[XP][@Home]DHCP opstartproblemen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@home motorola surfboard modem
Marvell Yukon 100Mbit ethernetadapter 88E8001 (probleem doet zich ook voor bij andere netwerkkaarten)
Nieuwste drivers van Windows Update
Windows XP SP2 met ryanVM's hotfixpack
Opera browser

Ik heb een klein probleem met DHCP. Ik heb ook @home gebeld en zij zeiden dat ik mogelijk software gebruik dat erg afhankelijk is van DHCP.
Het hele grappige van het verhaal is dat ik deze problemen al direct heb na een verse installatie. Het probleem is dat het systeem tergent langzaam opstart en dus lang blijft hangen in het welkomsscherm. Dit duurt ongeveer 30 seconden voordat het systeem verder gaat. Na zo'n slome start staat er het volgende in mijn logboek.
Internet werkt overigens gewoon. Soms start mijn systeem zeer snel op zoals het hoort en heb ik deze melding niet. Ik heb al geprobeerd om het modem te resetten. Echter helpt dat niet.

Event Type: Warning
Event Source: Dhcp
Event Category: None
Event ID: 1003
Date: 22-10-2005
Time: 22:13:51
User: N/A
Computer: CPxxxxxx-A
Description:
Your computer was not able to renew its address from the network (from the DHCP Server) for the Network Card with network address xxknipxxx. The following error occurred:
The semaphore timeout period has expired. . Your computer will continue to try and obtain an address on its own from the network address (DHCP) server.

For more information, see Help and Support Center at http://go.microsoft.com/fwlink/events.asp.
Data:
0000: 79 00 00 00 y...

Logfile of HijackThis v1.99.1
Scan saved at 11:02:17, on 23-10-2005
Platform: Windows XP SP2 (WinNT 5.01.2600)
MSIE: Internet Explorer v6.00 SP2 (6.00.2900.2180)

Running processes:
C:\WINDOWS\System32\smss.exe
C:\WINDOWS\system32\winlogon.exe
C:\WINDOWS\system32\services.exe
C:\WINDOWS\system32\lsass.exe
C:\WINDOWS\system32\Ati2evxx.exe
C:\WINDOWS\system32\svchost.exe
C:\WINDOWS\System32\svchost.exe
C:\WINDOWS\system32\spoolsv.exe
C:\WINDOWS\system32\Ati2evxx.exe
C:\WINDOWS\Explorer.EXE
C:\Program Files\Zone Labs\ZoneAlarm\zlclient.exe
C:\WINDOWS\system32\ZoneLabs\isafe.exe
C:\Program Files\Alcohol Soft\Alcohol 120\StarWind\StarWindService.exe
C:\WINDOWS\system32\ZoneLabs\vsmon.exe
C:\Program Files\Opera\Opera.exe
C:\WINDOWS\system32\svchost.exe
C:\WINDOWS\system32\rundll32.exe
C:\Program Files\WinRAR\WinRAR.exe
C:\ZEN\Hijackthis\hijackthis.exe

R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Start Page = http://www.google.nl/
R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Local Page =
R0 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Local Page =
O2 - BHO: AcroIEHlprObj Class - {06849E9F-C8D7-4D59-B87D-784B7D6BE0B3} - C:\Program Files\Adobe\Acrobat 6.0\Reader\ActiveX\AcroIEHelper.dll
O4 - HKLM\..\Run: [NeroFilterCheck] C:\WINDOWS\system32\NeroCheck.exe
O4 - HKLM\..\Run: [Zone Labs Client] C:\Program Files\Zone Labs\ZoneAlarm\zlclient.exe
O23 - Service: Ati HotKey Poller - ATI Technologies Inc. - C:\WINDOWS\system32\Ati2evxx.exe
O23 - Service: CA ISafe (CAISafe) - Computer Associates International, Inc. - C:\WINDOWS\system32\ZoneLabs\isafe.exe
O23 - Service: InstallDriver Table Manager (IDriverT) - Macrovision Corporation - C:\Program Files\Common Files\InstallShield\Driver\11\Intel 32\IDriverT.exe
O23 - Service: StarWind iSCSI Service (StarWindService) - Rocket Division Software - C:\Program Files\Alcohol Soft\Alcohol 120\StarWind\StarWindService.exe
O23 - Service: TrueVector Internet Monitor (vsmon) - Zone Labs, LLC - C:\WINDOWS\system32\ZoneLabs\vsmon.exe

Ik draai de volgende services:

Afbeeldingslocatie: http://img461.imageshack.us/img461/2750/untitled9ta.jpg

Kan iemand mij helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 09-09 08:20
De rol van de netwerkkaart heb je uitgesloten, maar heb je al eens een compleet andere PC geprobeerd? Zo op die manier kunnen kijken of het probleem misschien aan het modem ligt.

