Toon posts:

SATA II mobo + SATA I schijf (met NCQ)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben van plan het volgende moederbord te kopen:

Gigabyte GA-K8N Pro-SLI, nForce4 SLI (PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID,FW/b)

Probleem (of niet, dat wil ik dus weten :)): dit moederbord heeft alleen SATA II poorten.

Vragen:
1. Ik heb gelezen dat je een SATA II schijf op een SATA I port kan zetten, maar kan dat dus ook andersom?
2. Volgens deze link: http://gathering.tweakers...st_messages/978856#SATAIIwordt NCQ verplicht gesteld. Betekent dat dat ik alleen een SATA I schijf kan kopen die NCQ heeft? Of kan ik ook een "normale" SATA I schijf kopen (dus zonder NCQ...).
3. Tot voor kort hadden alleen grote (meer dan 160gb) schijven een SATA II interface. Maar nu zie ik in de pricewatch dat er ook 80GB SATA II schijven zijn. Aangezien ik waarschijnlijk van plan ben om een schijf te kopen die NCQ heeft (vanwege snelheidwinst), vroeg ik me af of alle SATA II schijven NCQ hebben (aangezien NCQ "verplicht wordt gesteld" en ik niet bij elke SATA II schijf er NCQ achter zie staan)?

Verwijderd

Bij de termen van SATA II zijn nogal verwarringen (de term bestaat officieel zelfs niet). Je gaat het best gewoon controleren in de specs van de schijf die je wil gaan kopen, of hij 300MB/s is, en of hij NCQ heeft. Dan heb je te maken met een schijf die meestal "SATA II" wordt genoemd.
De SATA specificaties zijn overigens volledig backwardes compatibel. Maw, je zal altijd een SATA 1 schijf op een SATA II mobo kunnen aansluiten en vice versa. Het SATA 1 onderdeel zal dan wel de bottleneck zijn en van de meerwaarde van SATA II onderdeel zal je geen gebruik maken.

Als je een onderdeel koopt, ga dan zoveel mogelijk voor SATA II onderdelen met NCQ en een snelheid van 300MB/s. Wees niet gevreesd om een SATA II schijf bijvoorbeeld (of vice versa) aan te sluiten op een SATA I mobo: het prestatieverschil is marginaal...

• Wim Leers
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:31
Simpel uitgelegd:
  • SATA I HDD + SATA II controller: geen problemen
  • SATA II HDD + SATA I controller: op je HDD een jumper verzetten die hem in SATA I modus laat werken (of dit zo is voor alle HDDs weet ik niet, ten minste voor een aantal)
;)