Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• phaas
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-01 14:47
Stel: ik doe een klus voor iemand (bedrijf, project) als hobbyist/amateur programmeur. Het is vrij gewoon om een bedrag per uur te vragen alleen heb ik hier zelf weinig ervaring mee.

Gewoonlijk ben ik met name aktief in de OSS wereld waar ik tot nu toe 'free as in free beer' mijn werk doe.
Dus mijn vraag: wat is redelijke richtlijn? Ik zou zelfs geen idee hebben wat professionelen vragen.

Anyway: mijn 'profiel' 4+ jaar C/C++ en daarvoor enkele jaren VB, verder aardig wat ervaring met XML en wat netwerk gerelateerde zaken.

Uiteraard bedankt!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:07
Tja, dit past niet zo in P&W.

't Is meer iets voor het Werk en Inkomen forum.

P&W -> WI

https://fgheysels.github.io/

• synthesix
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09-09-2017
Het ligt voor een groot deel ook aan je leeftijd denk ik..
Maar je mag toch wel zon 10-15 euro per uur vragen ofzo (als je zwart werkt that is)

• Plague
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
synthesix schreef op zondag 23 oktober 2005 @ 21:25:
Het ligt voor een groot deel ook aan je leeftijd denk ik..
Maar je mag toch wel zon 10-15 euro per uur vragen ofzo (als je zwart werkt that is)
Gezien zijn ervaring lijkt me dat toch rijkelijk weinig ;)

30-50 euro per uur, naar gelang je leeftijd en "professionaliteit" is toch echt geen raar bedrag. Sterker nog, dat is een betrekkelijk laag tarief.

• SysRq
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:27
Is het 'zwart' of voor een (eigen) bedrijf. Hoe professioneel ben je? Is dit echt een hobby-project, of ben je als zelfstandige voor je boterham aan het werken?

Allemaal factoren die de prijs voor een deel bepalen. Om wat voor project gaat het? Voor de ontwikkeling van een basis website vraag je normaliter minder dan voor een uitgebreidt en ingewikkeld programma. :)

En verder ligt het er aan voor welk bedrijf je werkt. Is het een groot bedrijf met een flinke zak geld, of een zelfstandige die net z'n hoofd boven water weet te houden?

[ Voor 21% gewijzigd door SysRq op 24-10-2005 11:03 ]

-

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:30
Een bedrijf zou waarschijnlijk tegen de 100 euro per uur rekening voor een ervaren C/C++ programmeur.

Persoonlijk vind ik dat of je nu voor de hobby of voor je brood werkt voor het tarief niet uit zou moeten maken; zelf vraag ik altijd een tarief waarmee ik niet alleen tevreden ben, maar waar ik me ook niet voor hoef te schamen; een tarief wat verdedigbaar is.

Daar moet ik dan wel bij zeggen dat ik eigenlijk alles wit doe en faktureer vanuit mijn BV.

[ Voor 64% gewijzigd door StevenK op 25-10-2005 17:47 ]

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

• CubicQ
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 13:59
Tuurlijk maakt het wel uit wat het tarief is of je het voor de hobby doet of voor je brood werkt: als je het hobbymatig doet is de continuiteit lager. Dus bij gelijke kwaliteit is de waarde voor het bedrijf minder, en dus je tarief lager. (en dan bedoel ik niet 100 vs 10, maar eerder 100 vs 50 tot 100 vs 95 oid, afhankelijk van hoe belangrijk de continuiteit is)

• synthesix
Plague schreef op maandag 24 oktober 2005 @ 01:05:
[...]

Gezien zijn ervaring lijkt me dat toch rijkelijk weinig ;)

30-50 euro per uur, naar gelang je leeftijd en "professionaliteit" is toch echt geen raar bedrag. Sterker nog, dat is een betrekkelijk laag tarief.
Hmm ok, ik weet ook niet hoe oud hij is, maar ik heb nu zon 3,5 php ervaring, ben 15 jaar, en vraag 10 euro per uur, maar wel betaald per project, dus ik schat zelf hoe lang ik bezig ben..

