Ik denk dat je gedeeltelijk gelijk hebt dat de uitspraak 'survival of the fittest' niet zo goed meer opgaat tegenwoordig.
Om te beginnen denk ik dat het belangrijkste is dat 'the fittest' een hele andere betekenis heeft dan vroeger. Sowieso denken nog steeds veel mensen dat 'fittest' vertaald moet worden met iets als 'sterkste', maar men is het er wel over eens dat de vertaling 'best aangepaste' beter is.
Vandaar dat het 'met blote handen een hert kunnen doden' totaal géén indicatie van 'fitness' is in de moderne maatschappij. Eerder is dat tegenwoordig uiterlijk, intelligentie, sociale vaardigheden, noem maar op. Mooie mensen zijn beter aangepast dan lelijke mensen, mooie mensen krijgen eerder en vaker de kans zich voort te planten. Dus in principe zou 'survival of the fittest' nog gewoon kunnen werken, alleen zijn de 'fitten' niet direct de fysiek sterksten of de genetisch beste mensen, maar de mensen die succesvol zijn in de moderne maatschappij.
Echter, bij 'survival of the fittest' worder er wél vanuit gegaan dat de 'fittest' zich het beste voortplant! En daar denk ik dat het enigszins stokt. Minder goed aangepaste mensen overleven de moderne maatschappij ook gewoon, en krijgen in de praktijk ook meer dan genoeg kansen zich voort te planten. De mensen die ik persoonlijk als 'fittest' zou beschouwen, hoog opgeleide intelligente knappe mensen, kiezen er vaak genoeg voor om zichzelf niet voort te planten, of zichzelf minder voort te planten dan gemiddeld.
En door dat laatste is er geen 'survival of the fittest' meer, maar meer iets als 'survival of the fit enough'. Dat impliceert dus wel dat de echt 'onfitte' mensen, dus mensen met een duidelijke handicap, het niet overleven. En volgens mij krijgen gehandicapten gemiddeld ook minder kinderen, waardoor geneteische afwijkingen op een dood spoor zitten.
Om het samen te vatten; ik denk dat er een aardig verschil zit tussen 'de fittest' zoals die voorkomt in de uitspraak 'survival of the fittest' (want dat zijn gewoon de mensen die de meeste koters fabrieken), en de 'fittest' zoals wij die meestal zien.
Het voorbeeld van KI is wel interessant. Zodra de mens gemiddeld zo gammel wordt dat niemand meer uit zichzelf kinderen kan krijgen, en iedereen afhankelijk is van KI, dat alleen door rijke mensen betaalt kan worden, dán zie je weer dat alleen de best aangepasten zich kunnen voortplanten en werkt 'survival of the fittest' weer zoals hij ooit bedoeld was