Doom3 belast cpu niet voor 100 % met XFX 7800GT ?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPAnnihilator
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 26-07 16:02
Graag even jullie hulp bij volgend probleem...

Sinds 2 dagen heb ik een upgrade doorgevoerd aan mijn pc

Vorige config :

Athlon 3000+ winchester @ 2460 Mhz 275 Mhz FSB ( = +/- 3800+ )
1.5 GB DDR 400 geheugen ( 2 maal 512mb en 2maal 256mb )
Asus A8V Deluxe socket 939 ( Via KT800pro met AGP )
Sparkle GeForce6600 GT 128 mb @ 460 core en 1230 memory

Nieuwe config :

Dezelfde CPU maar nu @ 2250 Mhz 250 Mhz FSB ( = +/- 3500+ )
1.5 GB DDR 400 geheugen ( 2 maal 512mb en 2maal 256mb )
Asus A8N-E Socket 939 Nforce4ultra pci-e
XFX 7800 GT pci-e @ 475/1200

Probleem intro :

(Over de problemen die ik had met de nvidia nforce firewall en IDE controller drivers zal ik maar zwijgen , dat heb ik nu voor mekaar gekregen
alsook over de problemen met de memory dividers , uiteindelijk draait mijn pc nu met pci en pci-e lock , en met een werkende memory divider waardoor het geheugen op 204.5 Mhz DDR loopt)

Bij onderstaande probleemomschrijving wel rekening houden met :

- PC is 1 uur en waarschijnlijk langer prime95 stabiel en quake3 stabiel
- Ik haal met de nieuwe config ongeveer 7500 3DMark2005 score ( wat normaal is denk ik gezien de config )
- Technology demo van Nvidia "Luna" draait vloeiend...
- Mijn stelling hieronder is getest met detonator : 78.01 , 81.26 en de nieuwste sinds vandaag 81.85
- OS is WindowsXP Pro Corporate met SP2 en alle patches , nforce4 drivers 6.66 ( nieuwste nvidia )
- QnQ staat af in bios

Probleem :

Deze upgrade werd uitgevoerd teneinde quake4 vloeiend te kunnen spelen , nu na alle problemen die ik de laatste 2 dagen ondervond , blijkt mijn pc redelijk performant te zijn, doch klopt er iets niet...
Voor ik mijn nieuwe hardware ging halen heb ik met mijn oude config nog eens doom3 getest om nadien goed te kunnen zien welke performance winst ik zou halen met mijn nieuwe hardware.
Op 1280x1024 op high , bleek mijn score met mijn 6600GT 63.x frames per seconde te zijn ( getest met demo1 in doom3 )
Nu met de nieuwe hardware, blijkt een timedemo op dezelfde instellingen in doom3 maar 54 fps te geven ? Je zou dus verwachten dat als je nu gewoon doom3 speelt , het merkbaar trager is dan met de 'oude pc'. En dat is het toch niet.
Als ik nu gewoon doom3 speel , dan blijken de fps rond de 60 fps te hangen, soms er iets onder , soms er iets boven... Het gaat dus op 1600x1200 en 4 maal AA , nog steeds vrij vloeiend (rond de 60 fps dus ).

Nu is het natuurlijk absoluut onmogelijk dat mijn oude config beter presteert in de timedemo. In real time doom3 spelen echter, merk ik dus dat het wel degelijk sneller gaat , compleet het tegenovergestelde dus van wat de timedemo aantoont.
Ik hoor jullie al denken ( vsync afzetten ) , maar dat is het niet... die staat af. Als ik test in quake3 op 1600x1200 met 4xAA , dan haal ik 420 fps ! dus vsync zal het wel niet zijn :)

Tijdens het Doom3 timedemo afspelen merkte ik echter iets raars op : mijn cpu wordt helemaal geen 100 % gebruikt tijdens het timedemo draaien of tijdens het spelen :s ??!!
Vermoedelijk ligt hier mijn probleem , hopelijk weten jullie raad , want na die 2 dagen klooien om de boel aan de praat te krijgen , heb ik stilaan zin om die pc het raam uit te gooien :(

Ik heb 2 screenshots er hier bijgevoegd : de ene met vrij hoge cpu load als de te renderen frames in Doom3 zwaar zijn voor de grafische kaart , de andere met lage cpu load , als de te renderen frame makkelijk is voor de videokaart ( kijken naar de grond )
Je zou toch verwachten , (zeker na het lezen van reviews waarin men meldt dan een 7800GT zelfs met een Athlon 64 4000+ ,cpu gelimiteerd is) , dat je cpu constant 100 % draait ! ?

Alvast bedankt voor iedereen die tips heeft wat dit zou kunnen zijn...ik ga nu toch es quake 4 installeren ook , misschien heb ik daar de problemen niet...

http://users.pandora.be/anni/7800gt/ongelooflijk.JPG
http://users.pandora.be/anni/7800gt/ongelooflijk2.JPG

(Screenshots zijn genomen op 1600x1200 met 4xfsaa)

[ Voor 3% gewijzigd door MPAnnihilator op 24-10-2005 21:40 ]

Mijn Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DefLite
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23:04

DefLite

Why so serious?

je cpu wordt zwaarder belast als je niet naar de grond kijkt maar naar bijv:
een zombie lichteffecten
want zo spannend is die vloer niet

en wat maakt het uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funkflex
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 03-12-2008

funkflex

The real funkflex !

Wie speelt er nou Doom3 :7

MCP/MCSE/MCTS + ITILV3 Work in Progress: VCP/ IBM System X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemJanJansen
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07:03
Is op deze resolutie + AA e.d. de Videokaart niet de bottleneck? Dat zou die lagere processorload juist heel goed verklaren, dat de GPU zoveel werk moet doen dat de processor het met "zijn werk" wel makkelijk bij kan houden.

En ja, ik speel Doom 3 :P

[ Voor 12% gewijzigd door WillemJanJansen op 22-10-2005 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPAnnihilator
Ik heb net ff quake4 gespeeld... zelfde verhaal daar... bijna constant 60 fps op 1600x1200 en weeral geen 100 % cpu load.

Dat de videokaart te bottleneck is kan ik bijna niet geloven... ik vond hier net een review waar men ook een 3000+ @ 2250Mhz gebruikt en ook een XFX 7800GT

Hier komt men op 1280x1024(zonder FSAA en aniso ) boven de 100 fps ...

http://www.neoseeker.com/.../Reviews/xfx7800gt/6.html

Er is dus wel degelijk iets mis hier bij mij , maar gelukkig blijft mijn pc tot hiertoe mooi hangen rond de 60 fps waardoor het mooi vloeiend speelt.

Mijn Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Dit probleem doet me denken aan Counter-strike en vsync vroeger. Ik weet uberhaupt niet of dit nog nodig is met de nieuwe videokaarten en drivers maar ik had hetzeflde probleem vroeger.

Uitschakelen van v-sync verzorgde een veel hogere framerate.

Je kunt het het makkelijk testen door even een lage resolutie te pakken, als deze ook op 60fps blijft steken gooi dan even je monitor HZ op 70 of 85 indien je monitor dit aankan.

Je zult nu waarschijnlijk zien dat hij op 70 of 85 blijft steken.

Ik weet niet of dit de oplossing is hoor, ik kon het gewoon niet laten om te reageren aangezien ik vroeger tijdens de die-hard cs dagen precies dezeflde probleem had.

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:40
Mensen, Doom 3 en Quake 4 zijn toch op 60FPS gelimiteerd! Dus ik gok dat de doom 3 engine gewoon veel hangt op de GPU, en als er eenmaal 60FPS gehaald wordt dan hoeft er niet hard meer gewerkt te worden door de cpu.

Dus ik zie het probleem niet echt?

