al aan 33MB/s. Dus geen performance winst hier. Helaas.

2) Theoretisch is er dus wel dubbele bandbreedte namelijk 66 MB/s. Maar deze (zie 1) zal dus nooit gehaald worden.

Dan nog even waarom UDMA 66 beter is dan UDMA 33 en waarom wellicht UDMA 66 toch beter presteert. Dat is het feit dat UDMA 66 gebruik maakt van 40 aarde draden tussen de signaal lijnen door. Dit betekent dat de signalen elkaar minder kunnen beinvloeden waardoor er minder communicatiestoornissen optreden. Hierdoor hoeven er minder hertransmissies uitgevoerd te worden en kan de performance idd stijgen.
Dit ligt dus niet aan UDMA 66 maar aan de kabel.

Verwijderd

Ik denk dat je er maar weinig van zult merken.

Bij was het gebruik van een harddisk op een UDMA66 controller i.p.v. op UDMA33 wel duidelijk meetbaar, maar niet wereldschokkend.
Er is altijd nog de beperking van de HD zelf (de meeste UDMA66 harddisks gebruiken wel het protocol, maar kunnen gewoon geen sustained 66MB/s leveren) en de overhead van Windows.

Ik denk dat je meer hebt aan een snellere processor, of 64MB extra, want met maar 64MB staat Windows gewoon de helft van de tijd te swappen... en hoe snel je harddisk ook is, voorkomen of limiteren van harddisk-access werkt nog altijd vele malen beter!

• sjaak
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-08 15:33

sjaak

un giorno credi

Ik sluit me aan bij Bunny, de performance is niet echt duidelijk te merken, je kan beter wat geheugen kopen.

• Knakker
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 31-07 17:39
UDMA 66 is pure verkooppraat. Zolang er maar met termen geslingerd wordt kopen mensen eerder.

Ja, de theoretische doorvoorsnelheid wordt vergroot van 33 mb/s naar 66 mb/s. Je moet je bedenken dat de gemiddelde hardeschijf onder gewoon gebruik 6 mb/s haalt (mits niet uit cache natuurlijk). Dus je zit al niet eens aan de 33 mb/s. Wat is dan het nut om dat te verhogen naar 66 mb/s? Niets.

Geef mij maar een Warsteiner.

• pdxnet96
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 31-05-2025
Ik denk eerlijk gezegd dat je gelijk hebt..
Ik bedenk me net dat ik hier voor:
5400rpm udma33 schijven had,
en nu naar 7200rpm udma66 2mb cache
schijven gegaan ben..

(Ik schrijf het raar op, ik word dislecties of zo)

Ja ja ja Nee !!

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Een schijf kan dicht tegen de 33 aan leveren, maar niet meer. Performancewinst bij gebruik UDMA loopt in de procenten, maar lang geen 100%
Op een harddisk zit (tegenwoordig) ook een stukje cachegeheugen. Dit is meestal 512kb of 2 Mb. Het transport tussen controller en cache is wel 66 MB/s, dus voor veel opgevraagde info heeft het zin. Het effect is echter niet zodanig duidelijk dat je er een controllerkaart en schijf aan moet wagen. Koop dan een beetje geheugen erbij, of ruil je processor in oid.
Zit het wel op je moederbord, dan natuurlijk wel gebruiken.
Pagina: 1