Kleine handige tips en truuks

Pagina: 1
Acties:
  • 109 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Tonio
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Tonio

terrible gibberish

Topicstarter
(overleden)
Fotografie is een creatieve hobby, en de gemiddelde fotograaf is ook vrij creatief. Dus het lijkt mij dat fotografen hier soms kleine handige dingen bedenken, om het fotograferen gemakkelijker te maken, dus waarom deze niet delen?
Dus spui hier de dingen die je ooit hebt bedacht om het jezelf een beetje gemakkelijker te maken en betere resultaten te geven bij het fotograferen. Hierbij doel ik niet echt op truukjes voor met je camera, dus bepaalde flitstechnieken, want deze zijn gemakkelijk te vinden via het net. Maar meer op de dingen zoals ik hieronder beschrijf :)

• Kleine spiegeltjes zijn voor meer dingen nuttig dan het controleren van make-up. Zo zijn het perfecte reflectoren als je close-ups van bijvoorbeeld paddestoelen of ander klein grut gaat nemen.
• Een ander handig voorwerp bij paddestoelenfotografie is een klein schaartje, hiermee kan je nammelijk irritante stukje gras wegknippen.
• Als je het bos in gaat om wat foto's te schieten, neem wat dun draad mee. Hiermee kan je dunne takjes die in de weg bij een foto zitten wegbuigen en vastbinden. Zo hoef je ze niet af te breken, en storen ze toch niet.
• Neem een zaklamp mee als je 's avonds gaat schieten. Niet is dit alleen handig om spullen te zoeken in je tas, maar ook om te doen wat fotografie eigelijk echt is.. Schilderenmet licht! Zo kan je een object op de voorgrond ermee verlichten, als een flits te lomp is, of je deze gewoonweg niet hebt.

Kom maar op met die ideëen!

D200|F90x|Leica M6|Yashica T3|Hasselblad 503cx
Nikon: 12-24/4|17-35/2.8|10,5mm/2.8|30mm/1.4|50mm/1.4|85mm/1.8|SB-800|SB-24|SB-26|MC-36
Zeiss: 80mm/2.8 50mm/4 ZM: 35mm/2
When the going gets weird... the weird turn pro

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-10-2025

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Mag ik even toevoegen dat voor macrofotografie (met een echte macro lens dan wel ;) ) een statief eigenlijk noodzaak is :)

Stukjes gekleurd plastic tussen je bouncer/softding op je flits kan je leuk mee kleuren.

Misschien verzin ik nog wel iets meer :+

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

Verwijderd

WhizzCat schreef op zondag 23 oktober 2005 @ 09:30:
Mag ik even toevoegen dat voor macrofotografie (met een echte macro lens dan wel ;) ) een statief eigenlijk noodzaak is :)
misschien direct offtopic maar ik heb een "echte" macrolens en hiermee _kan_ je niet met statief schieten, fysiek wel, maar je hebt daar bij bijv. insecten simpelweg geen tijd voor, dit zal uit de hand moeten gebeuren en een flitser is vereist om genoeg scherptediepte te verkrijgen.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 23-10-2005 09:52 ]

• Cyclonist
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19:57
Een zakje met zand erin is erg handig voor opnames in het donker, wanneer je geen statief bij je hebt, zo kun je de camera op onregelmatige ondergrond zetten en plaatsen zoals jij dat wilt. :*)

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
WhizzCat schreef op zondag 23 oktober 2005 @ 09:30:

Stukjes gekleurd plastic tussen je bouncer/softding op je flits kan je leuk mee kleuren.

Misschien verzin ik nog wel iets meer :+
je kan ook gewoon gelatinefilters kopen voor je flitser. Die zijn er voor gemaakt. :)

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik ken wel gelatinefilters voor je objectieven, maar voor je flitser?

Ik heb dan ook (nog) geen flitser :P

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• guillaumemay
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04-12-2025
Zakjes silica gel in je fototas helpen als je in een omgeving komt waar de luchtvochtigheid erg hoog is. Zo is de kans op condens in je camera minder groot.