[ Voor 28% gewijzigd door havana op 23-10-2005 11:54 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quo_
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-08 11:13
Ik heb net de nodige DHCP perikelen achter de rug waarbij Zonealarm de boosdoener was. Op het zonelabs forum wordt er ook veelvuldig over gesproken. Ik heb het "opgelost" door terug te gaan naar een oudere ZA versie.
Misschien kun je eens testen wat er plaatsvind als je zonder ZA werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
quo_ schreef op zondag 23 oktober 2005 @ 12:39:
Ik heb net de nodige DHCP perikelen achter de rug waarbij Zonealarm de boosdoener was. Op het zonelabs forum wordt er ook veelvuldig over gesproken. Ik heb het "opgelost" door terug te gaan naar een oudere ZA versie.
Misschien kun je eens testen wat er plaatsvind als je zonder ZA werkt.
Het volgende heb ik gedaan:

->Ik heb eens de originele Windows XP CD geïnstalleerd (dus geen Nlite versie meer).
->Voor mijn Marvell Yukon kaart heb ik ook de nieuwste WHQL drivers geïnstalleerd
->Ik heb nog geen tweaks uitgevoerd, alles is origineel.
->Ik heb gekeken in de event log van het modem en daar stond niet bijzonders in? Het modem is meerdere malen gereset.
->Ik gebruik even geen zonealarm meer, maar ik weet wel nu waarom ZA zo traag was met opstarten.

Het hele probleem is dat ik nog steeds last heb van die perikelen. Na het opstarten van Windows duurt het nog zeker 30 seconden voordat ik verbinding heb (hetgeen waar zonealarm dus op moest wachten).

Alleen is mijn brandende vraag hoe ik dit vervelende probleem opgelost krijg?

[url=Logboek van het modem]http://members.home.nl/jimmyharsfeld/untitle.JPG[/url]

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 26-10-2005 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wijziging.

Een maat van mij die ook @home heeft schijnt er ook last van te hebben. Aangezien dit een zeer moeilijk probleem is wat haast niet valt op te lossen ga ik straks proberen of ik voortaan kan hibernaten (bij hibernate resume schijnt Windows bepaalde checks over te slaan waaronder het DHCP probleem volgens onderzoek).

Is er echt niemand die een mogelijke oplossing weet? Ik zit er toch best wel mee. Heb ik net alles zo ingericht dat het systeem lekker snel opstart, blijft het hangen bij DHCP :/

PS: Ik gebruik 2 partities. Partitie 1 is 8 GiB groot en voor Windows XP, Openoffice en ander klein grut en de andere partitie is 104 GiB groot en heeft 64Kb clusters (merkbare prestatiewinst!) omdat het hoofdzakelijk grote bestanden betreft zoals spellen, back-up van mijn CD's en images.
Ik weet niet ofdat die partities ter zake doen met DHCP (ik denk het niet), maar ik wil alles gewoon uitsluiten.

Verwijderd

Topicstarter
Topickick

Het probleem is nog steeds niet opgelost. Ik sta er nu aan te denken om een vast IP adres te forceren. Dat betekend dat ik dynamisch toewijzen uit ga zetten.

Maar wat betekend dat voor mij? Moet ik dat IP adres vernieuwen na het einde van een leaseperiode en werkt dat geintje uberhaubt wel?

Ik begin het nu toch wel erg vervelend te vinden :|

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-07 15:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Verwijderd schreef op donderdag 17 november 2005 @ 12:43:
Het probleem is nog steeds niet opgelost. Ik sta er nu aan te denken om een vast IP adres te forceren. Dat betekend dat ik dynamisch toewijzen uit ga zetten.
Kun je gewoon doen. Ik weet niet of bij @home het ip adres semi permanent is. (zoals bij KPN) zoniet zou je niet hoeven te the refreshen later ofzo. (tot over een jaar internet plotseling niet werkt.

Verder voor de oorspronkelijk oplossig:

Doet "ipconfig /renew" na het opstarten het wel meteen? Zoja zou je misschien een extra depency voor de dhcp client servcie kunnen toevoegen.