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemJanJansen
  • Laatst online: 07:03
Het hangt er vanaf hoe je een spel speelt. Als je F.E.A.R. op de hoogste settings speelt, reken dan maar dat je videokaart de bottleneck is. Dat kan nu ook heel makkelijk zo zijn met Doom hoor. Het hangt er echt vanaf hoe veel je de videokaart te doen geeft.Op deze manier kan de videokaart wel degelijk de flesnek zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPAnnihilator
Ik weet het niet meer hoor, ik zie thans in mijn drivers v-sync afstaan, ik zet dat steeds af eigenlijk...

Maar stel nu dat vsync op één of andere manier wel nog aanstaat in quake4/doom3 , dan zou het gecapped moeten zijn op 100 want mijn refresh op 1600x1200 is 100...

In quake is dat --> r_displayrefresh 100

:?

Ik zal morgen eens gaan testen met een paar bios instellingen. Ik heb daar PEG link op Auto staan... en die PEG link blijkt een soort van pci-e booster te zijn bij ASUS Nforce4ultra ? Misschien is het dat nog...

Nu eerst ff slapen , want na 4 keer herinstalleren en klooien met drivers zit ik met een serieus concentratiegebrek :O

Bedankt voor jullie input...

[ Voor 3% gewijzigd door MPAnnihilator op 22-10-2005 23:37 ]

Mijn Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m9nossie
  • Laatst online: 23-08 12:00
met quake4 of doom3 zal je nooit hogere fps krijgen dan 60. Met die engine is hoger dan 60 niet mogelijk namelijk.

http://www.image-shared.com Fast and most reliable Image Hosting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:51

Wildfire

Joy to the world!

m9nossie schreef op zaterdag 22 oktober 2005 @ 23:41:
met quake4 of doom3 zal je nooit hogere fps krijgen dan 60. Met die engine is hoger dan 60 niet mogelijk namelijk.
Natuurlijk wel. Dat een framerate gelocked is op 60fps betekent niet dat het onmogelijk is hoger te scoren.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerNummer
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Wildfire schreef op zondag 23 oktober 2005 @ 00:15:
[...]

Natuurlijk wel. Dat een framerate gelocked is op 60fps betekent niet dat het onmogelijk is hoger te scoren.
Klopt, als je de lockt eraf haalt kom je hoger dan 60 fps. Timedemos in Doom 3 zijn niet gelocked op 60 fps. Wel de Doom 3 timedemo meerdere keren achter elkaar draaien ivm caching.

Ow ja overigens is de framerate niet gelocked in Doom 3, maar heel Doom 3 draait intern op 60 fps. Dit houdt in dat er maar maximaal 60 keer per seconde een nieuwe frame gegenereerd wordt.

Als je wilt kan je de lock eraf haalt draait het spel gewoon sneller. Dit zie je ook in de timedemo.

[ Voor 27% gewijzigd door TweakerNummer op 23-10-2005 00:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moning2
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07:19
bij quake 4 kan ik vsync uitzetten bij system settings alleen dan blijft ie nog op 60 draaien hier, mn laptop kan geen andere refresh rate dan 60 en mn pc staat hier 150 km vandaan :P dus ik kan et zo niet testen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPAnnihilator
Ik heb net de ganse nacht die techdemo van nvidia zitten draaien ( Luna ) , pc perfect stabiel... Heb nu dus maar fsb opgeschroefd naar 255 fsb , cpu nu @ 2300 mhz ( http://users.pandora.be/anni/7800gt/cpuz.htm )

Ik heb net een keer getest met die PEG mode op Enabled , Disabled en Auto , en bij alle 3 geen verbetering...

Als ik quake3 nu draai op 1600x1200 krijg ik 490 fps , en zelfs in het menu van quake blijft die cpu load op 100 % , je let er misschien niet op maar quake3 belast constant je cpu maximaal , ook al draai je windowed op 300x400...

In Doom3 daarnet eigenlijk alles vloeiend op 1600x1200 4xFSAA met een keer een uitschieter naar beneden van ongeveer 45 fps , maar 95 % van de tijd blijft die rond de 60 fps ...

Run ik een timedemo , dan geeft hij als resultaat 38 fps 8)7 , en zie ik hem duidelijk trager lopen dan als ik speel ... cpu load zakt soms naar 20 % 8)7

In mijn 5 jaar actief quake3 gamer zijnde , en een aantal pc's en videokaarten versleten te hebben , is dit toch wel het meest freaky wat ik gezien heb...

Mijn Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind dit een normale vraag, maar er word hier geroepen :
want zo spannend is die vloer niet
en wat maakt het uit
Wie speelt er nou Doom3
Dus ik zie het probleem niet echt?
Niet echt een antwoord of iets waar -GF-Annihilator wat aan zou hebben.

In console "com_fixedtic -1" en het probleem is verholpen.

Succes met Doom 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xadeon
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

Xadeon

[☆] Generaal Laagvlieger [☆]

Misschien een gek idee, maar haal eens die 2 dimms van 256mb eruit.

Gigabyte Aorus X570 Master / AMD Ryzen 9 5900X / G.Skill Trident Z 4000@3800 32GB / PowerColor Red Devil Radeon RX 7900 XTX 24GB | Tesla M3 LR '21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPAnnihilator
Verwijderd schreef op zondag 23 oktober 2005 @ 08:43:

In console "com_fixedtic -1" en het probleem is verholpen.

Succes met Doom 3
Ik heb dat commando even geprobeerd , als ik com_fixedtic -1 typ , dan blijkt die waarde gewoon 0 te staan , ik heb ze dan maar es op 1 gezet en opnieuw getest...

Mijn score op 1600x1200 met 4xFSAA bleek 49 fps , iets hoger dus , en misschien meer richting wat het in realiteit is, doch als ik speel blijft die bijna vastzitten aan 60 fps

Ik heb om de vergelijking aan te tonen even een screenshot gemaakt van quake3 windowed op 640x480 , en van doom3 op die resolutie , no way dat zelfs in doom3 deze resolutie op de limiet loopt van mijn 7800GT

http://users.pandora.be/anni/7800gt/quake3.JPG

http://users.pandora.be/anni/7800gt/doom3.JPG

Mijn Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPAnnihilator
Xadeon schreef op zondag 23 oktober 2005 @ 08:52:
Misschien een gek idee, maar haal eens die 2 dimms van 256mb eruit.
Dat ga ik straks ff proberen , misschien geen slecht idee , nu eerst even eten , een mens zou er honger van krijgen van die 'problemen' :/

Straks ook ff Far Cry installeren en kijken wat hij daar doet.

Mijn Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-GF-Annihilator schreef op zondag 23 oktober 2005 @ 09:10:
[...]

Ik heb dat commando even geprobeerd , als ik com_fixedtic -1 typ , dan blijkt die waarde gewoon 0 te staan , ik heb ze dan maar es op 1 gezet en opnieuw getest...

Mijn score op 1600x1200 met 4xFSAA bleek 49 fps , iets hoger dus , en misschien meer richting wat het in realiteit is, doch als ik speel blijft die bijna vastzitten aan 60 fps

Ik heb om de vergelijking aan te tonen even een screenshot gemaakt van quake3 windowed op 640x480 , en van doom3 op die resolutie , no way dat zelfs in doom3 deze resolutie op de limiet loopt van mijn 7800GT

Zet hem is voor de gein op 800x600 zonder eye-candy's. Zal je zien dat je over de 60fps gaat nu. Ik kreeg ook niet meer dan 60fps en dan met een FX55 en GTX in SLi. Spel is namelijk gelimiteerd op 60FPS !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is echt heel normaal voor doom 3
Doom3 is gelimiteerd op 60fps
Bij mij haal ik ook geen 100% cpu load en me videokaart wordt ook veel minder warm in vergelijking bij andere spellen. Eigelijk is het heel handig, aangezien je die extra frames toch niet nodig heb, op deze manier blijft je computer toch nog lekker cool ondanks dat het zo zwaar spel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPAnnihilator
Verwijderd schreef op zondag 23 oktober 2005 @ 09:22:
[...]

