raid 0 stuk? (windows start niet meer op)

Pagina: 1
Acties:

• schobbejak
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23-02-2023
Gisteren startte mijn computer na een reset niet meer op (daarvoor had ik al allerlei vage klachten mbt rundll(?))
De schijven (2 * 160gig maxtors staan (of stonden) in raid 0 en ik heb windows xp.

Door te zoeken kwam ik alleen op gevallen waarbij 1 hd stuk was, of de computer aangaf dat de array stuk is.

-De bios ziet geen schijven bij primairy master en slave ,maar ik weet niet of dat wel de bedoeling is.
-Ik krijg geen melding dat er iets mis is met de raid.
-Als ik ctrl+f druk bij het promise scherm, zie ik daar wel een raid array, die "functional" is.
-Rebuild array lukt niet ("recovery is not applicable").
-View drive assignments laat 2 schijven zien in 1 array (ziet er niet verkeerd uit)
-Auto setup zegt "No available Disks!" - dit zal wel komen omdat ik dan eerst de vorige array moet deleten(?)

Is er iets mis met de raid, of is er iets anders?
-En als er iets mis is met de raid, en ik "delete array" doe - wat is dan mijn volgende stap om mijn data terug te krijgen? (auto setup of define array)?

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-03 21:31

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Delete Array staat gelijk aan vernietig data !!! Daar wil ik je in iedergeval voor waarschuwen. Maar jouw Pc start niet meer op... dat is een beetje wienig kwa info. Wat krijg je nog wel te zien? Welke foutmeldingen zie je verschijnen tijdens het opstarten.

[ Voor 47% gewijzigd door _Dune_ op 22-10-2005 15:40 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• schobbejak
nou..windows begint wel met zijn laadbalkje, maar dan komt er een bsod.
Ik heb nu de promise drivers opnieuw geinstalleerd, en nu ziet windows-setup wel partities om windows op te installeren, dus ik denk dat ik mijn data niet kwijt ben. Wel vreemd dat zoiets kan gebeuren na een reset, zonder dat er een schijf stuk is.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:33
_schobbejak schreef op zaterdag 22 oktober 2005 @ 15:50:
nou..windows begint wel met zijn laadbalkje, maar dan komt er een bsod.
Ik heb nu de promise drivers opnieuw geinstalleerd, en nu ziet windows-setup wel partities om windows op te installeren, dus ik denk dat ik mijn data niet kwijt ben. Wel vreemd dat zoiets kan gebeuren na een reset, zonder dat er een schijf stuk is.
Als windows begint aan zijn laadbalkje kun je er in ieder geval wel zeker van zijn dat je RAID0 array niet kapot is... :P

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-03 21:31

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Bij een BSOD kun ke meestal uit de 5 a 6 eerste regels tekst een fout halen. Of in iedergeval een richting waar je de fout moet zoeken.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07:20
Wat voor moederbord heb je? Als je bijv. MSI hebt en de standaard meegeleverde kabels, probeer dan eens andere. De Asus-kabels bijv. zitten veel beter vast dan die van MSI, dus probeer eens andere. Of doe de kabels er eens opnieuw in. Draai ook eens de SCSI-versie van het HD-test programma van Maxtor. Die kan namelijk overweg met schijven die in RAID staan. Daarmee heb ik onze array (2x 120GB maxtors) ook getest. Sinds wanneer heb je de BSOD? Wat heb je daarvoor in Windows gedaan? Gaat opstarten in Veilige Modus wel goed (voor/tijdens het laadbalkje de hele tijd op F8 rammen, zodat je een keuzelijst krijgt).
_Dune_ schreef op zaterdag 22 oktober 2005 @ 16:14:
Bij een BSOD kun ke meestal uit de 5 a 6 eerste regels tekst een fout halen. Of in iedergeval een richting waar je de fout moet zoeken.
Dit is natuurlijk niet het geval als de pc automatisch opnieuw opstart (wat ik denk dat in dit geval van toepassing is). Dit is alleen nog maar in Veilige Modus evt. uit te schakelen. Dus @TS: als VM werkt, zet dan automatisch opnieuw opstarten uit.

[ Voor 29% gewijzigd door The__Virus op 22-10-2005 16:21 ]

• saviour
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Je zou ook je geheugen eens kunnen testen. Ik heb wel eens soortgelijke problemen gehad, dat kwam door mijn geheugen. Probeer memtest eens.

• schobbejak
Na de promise raid drivers opnieuw geinstalleerd te hebben, kon ik windows probleemloos herinstalleren; ik ben er niet achter gekomen wat het was, maar omdat mijn andere computer de dag er voor 2 keer crashte en een nieuwe windows-installatie nodig had om weer iets te doen, vermoedt ik een virus.
Pagina: 1