[Excel2003] Cellen selecteren met waarde kleiner dan

Pagina: 1
Acties:
  • 416 views sinds 30-01-2008

• Maximus
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21-08 21:47
Ik zoek een formule waarbij ik uit een lijst van 32 items alle uitkomsten kleiner dan 30 kan vissen. Er is een optelling van 32 items, waarbij zeg in dit geval 3 waarden kleiner zijn dan 30. Mijn doel is dan om in cel 34 een cijfer te krijgen welke aangeeft hoeveel waarden er in de optelling kleiner zijn dan 30.

VB:

A1 = 30
A2 = 29
A3 = 1
A4 t/m A31 = 33
A32 = 2

dan moet in cel A33 komen te staan dat 4 van uitkomsten kleiner is dan 30.

Ik ben zelf al een tijdje bezig geweest echter ik kon deze formule niet vinden.

You know what, Stewie, if you don’t like it, go on the Internet and complain.

• Korakal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-08 17:19

Korakal

Up up up!

Als ik je verhaal goed begrijp zoek jij =countif()

edit:
(in jouw voorbeeld zouden er dan 3 waarden kleiner zijn dan 30, want '30' is niet kleiner dan 30! In dat geval moet je kleiner-of-gelijk-aan gebruiken :))

[ Voor 63% gewijzigd door Korakal op 23-10-2005 16:00 ]

• Sjeik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-08 14:49
Kan je niet in de kolom ernaast checken of een waarde kleiner is dan 30 (=if(a1<30;0;1) en er dan een 1-tje neerzetten... daarna tel je alle waarden bij elkaar op en dan heb je je uitkomst.
som.als werkt niet omdat je dan niet een voorwaarde als kleiner dan 30 op kan geven. Alleen iets als dat het gelijk is aan een bepaald getal.

[ Voor 29% gewijzigd door Sjeik op 23-10-2005 16:00 ]

Was ik maar rijk en niet zo knap...

• Maximus
Korakal schreef op zondag 23 oktober 2005 @ 15:58:
Als ik je verhaal goed begrijp zoek jij =countif()
Als ik dan bij =countif(30) invoer dan telt hij alles dat kleiner is als 30 ? Maar waar kan ik dan het bereik van de formule aangeven ?

• Korakal

Korakal

Up up up!

=countif(A1:A32;<30)

• Maximus
ik ben verder gegaan met Korakal zijn formule, gezien dat we hier de nederlandse versie hebben. Dit is het resultaat:

Formule: =SOM.ALS(B8:B34;30)

echter als ik dan alles optel dan krijg ik een sommage van alles met een waarde van 30 en kleiner. Echter als ik dan bvb 2x 30 heb en de rest alleen een waarde groter dan 30 dan krijg ik in de cel die alles sommeert een waarde van 60. Gezien dat er 2x 30 is.

• KompjoeFriek
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 02-01 05:18

KompjoeFriek

Statsidioot

je moet ook niet SOM pakken, maar AANTAL:

=AANTAL.ALS(A1:A32;"<30")

WhatPulse! - Rosetta@Home - Docking@Home

• Korakal

Korakal

Up up up!

=SOM.ALS() is wat anders dan =COUNTIF(), je moet =AANTAL.ALS() hebben...

Tipje voor als je Engelse handleidingen tegenkomt: http://members.chello.nl/keepitcool/download.html

• Maximus
KompjoeFriek en Korakal, ik heb het gevonden het is idd de formule van KompjoeFriek :)

Ik ben jullie beiden erg dankbaar. Deze kan op in de search :)

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Hey Maximus,

Geef voortaan in je topicstart ook even voorbeelden van wat je zelf allemaal al had geprobeerd :)

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• Maximus
Ik kom toch nog even langs, ik heb nog een 2e vraag.

Ik heb nu een optelling van de rij en hij geeft keurig weer hoevaak de waarde in de reeks kleiner is als 30. Dit klopt helemaal. Echter, er zijn cellen welke niet zijn ingevuld. Als ik nu een deel formule heb gemaakt over de totalen dan deelt hij het op cel b8:b32 dus 24 cellen. Echter, hij moet het delen op een totaal van het aantal ingevulde cellen.

Ik ben zelf aan de pruts gegaan met de formule:

=SOM(A1:A12)/(WAARDE(A1:A12)
=SOM(A1:A12)/(WAARDE(A1:A12;">1")

Alleen als ik deze invoer dan komt het niet uit zoals ik wil. Het doel is om alle waarden groter dan 0 te tellen als 1 en de waarde 0 niet te tellen. Echter beide doen niet echt wat ik wil.

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Maximus schreef op zondag 23 oktober 2005 @ 16:37:
Ik ben zelf aan de pruts gegaan met de formule:
Je haalt me de woorden uit de mond ;)

Het is mij volkomen onduidelijk wat waarde hier nu opeens tussen doet. Wat je schrijft lijkt op gewoon een gemiddelde berekening met negeren van de lege cellen. Dat is precies wat de functie gemiddelde doet.

Andere combinaties kun je maken met de functies aantal, aantal.leeg, aantal.als, gecombineerd met som en som.als(). ALs je op het '=' tekentje klikt krijg je een complete lijst met alle beschikbare functies. Ik stel voor dat je eerst eens kijkt welke functies Excel zoal op voorraad heeft, eventueel de helpfiles er op naleest en dan, als je er niet uit komt, een topic opent. Nu lijkt het erop dat je zonder al te veel vooronderzoek je vraagjes hier posts, en dat is niet de bedoeling. Lees anders nog even Officesuites en -software - Beleid er op na.

Omdat je oorspronkelijk vraag bovendien beantwoord is, en het topic nu ook een heel andere kant op dreigt te gaan, gaat deze dicht.

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.