Zet hem is voor de gein op 800x600 zonder eye-candy's. Zal je zien dat je over de 60fps gaat nu. Ik kreeg ook niet meer dan 60fps en dan met een FX55 en GTX in SLi. Spel is namelijk gelimiteerd op 60FPS !
Jaja, ok , ik snap wat jullie willen zeggen , als die videokaart maar 60fps hoeft te renderen , dan wordt de cpu niet volledig belast door de videokaart. Volledig mee akkoord !

Maar , hoe komt het dat een timedemo mij dan minder fps geeft en merkbaar trager loopt dan in real-time ? Bij een timedemo zou je toch verwachten dat hij 100 % draait omdat die 60fps cap wegvalt ? En trouwens , die website die ik in mijn eerste post zette, die mensen haalden op 1280x1024 +100 fps , bij mij wil die met dezelfde hardware niet boven de 48 !

Nuja, misschien moet ik er leren mee leven ... ik ga nog wat verder testen straks. Bedankt voor de tips mensen.

Mijn Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-GF-Annihilator schreef op zondag 23 oktober 2005 @ 09:38:
[...]

Jaja, ok , ik snap wat jullie willen zeggen , als die videokaart maar 60fps hoeft te renderen , dan wordt de cpu niet volledig belast door de videokaart. Volledig mee akkoord !

Maar , hoe komt het dat een timedemo mij dan minder fps geeft en merkbaar trager loopt dan in real-time ? Bij een timedemo zou je toch verwachten dat hij 100 % draait omdat die 60fps cap wegvalt ? En trouwens , die website die ik in mijn eerste post zette, die mensen haalden op 1280x1024 +100 fps , bij mij wil die met dezelfde hardware niet boven de 48 !

Nuja, misschien moet ik er leren mee leven ... ik ga nog wat verder testen straks. Bedankt voor de tips mensen.
Mijn score op 1600x1200 met 4xFSAA bleek 49 fps.

Als je met jou systeem op 1280x1024 zonder de eye-candy's speelt, wat is je FPS dan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPAnnihilator
Nu heb ik getest op :

640x480 LOW : 54.9 fps
1600x1200 HIGH en 4XFSAA : 48.7 fps

Dit kan toch niet hee ? 't Lijkt wel of Doom3 draait alleen op mijn videokaart...
En dit bevestigd dus wat ik al de hele tijd opmerk , als mijn videokaart zware taken doet , schaalt mijn cpu load naar boven ... en als mijn videokaart geen zware taak uitvoert , dan wil die cpu geen 100 % cpu load halen :(

Nu zijn er volgens mij 2 mogelijkheden... :

-Het lijkt wel of Cool&Quiet actief is tijdens Doom3 , ondankt het ZEKER af staat in de bios...
-Ofwel een fps limiet in Doom3 , veroorzaakt door de detonator driver ( heb er al 3 geprobeerd nu... )

@ 70373R , kan jij eens Doom3 timedemo doen op 640x480 op LOW aub ? Ook eens windowed zetten en je task manager cpu load in de gaten houden aub ?

Ik ga nu Far Cry ff testen...

Mijn Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-GF-Annihilator schreef op zondag 23 oktober 2005 @ 11:05:
Nu heb ik getest op :

640x480 LOW : 54.9 fps
1600x1200 HIGH en 4XFSAA : 48.7 fps

Dit kan toch niet hee ? 't Lijkt wel of Doom3 draait alleen op mijn videokaart...
En dit bevestigd dus wat ik al de hele tijd opmerk , als mijn videokaart zware taken doet , schaalt mijn cpu load naar boven ... en als mijn videokaart geen zware taak uitvoert , dan wil die cpu geen 100 % cpu load halen :(

Nu zijn er volgens mij 2 mogelijkheden... :

-Het lijkt wel of Cool&Quiet actief is tijdens Doom3 , ondankt het ZEKER af staat in de bios...
-Ofwel een fps limiet in Doom3 , veroorzaakt door de detonator driver ( heb er al 3 geprobeerd nu... )

@ 70373R , kan jij eens Doom3 timedemo doen op 640x480 op LOW aub ? Ook eens windowed zetten en je task manager cpu load in de gaten houden aub ?

Ik ga nu Far Cry ff testen...
Ga ik doen, moet wel nog installen.. Je hoord zo van me.

Edit : Nog even over de timedemo :

“Timedemo doesn't do any game logic. Demos are always recorded at exactly 30Hz.” That and the frame rate is by default limited to 60Hz, as such benchmarking will always yield better performance than you will actually get in the game so bear that in mind.

Alles op high en 30 sec demo laten draaien heb ik 186 FPS

LOW Setting heb ik niet echt veel meer :D

Ik kom dan uit op 202 FPS

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 23-10-2005 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPAnnihilator
Ok , thanks , mooi bewijs dat er hier iets niet klopt... Far Cry daarnet gespeeld met 1600x1200 4xFSAA en draaide tussen de 40 fps en de 80 fps... als ik naar de grond kijk dan heb ik rond de 100 fps ... normale situatie dus...

Je zou haast denken dat het enkel een OpenGL probleem is , maar quake3 heeft er geen last van :(

Ik ga maandag Doom3 eens meegeven aan mijn collega en eens kijken of hij hetzelfde probleem heeft ... we hebben bij Pcmegastore tegen Bergen om Zoom alle 2 hetzelfde moederbord en videokaart gekocht... als hij het ook heeft , dan vraag ik een ander merk Moederbord en een ander merk GeForce. Ook al presteert in Quake3 , Far Cry , en 3Dmark2005 alles normaal !

Mijn Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-GF-Annihilator schreef op zondag 23 oktober 2005 @ 12:27:
Ok , thanks , mooi bewijs dat er hier iets niet klopt... Far Cry daarnet gespeeld met 1600x1200 4xFSAA en draaide tussen de 40 fps en de 80 fps... als ik naar de grond kijk dan heb ik rond de 100 fps ... normale situatie dus...

Je zou haast denken dat het enkel een OpenGL probleem is , maar quake3 heeft er geen last van :(

Ik ga maandag Doom3 eens meegeven aan mijn collega en eens kijken of hij hetzelfde probleem heeft ... we hebben bij Pcmegastore tegen Bergen om Zoom alle 2 hetzelfde moederbord en videokaart gekocht... als hij het ook heeft , dan vraag ik een ander merk Moederbord en een ander merk GeForce. Ook al presteert in Quake3 , Far Cry , en 3Dmark2005 alles normaal !
Wel de 1.3 patch gebruikt voor Doom 3 neem ik aan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPAnnihilator
Ik heb net eens SiSoft Sandra gedownload , en mijn cpu blijkt net iets beter te presteren dan een FX51 op 2.2Ghz , mijn memory haalt net geen 5000 mb/sec

Dit lijkt me ook allemaal normaal te zijn. Als ik nu kijk met de testen die ik al uitgevoerd heb, dan denk ik te kunnen zeggen dat mijn systeem normaal presteert behalve in Doom3/Quake4 benchmarken :r

Ik ga denk ik eens een andere 7800GT of 7800GTX halen en eens kijken wat mijn pc dan doet...

@ 70373R : met welke drivers heb jij getest aub ? En ja, idd , Patch 1.3 voor Doom3 ...

