Door 5.6V hardeschijf kapot?

Pagina: 1
Acties:

• Sir_G-nius
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13-05 06:15
Nadat ik hier een simpel PC'tje had gebouwd. Liep het allemaal lekker. Tot na vandaag. Ik zet de PC aan en ga een printer installeren, ondertussen zat ik ook een bestand te downloaden.
Op eens begon de hardeschijf een tikkend geluid te maken. Na een paar minuten slecht reagern starte de PC opnieuw op en kwam met de melding:
Could not find proper boot device.
Ik hierna na de bios en daar stond dat de 12V-lijn 9.2V was en de 5V-lijn 5.6V was.
Dus ik hang er een andere voeding aan en de PC boot weer normaal op. Alleen nu is hij met opstarten van Windows XP Pro nog al erg traag, in Windows zelf lijkt alles normaal te werken.
Ook met defragmenteren en schijfcontrole duurt het te lang.
Kan het zijn dat er door de te hoge 5V-lijn de hardeschijf mee kapot is gegaan?

De system specs zijn:
AMD Sempron 2600+
Asus K8V-MX-E
1x 512 ram
Maxtor 80GB ATA DiamonMax 9
Onboard videokaart.
AOpen DVD-RW

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:11

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Dat kan. HD al getest in een andere pc?
Of een andere goede HD in de huidige?

Denk ook aan eventuele schade aan de controller. Maar als alles nu nog werkt lijkt de schade mee te vallen. Test dus eens met een andere schijf.

offtopic:
Leuke voeding overigens... :X

[ Voor 60% gewijzigd door Ultraman op 23-10-2005 16:13 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Als je hardeschijf "tikken" vertoont, loopt deze wel meestal op zijn eind. Ik zou in ieder geval alle data die er op staat backup-en.

Het kan ook zijn dat er dingen op je moederbord zijn beschadigd, sluit dat ook niet uit.

• andyy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 24-05 15:18
12v lijn 9.6 volt maar ? :|
onder 11.4 word het gevaarlijk dus ik zou maar oppassen of een nieuwe voeding kopen als ik jouw was.
wat voor voeding heb je nu dan ?

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
andyy schreef op zondag 23 oktober 2005 @ 19:35:
onder 11.4 word het gevaarlijk dus ik zou maar oppassen of een nieuwe voeding kopen als ik jouw was.
Hij schrijft toch ook dat hij een andere voeding erin heeft hangen nu ;) Ik hoop voor hem dat hij nu wel een goede voeding erin heeft (a-merk)

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 27-05 20:56

n00bs

Het is weer Zomer!

Voordat ik je specs door had gelezen, wou ik vragen of je een Maxtor had... en idd die heb je. Ik blijf het constant zeggen: Alle Maxtors hebben een gigantische hoge (relatief en absoluut) uitval. Ik snap ook werkelijk niet waarom men een snelle onbetrouwbare HDD wil.

• synthesix
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09-09-2017
andyy schreef op zondag 23 oktober 2005 @ 19:35:
Niet dat ik verstand van heb ofzo 8)7 , maar ik zou denk ik liever 11.4 hebben dan 12.6 :p, is een te lage spanning echt zo slecht voor je hardware dan?

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:19
Maxtor is beveiligd tegen dit soort dingen, ding slaat af met een harde klik zodra de spanning te laag of te hoog wordt. Dat is ook het nadeel van die dingen: na de klik is die hdd uit, zakt je belasting op de PSU inelkaar -> voltage hoog genoeg -> meteen weer starten. Ondertussen staat je hele PC ook al vast en jij vraagt je af wat er met die hdd aan de hand is.
Nadat zoiets een aantal keren gebeurd is gaat je maxtor HDD ook gek doen, bad sectors en dat soort dingen. Heb zelf dit meegemaakt, powermax had het zo weer gerepareerd, maar leuk was anders.

• Sir_G-nius
Ik heb er nu een 400W Chieftec voeding in hangen.
PowerMax vond geen problemen op de hardeschijf.
In Windows is alles normaal, alleen het opstarten duurde een eeuwigheid.

Maar over die beveiliging in de Maxtor HD's wist ik niet.
Die andere voeding was een Sweex en die lig nu lekker veilig in de container. ;)

Edit: Ben nu XP Pro opnieuw aan het installeren, en kijken of hij dan nog steeds moeite heeft met opstarten. Anders is de HD dus afgeschreven.

[ Voor 20% gewijzigd door Sir_G-nius op 23-10-2005 21:07 ]

• Sir_G-nius
Het probleem is nu opgelost.
Windows is net klaar met de installatie, en de PC start weer normaal (snel) op. :)
Blijkbaar heeft Windows het niet fijn gevonden met die spontane reboots van de HD, en zat er iets niet goed in de opstart bestanden van Windows.

De HD en de andere hardware hebben dus het overlijden van de voeding overleeft.
(Normaal zie je dat een voeding meerdere hardware mee zijn graf intrekt, ik heb blijkbaar dus geluk gehad :9 )
Pagina: 1