Toon posts:

Zalman reserator 1 plus vraagje

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo iedereen,

Ik heb nog geen ervaring met waterkoeling dus ben ik maar aan het opzoeken geslagen om een goede set te vinden.
Als beginnende set lijkt deze van zalman prima te voldoen (ik zoek niet te overklokken). Ik heb echter 1 kleine vraag hierover:

ik zoek ook mijn HD met water te koelen, daarvoor heb ik een extra koelblok nodig om op de HD te plaatsen. (ik heb begrepen dat deze kant en klaar te koop zijn?)

Is dit haalbaar met de reserator mbt tot aansluiten (denk maar aan lekken), is de pomp dan nog krachtig genoeg om "deze kleine omleiding" rond te pompen?

Mijn doel met deze setup is vooral stilte, ik ben het grondig beu om met fans te werken, en ik wil dus vooral een duurzame oplossing mét stilte.

Graag jullie mening!

Verwijderd

Als je niet van plan bent om te gaan overklokken zou ik niet eens beginnen aan waterkoeling,misschien is de nieuwe heatpipe koeler van Zalman(CNPS9500) meer geschikt voor je ,op 5V lekker stil en hij koelt misschien nog wel beter dan de Reserator.

Verwijderd

Ja maar dan heb je ook weer casefan's nodig om de warmte naar buiten af te voeren. Zo stil als een reserater zal luchtkoeling nooit zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Aan fans geen gebrek :P , maar deze verslijten sneller en na een tijdje beginnen ze toch herrie te maken :(
ik heb er nu steken van Silenx en nu na een half jaartje zijn te zeer duidelijk te horen. Ik wil het eens over een andere boeg gooien :)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 23 oktober 2005 @ 13:44:
Als je niet van plan bent om te gaan overklokken zou ik niet eens beginnen aan waterkoeling,misschien is de nieuwe heatpipe koeler van Zalman(CNPS9500) meer geschikt voor je ,op 5V lekker stil en hij koelt misschien nog wel beter dan de Reserator.
Heb al een zalman cpu koeler steken, waar ik wel tevreden mee ben. Maar ik zou gwn voor het gemak waterkoeling willen. Zo hoef ik niet meer te klooien met tools als speedfan (of een fanbus). Gewoon overal waterkoeling. Hoe goed het koelt maakt me niet uit (moet natuurlijk wel voldoende koelen), als het maar super stil is...En waterkoeling lijkt me ook duurzamer dan fans...

• t!mP
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-12-2025

t!mP

is inflatie gevoelig

Verwijderd schreef op zondag 23 oktober 2005 @ 17:03:
[...]

Heb al een zalman cpu koeler steken, waar ik wel tevreden mee ben. Maar ik zou gwn voor het gemak waterkoeling willen. Zo hoef ik niet meer te klooien met tools als speedfan (of een fanbus). Gewoon overal waterkoeling. Hoe goed het koelt maakt me niet uit (moet natuurlijk wel voldoende koelen), als het maar super stil is...En waterkoeling lijkt me ook duurzamer dan fans...
Als waterkoeling goed draait heb je er niet veel onderhoud aan. Maar vergis je niet in het feit dat het natuurlijk wel kan. Als je er onderhoud aan hebt is het direct een stuk lastiger enz, loshalen, water verversen etc. Persoonlijk heb ik hier een hekel aan, maar de OC prestaties staan er tegenover.

Als je goede waterkoeling aanschaft is het best duurzaam, goed aansluiten scheelt veel. Denk er goed overna hoe je alle slangen etc wegwerkt, je kunt dit beter in 1x goed doen.

Je kunt gewoon waterblokken voor je HDD aanschaffen, zijn in menig winkel te koop. Als je gebruik maakt van een fatsoenlijke pomp is het geen punt om dat mee te nemen in het circuit (eheim 1048 bv). Succes ermee!