[ Voor 4% gewijzigd door MPAnnihilator op 23-10-2005 13:04 ]

Mijn Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
Ik snap niet hoe je je zo druk kan maken over een benchmark!? Je kan beide spellen toch goed spelen op hoge reso en detail? Ik zou me er echt niet zo druk maken als het zo vloeiend loopt als je gewoon speelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspergt
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-04 03:10
wat doe jij hier op TWEAKERS.net? :P

Ridiculer lvl70 Resto drood :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-GF-Annihilator schreef op zondag 23 oktober 2005 @ 13:03:
Ik heb net eens SiSoft Sandra gedownload , en mijn cpu blijkt net iets beter te presteren dan een FX51 op 2.2Ghz , mijn memory haalt net geen 5000 mb/sec

Dit lijkt me ook allemaal normaal te zijn. Als ik nu kijk met de testen die ik al uitgevoerd heb, dan denk ik te kunnen zeggen dat mijn systeem normaal presteert behalve in Doom3/Quake4 benchmarken :r

Ik ga denk ik eens een andere 7800GT of 7800GTX halen en eens kijken wat mijn pc dan doet...

@ 70373R : met welke drivers heb jij getest aub ? En ja, idd , Patch 1.3 voor Doom3 ...
81.85 WHQL

Edit : Waar kom je vandaan ? Ik heb hier meerdere GTX'en liggen die je eventueel kan testen. Woon in Amersfoort.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 23-10-2005 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPAnnihilator
Verwijderd schreef op zondag 23 oktober 2005 @ 13:22:
[...]

81.85 WHQL

Edit : Waar kom je vandaan ? Ik heb hier meerdere GTX'en liggen die je eventueel kan testen. Woon in Amersfoort.
Wow dat zou super zijn , Amersfoort is voor mij wat ver , doch , haalbaar als ik een dagje verlof neem ( 2-3 uurtje rijden voor mij denk ik , ik woon dicht bij Gent in België... ) Heb je msn aub ? Ik zou het super vinden mocht je dat willen doen , want nu weet ik echt niet aan wat het ligt, een ander merk van grafisch kaartje zou mij alvast een stapje wijzer maken ! _/-\o_ ( dan kan jij op jouw pc es testen met mijn xfx 7800GT )

En de reactie van Ramon begrijp ik wel , doch je kan niet ontkennen dat ik met een probleem zit. Je moet weten dat ik al 5 jaar iedere dag quake3 speel , en nu deze upgrade heb uitgevoerd ENKEL en alleen voor Quake4 , als er dus iets is waardoor ik performance verlies zou lijden , dan wil ik het ZEKER vinden !

[ Voor 6% gewijzigd door MPAnnihilator op 23-10-2005 13:46 ]

Mijn Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06:53
Kan me zo goed als niet voorstellen dat een andere graka (zelfde type, alleen ander merk) zal helpen. Het enige verschil is eigenlijk de koeler :|. Heb je al een compleet verse install gedaan en je systeem van de laatste drivers (behalve IDE-drivers) voorzien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

The__Virus schreef op zondag 23 oktober 2005 @ 15:40:
Kan me zo goed als niet voorstellen dat een andere graka (zelfde type, alleen ander merk) zal helpen. Het enige verschil is eigenlijk de koeler :|. Heb je al een compleet verse install gedaan en je systeem van de laatste drivers (behalve IDE-drivers) voorzien?
Waarom een verse install als het maar bij 1 game optreed ? Ok, het is een M$ OS, maar het is wel makkelijk om herinstall te roepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPAnnihilator
The__Virus schreef op zondag 23 oktober 2005 @ 15:40:
Ik heb gisteren 4 keer mijn pc herinstalleerd :
- om te beginnen door de Nvidia Hardwarefirewall die alle netwerk activiteit corrupt maakte ( blijkt een gekend probleem te zijn... )
- en dan nog omdat de nieuwe 81.85 drivers nog geen werkende WDM capture drivers hebben voor mijn VIVO

Ik zal maar even zeggen hoe ik installeer :

-Windows XP pro cd erin , partitie C ( met windows ) verwijderen , opnieuw partitie aanmaken en volledig NTFS formatteren
-Na installatie Service pack 2 erover
-Na service pack 2 , windows firewall aan , enkel TCPIP aan en alle updates van windows installeren
-System restore en Indexing af
-Nforce 6.66 drivers van de site van nvidia installeren ( zonder de firewall software en zonder de IDE raid drivers )
-Hauppauge drivers installeren voor mij tv kaart
-Nvidia drivers installeren , laatste maal direct 81.85 erop met coolbits
-Logitech setpoint voor mijn MX518

( nog een hoop prullerij zols Winamp, PowerDVD, winzip, winrar , syncback ( backup tooltje ) , dvd decryptor , DVD Shrink , Divx6 , Xvid , Opera , Nero 6 , Irfanview , Asus AI booster , Asus PC Probe , Prime95 , Sisoft Sandra , K!TV , Nvida techdemo's , Norton Corporate Anti virus ( niet actief ) ... )

En dan de games , met hun nieuwste patches...

Ik kan dit bijna blindelings doen en ken bijna al mijn codes uit het hoofd ondertussen, bij mijn vorige Asus A8V Deluxe ook in die volgorde geinstalleerd zonder enig probleem...

@ 70373R : mijn msn is : annihilator666@msn.com , mijn mailadres is olivier.v1@pandora.be , zo kunnen we misschien afspreken...

[ Voor 4% gewijzigd door MPAnnihilator op 23-10-2005 16:28 ]

Mijn Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPAnnihilator
Kan iemand hier even een Doom3 /Quake4 sessie opstarten , deze op een kleiner window zetten , taskmanager openen en even rondwandelen in een level aub ? Hebben jullie dan ook zo een wisselende cpu load zoals ik (zie screenshot) ?

http://users.pandora.be/anni/7800gt/cpuload.JPG

Mijn Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Sir_Killalot-
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 03-08 23:30
TweakerNummer schreef op zondag 23 oktober 2005 @ 00:23:
[...]

Klopt, als je de lockt eraf haalt kom je hoger dan 60 fps. Timedemos in Doom 3 zijn niet gelocked op 60 fps. Wel de Doom 3 timedemo meerdere keren achter elkaar draaien ivm caching.
of gewoon timedemo demo1 usechache, maar timedemo demo1 1 (1, dus true) werkt ook prima. Zo voorkom je tijdens de timedemo dattie van je HD zit te laden, wat idd een baggerscore opleverde.

Enne...kweenie of je het merkt; maar in windowed mode draaien is ook niet bepaald bevordelijk voor de fps...Ik merk het al in Dual View, waar het spel op de primaire monitor fullscreen draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPAnnihilator
-Sir_Killalot- schreef op zondag 23 oktober 2005 @ 17:03:
[...]

of gewoon timedemo demo1 usechache, maar timedemo demo1 1 (1, dus true) werkt ook prima. Zo voorkom je tijdens de timedemo dattie van je HD zit te laden, wat idd een baggerscore opleverde.

Enne...kweenie of je het merkt; maar in windowed mode draaien is ook niet bepaald bevordelijk voor de fps...Ik merk het al in Dual View, waar het spel op de primaire monitor fullscreen draait.
Mjah , bedankt voor de tip , maar na 5 keer timedemo zit die echt wel volledig ingeladen in het geheugen , alle scores die ik hier zet zijn na 3 timedemo's

Mijn Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Sir_Killalot-
-GF-Annihilator schreef op zondag 23 oktober 2005 @ 17:09:
Mjah , bedankt voor de tip , maar na 5 keer timedemo zit die echt wel volledig ingeladen in het geheugen , alle scores die ik hier zet zijn na 3 timedemo's
Bespaart je wat tijd :P.
-GF-Annihilator schreef op zaterdag 22 oktober 2005 @ 21:40:
Je zou toch verwachten , (zeker na het lezen van reviews waarin men meldt dan een 7800GT zelfs met een Athlon 64 4000+ ,cpu gelimiteerd is) , dat je cpu constant 100 % draait ! ?
Dit vind ik een beetje te snelle conclusie overigens. Die reviews zeggen dan wel dat de CPU de bottleneck is, maar...
1: dit is bij dergelijke dingen als timedemo's en benchies. Daarmee heb je nog geen echte in-game performance (vaak staat geluid uit bv. - het gaat tenslotte om de videokaart)
2: Je videokaart is niet ALTIJD te snel voor de CPU.
3: Bij een game als D3/Q4, Far Cry duurt het wel even langer voordat er een frame op het scherm staat dan Q3. Dus dat er meer haken in je CPU load zitten vind ik niet zo vreemd vergeleken bij een jarenoude Quake3 die als een losgeslagen trein door de frames scheurt en vrijwel altijd 100% gebruikt in load tijdens een bench (zit veel minder variatie in).

