Toon posts:

[G4] Os installatie probleem "Unexpectedly quit error 1"*

Pagina: 1
Acties:
  • 254 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik moet de powerbook van een kennis op nieuw installeren, alleen... Ik heb nog nooit met een Mac gewerkt. Ik heb 2 dagen lang het forum afgestruind, maar heb helaas niets gevonden wat het probleem kon oplossen.

Hardware:
Het betreft een Powerbook G4 (welk model weet ik niet) met een widescreen beeldscherm.
Een zilver/grijs kleurig, met aan de voorkant de Slot-in Drive zonder hardware eject knopje.
Dat is alles wat ik kan opmaken aan het uiterlijk van de powerbook.

Het probleem.

Als ik de powerbook opstart krijg ik een grijs scherm met in het midden een knipperend mapje, met een vraagteken, afgewisseld met een blauwkleurige iMac gezichtje.
Wanneer ik de powerbook restart met de Mac os X cd er in, krijg ik de foutmelding:

The installer has unexpectedly quit (error 1)

Press the return key to restart the computer...
kmod_destroy: com.apple.driver.applecore99PE (id 17) deallocating 8 pages starting at 0xf348000
kmod_destroy: ...................................

En zo heb ik een stuk of 8 van die regels.

Ik kan niks doen dan op de return knop te drukken en dus restarten.

Ook opstarten met verschillende toetsencombinaties zoals, shift+C, apple+C of apple+V etc helpt ook niet, hooguit krijg ik een dos-achtige scherm te zien, waar daadwerkelijk dingen worden geladen en gekopieerd, om dan alsnog de hierboven foutmelding te weergeven.

Ook de cd met Mac Os 9 niet laden, sterker nog, hij wordt helemaal niet herkend.

Wie kan me helpen met deze kwestie?

Alvast bedankt!

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-02 08:47

zomertje

Barisax knorretje

Verplaatst naar Apple Talk

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

• leon1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:46
Nog even een kleine titel edit, zo is het iets duidelijker :). Heb je al eens een andere installatie cd-rom geprobeerd? En heb je de apple hardware test cd-rom er al eens in gehad?

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben en apple Noob. Ik heb maar 2 cd's. Een met mac os X en eentje met versie 9. Meer cd's zaten er niet bij, en het zijn originele cd's. Ik heb ook gekeken of misschien linux ofzo er op moet, aangezien os X niet wil, maar dan zal ik toch eerst met de cd van os X moeten booten, en dat wil niet.

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18:21

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

het lijkt erop dattie geen bootdisk meer heeft (die foutmelding bij het opstarten)
hoe oud is dat ding? En, heb je al gezocht op boot errors?

je kan hardware tests doen met behulp van pagina 69 van de manual:
http://www.apple.com/support/manuals/
To use Apple Hardware Test:
1 Disconnect all external devices from your computer except the power adapter.
If you have an Ethernet cable connected, disconnect it.
2 Insert the Mac OS X Install Disc 1 that came with your computer.
3 Restart your computer and hold down the Option key as it starts up.
A list of available startup volumes appears.
4 Click Apple Hardware Test and click the right arrow.
5 When the Apple Hardware Test main screen appears after about 45 seconds, follow the
onscreen instructions.
6 If Apple Hardware Test detects a problem, it displays an error code. Make a note of the
error code before pursuing support options. If Apple Hardware Test does not detect a
hardware failure, the problem might be software related.
For more information about Apple Hardware Test, see the Apple Hardware Test Read
Me file on the Mac OS X Install Disc 1.

ping 127.212.23.124

Verwijderd

Topicstarter
Lol!

We are hanging here....

aldus... een van foutmeldingendie ik te zien krijg wanneer ik probeer om de powerbook te restarten en het options knopje ingdrukt hou. (dat is toch dat knopje met dat appeltje.?)

Ik weet ook niet wat ik nog meer kan doen.

Ik weet niet hou oud de powerbook is, maar kijkend naar de staat waarin het apparaat verkeert, zou ik zeggen, hooguit een paar maanden.

EDIT:
d.m.v. toetscombo options+S kom ik in soort dos-achtig scherm waar ik commando's kan opgeven, alleen, ik weet niet wat voor commando's. Any help?

