Toon posts:

3de moederbord kapot in 2 maanden

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb voor een vriend ooit een pc in elkaar gezet (Athlon Xp 2100), welke jaren zonder problemen heeft gewerkt. Prima dus, totdat deze 2 maanden geleden problemen kreeg bij het opstarten. Hele vage problemen, die na nadere inspectie te wijten bleken aan lekkende condensatoren. Nu heb ik hier op GOT gelezen dat dit probleem vaker voorkomt bij moederborden uit een bepaalde serie. Jammer, ander moederbord dan maar.

Een ander moederbord via marktplaats geregeld, ingebouwd, windows er opnieuw opgezet en draaien maar. Na 1 uur gelijk al problemen met dit nieuwe moederbord. Vastlopers, en uiteindelijk niet meer opstarten. Hij kwam in een loop waarbij hij na de POST tekens weer rebootte.... Nou, dachten wij. We zullen wel genaaid zijn met dit 2dehands bordje. Dan maar weer 1tje regelen, een iets betere dit keer.

Deze heeft nu 2 maanden zonder problemen gedraaid, tot gister! :(
De lampjes gaan aan, maar er gebeurt niks. Ik heb er zelf nog niet naar gekenen, maar iemand anders wel. Volgens hem is het BIOS 'weg'. Moederbord waarschijnlijk weer kapot dus.

Mijn vraag: kan dit aan de voeding liggen? Of is dit gewoon 3x pech hebben. Het is overigens een 300 Watt voeding die altijd goed heeft gewerkt met die config. Heb verdere specs niet bij de hand nu.

Ik zelf denk dat het boze geesten zijn, die in dat huis al eerder voor de meest bizarre problemen hebben gezorgd (ja, echt te bizar -> tis dan ook een heel oud huis ;) ).

• all_by_myself
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-05 20:47

all_by_myself

Per Ardua ad Astra

Verwijderd schreef op zondag 23 oktober 2005 @ 09:50:
Ik heb voor een vriend ooit een pc in elkaar gezet (Athlon Xp 2100), welke jaren zonder problemen heeft gewerkt. Prima dus, totdat deze 2 maanden geleden problemen kreeg bij het opstarten. Hele vage problemen, die na nadere inspectie te wijten bleken aan lekkende condensatoren. Nu heb ik hier op GOT gelezen dat dit probleem vaker voorkomt bij moederborden uit een bepaalde serie. Jammer, ander moederbord dan maar.

Een ander moederbord via marktplaats geregeld, ingebouwd, windows er opnieuw opgezet en draaien maar. Na 1 uur gelijk al problemen met dit nieuwe moederbord. Vastlopers, en uiteindelijk niet meer opstarten. Hij kwam in een loop waarbij hij na de POST tekens weer rebootte.... Nou, dachten wij. We zullen wel genaaid zijn met dit 2dehands bordje. Dan maar weer 1tje regelen, een iets betere dit keer.

Deze heeft nu 2 maanden zonder problemen gedraaid, tot gister! :(
De lampjes gaan aan, maar er gebeurt niks. Ik heb er zelf nog niet naar gekenen, maar iemand anders wel. Volgens hem is het BIOS 'weg'. Moederbord waarschijnlijk weer kapot dus.

Mijn vraag: kan dit aan de voeding liggen? Of is dit gewoon 3x pech hebben. Het is overigens een 300 Watt voeding die altijd goed heeft gewerkt met die config. Heb verdere specs niet bij de hand nu.

Ik zelf denk dat het boze geesten zijn, die in dat huis al eerder voor de meest bizarre problemen hebben gezorgd (ja, echt te bizar -> tis dan ook een heel oud huis ;) ).
Zeker als die computer al 2 jaar oud is moet je altijd een voeding vervangen bij dit soort vage problemen. En laat mij raden,.. het merk is Bokkie Wokkie ? zie daar je probleem.

Voeding vervangen en de problemen zijn voorbij.

(Die geesten komen nl. uit die Bokkie Wokkie voedingen. Het zijn geesten van Chinese kinderen die jarenlang voor een hongerloontje voedingen in elkaar hebben lopen schroeven...)

AMD Ryzen 9 PRO 3900, 32GB, Win11 x64

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Het kan je voeding zijn. Wat voor een 300W voeding is het? wokkietokkie of een deugdelijk merk? Op het moment dat een voeding gewoon niet stabiel werkt kan het de nodige onderdelen slopen.