Als nou je benchies helemaal top waren, maar je in-game performance bagger zou ik zeggen: ok. Tuurlijk...ik snap dat het vreemdegedrag in de timedemo wel wat vraagtekens zet, maar om je in-game perfect draaiende rig er nu voor terug te doen....zouk zeggen f*ck-it met die demo - ik ga Doooooomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPAnnihilator
-Sir_Killalot- schreef op zondag 23 oktober 2005 @ 17:37:
[...]

Bespaart je wat tijd :P.

[...]

Dit vind ik een beetje te snelle conclusie overigens. Die reviews zeggen dan wel dat de CPU de bottleneck is, maar...
1: dit is bij dergelijke dingen als timedemo's en benchies. Daarmee heb je nog geen echte in-game performance (vaak staat geluid uit bv. - het gaat tenslotte om de videokaart)
2: Je videokaart is niet ALTIJD te snel voor de CPU.
3: Bij een game als D3/Q4, Far Cry duurt het wel even langer voordat er een frame op het scherm staat dan Q3. Dus dat er meer haken in je CPU load zitten vind ik niet zo vreemd vergeleken bij een jarenoude Quake3 die als een losgeslagen trein door de frames scheurt en vrijwel altijd 100% gebruikt in load tijdens een bench (zit veel minder variatie in).

Als nou je benchies helemaal top waren, maar je in-game performance bagger zou ik zeggen: ok. Tuurlijk...ik snap dat het vreemdegedrag in de timedemo wel wat vraagtekens zet, maar om je in-game perfect draaiende rig er nu voor terug te doen....zouk zeggen f*ck-it met die demo - ik ga Doooooomen.
Op een normaal werkende configuratie kan je bijvoorbeeld online , je resolutie wat terugschroeven om wat extra performance te krijgen , ik kan dat dus niet... en hiervoor heb ik echt geen 500 € voor uitgegeven :( Zelfs op 640x480 win ik slechts 5 fps , en dat is echt niet aanvaardbaar voor mij... :r

Mijn Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPAnnihilator
@ 70373R

Zou het mogelijk zijn dan eens af te spreken om eens te testen met een andere GeForce aub ?

Mijn Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darth Malak
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 02-04-2024

Darth Malak

Sith Lord

Met mijn systeem haal ik gemiddeld 25 FPS op 1280x1024, High 8xAA.. :(

AMD en nVIDIA moeten hun zaakjes eens voor elkaar proberen te krijgen anders gaat mijn systeem de deur uit.

Dus waar jullie mooi minimaal 60 FPS krijgen en je druk maken over de CPU belasting krijg ik maximaal 60 FPS met een high-end systeem als dit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darth Malak

Darth Malak

Sith Lord

Waar maak je je nu precies druk om.?? :?

Je haalt goede framerates maar ??

Ik haal op 1280x1024 nog de 60 FPS niet.... en mijn systeem is ff meer high-end dan die van jou.....

Die 7800 drivers zuigen gewoon.... in ieder geval in combinatie met bepaalde hardware.

BTW: AOE3 zuigt ook enorm op 1280x1024... AA op high en 12 FPS.... :( WTF!!! AA op low en nog steeds maar 22 FPS.
-GF-Annihilator schreef op zondag 23 oktober 2005 @ 09:10:
[...]

[ Voor 14% gewijzigd door Darth Malak op 24-10-2005 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPAnnihilator
2 dingen die ik nu ga testen :

-mijn collega heeft net dezelfde hardware gekocht in dezelfde winkel, ik geef hem hier nu op het werk doom3 mee om te testen of hij dat ook heeft deze avond...

-ik ga testen met mijn videokaart bij iemand met een pci-e moederbord of ik daar ook het probleem heb , indien ja, dan is het de xfx die problemen heeft , indien niet ligt het aan mijn moederbord...

1 ding mag je in mijn situatie niet vergeten ! Iedereen , alle sites die benchmarken met mijn grafische kaart (zoek maat eens op xfx 7800 gt in google !), halen op lagere resoluties steeds meer fps , wat ook normaal is , en ik NIET. Zoals reeds gezegd , om één of andere reden zakt mijn cpu - load en hierdoor blijf ik in eender welke resolutie op dezelfde framerate hangen... ENKEL in Doom3 en Quake4

Mijn Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik ben dus een voormalig counter-strike speler , maar hier was idd die VSYNc het probleem dat je fps werd gelocked op 60fps voor constante fps. Vsync , deze schakelde ik dan ook uit NIET in de GAME , maar Op je desktop m rechtermuis bla bla , staat ergens in het rijtje bij Antialiasing en die zooi.

Weet niet of je dat al geprobeert hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPAnnihilator
Verwijderd schreef op maandag 24 oktober 2005 @ 10:00:
ik ben dus een voormalig counter-strike speler , maar hier was idd die VSYNc het probleem dat je fps werd gelocked op 60fps voor constante fps. Vsync , deze schakelde ik dan ook uit NIET in de GAME , maar Op je desktop m rechtermuis bla bla , staat ergens in het rijtje bij Antialiasing en die zooi.

Weet niet of je dat al geprobeert hebt.
Staat af ingame en ook in het driver panel , anders zou ik trouwens ook geen 480 fps halen in quake3

Mijn Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPAnnihilator
Ok mensen , er is al 1 probleem uitgeklaard ...

Ik heb nu een vriend van me met andere hardware als ik een test laten doen in quake4 en blijkt dat ook bij hem de cpu load tijdens het spelen schommelt... dit fenomeen moet dus wel in het spel ingebouwd zitten !!!

Hier zijn screenshot , zijn specs zijn ; AMD 64 3800+ , 1 gig PC3200 , DFI Nforce3 moederbord met AGP en een AGP 6800GT :

http://users.pandora.be/anni/7800gt/test.jpg

Ik heb mijn collega die nu bijna net dezelfde hardware heeft als mij ook laten testen met Doom3 , en die heeft ook een wisselende cpu load.

Dat blijkt volledig normaal te zijn...en wil dus zeggen dat ik al een paar problemen kan uitsluiten :

-CPU kan het al niet zijn, noch moederbord , blijkt dus normaal te zijn voor die nieuwe Doom3 engine

Wat dus wel nog onverklaarbaar is :

-dat ik zo'n lage scores haal , en dat ik als ik mijn resolutie verminder , ik geen hogere perfomance krijg...
-dat ik met mijn vorige 6600GT op dezelfde resolutie meer scoorde dan met mijn 7800GT @ GTX

Morgen krijg ik een 6600GT pci express binnen waarmee ik kan gaan testen ... het resultaat daarvan post ik hier wel !

Mijn Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powerflux
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:21

powerflux

Edit zich kapot@375fsb

bespaar je toch al die moeite jongen..

Doom3 is gelimiteerd op 60fps, net zoals Q4!

en als die 60 is gehaald, lijkt het me logisch dat er niet meer werk verricht hoeft te worden, dus dat de cpu het rustiger aan doet.

