Toon posts:

P3 PCPGA op Gigabyte GA-6WMM7?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier nog een oud mobo'tje liggen (een Gigabyte GA-6WMM7), met daarop een Celleron 600MHz processor. Ik zou hier graag een PIII Socket 370 FCPGA 850 MHz proc opzetten die ik nog ergens liggen heb.

Maar:
In de specs van dit mobo staat er
"Socket 370 for Intel® PPGA PentiumIII Celeron™ Processor".

Nu mijn vraag: past die PIII op dit moederbordje?
Want ik dacht dat er nooit een PIII met PPGA uitgebracht was?

Ik heb wel dit opgezocht:
Verschil tussen PPGA en FCPGA
PPGA: Plastic Pin Grid Array
FCPGA: Flip Chip Pin Grid Array

Maar ik weet niet wat in de praktijk het verschil hiertussen is...

Kan iemand me helpen?

Thijs.

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:00

Thandor

SilverStreak

De Intel Celeron 600 is een FCPGA processor. Blijkbaar werken de FCPGA processoren prima op dit bord. Ik neem aan dat de Intel Pentium !!! 850MHz ook gaat werken.

Misschien is het wel verstandig om even te kijken of alles prima werkt.

Als bevestiging : Bekijk deze lijst eens. De CPU Support list staat gewoon bij die specs. Jouw Intel Pentium !!! 850MHz staat er gemarkeerd als 'getest' :)

[ Voor 36% gewijzigd door Thandor op 22-10-2005 19:26 ]

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13:05

E-Vix

Nu met sneeuw!

PPGA is compatible met FCPGA. PPGA is uit mijn hoofd de socket die in P3 laptops zat (dus zonder hendeltje. Je moest de proc. er in duwen), en FCPGA is met hendeltje. Is alleen verschil in hoe de socket de processor vastklemt.

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

• Thandor

Thandor

SilverStreak

E-Vix schreef op zaterdag 22 oktober 2005 @ 19:29:
PPGA is uit mijn hoofd de socket die in P3 laptops zat (dus zonder hendeltje. Je moest de proc. er in duwen), en FCPGA is met hendeltje. Is alleen verschil in hoe de socket de processor vastklemt.
Nee, zowel PPGA als FCPGA hebben een hendeltje ;)
(Een ZIFF, Zero Insertion Force socket)
Die ZIFF socket is ten tijde van de 486 geïntroduceerd. Er zijn dus bv. Socket 3 moederborden waar je geen hendeltje kunt gebruiken, bij andere kan het wel.

Bij Pentium-M laptops heeft de socket een schroef om het zaakje vast te zetten :)

Check Intel® Celeron® Processor Integration Overview (FC-PGA2, FC-PGA and PPGA packages) voor meer informatie :)

[ Voor 17% gewijzigd door Thandor op 22-10-2005 19:33 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:08

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

E-Vix schreef op zaterdag 22 oktober 2005 @ 19:29:
PPGA is compatible met FCPGA. PPGA is uit mijn hoofd de socket die in P3 laptops zat (dus zonder hendeltje. Je moest de proc. er in duwen), en FCPGA is met hendeltje. Is alleen verschil in hoe de socket de processor vastklemt.
PPGA is niet noodzakelijkerwijs compatible met FC-PGA :o

Veel FC-PGA mobos ondersteunen ook PPGA, maar dat hoeft niet het geval te zijn, omgekeerd zeker niet (PPGA mobo's zullen geen FC-PGA CPUs slikken).

In dit geval:

De GA-6WMM7 is een notoir geval. Er zijn tig verschillende revisies van dat bord, zowel CPU support, audio, al dan niet aanwezigheid van 4MB framebuffer RAM, kleur van connectors etc... etc... etc... verschillen tussen die revisies.

Belangrijkste is om op de PCB revisie te letten:

<3.0: ondersteunt alleen PPGA
3.x: ondersteunt PPGA en FC-PGA, maar alleen tem 100MHz FSB en boven de 800MHz is ivm zwakke VRM af te raden
4.x: ondersteunt PPGA en FC-PGA tem 133MHz FSB, VRM kan iedere FC-PGA CPU aan.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Ok, bedankt allemaal!

Ik zal eens de revision nr. checken (ben nu nl. niet thuis) maar denk dat het 2.7 ofzo is (weet niet uit het hoofd). In dat geval blijven we bij de Celly.

Groeten, Thijs.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op zondag 23 oktober 2005 @ 10:24:
Ok, bedankt allemaal!

Ik zal eens de revision nr. checken (ben nu nl. niet thuis) maar denk dat het 2.7 ofzo is (weet niet uit het hoofd). In dat geval blijven we bij de Celly.

Groeten, Thijs.
Ik kan je nu al vertellen dat het 3.1 of hoger is - die Celeron is zoals gezegd namelijk een Coppermine :z

Enige vraag is of het een revisie is die 133MHz FSB ondersteunt en CPU's >800MHz qua stroomverbruik aankan...

Een P3-850 is sowieso een 100MHz FSB versie, dus op de 3.1 zou je het kunnen proberen, maar als je last krijgt van instabiliteit kan dat komen door ontoereikende VRM. Ik zou het erop wagen, maar wel de voltages in de gaten houden, met name de VCore...

[ Voor 20% gewijzigd door dion_b op 23-10-2005 12:49 ]

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het even nagekeken:
het is rev. 4.1

Maar een fsb van 133 MHz ondersteunt hij volgens mij niet hoor...
Het is nl. een Intel 810 chipset en volgens de BalusC Server ondersteunt die max. 100 MHz fsb...

Maar iig bedankt, ik kan de P!!! er dus opzetten zonder iets op te blazen...

Ik heb nl. al eens een proc met een andere fsb op een mobo gezet en dat is fataal afgelopen voor het mobo: System Fan Failure. Niets meer aan te doen... Dus dat wou ik niet nog eens hebben.

Bedankt, Thijs.

• Thandor

Thandor

SilverStreak

De 810E kan wel 133MHz FSB draaien. Misschien dat er verschillende versies van de chipsets op verschillende revisies zitten ?

Overigens heeft de Intel Pentium !!! 850MHz een 100MHz FSB, over 133MHz FSB hoef je, je geen zorgen te maken ;)

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Iirc hadden alle rev.4.1 borden gewoon de i810E chipset, maar zoals Thandor zegt heeft een P3-850 100MHz FSB (had je kunnen redeneren, 850 deelt moeilijk door 133)

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1