1 commando werkt wel... reboot

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 23-10-2005 14:00 ]

• pjottum

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Mits ie dan niet van de vrachtwagen is gevallen, zou ik toch eens overwegen contact met apple op te nemen..

ping 127.212.23.124

Verwijderd

Topicstarter
ik weet niet of ie van een vrachtwagen is gevallen, zou best kunnen, maar een kennis van me vroeg me om alles er opnieuw op te zetten, zodat ie het doet.

Wat ik dus wil, is Mac Os X installeren alsof het net zo makkelijk ging als windows xp installeren. Cd erin, opstarten, partitie maken, formatteren installeren enzo.... Kun je eigenlijk wel in het bios komen van zo'n powerbook? niet dat ik er wat aan heb ofzo....

• naaa
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 31-01-2024

naaa

As an angel hits the ground

Probeer eens op te starten in Open Firmware door command-option-O-F ingedrukt te houden, typ dan:
code:
1
2
3
4
5
6
reset-nvram
(enter)
set-defaults
(enter)
reset-all
(enter)

Dan zou die moeten herstarten en probeer dan eens of je de installer CD kan laden.

Verwijderd

Ik had zelf ook enorme moeite om nota bene een originele kopie van Tiger op mijn gloedjesnieuwe iBook te krijgen.. Ik kreeg niet dezelfde errors als dat jij kreeg, maar wel ook die desbetreffende met het mapje.. Af en toe bootte het ding dan door, en dan bij CD. 4 van de reeks liet een lees-error de installatie genadeloos falen (ik kon niet eens drukken op retry of wat dan ook, het was gewoon af). Uit mijn ervaring is het gebleken dat eindeloos proberen totdat hij wel installeert het gewenste resultaat oplevert. Die slot-loading drives hebben af en toe nogal moeite met het uitlezen van de cdtjes, het kan dan ook daar aan liggen (kan ik niet met zekerheid zeggen), mocht je een illegale kopie hebben (voor zover ik weet lezen deze nog slechter uit dan het origineel), probeer dan eens iets origineels te bemachtigen.. Dat installatieproces was mijn eerste ervaring met het iBookje, en het is sindsdien alleen maar slechter geworden..

• Matias
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Zet de powerbook aan, en wacht vervolgens eens een half uurtje. Mocht hij dan uiteindelijk wel opstarten kan hij in eerste instantie zijn opstartschijf niet vinden. Die is in te stellen bij System Prefs > Startup Disk.

Overgens is de option key de ALT toets, en de toets met het appeltje de COMMAND toets.
Denk dat of t oogje van je drive, of je cd vies/beschadigd is? Dat eindeloos proberen lijkt me niet echt iets softwarematig foutiefs ;)

[ Voor 31% gewijzigd door Matias op 23-10-2005 21:41 ]

• SyS_ErroR
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
Dat installatieproces was mijn eerste ervaring met het iBookje, en het is sindsdien alleen maar slechter geworden..
Leuk dat meningen zo erg kunnen verschillen... de aanschaf van mijn iBook is de beste koop die ik in jaren heb gedaan, en nee, nooit problemen met mijn slot-loading drive... Ding leest zelfs beter & sneller dan wat ik hier op mijn bureau heb staan :P

Verwijderd

Topicstarter
Thnx voor jullie reactie allemaal, ik heb het een en ander geeprobeerd, maar het wil nog niet echt lukken, met options knop ingedrukt tijds boot, kom ik wel in een blauwkleurig scherm, met drie iconen, waarvan 1 met een mac os X cd (in het midden) maar ik kom telkens uit op dezelfde error.
Heb ff een andere versie van BT getrokken om te proberen of die misschien werkt, maar het is een dmg file, hoe kan ik die branden zodat ie gelezen kan worden door de powerbook. (slecht om te testen natuurlijk :+

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-02 11:29

alienfruit

the alien you never expected

Aha, hij boot wel vanaf de Tiger cd/dvd? Ik heb het ook gehad met de cds van school de .dmg files waren ook niet bootable niet goed gebrand in Toaster toentertijd. Je moet namelijk wel bootable cd aanvinken tijdens het branden :) Als de schijf niet bootable is krijg je zulke vage fouten, ik iig wel :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil de .dmg file graag branden onder windows xp, indien mogelijk, nogmaals, ik heb niet tot helemaal niets verstand van Imac of apple.