Als je zonelab helemaal deinstalleerd (en dan maar effe windows firewall gebruikt, hje gebruikt ze toch niet allebei he? ) gebeurt het dan ook?

winipsockfix.exe (zie faq WOS) gedraait? soms is het wonderolie.

Het zou zo kunnen zijn dat een bepaalde service die tcp/ip bij jou nodig heeft (bluetooth?) nog niet opgestart is als je dhcp request de deur wordt uitdegaan.

wat is "O23 - Service: InstallDriver Table Manager (IDriverT) - Macrovision Corporation - C:\Program Files\Common Files\InstallShield\Driver\11\Intel 32\IDriverT.exe"

Verder kun je services disablen die internet realted zijn:in je services zie ik "truevector internet monni" zo'n service zou goed de boosdoener kunnen zijn.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oplossing:

Een van mijn collega's is bij mij thuisgeweest. Ik kreeg er wel zo de balen van. Goed, eet dan maar lekker mee en dan gaan we achter die PC zitten was mijn inslag. Mijn voorraad koffie is aardig geslonken :)
Vooral mijn collega wist het wel in te stellen. We hebben heel wat omgegooid om als het ware de DHCP server simpelweg te omzeilen en nog vele andere kleine dingen die DHCP in de weg kan zitten zoals bijna elke firewall. Ook simple file sharing en het automatisch zoeken van netwerkprinters is uitgeschakeld. Verder heeft hij een flink script losgelaten op de PC.

Wat er allemaal mee gebeurd is weet ik niet precies (zijn vingers zijn vlugger dan mijn ogen), maar het probleem is wég! :7 :>

Ja, wat moet ik dan op GoT zetten als oplossing?

->Schakel simple file sharing uit
->Schakel automatisch zoeken naar on-line printers uit
->Probeer de DHCP server te omzeilen. Die van @home zijn zeer brak
->Geen extra firewall gebruiken?? Of moet @home wat doen aan zijn DHCP troep?
->Tip van leuk_he; Winipsockfix.exe (zie faq WOS) gedraait? soms is het wonderolie.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2005 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
leuk_he schreef op donderdag 17 november 2005 @ 13:07:
[...]

Kun je gewoon doen. Ik weet niet of bij @home het ip adres semi permanent is. (zoals bij KPN) zoniet zou je niet hoeven te the refreshen later ofzo. (tot over een jaar internet plotseling niet werkt.

Verder voor de oorspronkelijk oplossig:

Doet "ipconfig /renew" na het opstarten het wel meteen? Zoja zou je misschien een extra depency voor de dhcp client servcie kunnen toevoegen.

Als je zonelab helemaal deinstalleerd (en dan maar effe windows firewall gebruikt, hje gebruikt ze toch niet allebei he? ) gebeurt het dan ook?

Het zou zo kunnen zijn dat een bepaalde service die tcp/ip bij jou nodig heeft (bluetooth?) nog niet opgestart is als je dhcp request de deur wordt uitdegaan.

wat is "O23 - Service: InstallDriver Table Manager (IDriverT) - Macrovision Corporation - C:\Program Files\Common Files\InstallShield\Driver\11\Intel 32\IDriverT.exe"

Verder kun je services disablen die internet realted zijn:in je services zie ik "truevector internet monni" zo'n service zou goed de boosdoener kunnen zijn.

Klopt :) Dat heeft hij ook gedaan. Even mijn post aanpassen.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2005 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mja het @home netwerk heeft een vrij aparte opbouw. Ik heb zelf ook vaak zat problemen gehad met de DHCP server, en dat is de reden dat ik weg ben gegaan bij @home.

Moet je voor de grap eens ethereal installeren en laten draaien, voodat je een DHCP request gedaan hebt. Dan de DHCP request doen en kijken wat voor zooi je allemaal binnen krijgt. 600 ARP packets per minut minimaal, en nog bergen andere packets.

Stel je handmatig je IPadres in tijdens een echte uitval van het @home netwerk, dan kan je de gateway berijken, maar je komt niet op internet. Dan blijft de helpdesk maar lokaal zoeken terwijl ik al lang uitgesloten had dat het bij mij lokaal een probleem opleverde.

Maargoed of dat dit te koppelen is aan jou probleem dat weet ik niet. In ieder geval is het @home netwerk vrij "apart", ook kwa DHCP.

[/semi-offtopic]
Pagina: 1