• Tonio
  • Niet online

Tonio

terrible gibberish

Topicstarter
(overleden)
Cyclonist schreef op zondag 23 oktober 2005 @ 10:39:
Een zakje met zand erin is erg handig voor opnames in het donker, wanneer je geen statief bij je hebt, zo kun je de camera op onregelmatige ondergrond zetten en plaatsen zoals jij dat wilt. :*)
Bij de meeste hobby winkels kan je kunstof bolletjes halen (die bijv ook in zitzakken worden gebruikt). Zijn erg licht, itt zand :) Dus als je daar dat zakje mee vult, hoef je minder gewicht mee te slepen.

HunterPro schreef op zondag 23 oktober 2005 @ 10:43:
[...]
je kan ook gewoon gelatinefilters kopen voor je flitser. Die zijn er voor gemaakt. :)
Of zo'n gekleurde omnibounce. die heb je dacht ik alleen in goudkleurig en nog een ander. Die goudkleurige is voornamelijk handig als je flitst in een door gloeilampen verlichte ruimte, want anders lukt het niet lekker met de wb enz :)

[ Voor 39% gewijzigd door Tonio op 23-10-2005 14:56 ]

Nikon: 12-24/4|17-35/2.8|10,5mm/2.8|30mm/1.4|50mm/1.4|85mm/1.8|SB-800|SB-24|SB-26|MC-36

• OmeRoon
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-10-2025
Cyclonist schreef op zondag 23 oktober 2005 @ 10:39:
Een touwtje werkt trouwens ook best aardig. Maak een lusje, lens erdoor en ga dan op het touwtje staan.

Wat jij kan kan ik ook maar dan harder...

• jules
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Tonio schreef op zaterdag 22 oktober 2005 @ 23:55:
• Neem een zaklamp mee als je 's avonds gaat schieten. Niet is dit alleen handig om spullen te zoeken in je tas, maar ook om te doen wat fotografie eigelijk echt is.. Schilderenmet licht! Zo kan je een object op de voorgrond ermee verlichten, als een flits te lomp is, of je deze gewoonweg niet hebt.
Tot een paar jaar geleden had ik altijd een zaklamp bij me in m'n tas, tot de batterijen een jaar geleden toch echt leeg waren. Voor soms was ie wel handig, met name om dingen in je tas te zoeken, maar vreemd genoeg mis ik hem totaal niet op dit moment. Alles heeft z'n vaste plek in m'n tas, weet het anders op m'n gevoel te vinden. Dan nog zou je kunnen zeggen voor de bediening van je camera, maar prettig zou zijn om die ook blindelings te leren bedienen.

En in het uiterste uiterste geval heb ik altijd nog een mobiel in m'n zak, waarvan alleen al de display bijna een schijnwerper is. Maar mocht dat niet fel genoeg zijn, zit er ook een "flitser" op. Waarom ze het een flitser noemen weet ik niet, maar ik gebruik hem iig regelmatig als zaklampje, want meer dan dat is het eigenlijk niet :)

En oh ja, als je in't donker gaat fotograferen, zorg er voor dat je niet kort van te voren met je flitser hebt staan spelen, want een paar volle flitsen levert je aardige (tijdelijke) las ogen op. Je kunt dan alleen nog contouren herkennen en zo mis je net de juiste momenten van je onderwerp.

Iig voor mij de reden dat ik niet snel meer voor of tijdens een shoot op de foto wil.

Naast een bean bag of soort gelijken, is een klein tafelstatiefje errug handig, tenminste, als je cam + glas + flitser niet te zwaar is. Ben momenteel op zoek naar klein stevig uitgevoerd tafelstatiefje dat m'n D70 + 18-70 kitlens + SB-600 kan dragen.

[ Voor 23% gewijzigd door jules op 23-10-2005 18:12 ]

Foto Portfolio Follow me on Twitter!

• Tonio
  • Niet online

Tonio

terrible gibberish

Topicstarter
(overleden)
julius schreef op zondag 23 oktober 2005 @ 18:06:
Naast een bean bag of soort gelijken, is een klein tafelstatiefje errug handig, tenminste, als je cam + glas + flitser niet te zwaar is. Ben momenteel op zoek naar klein stevig uitgevoerd tafelstatiefje dat m'n D70 + 18-70 kitlens + SB-600 kan dragen.
http://www.manfrotto.com/...ce/pid/2605?livid=liv2113 deze is volgens mij best degelijk :)

• jules
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Vergis je niet dat die combo uit m'n hoofd een 1,5 kg is.

Zelf heb ik een klein Hama tripodje met 2 delige telescoop poten. Heb zelf ooit es een 3 delige gezien. Maar vooral die kop krijgt alles te verwerken en bezwijkt dus als eerste :X

Foto Portfolio Follow me on Twitter!

