40pins vs. 80 pins IDE kabel: maakt dat nou echt uit?

Pagina: 1
Acties:
  • 132 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11:01
Hallo allemaal :)

Ik ben op het moment bezig met mijn PC enigzins fatsoeneren, het is nu een grote rommel en dat werkt niet prettig vind ik. Nou heb ik 5 HDD's en 1 CD speler en die zitten allemaal aan een IDE kabel (onboard IDE RAID op mijn mobo). Nu zijn kabels nooit precies op maat zoals ik ze wil, en nu wil ik zelf een 40-pins IDE kabel maken die precies op maat is voor mijn PC.

Ik heb zitten zoeken, maar vond alleen maar topics over ata kabels en dergelijke, maar mij maakt het niet zoveel uit hoeveel ata die kabels nou precies zijn, als ik mijn HDD's maar normaal kan gebruiken.

Mijn vraag is dus, omdat ik alleen aan 40-pins kabel en connectors kan komen, maakt het echt verschil uit tussen die 40 en 80 pins IDE kabels? De HDD's die ik heb zijn 2x 200, 2x 250, 1x80 en die 1x80 komt samen met de DVD speler aan het mobo te zitten.

Wat ik dan wil maken is dit zegmaar:

Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/t.floor/ideplan.gif

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Een 40-pins kabel is ATA-33, terwijl schijven ATA-100 of ATA-133 ondersteunen. Als je een 40-pins kabel gebruikt zal dat de snelheid van je schijven behoorlijk onderuit halen.

🖥️ | 🚗

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07:20
Ze zullen iig niet meer op volledige snelheid draaien denk ik, dat had ik zelfs met een DMA66 schijf. De BIOS gaf al aan dat er 40pins-kabels gebruikt werden en daarom de snelheid terugschroefde (lag achteraf aan de kabel die niet goed vast zat, was wel een 80-pins). Dus waarschijnlijk zal het allemaal niet meer de hoogste doorvoersnelheid halen. Je zult er echter weinig van merken, aangezien alleen de burst-snelheid daarvan te lijden heeft. De hardeschijf kan toch nooit de volledige bus-bandbreedte benutten en ik denk dan ook dat je het verschil amper tot niet zult merken.

Verwijderd

Met 40 aders ben je ook maar beperkt tot 45cm kabels. Met 80 aders kan je al langer gaan.

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

zie ik dat goed, 3 IDE controllers?? dat zie je niet vaak op een mobo.
FF vraag uit nieuwschierigheid, hoe geeft de bios die 3 (als het er 3 zijn) ide controllers aan dan?
zoiets als dit?:

primairy master
primairy slave
secondairy master
secondairy slave
tertiary master
tertiary slave

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Verwijderd

bartgrefte schreef op zaterdag 22 oktober 2005 @ 20:09:
FF vraag uit nieuwschierigheid, hoe geeft de bios die 3 (als het er 3 zijn) ide controllers aan dan?
zoiets als dit?:

primairy master
primairy slave
secondairy master
secondairy slave
tertiary master
tertiary slave
Primary
Secondary
Third
;)

• -DG-
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 27-02 12:05
zoiets als dit?:

primairy master
primairy slave
secondairy master
secondairy slave
tertiary master
tertiary slave
Kan wel als er raid op het mobo zit, wat de TS ook gebruikt..
Meestal zijn er dan 2 raid controllers en nog 2 gewone, dus dan kom je wel aan de 3 :P .(4 zelfs)

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

zoiets als dit?:

primairy master
primairy slave
secondairy master
secondairy slave
tertiary master
tertiary slave
Bedoel je native? Met onboard chips steek je er zoveel op als je wil...

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-03 19:07

job

zoiets als dit?:
Ik denk dat hij er 4 heeft.
Een primary, secondary.
en van de raid controller een primary en secondary.

• Widow
zoiets als dit?:

primairy master
primairy slave
secondairy master
secondairy slave
tertiary master
tertiary slave
Nee, het zit ongeveer zo, je hebt wel de primary en secondary masters en slaves, maar daarna kom je terecht bij een RAID controller die ook nog eens 2 IDE drives kan aansturen, en dan zitten er ook nog 4 SATA connectors op. En die SATA connectors worden dus ook aangestuurt door die RAID controller. Het mobo is overigens een asus a8v deluxe.