• pjottum

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Verwijderd schreef op zondag 23 oktober 2005 @ 10:37:
Ik moet de powerbook van een kennis op nieuw installeren, alleen... Ik heb nog nooit met een Mac gewerkt. Ik heb 2 dagen lang het forum afgestruind, maar heb helaas niets gevonden wat het probleem kon oplossen.
Verwijderd schreef op maandag 24 oktober 2005 @ 19:21:
Ik wil de .dmg file graag branden onder windows xp, indien mogelijk, nogmaals, ik heb niet tot helemaal niets verstand van Imac of apple.
Zonder nu heel vervelend te willen zijn:
- we doen hier aan legale software; dat zat er gewoon bij dus dat moet je installeren.
- als je niet weet hoe of wat, had je dan niet gewoon tegen je 'kennis' moeten zeggen: snappiknie kanniknie?

ping 127.212.23.124

• naaa
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 31-01-2024

naaa

As an angel hits the ground

Verwijderd schreef op maandag 24 oktober 2005 @ 17:25:
...met options knop ingedrukt tijds boot, kom ik wel in een blauwkleurig scherm, met drie iconen, waarvan 1 met een mac os X cd (in het midden) maar ik kom telkens uit op dezelfde error...
Open Firmware werkt ook niet?

Verwijderd

Topicstarter
Open firmware lukt ook niet, alle commands enzo goed opgegeven en toen starte hij opnieuw op, maar krijg nog steeds dezelfde error.

En wat betreft legale software, die zit er wel bij hoor, os X en os 9, maar geen van beide doen het, os 9 wordt helemaal niet eens herkend. Dus het leek me niet meer dan logisch om een andere cd te 'proberen'

En m ekennis te vertellen dat ik het nie snap of nie kan, behoort natuurlijk wel tot de mogelijkheden, heb het ook wel gezegd hoor.... maar 't is toch leuk als je het voor hem kan fixen... dan leer je er ook nog eens wat van... iMac. ;)

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 25-10-2005 17:45 ]

Verwijderd

Ik kan het fout hebben hoor, maar duidt een knipperend Mac OS logo/mapje met vraagteken niet op het ontbreken van een bootdisk en/of HD en zou het dus niet gewoon een kapotte HD kunnen zijn?

Goed, wat ik zou doen is even uitzoeken hoe die kennis van jou in godesnaam aan dat ding is gekomen. Als het legaal is (tweedehands ofzo) zou er volgens mij sowieso al meer software bij moeten zitten (zoals die Apple Hardware Test). Dan zou ik al die cd'tjes even vragen aan je kennis.

Dan even Apple Hardware Test draaien (cd erin doen, opstarten met C ingedrukt houden) en misschien dat je dan al veel meer informatie hebt wat het probleem betreft...

Just my two cents hoor...

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bang dat ik het echt met deze 2 cd's moet doen. De mac os 9 en Mac Os X.

Inmiddels ben ik ook al in het bezit van de Panther cd, maar die diet ook niet echt veel.
Als ik de powerbook opstart zonder een knop ingedrukt, dan start ie na ongeveer 30 seconden weer opnieuw op en als ik wat knoppen inedrukt houd, dan ratelt hij maar aan 1 stuk door. Ik krijg een grijs scherm met een klein donkergrijs apple logo in het midden en daaronder een soort van laad icoontje en draait de hele tijd rond.

Misschien dat iemand een hardware test CD heeft? Of misschien moet de powerbook wel op de vuilnisbelt _/-\o_ _/-\o_

• pjottum

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

heb je apple nou al gebeld?

als je een powerbook koopt doe je dat ook vanwege het feit dat je daar wel service op het os krijgt.
Heb je al eens geprobeerd met een voor ppc's gecompileerde linux versie, als je dan toch zo graag zelf een ander os erop wil zetten?

Het ding is, zoals je hier nu al meermaals is gezegd, kapot... moet je niet op de vuilnisbelt gooien, maar aan apple aanbieden ter reparatie. En als je hem toch weggooid, mag je hem wel hier door de brievenbus gooien. ;)

ping 127.212.23.124

Pagina: 1