Nou is php natuurlijk niet echt vergelijkbaar met c:p 8)7 maar toch, wat ik noemde was een beetje bodembedrag

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06 17:07

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

synthesix schreef op zondag 23 oktober 2005 @ 21:25:
Als je zwart werkt mag je helemaal niets vragen. Nu wil ik niet de moraalridder uithangen, prima als een schilder die zich al 40 uur in het zweet werkt in het weekend bij beunt. Die betaalt de premies wel. Anders wordt het als iemand die bij zijn ouders woont (aanname) fijn gaat bijverdienen en daarmee meehelpt de arbeidsmarkt te verzieken.

Dus wat je ook vraagt, geef het netjes op, wen je meteen aan het fenomeen inkomstenbelasting.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-09 00:37

curry684

left part of the evil twins

StevenK schreef op dinsdag 25 oktober 2005 @ 17:45:
Een bedrijf zou waarschijnlijk tegen de 100 euro per uur rekening voor een ervaren C/C++ programmeur.
Dat zijn de tarieven waar de "grote jongens" mee werken hoor. Freelance zit je meer in de categorie 70~80 euro te denken.

Professionele website nodig?

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
curry684 schreef op woensdag 26 oktober 2005 @ 02:40:
[...]

Dat zijn de tarieven waar de "grote jongens" mee werken hoor. Freelance zit je meer in de categorie 70~80 euro te denken.
Klopt helemaal. Hoewel ik "ooit" 120 euro p/u waard ben geweest (andere werkgever) zit ik nu op 70 euro p/u voor de klant en ga ik straks (weer nieuwe job per 1 jan.) zelfs naar 0 euro p/u (intern programmeerwerk :P )

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• synthesix
Ik wist niet dat programmeurs zo duur waren :| ...

Hoeveel is een gemiddeld jaar salaris voor c programmeur dan? Want als je 40 uur per week voor 50 euro pu werkt, verdien je iets meer dan 100 000 per jaar, ik dacht dat t een iets van 40-50 k was 8)7

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
synthesix schreef op woensdag 26 oktober 2005 @ 15:48:

Hoeveel is een gemiddeld jaar salaris voor c programmeur dan? Want als je 40 uur per week voor 50 euro pu werkt, verdien je iets meer dan 100 000 per jaar, ik dacht dat t een iets van 40-50 k was 8)7
Het uurtarief van een programmeur voor de klant kost, is niet gelijk aan het uurloon van die programmeur. Daar zit een gigantisch gat tussen. Het bedrijf heeft allerhande overheadkosten (bijv personeel dat niet rechtstreeks bij een klant werkt, een pand, auto's etc) die ook gedekt moeten worden uit dat uurtarief. Het bedrijf betaalt de programmeur een salaris, dat gemiddeld inderdaad denk ik zo'n 40 k zal zijn per jaar.

Ook als je jezelf als free-lance programmeur verhuurt en je rekent 75 euro per uur kun je dit bedrag niet als netto inkomen zien. Hier moeten nog allerhande sociale lasten en belastingen en verzekeringen af.

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

• sajoku
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
synthesix schreef op woensdag 26 oktober 2005 @ 15:48:

Net te laat. Wat hierboven gezegd wordt dus :P

[ Voor 15% gewijzigd door sajoku op 26-10-2005 15:55 ]

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:51

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

P_de_B schreef op woensdag 26 oktober 2005 @ 15:54:
Ook als je jezelf als free-lance programmeur verhuurt en je rekent 75 euro per uur kun je dit bedrag niet als netto inkomen zien. Hier moeten nog allerhande sociale lasten en belastingen en verzekeringen af.
En daarnaast: je werkt niet 40 uur per week, je hebt niet altijd opdrachten. Dit risico moet je ook meenemen :)

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Pagina: 1