Maar iig, die 45cm limiet is niet echt een probleem. Ik denk dat ik alles zelfs nog wel red met 30cm kabel. Ik denk dat het het beste is dat ik die kabels gewoon maar maak en daarna met HDtach eens ga meten of dit merkbaar is :D

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

The__Virus schreef op zaterdag 22 oktober 2005 @ 20:05:
Ze zullen iig niet meer op volledige snelheid draaien denk ik, dat had ik zelfs met een DMA66 schijf. De BIOS gaf al aan dat er 40pins-kabels gebruikt werden en daarom de snelheid terugschroefde (lag achteraf aan de kabel die niet goed vast zat, was wel een 80-pins). Dus waarschijnlijk zal het allemaal niet meer de hoogste doorvoersnelheid halen. Je zult er echter weinig van merken, aangezien alleen de burst-snelheid daarvan te lijden heeft. De hardeschijf kan toch nooit de volledige bus-bandbreedte benutten en ik denk dan ook dat je het verschil amper tot niet zult merken.
Een beetje schijf haalt zo 40MB/s sequential read. Doe dat x2 als je bijv. van schijf naar schijf aan het kopiëren bent op 1 kanaal. Nee dat trekt ATA-33 niet.

🖥️ | 🚗

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

dus als een mobo 3 onboard ide-controllers heeft MOET er RAID gebruikt worden? je kan dus niet 6 ide apparaten "los" instellen?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Verwijderd

MadMarky schreef op zaterdag 22 oktober 2005 @ 20:16:
Een beetje schijf haalt zo 40MB/s sequential read. Doe dat x2 als je bijv. van schijf naar schijf aan het kopiëren bent op 1 kanaal. Nee dat trekt ATA-33 niet.
De 2 schijven kunnen nu eenmaal niet tezamen gegevens verzenden over de bus dus dat klopt niet. Er is altijd maar 1 schijf tegelijkertijd aan het communiceren met de controller. Verder heeft die 40MB/s geen enkele invloed op de frequentie waarmee de gegevens over de bus worden doorgegeven. Dit hangt af van welke UDMA je hebt geselecteerd. Dus ook al heb je een schijf die (fictief) maar 1MB/s haalt topsnelheid, en je stelt je controller in op UDMA133, dan gaat dit niet werken met een 40 aderige kabel mits UDMA133 nu eenmaal met een hogere frequentie de gegevens doorstuurt over de bus.

• Widow
bartgrefte schreef op zaterdag 22 oktober 2005 @ 20:35:
dus als een mobo 3 onboard ide-controllers heeft MOET er RAID gebruikt worden? je kan dus niet 6 ide apparaten "los" instellen?
Nou ik gebruik de RAID nu in IDE modus, dwz dat ik geen raid 1/0 oid draai, maar gewoon de schijven normaal net zoals dat je ze in een echte ide poort zou doen.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

The Widow Maker schreef op zaterdag 22 oktober 2005 @ 20:48:
[...]

Nou ik gebruik de RAID nu in IDE modus, dwz dat ik geen raid 1/0 oid draai, maar gewoon de schijven normaal net zoals dat je ze in een echte ide poort zou doen.
dus 6 losse drives in "deze computer", handig! wist niet eens dat raid een ide modus had

[ Voor 8% gewijzigd door Raven op 22-10-2005 20:53 ]

Oscar Wilde

• Wirf
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:24
Van de benchmarks die ik zelf heb gedaan voor mijn werk, bleek dat:

- Je absoluut 80 aderige kabels nodig hebt. 40 aderig gaat wel, maar is echt stukken langzamer.
- Als je meerdere harde schijven op 1 controller hebt, scheelt dat ongeveer 20 % aan (seek!) performance.

Dit was voor een Raid5 opstelling (4 * 250 GB) het wordt waarschijjnlijk anders als je maar 1 harde schijf tegelijkertijd hebruikt.

Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!

Verwijderd

Ik heb zelf niet zo lang geleden enorme problemen hiermee gehad. Een 20GB HD (weet helaas niet het type en model uit mijn hoofd), wilde absoluut niet werken met een 40 pins kabel. Windows hing en onder Linux zag ik allemaal DMA timeout errors langskomen.

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Verwijderd schreef op zaterdag 22 oktober 2005 @ 21:45:
Ik heb zelf niet zo lang geleden enorme problemen hiermee gehad. Een 20GB HD (weet helaas niet het type en model uit mijn hoofd), wilde absoluut niet werken met een 40 pins kabel. Windows hing en onder Linux zag ik allemaal DMA timeout errors langskomen.
Dat zal dan wel een 200Gb HD zijn geweest? De 20Gb HD's zijn meestal maar ATA-33 of hooguit ATA-66 als ik me niet vergis?

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• Twister336
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
The Widow Maker schreef op zaterdag 22 oktober 2005 @ 20:01:
Mijn vraag is dus, omdat ik alleen aan 40-pins kabel en connectors kan komen, maakt het echt verschil uit tussen die 40 en 80 pins IDE kabels? De HDD's die ik heb zijn 2x 200, 2x 250, 1x80 en die 1x80 komt samen met de DVD speler aan het mobo te zitten.
Je moet toch rekenen op een performantieverlies van 50%.
Kijk maar even naar het screenshotje hier:
http://www.hdtune.com/faq_2.html#UDMA2

Een vlakke lijn aan 30 MB/sec terwijl jouw grotere HD's wellicht 60MB/sec halen in het begin.