[ Voor 43% gewijzigd door powerflux op 24-10-2005 21:30 ]

if computergames really affect us, we would be running around in dark rooms and eating magic pills.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Asus A8V-E Socket 939 Nforce4 ultra pci-e

Met een A8N-E zijn neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPAnnihilator
Verwijderd schreef op maandag 24 oktober 2005 @ 21:35:
Asus A8V-E Socket 939 Nforce4 ultra pci-e

Met een A8N-E zijn neem ik aan?
Aangepast , sorry , inderdaad , 't is een A8N-E , N van Nforce dus... O-)

Mijn Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPAnnihilator
powerflux schreef op maandag 24 oktober 2005 @ 21:29:
bespaar je toch al die moeite jongen..

Doom3 is gelimiteerd op 60fps, net zoals Q4!

en als die 60 is gehaald, lijkt het me logisch dat er niet meer werk verricht hoeft te worden, dus dat de cpu het rustiger aan doet.
Je moet zo niet de wijneus uithangen , want als je quake3 test met het commando com_maxfps 60 , of zelfs com_maxfps 5 , dan nog heb je 100 % cpu load !

Ik kan me altijd vergissen in iets, maar stom ben ik nog niet ...

Mijn Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
-GF-Annihilator schreef op maandag 24 oktober 2005 @ 21:21:
Ok mensen , er is al 1 probleem uitgeklaard ...
Stomme vraag misschien maar wat gebeurt er als je Fullscreen test? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powerflux
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:21

powerflux

Edit zich kapot@375fsb

'ke, mijn excuses.

if computergames really affect us, we would be running around in dark rooms and eating magic pills.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeXiCiTy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12-09 12:43
Ik denk waarschijnlijk weer veel te simpel maar wat hebben jullie bij energiebeheer staan? Icm de nieuwste A64 drivers wil dat nog wel eens "grappige" dingen geven?

“A designer knows he has achieved perfection not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away.” —Antoine De Saint-Exupery

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPAnnihilator
TeXiCiTy schreef op maandag 24 oktober 2005 @ 22:06:
Ik denk waarschijnlijk weer veel te simpel maar wat hebben jullie bij energiebeheer staan? Icm de nieuwste A64 drivers wil dat nog wel eens "grappige" dingen geven?
Tot en met gisteren had ik geen drivers geinstalleerd voor mijn cpu. Deze avond heb ik de nieuste drivers hier voor de AMD 64 via meuktracker gedownload en Cool n Quiet opgezet in mijn bios , en mijn power profile op presentation...

Tot mijn grote verbazing haal ik nu 65.8 fps op 1280x1024 en 66.1 op 640x480. Het blijkt dus als iets beter , maar zeker nog niet normaal. Op 640x480 moet ik normaal gezien +100 halen...

Vandaag ben ik er niet meer toe gekomen , maar morgen test ik ook nog eens op Windows 2000 pro SP4 die ik zal installeren op een andere partitie.

@ powerflux : 't is je vergeven :>

Mijn Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Sir_Killalot-
Hmm; geloof niet dat CoolnQuiet hier iets mee te maken heeft, dan zou je performance nu juist slechter moeten zijn.
Het verschil in fps is nu ook weer niet schokkend groot --> errormarge

Loopt de hele bench trouwens gewoon traag, of haakt hij heel vaak?

Ik zou overigens nog even bij de 77.77 / 78.01 drivers blijven; de 81.25 hebben zich nog niet bewezen.

Al es Fast Writes uitgezet? (ff met RivaTuner in Windows checken of het idd ook is gebeurd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPAnnihilator
-Sir_Killalot- schreef op dinsdag 25 oktober 2005 @ 01:27:
Hmm; geloof niet dat CoolnQuiet hier iets mee te maken heeft, dan zou je performance nu juist slechter moeten zijn.
Het verschil in fps is nu ook weer niet schokkend groot --> errormarge

Loopt de hele bench trouwens gewoon traag, of haakt hij heel vaak?

Ik zou overigens nog even bij de 77.77 / 78.01 drivers blijven; de 81.25 hebben zich nog niet bewezen.

Al es Fast Writes uitgezet? (ff met RivaTuner in Windows checken of het idd ook is gebeurd)
Wel , je zou het eens moeten zien , zo'n timedemo ... het gaat 2 seconden supersnel, alsof hij 200 fps haalt , dan ineens , ( op het moment dat hij zijn zaklamp bovenhaalt bijvoorbeeld ) , zakt het terug naar 2 fps :( ...

Serieus wisselend dus ! Daarom dat ik in eerste instantie dacht dat die wisselende cpu load de oorzaak was ( dat laatste blijkt dus normaal te zijn )

En Fast writes aan of uitzetten kan ik niet meer met pci-express...

Mijn Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darth Malak

Darth Malak

Sith Lord

De problemen die jij beschrijft komt normaal gesproken voor bij mensen met dual cores.... aangezien jij die niet hebt.

Mijn peformance zakt niet in als ik eenmal de game gestart heb, hij wordt ook niet sneller..

De ene keer heb ik 60 FPS bij het starten en de andere keer 12FPS met dezelfde settings...
-GF-Annihilator schreef op dinsdag 25 oktober 2005 @ 08:38:
[...]

Wel , je zou het eens moeten zien , zo'n timedemo ... het gaat 2 seconden supersnel, alsof hij 200 fps haalt , dan ineens , ( op het moment dat hij zijn zaklamp bovenhaalt bijvoorbeeld ) , zakt het terug naar 2 fps :( ...

Serieus wisselend dus ! Daarom dat ik in eerste instantie dacht dat die wisselende cpu load de oorzaak was ( dat laatste blijkt dus normaal te zijn )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPAnnihilator
Darth Malak schreef op dinsdag 25 oktober 2005 @ 11:24:
De problemen die jij beschrijft komt normaal gesproken voor bij mensen met dual cores.... aangezien jij die niet hebt.

Mijn peformance zakt niet in als ik eenmal de game gestart heb, hij wordt ook niet sneller..

De ene keer heb ik 60 FPS bij het starten en de andere keer 12FPS met dezelfde settings...

[...]
Maar wil jij ook eens even testen aub ; als je je resolutie stap voor stap vermindert naar bijvoorbeeld 640x480 ( zonder FSAA ) , heb je dan steeds hogere fps ?

Als je kijkt naar benchmarks op eender welke website over doom3 en quake4 , dan zie je dan hoe lager de resolutie , hoe hoger de fps (wat normaal is)... zeker ook met jouw systeem zou je DIK boven de 100 fps moeten hebben vanaf 1024x768 of 800x600 of 640x480 ... ?

Mijn Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-07 12:09
-GF-Annihilator schreef op zaterdag 22 oktober 2005 @ 23:04:
*KNIP*
Er is dus wel degelijk iets mis hier bij mij , maar gelukkig blijft mijn pc tot hiertoe mooi hangen rond de 60 fps waardoor het mooi vloeiend speelt.
In de console com_maxfps > 60 instellen?

Overigens houd je zo nog cycles over om bevobbelt een koetje te laten grazen :P

[ Voor 46% gewijzigd door Rey Nemaattori op 25-10-2005 14:01 ]

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPAnnihilator
Rey Nemaattori schreef op dinsdag 25 oktober 2005 @ 13:59:
[...]

In de console com_maxfps > 60 instellen?

Overigens houd je zo nog cycles over om bevobbelt een koetje te laten grazen :P
Voor zover ik goed getest heb blijkt com_maxfps in quake4 en doom3 niet te werken , enkel in quake3... O-)

Mijn Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darth Malak

Darth Malak

Sith Lord

Ja, dat heb ik.... zal het vanvond nog eens even testen..

Aangezien de Doom engine gecapped is op max 60FPS en het ook geen enkel nut heeft een hogeren framerate te hebben ben ik tevreden met 60 FPS. Alleen de ene keer haal ik die wel, de andere keer niet.

Het lijkt wel wanneer ik boven de 4x aniso kom dat ik problemen krijg...

