Defecte schijf in raid1 zorgt voor vastlopen systeem

Pagina: 1
Acties:

• jasjenl
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:26

jasjenl

Liab A Tymo

Topicstarter
Sinds kort maken we op m'n werk gebruik van een nieuwe server (Dell Poweredge 830) waarin twee 160gb SATA schijven in raid 1 draaien, aangesloten op een CERC 6 channel hardware SATA raid controller. Na een week begon één van die schijven al kuren te vertonen in de vorm van SMART errors. Dat is natuurlijk vervelend, maar op zich was dit snel door Dell opgelost (schijf vervangen). Ik had echter verwacht dat, op het moment dat er in een raid 1 config één schijf problemen geeft, de raid controller dit op zou vangen en het systeem in principe gewoon door zou moeten lopen (zij het wellicht wat trager). Dit gebeurde echter niet: de server (waarop windows server 2003 draait) was zo goed als niet meer aanspreekbaar (je kon er niet eens meer op inloggen) en moest steeds hard gereset worden om weer bruikbaar te zijn. Ik heb toen, totdat Dell de schijf kwam vervangen, uiteindelijk maar de defecte schijf van de raid controller losgekoppeld zodat de server in ieder geval nog gebruikt kon worden (tijdelijk geen raid dus), maar ik heb altijd gedacht dat zoiets juist in een raid configuratie niet nodig zou moeten zijn.

Mijn vraag is dus: is het normaal dat in een raid 1 config als deze een systeem onaanspreekbaar wordt als één van de schijven problemen geeft?

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-03 22:01
Klinkt heel bekend: wanneer de primaire disk eruit klapt, klapt de hele server eruit. Heb ik al met diverse SATA mirror-controllers gezien.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.