• Tonio
  • Niet online

Tonio

terrible gibberish

Topicstarter
(overleden)
julius schreef op maandag 24 oktober 2005 @ 01:59:
Vergis je niet dat die combo uit m'n hoofd een 1,5 kg is.

Zelf heb ik een klein Hama tripodje met 2 delige telescoop poten. Heb zelf ooit es een 3 delige gezien. Maar vooral die kop krijgt alles te verwerken en bezwijkt dus als eerste :X
Het leuke van die manfrotto tafelstatief is dat die geen kop heeft afaik. Je schroeft de cam gewoon op de poten, en dat is stevig genoeg hoor vziw.

• Frigolamptje
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 29-12-2025
Ik vind dit topic best wel interessant en wil het met deze toevoeging wat nieuw leven in blazen.

Isomo panelen en alluminium folie kunnen dienen als kaatslicht (zon opvangen en terug kaatsen op het onderwerp; vooral voor fotoshoot's met mensen). Allu folie zal natuurlijker harder licht (in 1 straal gebundeld) kaatsen dan de isomo, je kan natuurlijk ook de alluminiumfolie volledig kreuken en zo breek je het licht en kaats je zacht licht terug. Hoe meer je kreukt, hoe zachter het licht...

Hopelijk zorgt dit voor een heropleving van het topic, want ik denk dat we op deze manier veel kunnen leren van elkaar.

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:15

breinonline

Are you afraid to be known?

Frigolamptje schreef op woensdag 14 december 2005 @ 20:17:
Isomo panelen en alluminium folie kunnen dienen als kaatslicht (zon opvangen en terug kaatsen op het onderwerp; vooral voor fotoshoot's met mensen). Allu folie zal natuurlijker harder licht (in 1 straal gebundeld) kaatsen dan de isomo, je kan natuurlijk ook de alluminiumfolie volledig kreuken en zo breek je het licht en kaats je zacht licht terug. Hoe meer je kreukt, hoe zachter het licht...
Isomo is dus een soort piepschuim, leert google mij net. En dat werkt inderdaad uitstekend om extra licht te weerkaatsen.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• pol parasol
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01-02-2024
Een ongelooflijk handig statiefje van ca 120 gr is de Ultrapod II

zie op http://www.pedcopods.com/specsup2.htm

het heeft een soort balhoofd en ook een velcro strip van ca 30 cm, waardoor je hem bv aan een boompje of paal, stoel, fietsframe oid kan vasthangen...

Verwijderd

gium schreef op zondag 23 oktober 2005 @ 14:34:
Zakjes silica gel in je fototas helpen als je in een omgeving komt waar de luchtvochtigheid erg hoog is. Zo is de kans op condens in je camera minder groot.
  • Zakjes silica gel in je tas of lens case helpen ook bij het tegen gaan van schimmel-vorming op/in je glas.
  • UV-filter ter bescherming van je (dure) lens. (Bij fotograferen met film ook als bescherming van je film tegen UV-straling)
  • een schrijfboekje (voor al je nuttige ideeën en ingevingen, maar ook voor situatie-schetsen)
  • polarisatie-filter (ter voorkoming van reflecties, als t echt niet anders kan!)
  • grijs-filter (reduceert invallend licht, bijv. om bij zonnig weer toch met scherpte-diepte te kunnen werken (grote diafragma-openingen)), gradual-grijs
  • sepia-filter (voor wat extra sfeer)
  • voor zwart-wit fotografie: geel-filter voor hoger contrast, rood-filter voor 'softening')
  • voor model-fotografie: wat make-up voor extra accenten, speeltje of ander leuk accessoire
  • lensdoekje of kwastje (anti-stof)
  • plastic zak (altijd handig om dingen droog te houden, en anders ook handig als tijdelijke stoel) :+
  • oordopjes (voor lawaaiige omgeving)
  • slave-adaptertjes (om van extra flitsers slave-flitsers te maken, en zo je model netjes in het licht te zetten)
  • 1-poot / schouder-statief (voor die momenten waar 3 poten niet handig zijn (o.a. macro-fotografie))
  • hoekzoeker
  • blokje hout (jullie gebruiken zandzakjes zag ik :) )
  • visite kaartjes
enz.
Pagina: 1