[XP] Na installatie nieuw moederbord dezelfde XP gebruiken?

Pagina: 1
Acties:

• ADH_ED
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23-03 11:10

ADH_ED

Hoogbevaagd

Topicstarter
Zoals al te lezen in mijn titel wil ik een computer met Windows XP voorzien van een nieuw moederbord.
Nu weet ik dat er problemen kunnen (en in dit geval zeker) optreden met de nodige hardware fouten.

Het idee van mij was om dan de XP installatie die al op de betreffende harddisk staat te herstellen, nadat ik met moederbord erin heb gezet met de optie die gegeven word in de Setup van Windows, maar kan dit eigenlijk wel?

De betreffende upgrade: Van PIII 933 naar AMD Athlon XP 1800+.

Gevoelsmatig ben ik bang dat ik de hele PC opnieuw kan installeren, Intel en AMD zijn niet zulke grote vrienden van elkaar :P .Voor de zekerheid heb ik al alle instellingen al gebackupt m.b.v. de Wizard Bestanden Overzetten van Windows, zodat ik ze "voor het geval dat" kan terugzetten. Alleen heb ik geen in om de nodige tijd te steken in de installatie van Office, Nero, Antivirus etc..

Nu is mijn vraag: Ben ik genoodzaakt om XP er opnieuw op te zetten, of ga ik het redden met de optie Herstellen, zodat ik met een uurtje klaar ben?

• Ackermans1973
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
Dat wordt een her-installatie.

Mobo is zodanig fundamenteel andere hardware t.o.v. de vorige dat Windows geheel opnieuw geinstalleerd moet worden.

• ADH_ED

ADH_ED

Hoogbevaagd

Topicstarter
Tsja, daar was ik dus al bang voor, iig bedankt. Vooralsnog lijkt het mij het beste om gewoon alles opnieuw erop te zetten, weet ik iig zeker dat het werkt

• Joen
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-01 11:56
Ik gok dat veel drivers geïnstalleerd moeten worden voor je moederbord en de onboard functies daar van. Verder zul je Windows XP waarschijnlijk opnieuw moeten activeren aangezien je een aantal andere hardware er in hebt gezet.

Het is dus te proberen, maar ik denk dat je beter alles opnieuw kunt installeren: alleen dan weet je zeker dat het weer allemaal goed gaat werken.

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
als je op voorhand alle drivers installeert zou dat perfect moeten kunnen mààr dan is het nog steeds niet aangeraden. De kans dat er dingen compleet scheefgaan is reëel. de kans dat je met rare kleine probleempjes blijft zitten (niet werkende standby ofzo) is nog reëler.

De kans op slagen neemt toe naarmate je zelf wat meer initiatief neemt: zoveel mogelijk hardware (zeker de IDE-controllers), verwijderen en eventueel met deafault drievrs laten werken, niet rebooten als het je gevraagd wordt, maar pc uit, hardware wisselen en dan opstarten. Werkt het niet kan je dmv windows repair missch nog wat redden.

Let wel: no guarantee at all!!! Als je enigszins kan ga dan toch maar voor de "traditionele" manier: clean install ;)

• ADH_ED

ADH_ED

Hoogbevaagd

Topicstarter
* ADH_ED heeft niet al te veel zin om allemaal gekke tierenlantijnen uit te gaan voeren om zo XP weer goed te krijgen dus gewoon fresh installen

Dan even mijn andere vraag, de Wizard Bestanden Terugzetten doet toch wel goed zijn werk met een nieuwe installatie?

• enveekaa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22-03 11:16
Ja :)

• ADH_ED

ADH_ED

Hoogbevaagd

Topicstarter
Even een samenvatting van mijn bevindingen voor de geintereseerden.

Ik ben toch zo brutaal geweest om te kijken of Windows wilde installeren met de hersteloptie (R). Dus niet. Hij installeert mooi maar bij het voltooien van de installatie komt er een blauw scherm (hoogswaarschijnlijk corrupte drivers oid).

Met een verse installatie gaat het nieuwe moederbord als vanouds (je verwacht het niet :P )

De wizard Bestanden Terugzetten doet zijn werk bijzonder goed, alle instellingen waren binnen 5 minuten weer teruggezet, dit scheelde me zeker veel tijd om de PC in te stellen, aanradertje dus.

Conclusie,

Wetende dat het niet gaat werken toch geprobeerd, maar het wil dus echt niet, tenzij je allemaal uitgebreide stappen gaat doorlopen (als je op google zoekt vind je blijkbaar veel mensen die ook proberen, en soms succesvol), dan heb je wel kans van slagen. Mijn advies: Gewoon opnieuw installeren. Zorg er wel voor dat je de Wizard Bestanden overzetten eerst draait, dit is echt een superfunctie binnen XP.

• Joen
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-01 11:56
Waar zit die functie eigenlijk exact en om welke bestanden en instellingengaat het dan?

• ADH_ED

ADH_ED

Hoogbevaagd

Topicstarter
Functie zit onder Bureau Accesoires en dan Bestanden en instellingen overzetten

Daarna moet je kiezen van welke PC je het neemt/op wilt zetten. XP maakt er dan een .dat bestand van die de wizard ook weer in kan lezen.

Voor zover ik kon beoordelen nam hij Geluiden, Achtergrond, instellingen icoontje, schermbeveiliging, Mijn Documenten, Menu Start mee
Pagina: 1