Gisteren op 2x aniso met 4x FSAA gedraaid op 1600x1200 met bijna 60 FPS. :?

Ben trouwens weer terug gegaan naar de 78.01 driver. Had ineens 30 FPS meer op 1600x1200, alles max in Knights of the old republic.

Er is zeker een probleem met de nieuwere drivers alleen wil nVIDIA het niet toegeven. Er zijn teveel mensen met problemen.
-GF-Annihilator schreef op dinsdag 25 oktober 2005 @ 13:34:
[...]

Maar wil jij ook eens even testen aub ; als je je resolutie stap voor stap vermindert naar bijvoorbeeld 640x480 ( zonder FSAA ) , heb je dan steeds hogere fps ?

Als je kijkt naar benchmarks op eender welke website over doom3 en quake4 , dan zie je dan hoe lager de resolutie , hoe hoger de fps (wat normaal is)... zeker ook met jouw systeem zou je DIK boven de 100 fps moeten hebben vanaf 1024x768 of 800x600 of 640x480 ... ?

[ Voor 23% gewijzigd door Darth Malak op 25-10-2005 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPAnnihilator
Darth Malak schreef op dinsdag 25 oktober 2005 @ 14:43:
Ja, dat heb ik.... zal het vanvond nog eens even testen..

Aangezien de Doom engine gecapped is op max 60FPS en het ook geen enkel nut heeft een hogeren framerate te hebben ben ik tevreden met 60 FPS. Alleen de ene keer haal ik die wel, de andere keer niet.

Het lijkt wel wanneer ik boven de 4x aniso kom dat ik problemen krijg...

Gisteren op 2x aniso met 4x FSAA gedraaid op 1600x1200 met bijna 60 FPS. :?

Ben trouwens weer terug gegaan naar de 78.01 driver. Had ineens 30 FPS meer op 1600x1200, alles max in Knights of the old republic.

Er is zeker een probleem met de nieuwere drivers alleen wil nVIDIA het niet toegeven. Er zijn teveel mensen met problemen.

[...]
Maar als jij net zoals ik een probleem zou hebben met ondermaatse prestaties , ook al haal je meestal nog 60 fps , dan zou dat wel willen zeggen dat je nog wat performance zou kunnen inwinnen en dus minder lage framedrops hebben...

Die timedemo moet dus gewoon 'normaal' draaien , want anders vertrouw ik dat zaakje niet...

[ Voor 18% gewijzigd door MPAnnihilator op 25-10-2005 15:16 ]

Mijn Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Sir_Killalot-
-GF-Annihilator schreef op dinsdag 25 oktober 2005 @ 08:38:
[...]
HIj zo snel :P, struikelt gewoon ;). Mja....das dus precies wat er gebeurt als je zonder cache de demo draait (maar dan niet ZOO hikkerig). Houdt toch es je HD lampje in de gaten...just to be sure...
Ja das zo normaal...
Op nVnews.net zag ik dit voorbijkomen:
Quak4 Tuning Tool
Van de maker van
Doom 3 tuning tool 3dmood
Misschien dat je daar nog iets mee kan fixen :?
oeps... :>
Darth Malak schreef op dinsdag 25 oktober 2005 @ 14:43:

[...]
versie 77.77 en 78.01 hebben zich geloof ik wel bewezen; de nieuwe 8x.xx serie laat ik ook maar even links liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPAnnihilator
-Sir_Killalot- schreef op dinsdag 25 oktober 2005 @ 16:03:
[...]

HIj zo snel :P, struikelt gewoon ;). Mja....das dus precies wat er gebeurt als je zonder cache de demo draait (maar dan niet ZOO hikkerig). Houdt toch es je HD lampje in de gaten...just to be sure...
[...]

versie 77.77 en 78.01 hebben zich geloof ik wel bewezen; de nieuwe 8x.xx serie laat ik ook maar even links liggen.
Na het inladen van de game content , zie ik de eerste run nog het HD lampje knipperen heel af en toe, nadien niets meer... na 2 -3 timedemo runs zit het volledig in mijn geheugen.

Ik ga straks na het wisselen van pci-e videokaart eens kijken of dat nog wat meer fps geeft... doch , eerst ff proberen die 6600GT van aopen in mijn moederbord te steken en mijn XFX 7800GT in de andere pc...

Zo sluit ik toch al een videokaart en/of driver probleem uit...

Mijn Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darth Malak

Darth Malak

Sith Lord

Ik haal juist normaal gesproken zeker NIET de 60 FPS... Meestal begin ik met 15/25 FPS en wordt dit niet veel beter...

Maar gisterenavond, 2x aniso gekozen i.p.v. 8x of 16x en kwam ik wel tot de 60 (duh, logisch dus eigenlijk nog steeds geen verbetering).

Terwijl alle doom 3 / quake 4 benchmarks zeggen dat ik rond de 70 FPS moet zitten op 1600x1200 alles max (dus FSAA en AA etc..)..

maar ja...
-GF-Annihilator schreef op dinsdag 25 oktober 2005 @ 15:14:
[...]

Maar als jij net zoals ik een probleem zou hebben met ondermaatse prestaties , ook al haal je meestal nog 60 fps , dan zou dat wel willen zeggen dat je nog wat performance zou kunnen inwinnen en dus minder lage framedrops hebben...

Die timedemo moet dus gewoon 'normaal' draaien , want anders vertrouw ik dat zaakje niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPAnnihilator
Ik heb deze avond dus een 1 week oude pc binnen gekregen om te testen die ik zelf ook samengesteld en geinstalleerd had ( met dank aan de eigenaar ! )

Hardware : Asus 6600 GT PCI-e , AMD 64 3200+ Venice , 2x512 corsair value , 550watt voeding Coolermaster , Asus A8N-SLI

Software : WinXP NL SP2 , alle patches , Detonator 81.85 , en Forceware 6.65 van Asus website

Hier de resultaten !!!! :

http://users.pandora.be/anni/7800gt/resultaat7800gt.JPG

Zoals verwacht dus , en zoals ik ook al had met mijn AGP videokaart en moederbord :

- In een normale pc stijgt het aantal FPS als de resolutie zakt
- In alle 2 de pc's blijft de XFX een bijna constante prestatie behouden
- In mijn pc reageert die Aopen 6600GT ook volledig normaal , wat er dus op duidt dat mijn Windows installatie perfect normaal werkt , alsook mijn overige hardware !

Wat ik dus ga doen :

- Bij PC Megastore mijn videokaart omruilen ( plus 100€ extra ) naar een Asus kaart , en een GTX ! , ik moet voorlopig geen GT meer hebben alsook geen XFX meer, ik wil eindelijk eens normaal kunnen spelen ! :(

Edit : Ohjah, bijna vergeten , alvast iedereen hier bedankt voor het zoeken naar oplossingen , het blijkt dus XFX hardware probleem te zijn, waarschijnlijk in combinatie met driver...

[ Voor 10% gewijzigd door MPAnnihilator op 27-10-2005 20:57 ]

Mijn Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darth Malak

Darth Malak

Sith Lord

Ik kan je vertellen dat het met een GTX niet veel beter zal worden...

verder vergeet je volgens mij ff dat de doom engine gecapped is op 60 FPS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPAnnihilator
Darth Malak schreef op woensdag 26 oktober 2005 @ 10:47:
Ik kan je vertellen dat het met een GTX niet veel beter zal worden...

NIET met een timedemo , en daar zit het probleem : die xfx 7800GT wil niet stijgen met een hogere resolutie en scoort minder dan een 6600GT 8)7

Mijn link naar de resultaten van de tests gisteren zeggen genoeg !