Verwijderd

Topicstarter
t!mP schreef op zondag 23 oktober 2005 @ 17:28:
[...]

Als waterkoeling goed draait heb je er niet veel onderhoud aan. Maar vergis je niet in het feit dat het natuurlijk wel kan. Als je er onderhoud aan hebt is het direct een stuk lastiger enz, loshalen, water verversen etc. Persoonlijk heb ik hier een hekel aan, maar de OC prestaties staan er tegenover.

Als je goede waterkoeling aanschaft is het best duurzaam, goed aansluiten scheelt veel. Denk er goed overna hoe je alle slangen etc wegwerkt, je kunt dit beter in 1x goed doen.

Je kunt gewoon waterblokken voor je HDD aanschaffen, zijn in menig winkel te koop. Als je gebruik maakt van een fatsoenlijke pomp is het geen punt om dat mee te nemen in het circuit (eheim 1048 bv). Succes ermee!
Zalman kit lijkt dus haast perfect buiten de bagger pomp die erin zit...Krijg meer en meer zin alle onderdelen apart te kopen (dus de blokken en de pomp). Ik heb die eheim 1048 opgezocht en die vereist 13mm connections terwijl de Zalman blokken 12mm zijn en het extra HD koelblok (dat ik op zicht heb) heeft 10 mm aansluitingen |:( ...Hoe krijg je dit dan op elkaar afgestemd?

Mocht er hier iemand een goeie website voor doe-het-zelvers weten mag je me dit altijd ff laten weten!

• Heaget
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:31
Goeie sites voor waterkoeling.

www.aqua-computer.de
http://shop.freezinghardware.nl/

Slangen kun je meestal wel omvormen, 10mm kun je met een verlooptsukje zo 13mm oid maken.

[ Voor 4% gewijzigd door Heaget op 23-10-2005 22:11 . Reden: Foutje in de URL ]

Verwijderd

hmm. ik kan je wel vertellen dat de waterpomp van welke waterkoeling dan ook, meer geluid maakt dan een fatsoenlijke papst casefan.

En je zegt dat je waterkoeling wilt omdat je dan geen casefans meer nodig hebt.
Right!!. Het hele systeem maakt nog wel warmte van binnen, dus een lichte casefan heb je altijd nog nodig.

Dus als je voornamelijk een stil systeem wil, ga dan voor de passieve koeling,
want waterkoeling klinkt leuk, maar:

- De pomp maakt altijd nog dubbel zoveel decibel als een fatsoenlijke casefan,
- Het water moet je toch nog vaak zat vervangen om het geheel fatsoenlijk te houden
- Het kost voor iets fatsoenlijks toch wel 4 keer zo veel
- Als je een onderdeel in je pc wil vervangen kan je alles weer loskoppelen en leegmaken

en dan (ook al is het bij een zalman gering) het risico op lekkages en geklooi met inbouwen.

Maar ondanks alles ben ik wel blij met mijn waterkoeling als hobby,
maar ik kan je aanraden om geen waterkoeling te nemen als het alleen maar is voor de STILTE wens

Verwijderd

Passieve koeling is onmogelijk (behalve met een zalman kast van 1000eu...)

• andyy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 31-01 01:03
850 ;)

• wippo76
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06-12-2025
zalman pompje is niet te horen soms denk ik dat hij niet draait en dan moet ik mijn oor even tegen de reserator houden om te checken

verder koelt de zalman zeer goed atlonxp2500+ op 2300mhz 40graden load en 9800pro op 420mhz en de warmte van de processor en de videokaart belanden buiten je kast dus alles blijft zoiezo koeler

voor het moederbord te koelen raad ik wel aan om 1 1200mm fan op 5volt te laten draaien als outtake
is verder onhoorbaar het enigste wat ik nog hoor is de harde schijven heerlijk wat een stilte

reserator rulezzzzz

Ja zou ik ook zeggen

Pagina: 1