Te langzame uploadsnelheid bij Planet Adsl Comfort

Pagina: 1
Acties:

• mixel
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 05-01-2023
Hallo,

Ik heb een adsl van planet internet, het comfort abonnement. De downloadsnelheid behaal ik optimaal, maar mijn uploadsnelheid blijft steken bij maximaal 32kb/s, terwijl het volgens de specificaties op de site van planet, dit toch wel 80kb/s moet kunnen zijn (zelfs nog hoger). Ik had hiervoor een alcatel speedtouch 510 multipc modem, hierbij was de upload ook 32 kb/s, dus heb ik gebeld met planet. Zij hebben tests gedaan etc. en volgens hun lag het aan mijn modem of er zat schimmel in mijn splitter (wat niet zo is).

Toen ging mijn modem een paar weken later stuk, en toen heb ik een Linksys draadloze modem / router gekocht. Hierin heb ik alles weer ingesteld etc, en mijn download was nog steeds optimaal, maar de upload blijft nu nogsteeds hangen bij 32kb/s.Als ik in de modem ook kijk bij de snelheid zie ik ook staan dat ik internet met een verbinding van 3200Kbps/320Kbps. Ligt het soms aan de instellingen van mijn computers of modem? Het is bij alle 6 computers namelijk allemaal even traag. Of kan het liggen aan de bekabeling van de kpn?

Nog even de specificaties van mijn adsl abonnement:
Afbeeldingslocatie: http://www.planet.nl/upload/1528456_340_1127477556250-13.gif

De DSL status van mijn modem:

DSL Status: UP
DSL Modulation Mode: GDMT
DSL Path Mode: FAST
Downstream Rate: 3200 Kbps
Upstream Rate: 320 Kbps
Downstream Margin: 14 db
Upstream Margin: 7 db
Downstream Line Attenuation: 37
Upstream Line Attenuation: 14
Downstream Transmit Power: 0
Upstream Transmit Power: 0

PVC Connection

Connection: 1
Encapsulation: RFC 2364 PPPoA
Multiplexing: VC
Qos: UBR
Pcr Rate: 0
Scr Rate: 0
Autodetect: Disable
VPI: 8
VCI: 48
Enable: Yes
PVC Status: Applied

Hopelijk kunnen jullie mij helpen. Alvast bedankt :)

edit: Het type modem/router wat ik nu gebruik is: Wireless-G ADSL Gateway WAG54G V.2 met firmware versie: 1.00.19

[ Voor 4% gewijzigd door mixel op 23-10-2005 11:46 ]

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-01 20:09
Modem direct bij je ISRA aangesloten?
Als het een analoge lijn betreft geen telefonie apparatuur foutief voor je splitter aangesloten?

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

• mixel
alles is wel goed aangesloten, en de modem/router staat in de meterkast, ongeveer een halve meter boven de splitter. ps. Wat is een ISRA?

• bjck
ISRA is het hoofdaansluitpunt van een telefoonlijn in een pand. Zegmaar de grens tussen KPN verandwoordelijkheid en jou verandwoordelijkheid als afnemer. Komt in vele vormen:

Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/koffiemok/GoT/stekkerdoos.jpg

• mixel
de modem is dan inderdaad bij de ISRA aangesloten.

• pluizje
  • Laatst online: 13-08-2025
weet je zeker dat je splitter goed werkt. Ik heb dus hetzelfde probleem gehad dat mn download ok was maar mn upload niet vooruit te branden. Ik heb toen de router getest even zonder splitter toen was mn verbinding wel goed....vervolgens nieuwe splitter ertussen gezet en nu geen problemen meer.

• [TazZ]
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-06-2025
Die getallen worden bij mijn weten door de server(s) van KPN doorgegeven naar je modem en verschillen per aansluiting.

Ik zie ook altijd bij klanten waar ik ADSL aansluitingen doe de upload/download snelheid al voordat ik de inloggegevens in het modem heb ingevoerd.

In eerste instantie zou ik verwachten dat het modem een slecht signaal heeft waardoor het hele zooitje trager gezet wordt, maar aangezien je al je 2e (compleet andere) modem hebt lijkt me dat KPN zelf ergens iets verkeerd door geeft.

De 320kbit/s upload staat ook echt bij geneen ASDL abbonnement meer. Zowel bij de nieuwe als de oude snelheid.