Verwijderd

Topicstarter
als ik mij goed herinner is 't een Asus systeem kast. Dan mag je er vanuit gaan dat daar wel een redelijke voeding in zit. Geen top-voeding, maar wel prima toch.

Maar een andere voeding is blijkbaar nodig. Als er geen lekkende condensatoren op dat eerste mobo hadden gezeten, had ik de voeding natuurlijk als eerste vervangen.

Ik hoop dat het moederbord nog niet kapot is en dat de voeding vervangen het probleem oplost. Of zal dit moederbord ook al naar zijn grootje zijn?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op zondag 23 oktober 2005 @ 10:53:
als ik mij goed herinner is 't een Asus systeem kast. Dan mag je er vanuit gaan dat daar wel een redelijke voeding in zit. Geen top-voeding, maar wel prima toch.
Nee, niet vanuit gaan.
Ik kan een dikke kast kopen van 200 euro en er vervolgens een voeding inhangen die me een tientje kost :P.
Zoek het merk eens op, afaik maakt Asus zelf geen voedingen, dus zal er wat anders inzitten.

en ook goede voedingen kunnen het natuurlijk begeven ;) Wat je kunt doen is het ding eens testen (even de voltlijnen doormeten).

[ Voor 13% gewijzigd door TERW_DAN op 23-10-2005 10:56 ]

• JorisPenders
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10-04 22:01

JorisPenders

Designer & Coder

Terw_Dan schreef op zondag 23 oktober 2005 @ 10:55:
[...]

Nee, niet vanuit gaan.
Ik kan een dikke kast kopen van 200 euro en er vervolgens een voeding inhangen die me een tientje kost :P.
Ik denk dat ie bedoeld dat ie kast gekocht heeft met voeding er al inbegrepen. Idem hierzo

SystemSpecs -- WebArea - Your Online Home -- Webdesign

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

DJ_Jorizzz schreef op zondag 23 oktober 2005 @ 11:03:
[...]

Ik denk dat ie bedoeld dat ie kast gekocht heeft met voeding er al inbegrepen. Idem hierzo
Dat zegt niets natuurlijk, dan kan er nog vanalles inzitten :P

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:08

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Met de info die je nu geeft is dit totaal koffiedik kijken :o

Geef eens exact aan:

- welke drie moederborden gebruikt zijn (merk+model)
- wat voor voeding in die kast hangt (merk+model)

Als je die info niet kunt geven, kunnen wij ook geen zinnige uitspraken doen en heeft deze topic geen nut...

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

werk je wel met geaard stopkontact enzo want daar willen moederborden ook nog wel eens van sterven..

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:11

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Grote kans dat de voeding een rol meespeelt.
Als deze uit dezelfde periode komt als het oorspronkelijke moederbord is en het is ook al geen bekend merk dan lijdt de voeding misschien wel aan dezelfde problemen als het originele moederbord.
Je weet al wat ik wil zeggen, andere voeding proberen ja :)

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Lekkende condensatoren..... Riek verdomd veel naar spikes op de voeding of een kortsluiting ergens. Ik zou maar eens kijken naar je voeding.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• silitek
  • Laatst online: 25-05 10:46

silitek

Tubes Only

Verwijderd schreef op zondag 23 oktober 2005 @ 14:02:
werk je wel met geaard stopkontact enzo want daar willen moederborden ook nog wel eens van sterven..
voeding brak!!!...heb hier alles draaien op een NIET geaarde stopcontact. Werkt als een zonnetje.
Je kunt beter een bokkie wokkie kast hebben...maar dan wel een goede voeding dat ie de basis voor een goed werkend systeem...

sim-pel

Tubes....It's what make music music!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

silitek schreef op maandag 24 oktober 2005 @ 09:09:
[...]

voeding brak!!!...heb hier alles draaien op een NIET geaarde stopcontact. Werkt als een zonnetje.
Je kunt beter een bokkie wokkie kast hebben...maar dan wel een goede voeding dat ie de basis voor een goed werkend systeem...

sim-pel
sim-pel :?

Ga je mond eens spoelen :o

Op ongeaarde stopcontacten *kan* alles goed gaan (hiero ook toevallig), maar als je pech hebt (en met name als je geaarde apparaten via kabels met ongeaarde in contact brengt) kun je er makkelijk zaken mee opblazen.

