sata II hd opstart problemen met xp

Pagina: 1
Acties:

• ekiter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10:28
heb nu sinds 2 weken een compleet nieuw systeem. bij het installeren van windows gaf ie al aan dat de western digital caviar sata II harde schijf 130 ipv 160gb groot was tijdens het partitioneren.
nu draait het systeem al 2 weken perfect maar sinds een paar dagen krijg ik ineens foutmelding bij het opstarten van windows xp. ik kom nog wel in het scherm waar je oa kunt kiezen voor 'optarten in veilige modus' maar direct nadat je een van deze opties kiest krijg ik een foutelding [heel verhaal en 'stop 0x00000024']

het gekke is dat ik exact dezelfde foutmelding krijg wanneer ik een oude ide hd met windows 98 erbij stop en daarvanaf opstart. wanneer ik de sata schijf loskoppel start hij wel gewoon normaal van de oude harde schijf.

heeft iemand een idee wat er aan de hand is. moederboard is een asus a8n-e

• makje
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

makje

Professioneel prutser

130GB ipv 160GB staat uitgebreid vermeld in de OM FAQ / Beleid, het komt erop neer dat je dan gewoon wIndows XP moet installeren met SP1. Sowieso heb je geen 160GB, maar ongeveer 149,5GB dit ivm het 1000 of 1024KB in 1 MB verhaal.

Dat de oude IDE niet goed opstart met de sata schijf erbij ligt waarschijnlijk aan het juist instellen van de bootvolgorde in de BIOS, het heeft in ieder geval niets te maken met je probleem met de sata schijf aangezien hij los wel gewoon werkt. Je hebt dus enkel een probleem met het opstarten van 1 specifieke sata schijf welke de foutcode 0x00000024 geeft. Even zoeken levert op dat er iets mis zit met de je NFTS file system.

Even met je Windows CD naar de repair console gaan en daar CHKDSK /F doen zou je probleem moeten oplossen

9800x3d

• ekiter
bedank voor de oplossingen maar het heeft nog niks geholpen:

-met alletwee de harde schijven staat de bios goed, 1= ide 2=sata maar het probleem blijft
-met een bootable xp cd de reapair console geprobeerd te starten maar na het intoetsen van ''r' krijg ik weer hetzelfde blouwe scherm.

kan het ook zijn dat de harde schijf of iets anders kapot is?

• makje
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

makje

Professioneel prutser

In de recovery console krijg je weer het blauwe scherm met dezelfde foutcode 0x00000024 ?? Veemd..

Er staan altijd meer codes vermeld, probeer ook eens op die codes te zoeken. Zie ook Windows XP en 2000 BSOD guide

De harde schijf kan natuurlijk stuk zijn, maar daar ga ik nog niet vanuit. De foutmelding geeft een oorzaak die waarschijnlijk nog wel goed te repareren is. Wat mij vreemder lijkt is dat je ook een BSOD krijgt bij het gaan naar de recovery console. Ik vraag me af of dat ook door hetzelfde NFTS probleem veroorzaakt word.

9800x3d

• ekiter
ik snap er zelf ook helmaal niks meer van. bij alle 3 de opstellingen: sata, sata + ide, sata+ xp recoverey krijg ik telkens nagenoeg dezelfde foutmelding,
ff overgetypt van BSOD sata only:

stop0x00000024 (0x001902f8,0xf7663fc,0xf76fc411)
ntfs.sys adress f76fc411 at f76e00 datestamp 3b7dc5d0

*dikgedrukte delen zijn telkens bij iedere foutmelding hetzelfde

ook heb ik net een bootable testprogramma van western digital een volledige test uit laten voeren, maar deze vond totaal geen fouten.
nu vraag ik me af of het nog mogelijk is om de data die erop staat te redden [kan m altijd nog volledig wissen natuurlijk nu blijkt dat de hd iig geen fouten bevat]
en wat nou een oorzaak kan zijn die tot dezefout heeft geleidt.