P4P800SE problemen met nieuwe Grafische kaart

Pagina: 1
Acties:

• epic007
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-03 09:21
Hoi, hierbij eers mijn lijstje:

Asus P4P800SE
2.8 P4
512MB Corsair twinx XL
Maxtor 160G SATA
DVD-RW
CD-ROM
Asus V9999/td
300Watt voeding

De Asus V9999/td heb ik net geinstalleerd, ter upgrade van mijn geforce2 gts. Sindsdien heeft mijn PC opstartproblemen, de harde schijf wordt niet meer herkend. De ene keer wel, de andere keer niet, dat is het fustrerende.
Verder geeft het moederbord na lang wachten soms de melding "overclocking failed, load defaults?". Ik heb nu het BIOS op default teruggezet, nog steeds dezelfde problemen.

Wat heb ik geprobeerd:
- voeding, misschien is 300W niet genoeg. Ik heb alle CD-ROMS floppy, overbodige PCI kaarten uit de PC gehaald. nog steeds hetzelfde.
- SATA aansluiting, heb beide aansluitingen geprobeerd, geen resultaat.
- Geforce2 terug gezet, nu start ie vrolijk op.

De PC is al wel een paar keer opgestart met de nieuwe kaart, en dan werkt alles. Geen vastlopers bij spellen oid.

Heeft een van jullie guru's een tip?

• Pingelmonster
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Heb je al ns geprobeerd het bios een reset te geven? Dus met dat jumpertje...

Het kan een IRQ-conflict zijn...
Als dat zo is kun je in je BIOS een optie "Reset configuration data" instellen...zet die op enabled

• brama
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
300 Watt voeding is wel wat aan de krappe kant, zeker als het een BokkieWokkiTech merk is.

Verder zou ik eens kijken of je niet per ongeluk iets hebt losgetrokken (koelblokjes, kabels die niet helemaal vast zitten, etc).

Werkt alles wel weer normaal met de oude AGP kaart??

[edit]
reden dat alles wel goed werkt zodra het opgestart is kan zijn dat bij het opstarten de voeding een piek in het vermogen moet leveren wat niet altijd lukt, waardoor voltages in elkaar zakken (bijv. de +12V voor de HDD)

[ Voor 30% gewijzigd door brama op 22-10-2005 13:38 ]

I mentioned it once, but I think I got away with it.

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:00

Thandor

SilverStreak

Als 'ie de hardeschijf niet altijd herkent komt dat waarschijnlijk omdat die niet opspinnen wegens een tekort aan stroom.
Nieuwe voeding zal in dit geval wonderen doen vermoed ik :)

[ Voor 3% gewijzigd door Thandor op 22-10-2005 13:38 ]

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• Pingelmonster
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
brama schreef op zaterdag 22 oktober 2005 @ 13:36:
300 Watt voeding is wel wat aan de krappe kant, zeker als het een BokkieWokkiTech merk is.
Op zich moet een 300w voeding volstaan met zijn systeem hoor....maar iets meer kan geen kwaad

[ Voor 7% gewijzigd door Pingelmonster op 22-10-2005 13:40 ]

• epic007
wow,snelle reacties! :)

Ga nu eerst bios upgrade+reset uitproberen. Dan een nieuwe voeding.

btw: over die spannings piek, als dat het probleem is zou een simpele reset (dus wanneer alle onderdelen op gang zijn) toch wel moeten werken ?

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:00

Thandor

SilverStreak

pingelmonster schreef op zaterdag 22 oktober 2005 @ 13:38:
[...]

Op zich moet een 300w voeding volstaan met zijn systeem hoor....maar iets meer kan geen kwaad
Of 300W genoeg is kun je niet zeggen.

300W kan van alles zijn. De topicstarter heeft ook niet verteld wat voor Intel Pentium 4 'ie heeft. Als het een Q-Tec 300W en/of een Prescott CPU is gaat het echt draaien met die voeding.

Naar aanleiding van zijn beschrijving concludeer ik een te zwakke voeding.
epic007 schreef op zaterdag 22 oktober 2005 @ 14:08:
wow,snelle reacties! :)

Ga nu eerst bios upgrade+reset uitproberen. Dan een nieuwe voeding.

btw: over die spannings piek, als dat het probleem is zou een simpele reset (dus wanneer alle onderdelen op gang zijn) toch wel moeten werken ?
BIOS Flashen moet je uiteraard wel met de GeForce 2 GTS doen. Immers is het verstandig om de meest stabiele configuratie te gebruiken voor het flashen.

Over die spanningspieken en de reset, dan moet je niet doen. Het kan zijn dat je zo jaren 'prima' kunt draaien. Het kan zijn dat de PC alsnog onstabiel wordt bij zware belasting en in het ergste geval loop je risico dat je de hardeschijven stuk maakt.
Het constant nét niet/wel opspinnen is slecht voor de hardeschijf. Ook heb je risico dat de voeding op een gegeven dusdanig slechte voltages levert dat er chips doorbranden.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• epic007
Bios upgrade lijkt te werken, heb nog geen problemen gehad.

Ik heb alleen nog geen echt koude start geprobeerd, heb het idee dat als de onderdelen fysiek warm zijn er minder opstartproblemen zijn (zoals bij een auto), of praat ik nu onzin :X

• brama
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
epic007 schreef op maandag 24 oktober 2005 @ 12:00:
Bios upgrade lijkt te werken, heb nog geen problemen gehad.

Ik heb alleen nog geen echt koude start geprobeerd, heb het idee dat als de onderdelen fysiek warm zijn er minder opstartproblemen zijn (zoals bij een auto), of praat ik nu onzin :X
Niet helemaal, sommige onderdelen doen het beter als ze opgewarmd zijn. Bijv. condensatoren met ouderdomstrekjes.

Ik zou evengoed maar oppassen met die voeding. Zeker een el cheapo voeding is meestal slecht beveiligd als 'ie een keer de geest geeft, en dan heb je kans dat alles sneuvelt.

I mentioned it once, but I think I got away with it.

• Me_Again
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-05-2025
Ik draai hetzelfde mobo als dat jij hebt. Er is sinds een paar weken een nieuwe bios uit, misschien dat dit je probleem kan oplossen.

Hier een linkje voor de bios:
http://support.asus.com/d...e=en-us&model=P4P800%20SE

Succes ermee!
Pagina: 1