Wat ik mij net bedenk is dat het eigenlijk heel simpel is (tenminste als je de juiste software hebt). Want het oorspronkelijke polygoonjournaal is een heel oud. En dat betekent ook dat het dus ook met een
ouderwetse microfoon opgenomen.
En om het specifieke geluid van zo'n "ouderwetse" microfoon te kunnen nabootsen we tegenwoordig een mooie truc die Microphone-modeler heet, een audio-plugin van Antares. Wat deze plugin doet is dat hij het opgenomen geluid zo veranderd, dat hij het geluid "omvormt" alsof het door de microoon die je kioest is opgenomen. Je kan dus achteraf het geluid van een andere microfoon dan degeen die je hebt gebruikt simuleren. En ik weet uit ervanring, dat deze plugin zeer, maar dan ook zeer goed werk levert (was er de eerste keer helemaal verbaasd van).
Dus: Je neemt je stem op met soundforge (4.5 en hoger, met een zo goed mogelijke microfoon), en je stopt de opgenomen wave-file door Antares Microphone Modeler. Daarvoor moet je 2 dingen weten:
1 - De microfoon waarmee je hebt opgenomen (gebruik er liefst een uit die AAM kent; of anders de Neumann U87/Gold, één van de beste microfoon die er bestaan)
2 - De microfoon de "had willen gebruiken". Daar gaat het in dit geval om
Voor dat laatste moet je denk ik wat expirimenteren met de microfoons die de plugin kan simuleren. In denk dat je een "ribbon microphone" moet hebben, want in de tijd van het oorspronkelijke polygoonjournaal had je alleen maar van dat soort microfoons. Je weet wel: Die zagen eruit als een groot metalen ding met van die sleuven erin, ter grootte van een scheerapparaat. In sommige films zie je dat ze nog gebruikt worden (en sommige bands gebruiken ze trouwens nog steeds

).
Daaraast kan AMM een paar "Vintage F.E.T. - microfoons" simuleren; Bijvoorbeeld de Audio-Technica AT4047/SV Large Diaphragm Condenser (recreates the sound of vintage F.E.T. condenser mics). In het pakket van Antares zitten nog een aantal andere "vintage" microfoons, en zeer waarschijnlijk ook de toen gebruikte microfoon. Je moet gewoon eventjes expirimanteren; Maar ik vermoed dat je met de "Tannoy - Vintage small ribbon" een heel eind in de buurt komt.
Maar ik weet voor 99% zeker dat je met deze oplossing (Soundforge/Antares Mic-modeler) vrijwel exact het goede geluid kan maken.
Klik hier voor de webpage van Antares Micophone-modeler
Deze post veronderstelt dat je deze software hebt en/of iemand kent die het heeft en/of weet hoe je eraan kunt komen. Daarnaast veronderstel ik dat je weet hoe Soundforge werkt, maar dat programma heeft in ieder geval een "lage leercurve" itt vele andere audio-proggies.
* Anoniem: 100386 heeft, in tegenstelling tot vocoders, wèl ervaring met deze plugin
* Anoniem: 100386 vraagt zich af hoe hij deze oplossing kon vergeten
[
Voor 40% gewijzigd door
Anoniem: 100386 op 24-10-2005 11:14
]