Toon posts:

[Soundcard] AC97 omschakelbare line-in&mic op AK77-400GN

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit al een tijdje met een probleem met mijn aopen AK77-400GN moederbord ,waarmee volgens de handleiding 5.1 mogelijk zou zijn. De aansluitingen voor 5.1 zitten niet op het moederbord en de handleiding verteld dan ook dat de mic& line-in aansluiting om te switchen zijn naar center/sub en links en rechts achter. Hier zit dus het probleem ,de handleiding zegt dat het doormiddel van de alc650 codec mogelijk moet zijn. Ik heb dus eerst de echte drivercd erbij gepakt.Na de installatie heb ik het ac97 programmatje soundeffect geopend en nergens zag ik ook maar een signaal dat ik 5.1 geluid had (normaal staat er een tab bij met luidsprekeropties) ,daarna 5.1 in windows aangezet ,en nog steeds helemaal geen output op de mic en line in (de line out werkte wel gewoon). Daarna de windows geluidsmixer geopend ,eigenschappen ,en bij afspelen zie ik ook geen volumeregeling voor achterspeakers en center. Hier werd het vreemd ,en ik dacht dus dat de driver het niet ondersteunde. Ik heb daarna de realtek website bezocht en de nieuwe driver gedownload ,namelijk

http://www.realtek.com.tw...12&series=8&Software=True
en dan de windows XP driver versie A3.78.

Zonder succes. Ik zie een HRTF demo tab verscheinen bij de Soundeffect applicatie maar bij deze test worden WEER alleen de voorspeakers aangestuurd. Ik begin langzamerhand te twijfelen of mijn moederbord dit wel kan en of het geen fout is in de specificaties. Dus heb ik het type van het moederbord ingetikt in google met daarachter 5.1 ,en ik kreeg honderden resultaten met specificaties van shops waar ook stond dat dit board 5.1 ondersteund.

De specs van het moederbord:
Type: Aopen AK77-400GN
CPU AMD Athlon XP/Athlon/Duron CPU 333MHz
 Chipset
VIA KT400A
VIA 8235CE

Hier meer : http://www.aopen.nl/Products/mb/ak77-400gn.htm

Daarnaast staat er onder het kopje algemeen in Soundeffect het volgende (NA DE DRIVERUPDATE):
Versie stuurprogramma: 5.10.0.5940
Versie directX: 9.0c
Audiobesturing: VIA(3059)
AC97 Codec: ALC 101

Ik hoop dat iemand van jullie het probleem kent. Ik heb het met de search opgezocht maar heb niets gevonden. Ik hoop dat ik geen nieuwe geluidkaart aan moet gaan schaffen ,maar als het echt niet anders kan ,so be it. Ik wil alleen eerst weten of dit niet werkt. Alvast bedankt voor het meedenken!