Hoe lang heb je al ADSL? Nog uit het tijdperk dat je ooit 320kbit/s upload hebt gehad toevallig? Misschien ben je qua upload wel ergens tussen de upgrades blijven hangen. Of ben je misschien hier sinds kort komen wonen, dat de vorige bewoner het heeft gehad?
pluizje schreef op zondag 23 oktober 2005 @ 12:09:
weet je zeker dat je splitter goed werkt. Ik heb dus hetzelfde probleem gehad dat mn download ok was maar mn upload niet vooruit te branden. Ik heb toen de router getest even zonder splitter toen was mn verbinding wel goed....vervolgens nieuwe splitter ertussen gezet en nu geen problemen meer.
Was bij jou in dat geval ook het getalletje op de status-pagina van het modem niet in orde, of gaf deze het normale getal aan en wisselde het heel erg hoe snel de upload was?

edit:
De mijne geeft netjes "Bandwidth Up/Down (Kbit/sec): 768 / 3200" aan...

[ Voor 28% gewijzigd door [TazZ] op 23-10-2005 12:14 ]

If it ain't broke, fix it till it is...

• mixel
Ik adsl al 2 tot 3 jaar, dus het zou best kunnen zijn dat ik tussen die upgrades ben blijven hangen, maar wat de beginsnelheden waren weet ik ook niet meer. Toen ik de kpn belde (maand geleden) zeiden ze dat het waarschijnlijk aan de modem lag, en ik kon wel een monteur laten komen om de boel te testen, maar dan moest ik misschien betalen. Weten jullie misschien een paar tests die ik zou kunnen uitvoeren om de verbinding te testen?

• pluizje
  • Laatst online: 13-08-2025
kbps was bij mij dus ook te laag dat had rond de 512 moeten zitten en was maar 180 zonder splitter was dit 511 dus vrij normaal. Ik heb trouwens dezelfde Linksys router als mixel.

• Boertje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:11
De DSL status van mijn modem:

DSL Status: UP
DSL Modulation Mode: GDMT
DSL Path Mode: FAST
Downstream Rate: 3200 Kbps
Upstream Rate: 320 Kbps
Downstream Margin: 14 db
Upstream Margin: 7 db
Downstream Line Attenuation: 37
Upstream Line Attenuation: 14
Downstream Transmit Power: 0
Upstream Transmit Power: 0

dan zou het wel is kunnen kloppen dat het maar max 32KB ps is!

• bjck
Het is zo dat er per ADSL verbinding een maximum wordt gezet in de apparatuur op de centrale. Maar dan nog kan je door lijnlengte/kwaliteit en aansluitkunsten of apparatuur thuis minder halen dan maximaal ingesteld op de lijn.

Gezien de behoorlijke demping (attenuation) op je downstream zit je een aardig eind van de telefooncentrale af. Als het dan ook nog eens ADSL over ISDN is kan het best zijn dat je upstream iets lager is dan maximaal bijvoorbeeld.

Als het 768Kbps zou moeten zijn is dat nog geen 80KByte/s ook natuurlijk, eerder ~70KByte/s ;)

[ Voor 10% gewijzigd door bjck op 23-10-2005 12:19 ]

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Ik heb ook zoiets.

Ik heb ADSL Lite, dus ik zou nu een upload van 512kbps moeten hebben, mijn modem geeft echter 416 kbps aan. Ik heb hierover naar de helpdesk van mijn ISP gebeld, die zou er melding van maken aan KPN. Maarja dat is alweer twee maanden geleden :P

Ik hoop zelf dat het bij de volgende verhoging (eind dit jaar) weer wordt rechtgetrokken.

Verwijderd

Heb ik ook gehad bij iemand, die persoon had gewoon nog een telefoon voor de splitter zitten, nadat ik die telefoon had losgehaald en de modem had gereset was het goed.

• mixel
bjck schreef op zondag 23 oktober 2005 @ 12:18:
Het is zo dat er per ADSL verbinding een maximum wordt gezet in de apparatuur op de centrale. Maar dan nog kan je door lijnlengte/kwaliteit en aansluitkunsten of apparatuur thuis minder halen dan maximaal ingesteld op de lijn.

Gezien de behoorlijke demping (attenuation) op je downstream zit je een aardig eind van de telefooncentrale af. Als het dan ook nog eens ADSL over ISDN is kan het best zijn dat je upstream iets lager is dan maximaal bijvoorbeeld.

Als het 768Kbps zou moeten zijn is dat nog geen 80KByte/s ook natuurlijk, eerder ~70KByte/s ;)
ok.. maar het is wel duidelijk dat het veels te laag is:). De afstand tot de centrale is 1,3km. zie deze link: http://www.speedtest.nl/A...code=8141HM&distance=1382

Hier is nog een plaatje van de snelheidsdaling bij adsl2+, ik weet niet of dat ook zo is voor adsl:
Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.nl/ADSL/ADSL2plus.asp?distance=1382&t=44661.09

Ik heb trouwens geen adsl over isdn.

