[Projector] Hoeveel lumens nodig zonder dat licht uit hoeft

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent Thunder
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 25-05 18:06
Ik vroeg mij dus eigenlijk af: vanaf hoeveel Lumens kun je met een projector dingen projecteren zonder gordijnen te hoeven dicht doen/lampen moet dimmen.

Dus gewoon in een normale huiskamersituatie, zonder je te hoeven aanpassen met licht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 28-05 10:26
Volgens mij >900 lumen (weet het niet zeker, heb geen ervaring)
Is trouwens prima te vinden met de search, pasgeleden nog iets over gelezen in het Zetelmod-topic in CME.

[ Voor 13% gewijzigd door Alex) op 23-10-2005 00:43 ]

We are shaping the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 97447

Tsja, de eene huiskamer is de andere niet. En de eene dag schijnt de zon wat meer dan de andere. Wil je ordinair naar het nieuws of je favoriete soap kijken koop dan een gewone TV. Hou een projector alleen voor films of bv speciale TV uitzendingen (ik hoor dat sommige mensen graag andere mensen zien zweten, ik geloof dat het sport noemt }:O )

Maar stel dat je op een zonige dag in een ruimte met veel vensters naar een geprojecteerd beeld wil kijken dan betaal je je blauw aan een projector. Wil je daarentegen enkel 's avonds naar een filmpje kijken, of met de gordijnen naar beneden dan kan je inderdaad best een projector > 800 lumen nemen. Meestal zal je in spaarstand werken en dan is de lichtopbrengst nog wat minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Het nadeel van projecteren is dat "zwart" de hoeveelheid licht is die als omgevingslicht op het scherm valt. Staat de zon op het scherm dan kan je nog zoveel lumens hebben maar zwart beeld zul je nooit meer krijgen.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 21405

Je kunt nog zoveel lumen hebben maar met een lage contrastratio ziet het er nog niet uit, hou daar ook rekening mee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:11

Jag

Silent Thunder schreef op zondag 23 oktober 2005 @ 00:42:
Ik vroeg mij dus eigenlijk af: vanaf hoeveel Lumens kun je met een projector dingen projecteren zonder gordijnen te hoeven dicht doen/lampen moet dimmen.

Dus gewoon in een normale huiskamersituatie, zonder je te hoeven aanpassen met licht.
Projectie moet eigenlijk gewoon altijd in het donker. Direct zonlicht of zelfs kunstlicht is eigenlijk gewoon onwerkbaar. Wat strooilicht (indirect) van kunstlicht gaat wel als het niet al te veel is. Zonlicht is indirect eigenlijk ook niet te doen, maar als je gordijnen hebt wel.
Je moet de ruimte gewoon een beetje kunnen verduisteren (en hoe meer, hoe beter) en niet veel kunstlicht hebben. Er is nauwlijks tegenop te concurreren met meer lichtoutput van je projector. Met presentatie dingen heb je er allemaal wat minder last van (weinig contrast), maar met films is een donkere omgeving echt heel belangrijk.

De enige echte oplossing zit hem in het scherm. Je hebt rear projection schermen die wat dikker zijn en speciaal bedacht op ongunstige licht omstandigheden. Maar ja, dat is leuk voor in een theater of congreszaal, maar wie heeft er nou de ruimte thuis om een projector achter een scherm kwijt te kunnen?
Pagina: 1