Asus Q-Fan?

Pagina: 1
Acties:

• TheBlasphemer
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13-11-2025
Ik heb in de huiskamer een media center in elkaar geknutseld van een oude PC,
helaas vond de hele familie hem te langzaam, en te lawaaierig. Omdat MCE zelf wel goed beviel, hebben we besloten om samen te investeren in een nieuwe.
We hebben nu een AMD Semrpon 30+ met 512mb DDR geheugen, en een ASUS moederbord (Weet exacte model niet), uit de oude heb ik een ATI Radeon 9600 overgebouwd.
Volgens de verkoper bij de mycom zou hij stil moeten zijn als hij niet in gebruik is vanwege ASUS Q-Fan die de fans zachter zou zetten.
Ik heb de fans aangesloten op de goeie connectors op het mobo (cpu_fan en cha_fan), maar het lijkt alsof alles nog steeds op volle toeren draait, en het maakt nog steeds een vreselijke herrie...

Ik heb al even bij de driver CD onder utilities gekeken, maar daar zag ik zo snel niks over Q-Fan. Ook in de manual kon ik behalve het mooie Q-Fan logo niks vinden over hoe het werkt, en hoe ik het aanzet.

Weet iemand hier misschien hoe dit werkt?

Alvast bedankt,
TB

[img=http://www.web2messenger.com/smallstatus/w2m/theblasp.png]

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:48
Q-fan moet je eerst in het BIOS activeren, staat nml. default uit (iig wel op mijn Asus bord). Daarna werkt het prima :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Bovendien moet je de nieuwste drivers voor de CPU hebben anders werkt het soms ook niet. Hangt van het model MB af.

(of verwar ik het e.e.a. met C&Q ? )

[ Voor 15% gewijzigd door Guardian Angel op 23-10-2005 00:10 ]

ARME AOW’er

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
je moet C&Q en Qfan apart aanzetten bij een asus mobo. omdat je cool en quiet aan hebt staan wordt de cpu minder warm en dan kan je in de bios instellen bij welke temps de koelers aan moeten gaan.

• TheBlasphemer
Ik heb net alle bios menus afgelopen, en kan echt niks vinden over Q-Fan, bij welke (sub)menu hoort hij te staan?

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-01 14:39

|sWORDs|

vSphere/ESXi

TheBlasphemer schreef op zondag 23 oktober 2005 @ 01:07:
Ik heb net alle bios menus afgelopen, en kan echt niks vinden over Q-Fan, bij welke (sub)menu hoort hij te staan?
Zelfde scherm waar je temperatuur/fan rpm warnings staan.

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

^inderdaad.

Volgens mij zijn er echter twee opties die je moet instellen, elk in een ander menu. Gewoon even alles doorlopen of het manual lezen.

[ Voor 10% gewijzigd door Guardian Angel op 23-10-2005 01:13 ]

ARME AOW’er

• TheBlasphemer
Bij de "Hardware monitor", waar alle temps en snelheden van de CPU fan staan is de enige mogelijkheid tot aanpassing sommige dingen op "Ignored" te zetten.
In de manual staat, behalve bij een overzicht van de functies, helemaal niks over q-fan :/

• Cool_Mod_E
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 31-08-2025

Cool_Mod_E

9200 Wp

Zoek toch het exacte typenummer van je moederbord eens op ?
Dat zoekt iets makkelijker (mijn glazen bol ligt nog bij de reparateur) ;)

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:45

Thandor

SilverStreak

Probeer eens een BIOS-Update. Misschien ondersteunt het moederbord/BIOS pas Q-Fan vanaf een nieuwere versie :)

Probeer overigens ook uit te vinden welk model moederbord het is. Die informatie is mogelijk relevant.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:32
Q-Fan is alleen aanwezig bij de normale moederborden van Asus. Bij de X-series(budget-lijn) ontbreekt dit, uiteraard om kosten te besparen

• TheBlasphemer
:o
Dat vind ik erg raar, aangezien er in het boekje bij features wel staat dat het erop zit, en ook in de winkel werd mij verzekerd dat het erop zou zitten...
Staat dit ergens op een officiele site die ik aan mycom zou kunnen laten zien ?

Exacte typenummer is trouwens: K8V-MX

[ Voor 8% gewijzigd door TheBlasphemer op 23-10-2005 01:48 ]

• biobak
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 19:11
TheBlasphemer schreef op zondag 23 oktober 2005 @ 01:48:
Dat vind ik erg raar, aangezien er in het boekje bij features wel staat dat het erop zit, en ook in de winkel werd mij verzekerd dat het erop zou zitten...
Tja, dat komt wel vaker voor. Mijn vorige moederbord, een P4T533-c en nou niet bepaald een budget moederbord, zou volgens de doos ook Q-fan moeten hebben....maar het zat er niet op. Ik zou met het moederbord terug gaan. Zonder fan control is de herrie niet te harden.

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:32
TheBlasphemer schreef op zondag 23 oktober 2005 @ 01:48:
Staat dit ergens op een officiele site die ik aan mycom zou kunnen laten zien ?

Exacte typenummer is trouwens: K8V-MX
Er staat nergens op de Asus site dat dit bord Q-Fan heeft, er wordt alleen aangegeven dat ie Cool 'n Quiet heeft(dit heeft officieel niks te maken met een of andere fancontrol)
Pagina: 1