• Tutti-frutti
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Toch maar even al je kabels chekcen, omdat je upstream margin aan de "max" (min. eigk) zit (6dB is minimaal). Bij jou was dat op het moment van checken 7 dB. Het signaal is dus gewoon niet sterk genoeg om in te trainen op 768 kbps. Je zou even je modem direct (en met andere kabel) op het eerste israpunt kunnen aansluiten, om uit te sluiten dat het je splitter/kabels zijn.

Dit is natuurllijk even een tijdelijke test, je inet schiet er natuurlijk uit wanneer er gebeld wordt.
Mocht het signaal dan nog slecht zijn, dan kan je planet bellen... maar ik vrees dat er weinig aan gedaan gaat worden.

4015Wp west (Dordrecht)

• mixel
Tutti-frutti schreef op zondag 23 oktober 2005 @ 12:30:
Toch maar even al je kabels chekcen, omdat je upstream margin aan de "max" (min. eigk) zit (6dB is minimaal). Bij jou was dat op het moment van checken 7 dB. Het signaal is dus gewoon niet sterk genoeg om in te trainen op 768 kbps. Je zou even je modem direct (en met andere kabel) op het eerste israpunt kunnen aansluiten, om uit te sluiten dat het je splitter/kabels zijn.

Dit is natuurllijk even een tijdelijke test, je inet schiet er natuurlijk uit wanneer er gebeld wordt.
Mocht het signaal dan nog slecht zijn, dan kan je planet bellen... maar ik vrees dat er weinig aan gedaan gaat worden.
die test heb ik al gedaan met iemand van kpn aan de lijn, en de snelheden bleven hetzelfde.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:38

JvS

Ik heb hem zelf ook

Dit ziet er niet uit als een probleem met bekabeling, eerder met een verkeerd ingesteld profiel.

Als twee verschillende modems direct op de ISRA precies die 320 hebben, dan is dat gewoon de ingestelde max van de dslam. Dit kan opzettelijk zijn gebeurd zijn omdat 768 misschien problemen geeft, maar waarschijnlijk niet.

Gewoon nog een keer bellen met je ISP, uitleggen dat je direct op je ISRA zonder lange kabels en zonder splitter en met twee verschillende modems dit probleem hebt, dan kan het niet aan de splitter / modem liggen.

[ Voor 3% gewijzigd door JvS op 23-10-2005 13:25 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• mixel
oke, dan ga ik dat doen.

Bedankt voor jullie hulp :)

• bjck
JvS schreef op zondag 23 oktober 2005 @ 13:24:
Dit ziet er niet uit als een probleem met bekabeling, eerder met een verkeerd ingesteld profiel.

Als twee verschillende modems direct op de ISRA precies die 320 hebben, dan is dat gewoon de ingestelde max van de dslam. Dit kan opzettelijk zijn gebeurd zijn omdat 768 misschien problemen geeft, maar waarschijnlijk niet.

Gewoon nog een keer bellen met je ISP, uitleggen dat je direct op je ISRA zonder lange kabels en zonder splitter en met twee verschillende modems dit probleem hebt, dan kan het niet aan de splitter / modem liggen.
Als je de SNR ziet van 7dB kan het ook gewoon komen door de lijn.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:38

JvS

Ik heb hem zelf ook

mjah, snelheden die hier genoemd staan van 320 en 416 enzo zijn allemaal profielsnelheden. Als een lijn zelf de beperking is, zie je volgens mij vaak dat de snelheid per keer uit en aanzetten of met en zonder splitter aansluiten een klein beetje varieert.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• MaTriCX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18-07-2024
mixel schreef op zondag 23 oktober 2005 @ 13:48:
oke, dan ga ik dat doen.

Bedankt voor jullie hulp :)
Ik weet niet of je het probleem nog steeds hebt, maar sinds de 'upgrade' van de DSLAM in de centrale is mijn upload met hetzelfde Abbo (Planet ADSL Comfort) gekelderd naar 10 KB/s.
En die snelheid is nog de meest positieve, gisterenavond was die zelfs 2 KB/s.
Ik heb ook de modem direct aangesloten op mijn PC en eigenlijk dezelfde stappen ondernomen als jij, maar weinig resultaat. Ik denk toch dat ze bij het huidige 'trainen' een aantal lijnen iets te hard gecapt hebben oid.
Pagina: 1