• WickedStealthy
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-02-2024

WickedStealthy

Too slow to die ....

Nou ik merk dat bij een P3 933 van een vriend van mij met een VIA chipset ik de pc maar enkel op ATA33 kan zetten bij een 40 pins IDE kabel. Waarschijnlijk limiteert het moederbord dan de maximale snelheid welke je dan kan halen. De bios waarschuwt dan ook in het begin dat er een 40 pins kabel op zit. Je merkt het verschil toch wel aanmerkelijk vind ik persoonlijk.

• WickedStealthy
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-02-2024

WickedStealthy

Too slow to die ....

Het is overigens een Seagate Baracuda 4 van 40gb welke hij heeft.
(oei, dit had een edit moeten wezen)

[ Voor 23% gewijzigd door WickedStealthy op 22-10-2005 23:04 ]

Verwijderd

RobIII schreef op zaterdag 22 oktober 2005 @ 21:51:
[...]

Dat zal dan wel een 200Gb HD zijn geweest? De 20Gb HD's zijn meestal maar ATA-33 of hooguit ATA-66 als ik me niet vergis?
Nee, dat was geen typo. Het ging echt om een 20 gigabyte HD. Ik heb het nog met een andere 40 pins kabel geprobeerd. Toen ik een nieuwe 80 pins kocht, ging het probleem meteen weg.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 23-10-2005 00:09 ]

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:17
Dat ga je zeker wel merken met een 40 aderige kabel. De HD is al het traagste onderdeel van een PC en dan ga je em nog trager maken.
Het moederbord ziet wat voor soort kabel je hebt gebruikt en zet em gewoon keihard op ATA33 als je een 40 aderige kabel gebruikt.

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

RobIII schreef op zaterdag 22 oktober 2005 @ 21:51:
[...]

Ahem. Ik heb hier ATA-100 20GB HD's gehad. Ik geloof zelfs dat er een ATA-133 exemplaar van Maxtor bij zat.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Widow
Ik heb het probleem nu op de getto manier opgelost, ik vond nog een 80 pins IDE kabel die lekker lang was, maar waarvan twee connectors 5cm na elkaar zaten. De middelste heb ik losgemaakt, een stuk verplaatst en in het midden van de kabel er weer op gezet. Werkte gelukkig ook nog dus nu heb ik dit kabelprobleem weer grotendeels opgelost :)

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Ja, het maakt uit.

Bij een 40-aderige kabel liggen de draadjes naast elkaar en hierdoor is er een soort condensatoreffect tussen de draadjes. Zoals we weten zakt de impedantie van een condensator als de frequentie stijgt => bij hoge snelheden worden de draadjes "automagisch kortgesloten" en er kan signalen van de ene draadje naar de andere overlopen. Bij 80 aderige kabels liggen er massadraadjes tussen de signaaldraadjes, dan kan men ook maar kortsluiten naar de massa => signalen lopen over naar de massa ipv naar andere signaaldraden.

In praktijk gaat een 40-aderige kabel de snelheid van je harde schijf begrenzen op 30MB/s en 80-aderige kabels laten je harde schijf helemaal presteren tot zo snel de schijf opzich kan (40MB/s => 60MB/s en hoger).

Verwijderd

Borromini schreef op zondag 23 oktober 2005 @ 01:26:
[...]

Ahem. Ik heb hier ATA-100 20GB HD's gehad. Ik geloof zelfs dat er een ATA-133 exemplaar van Maxtor bij zat.
kan prima. Voor zover mij bekend was de D740X van Maxtor verkrijgbaar in 20 GB-uitvoering (één platter, één disk) en dat was een ATA-133 schijf.

Verwijderd

The Widow Maker schreef op zondag 23 oktober 2005 @ 11:34:
Ik heb het probleem nu op de getto manier opgelost, ik vond nog een 80 pins IDE kabel die lekker lang was, maar waarvan twee connectors 5cm na elkaar zaten. De middelste heb ik losgemaakt, een stuk verplaatst en in het midden van de kabel er weer op gezet. Werkte gelukkig ook nog dus nu heb ik dit kabelprobleem weer grotendeels opgelost :)
Bedoel je deze ?

• Widow
Nou nee meer zoiets als dit:

Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/t.floor/idemove.gif

Dus een gewone 80pins flatcable waarvan je 1 connector lostrekt en richting het midden plaatst. Maar die kabels zien er ook niet gek uit, daar ga ik op de HCC eens naar kijken..

Pagina: 1