Toon posts:

Probleempje met harde schijf ruimte

Pagina: 1
Acties:
  • 146 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb al het mogelijk al geprobeert, maar niks helpt :(
Het probleem is dat mijn 40GB schijf 8GB kwijt is.
Ik heb veel gelezen dat er een 32GB problemen zijn, maar weet niet of dit ook in mijn geval.
Mijn schijf wordt namelijk:
Herkent in mijn computer: 38GB
In gebruik (als ik alle mappen selecteer incl verborgen): 33GB
Vrije ruimte: 2GB

Het gaat dus maar om 33GB + 2GB die ik kan gebruiken v/d 38.
Ik denk dus niet dat het aan die 32Gb bottleneck ligt.

Ik heb op alle mogelijkheden de jumpers gezet, maar niks helpt.
De schijf waar het gaat is de 2e schijf.
Me eerste schijf staat op Master, en de 2e op SLAVE.
Heb de jumper van de 2e ook een keer eruit gehaald, omdat ik las dat je anders de 32GB bottleneck in de weg liep.

Ik weet niet wat ik verder kan doen.
Ik heb de nieuwste BIOS dus daar licht het ook niet aan.
Dit is me moederbord Abit NF7-S v2.0 ism een AMD 2500+

De faq met 'Mijn schijfruimte klopt voor geen meter, hoe komt dat?' heb ik door gelezen, maar alles wat ik probeer lukt niet.

Prullenbak is geleegt, gebruik geen Norton, Verborgen bestanden zijn het niet

Kan iemand mij verder helpen :(

• Sebje
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:23

Sebje

Makelaartje

draai eens een progje als partition magic?

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:16
Systeem herstel al uitgeschakeld????

"Deze Computer >> Tabblad Systeemherstel >> Systeemherstel op alle schijven uitschakelen"

Plaatje:
Afbeeldingslocatie: http://www.vanyper.be/systeemherstel_tijdelijk_uitschakelen.jpg

;)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als je kijkt naar de grootte, kijk je dan bij "size" of bij "size on disk" (geen idee wat het letterlijk is in de NL versie).

de Size on disk is namelijk groter dan de size, zeker als je veel kleine bestanden hebt.

Verwijderd

Topicstarter
Partition Magic zegt:
size: 39.2GB
used: 37GB
unused: 2GB

37+2 is 39
Dit zou dus moeten kloppen, maar;

Mijn computer zegt:
Totaal: 38.2GB
Free space: 1.86GB
Used (rechtermuisknop op de schijf): 36.4GB

Vervolgens ga ik vanaf deze computer naar desbetreddende schijf en selecteer alles incl. verborgen bestanden die ik gebruik en dan krijg ik:
used: 32.GB

Ruim 4GB dus weg
Ik heb al alle mappen door gezocht, maar nergens kan ik die 4gb terug vinden.

edit.
Bovenstaande dingen zal ik zo even proberen.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 22-10-2005 17:56 ]

Verwijderd

Topicstarter
@ Frank, is uitgeschakeld.
@ Terw, ik heb redelijk wat mapjes, maar lijkt me niet dat dit 4gb uitmaakt toch?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op zaterdag 22 oktober 2005 @ 18:38:
@ Terw, ik heb redelijk wat mapjes, maar lijkt me niet dat dit 4gb uitmaakt toch?
zou goed kunnen hoor. Als ik kijk naar een dir waar ik vrijwel alleen maar kleine bestanden in hebt (allemaal jpgtjes) dan is de size 1,20GB en de size on disk 1,23GB.
Dus er kan een aardig verschil inzitten als je veel kleine bestanden hebt (denk aan je windows dir :P)

Verwijderd

Topicstarter
Kijk, als ik rechtermuisknop op de schijf doe geeft hij aan 36GB in gebruik.
Vervolgens kijk ik in de map, daar staat een map

- Back up (leeg)
- Muziek (10GB met +- 50mapjes)
- Map films, 20 films (22GB)

Kortom 32GB in gebruik, ik kan me niet voorstellen dat een paar mapjes die 4GB voorstellen.
Zoals jij ook al zij, 1.20 size on disk 1.23 dat klinkt redelijk.