Geloof je dit niet? Pak iets geleidends (een aardedraad ofzo) en verbind met een draaiend (ongeaard) systeem de behuizing met een aardepunt. Hoogstwaarschijnlijk slaan de stoppen in de meterkast door...

Bedenk vervolgens wat er gebeurd zou zijn als je niet de behuizing van die PC maar iets op het moederbord aangeraakt had :X

Oslik blyat! Oslik!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05-05 19:13

SA007

Moderator Tweaking
Als dan de stoppen doorslaan is er echt iets mis...

Maar houd die aardedraad 's in je hand en raak dan de kast aan (met dezelfde hand, anders kan het gevaarlijk zijn), en je schikt verschikkelijk (staat nl 120 vac op je kast!)

* SA007 is ook eens, koop een goedkope prutkast en een goede voeding, ipv een goede kast en een prutvoeding ;)

Ik kan er best mee leven dat me hele kast zou inzakken als ik erop ga zitten :P

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-04 11:28
2e hands mobo's zijn inmiddels ook jaaaren oud...dus ik snap niet waarom je steenopude S-A vervangt voor een volgend S-A exemplaar 8)7

Is de zaak wel geaard?
* Rey Nemaattori heeft mensen pc's zien opblazen met ongeaardemeuk

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

Verwijderd

Topicstarter
ha mensen bedankt voor de reakties. We hebben ff wat getest enzo, en het blijkt idd dat die voeding kapot is...

Ik heb trouwens nog nooit mn pc in een geaard stop contact gehad en het heeft altijd gewerkt.
Geaarde stopcontacten zijn voor de weak.... ;)

• amiga1260
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 25-05 17:01
Heeft de kast wel een intake en outtake casefans erin zitten?

Want dat is erg belangrijk om de hardware te koelen en een langere plezier van hebeen.

• mae-t.net
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
wim-bart schreef op maandag 24 oktober 2005 @ 08:16:
Lekkende condensatoren..... Riek verdomd veel naar spikes op de voeding of een kortsluiting ergens. Ik zou maar eens kijken naar je voeding.
Lekkende condensatoren komt vrijwel uitsluitend door constante overspanning, te hoge temperatuur, of -het meest waarschijnlijk - gewoon een brakke serie condensatoren. Door spikes kan de interne druk van een elco doorgaans niet zo erg oplopen dat ze gaan lekken.

Voor de zekerheid de voeding vervangen kan in een geval als dit geen kwaad, niet vanwege het eerste defect, wel vanwege het tweede. Wat een andere plausibele verklaring is, is dat de processor het begeven heeft. Een bord met defecte elco's kan theoretisch overspanning op de core zetten, en zal in elk geval in meer of mindere mate een pulserende spanning aan de proc leveren, wat ook niet echt goed is.

• mae-t.net
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
dion_b schreef op maandag 24 oktober 2005 @ 13:04:
[...]
Geloof je dit niet? Pak iets geleidends (een aardedraad ofzo) en verbind met een draaiend (ongeaard) systeem de behuizing met een aardepunt. Hoogstwaarschijnlijk slaan de stoppen in de meterkast door...
Dat gebeurt alleen als er iets heel erg stuk is. Doorgaans slaat hooguit je aardlekschakelaar uit. Als het goed is, zelfs dat niet en krijg je alleen een flinke opdonder als je met je ene hand de aarde en met de andere hand je systeemkast aanraakt.

Wat echter wel klopt aan jouw verhaal, dat het aansluiten van kabels onder zulke omstandigheden makkelijk dingen opblaast. Uitkijken geblazen dus, met ongeaarde apparatuur.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

mae-t.net schreef op dinsdag 25 oktober 2005 @ 21:09:
[...]

Dat gebeurt alleen als er iets heel erg stuk is. Doorgaans slaat hooguit je aardlekschakelaar uit. Als het goed is, zelfs dat niet en krijg je alleen een flinke opdonder als je met je ene hand de aarde en met de andere hand je systeemkast aanraakt.
Er hoeft echt niets stuk voor te zijn. Die flinke opdonder die je noemt is dezelfde stroom, maar dan met een erg hoge weerstand van je lichaam. Vervang die lichaam door koperdraad met lage weerstand en dan is het *plop* ;)
Wat echter wel klopt aan jouw verhaal, dat het aansluiten van kabels onder zulke omstandigheden makkelijk dingen opblaast. Uitkijken geblazen dus, met ongeaarde apparatuur.
Precies :z

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1