Mijn Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fstieger99
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-07 19:51

fstieger99

www.Isaia.it

Jezus, wat maakt het in godsnaam uit of je cpu load 100% is, wees blij anders kon je weer cpu gaan upgraden. Jij blij, ook aan het einde van de maand je ouders, met de stroomrekening. En je ziet het verschil tussen 60 en 70 fps toch nauwelijks. Bovendien, als het spel lekker speelt, waarom blind staren op benchmarks. Ga maar eens 3d mark 01 draaien, dan heb je gezien je 7800 ook een bedroevend aantal punten relatief gezien, ga je toch ook niet upgraden duh!

The Sartorialist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPAnnihilator
f.stieger schreef op woensdag 26 oktober 2005 @ 13:16:
Jezus, wat maakt het in godsnaam uit of je cpu load 100% is, wees blij anders kon je weer cpu gaan upgraden. Jij blij, ook aan het einde van de maand je ouders, met de stroomrekening. En je ziet het verschil tussen 60 en 70 fps toch nauwelijks. Bovendien, als het spel lekker speelt, waarom blind staren op benchmarks. Ga maar eens 3d mark 01 draaien, dan heb je gezien je 7800 ook een bedroevend aantal punten relatief gezien, ga je toch ook niet upgraden duh!
Stop deze discussie maar , als je niet snapt dat een 7800GT beter moet scoren dan een 6600GT , en als het grafiekje die ik maakte geen belletje doet rinkelen, dan snap je niet waarover je bezig bent en hoef ik ook geen commentaar hierover te lezen... :(

Mijn Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darth Malak

Darth Malak

Sith Lord

Vind ik ook zoals ik al eerder aangaf. Ik begrijp niet waarom hij zich druk maakt om z'n CPU load terwijl z'n framerates goed zijn.

Als ik me daar nu druk over maak met m'n 18 FPS...

>>edit: misschien snap ik het dan ook niet helemaal... maar zoals ik al zei: je framerates zien er goed uit dus misschien is het gewoon wel een bug in de doom engine.

[ Voor 35% gewijzigd door Darth Malak op 26-10-2005 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerNummer
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Darth Malak schreef op woensdag 26 oktober 2005 @ 13:36:
Vind ik ook zoals ik al eerder aangaf. Ik begrijp niet waarom hij zich druk maakt om z'n CPU load terwijl z'n framerates goed zijn.

Als ik me daar nu druk over maak met m'n 18 FPS...

>>edit: misschien snap ik het dan ook niet helemaal... maar zoals ik al zei: je framerates zien er goed uit dus misschien is het gewoon wel een bug in de doom engine.
Die grafiek laat zien dat de videokaart vele malen sneller is dan de CPU. Hij kan zijn resolutie verhogen (dus de video-kaart heeft meer te doen) zonder dat dit invloed heeft op zijn FPS. Dit hoort niet zo te zijn; op de laagste resolutie met die videokaart moet de bench boven 100+ FPS zijn. Conclusie: zijn CPU doet het niet goed in Doom 3.

Overigens kan je CnQ in het BIOS uitzetten, maar dit betekent niet dat de CPU niet qua multiplier omlaag kan. Het kan heel goed zijn dat de CPU laag draait. Ik zou zeggen probeer eens een utility genaamd RMclock. Daarmee kan je zien wat je CPU multiplier en voltage zijn (dus waarop deze werkelijk draait tijdens Doom 3). Ook heeft RMclock een mooie CPU & OS load monitor. Let wel dat je dit niet doet met belangrijke documenten open (of net afgesloten) omdat je PC kan crashen als je dingen met dit proggy gaat proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPAnnihilator
TweakerNummer schreef op woensdag 26 oktober 2005 @ 13:57:
[...]

Die grafiek laat zien dat de videokaart vele malen sneller is dan de CPU. Hij kan zijn resolutie verhogen (dus de video-kaart heeft meer te doen) zonder dat dit invloed heeft op zijn FPS. Dit hoort niet zo te zijn; op de laagste resolutie met die videokaart moet de bench boven 100+ FPS zijn. Conclusie: zijn CPU doet het niet goed in Doom 3.

Overigens kan je CnQ in het BIOS uitzetten, maar dit betekent niet dat de CPU niet qua multiplier omlaag kan. Het kan heel goed zijn dat de CPU laag draait. Ik zou zeggen probeer eens een utility genaamd RMclock. Daarmee kan je zien wat je CPU multiplier en voltage zijn (dus waarop deze werkelijk draait tijdens Doom 3). Ook heeft RMclock een mooie CPU & OS load monitor. Let wel dat je dit niet doet met belangrijke documenten open (of net afgesloten) omdat je PC kan crashen als je dingen met dit proggy gaat proberen.
Ik heb tijdens het draaien van Doom3 tests al gekeken naar de cpu waarden en die blijven mooi op dezelfde snelheid en multiplier. Als ik mijn powerprofiel op 'presentation' zet , dan merk ik dat als doom3 niet draait , hij zoals het hoort terugvalt naar 1400 mhz ofzo. Als ik Doom3 draai, dan blijft hij op het maximum.

Dus het heeft niets met Cool n Quiet te zien, en dat wist ik voordien al , want oorspronkelijk stond dit zelfs uit in de bios.

Daarnet vond ik nog een andere site die de XFX 7800GT testte, en op hun laagste test-resolutie , namelijk 1280x1024 , kwamen zij al aan +100 fps... , terwijl hun 3DMark2005 score zelf lager is dan de mijne ( hun : 7000, ik 7400 )
http://www.pcmoddingmy.com/content.php?review.315.7

Het probleem is bij mij dus enkel actief in Doom3/Quake4 , en dit met de XFX 7800GT die ik kocht, zowel als met de 2de identieke kaart van mijn collega.
Mijn kaart werd zoals hierboven vermeld getest in 2 verschillende pc's en had daar ook het probleem...

Ik ga overmorgen met mijn pc naar 'PC Megastore' , zodoende kunnen ook zij dit met eigen ogen zien. Dit is zo een raar probleem , dat ik begrijp dat het moeilijk te geloven is ...

[ Voor 4% gewijzigd door MPAnnihilator op 26-10-2005 14:23 ]

Mijn Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Sir_Killalot-
Darth Malak schreef op woensdag 26 oktober 2005 @ 10:47:
Zoveelste keer :/. Als de D3 timedemo normaal (speelbaar) draaide, dan zou er idd iets met een 60fps cap zijn, maar de timedemo struikelt gewoon enorm; das het probleem.

Heb je niet tijdens het spelen ook wel eens last van 'hikjes'? En die 6600GT? Die schaalt nog enigzins 'normaal', hikt die ook in de timedemo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPAnnihilator
-Sir_Killalot- schreef op woensdag 26 oktober 2005 @ 16:09:
[...]

Heb je niet tijdens het spelen ook wel eens last van 'hikjes'? En die 6600GT? Die schaalt nog enigzins 'normaal', hikt die ook in de timedemo?
Wel , toen ik gisteren testte met die andere pc , dan merkte ik heel duidelijk dat de gameplay nagenoeg gelijk was met die 2 kaarten , op beide pc's...

Op zich is rond de 60 fps wel vrij aangenaam te spelen , maar de frame drops waren bijna gelijk...

Tijdens de timedemo's viel wel op dat die 7800GT zwaardere framedrops heeft dan die 6600GT.

Wat uiteraard niet zou mogen , gezien het enorme verschil in performantie tussen een normaal werkende 6600GT (128mb))en een 7800GT(256mb)...

Dit zie je ook terug in mijn resultatentabelletje een paar posts hiervoor...

Als de PC megastore het probleem heeft kunnen reproduceren ( waar ik 100 % van overtuigd ben ) , dan zal ik mijn resultaten hier nog wel eens posten met een ander merk 7800GT of GTX...

Het lastige aan de zaak is nu natuurlijk dat ik terug naar NL mag rijden , en enkele dagen zonder pc zal zitten :| ;(

Mijn Specs

Pagina: 1