Kan hier een verklaring voor zijn :(
Heb me ruimte hard nodig :D

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07:20
Draai eens PerfectDisk en zorg ervoor dat Aggressive free space consilidation aanstaat. Windows reserveert namelijk delen, om bijv. het virtuele ram (pagefile.sys) uit te kunnen breiden. Dit wordt MFT genoemd in PerfectDisk geloof ik (de ietwat rare gele kleur). Dus analyseer de schijf eens en kijk of dat idd. het geval is. In dat geval moet je dus even defragmenteren met Aggressive free space consilidation ingeschakeld.

• WickedStealthy
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-02-2024

WickedStealthy

Too slow to die ....

Kan het niet gewoon slackspace (of hoe heet dat ook weer) zijn? Maar dan moet je wel gigantisch veel kleine bestanden hebben. Merk ik goed op de linux server van mij, had eerst de blocksize te groot in gesteld 16kb ipv 4kb.

[ Voor 7% gewijzigd door WickedStealthy op 22-10-2005 23:09 ]

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

WickedStealthy schreef op zaterdag 22 oktober 2005 @ 23:09:
Kan het niet gewoon slackspace (of hoe heet dat ook weer) zijn? Maar dan moet je wel gigantisch veel kleine bestanden hebben. Merk ik goed op de linux server van mij, had eerst de blocksize te groot in gesteld 16kb ipv 4kb.
klopt, dat heet slackspace.
FAT32 heeft daar vreselijk veel last van, NTFS niet zo erg.
het gaat er om dat elk "vakje" in je filesystem een bepaalde grote heeft en er kan maar 1 bestand gebruik van maken.
vult dat bestand het vakje niet helemaal, maar dan kan er geen andere bij in, en dus verspeel je ruimte.
vooral kleine txt/html bestandjes of jpgtjes/gifjes e.d. die je overhoud van internet zijn van die slackspace generatoren.
ook gereserveerde ruimte van windows is een goede mogelijkheid. windows reserveert ruimte voor de swapfile en nog wat andere kleine dingen...

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• ekiter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10:28
ey controleerde vandaag ook ff mn nood-hd van 2gb groot :P met alleen xp geinstalleerd.
hd grootte 1,96GB vrije ruimte 200MB en als ik alle bestanden op de c-schijf selecteer is dat 630mb. ik kom dus ergens 1GB tekort op een net nieuw geinstalleerd systeempje.
kom er na wat zoeken achter dat mn virtueel geheugen precies die 1GB groot is . virtueel geheugen teruggeschroefd naar 200MB en heb ineens [na reboot] weer 1GB vrije schijfruimte.

als je dus alle bestanden selecteerd op een schijf neemt deze dus niet je virtuele geheugen mee waardoor het lijkt alsof je veel data mist.
als je je virtuele geheugen op 8GB gezet hebt [wel erg veel] ligt daar dus je probleem.

• Banshee
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 31-12-2025
Zorg eens dat je alle bestanden ziet; dus bij mapopties verborgen en systeembestanden weergeven.
En check dan nog je used space eens.

edit:

Beter leren lezen...

[ Voor 14% gewijzigd door Banshee op 23-10-2005 00:31 ]

• R0berto
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 02-02 21:18

R0berto

ja

@Banshee:
Verwijderd schreef op zaterdag 22 oktober 2005 @ 17:55:
Vervolgens ga ik vanaf deze computer naar desbetreddende schijf en selecteer alles incl. verborgen bestanden die ik gebruik en dan krijg ik:
used: 32.GB
ik denk dat hij dat dus al gedaan heeft

• Sebje
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:23

Sebje

Makelaartje

kan het niet zijn dat windows schijfruimte ergens voor reserveert? Of dat de prullebak op die schijf toevallig vol zit?
Pagina: 1