Toon posts:

Nieuwe Serial ATA schijf inzetten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een nieuwe harde schijf gekocht, een Seagate 7200.7 van 160 GB (modelnummer: st3160023as), en ik heb alle handleiding en FAQ's doorgelezen, maar ben nog weinig tegengekomen hoe ik hem echt moet installeren. Dus er in zetten.

Mijn moederbord is een K8T Neo en daar zitten SATA controllers op (VT8237 controller?), dus kan ik dan gewoon die controller met mijn harde schijf connecten en dan doet ie het (power, met de een powercord uit de koeling verbinden...) ? Want de harde schijf die er nu inzit is gewoon via die IDE controllers (die grote grijze dingen) verbonden, dus vroeg ik me af hoe het zat met master en slave, want die nieuwe SATA schijf heeft geen master/slave jumper nodig, staat er in de handleiding, of dat dan geen problemen zal opleveren.

Misschien klinkt het een beetje wazig, maar ik wil er gewoon zeker van zijn wanneer ik die nieuwe schijf er in ga gooien dat ie het dan zal doen.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Nogmaals de S-ATA FAQ maar eens lezen. Duidelijker als het daar staat kan het echt niet.

ARME AOW’er

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Gewoon erin schroeven, S-ATA kabeltje in de HD en het MoBo prikken en één powerkabeltje in de HD pluggen (ik zou eentje uit je voeding nemen ipv uit je koeling ;) )
Als je XP erop wil zetten moet je van te voren even op GoT zoeken naar topics daarover (zoektiptip: XP installeren F6)

[ Voor 27% gewijzigd door fsfikke op 22-10-2005 13:08 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• SyS_ErroR
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:28
Zal gewoon werken :), enkel ff je satadrivers op een floppy zetten als je Windows XP op die SATA schijf wil installeren :)

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-03 15:13

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Je kunt hem gewoon er in zetten.

Power connector er in, en SATA connector van het mobo er in doen.
Als je SATA controller verder in je OS goed geïnstalleerd is, zit 9/10 keer in de mobo drivers, dan moet het gewoon goed gaan :)

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Verwijderd

Topicstarter
Hij is aangsloten en hij werkt ook, echter ik krijg, wanneer ik de computer opstart telkens een bericht zoiets als <tab> for User Window, en als ik daar dan kom staat er het volgende:
NOTICE: the number of disks is not adequate to create a RAID!!!
Nu zit hij schijnbaar in de tweede sata controller, maar ik weet niet of dat wat uitmaakt? Is er wat mis met mijn schijf?

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 02-03 21:58
Verwijderd schreef op zaterdag 22 oktober 2005 @ 15:21:
Hij is aangsloten en hij werkt ook, echter ik krijg, wanneer ik de computer opstart telkens een bericht zoiets als <tab> for User Window, en als ik daar dan kom staat er het volgende:

[...]

Nu zit hij schijnbaar in de tweede sata controller, maar ik weet niet of dat wat uitmaakt? Is er wat mis met mijn schijf?
Hier moet je niet zijn.
Je kan geen raid array maken met 1 schijf, daar heb je minimaal 2 schijven voor nodig. (gewoon negeren dus)
Je moet gewoon windows installeren op de sata schijf. Als je dat van plan bent, dan kies je als eerste schijf je sata schijf in de bios. Dan windows xp cd erin en de sata drivers op floppy erbij laden dmv F6. Dan ziet hij de schijf en kan je installeren :)

Verwijderd

Topicstarter
ID-College schreef op zaterdag 22 oktober 2005 @ 15:25:
[...]

Hier moet je niet zijn.
Je kan geen raid array maken met 1 schijf, daar heb je minimaal 2 schijven voor nodig. (gewoon negeren dus)
Je moet gewoon windows installeren op de sata schijf. Als je dat van plan bent, dan kies je als eerste schijf je sata schijf in de bios. Dan windows xp cd erin en de sata drivers op floppy erbij laden dmv F6. Dan ziet hij de schijf en kan je installeren :)
Nou op mijn andere Maxtor harde schijf, staat al Windows, dus dat is geen probleem, ik wilde alleen weten of dit een probleem was? Of dat het bericht misschien uitkon ofzo. Ik was van plan om op die tweede schijf, die nieuwe dus, om daar Ubuntu of whatever op te installeren, en al mijn muziek er verder op te zetten. Geen Windows Install dus.

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Als je op tab drukt kom je in het RAID menu van je S-ATA controller, hier kan je (varassend genoeg :P ) een RAID array maken. Maar met 1 schijf heeft dat weinig zin dus gewoon niet op tab drukken, net zoals je ook niet elke keer op del drukt als je ziet 'Press del to enter BIOS' ;)

[ Voor 3% gewijzigd door fsfikke op 22-10-2005 17:14 ]

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

mischien een domme vraag, maar waarom moet er perse een diskette gebruikt worden om sata drivers te laden voor xp install?? XP hoort toch zelf, vanaf de install-cd, de drivers in de RAM laden of zie ik dat verkeerd?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• MasterMike
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 24-12-2025
bartgrefte schreef op zaterdag 22 oktober 2005 @ 20:06:
mischien een domme vraag, maar waarom moet er perse een diskette gebruikt worden om sata drivers te laden voor xp install?? XP hoort toch zelf, vanaf de install-cd, de drivers in de RAM laden of zie ik dat verkeerd?
Ja, want die staan niet op de cd. En die moet je door F6 aan het begin v/d installatie inladen. Dit staat volgens mij ook wel in de FAQ :9

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

MasterMike schreef op zaterdag 22 oktober 2005 @ 20:11:
[...]

Ja, want die staan niet op de cd. En die moet je door F6 aan het begin v/d installatie inladen. Dit staat volgens mij ook wel in de FAQ :9
en als je geen floppydrive hebt, kun je dan (afgezien van slipstreamen) een usbpen of lan-hd gebruiken om de drivers te laden?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
bartgrefte schreef op zaterdag 22 oktober 2005 @ 20:37:
[...]

en als je geen floppydrive hebt, kun je dan (afgezien van slipstreamen) een usbpen of lan-hd gebruiken om de drivers te laden?
Nee, windows kan alleen drivers van een floppy laden.

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

lemming_nl schreef op zaterdag 22 oktober 2005 @ 20:42:
[...]

Nee, windows kan alleen drivers van een floppy laden.
Hoe moet dat dan als de floppydrive door niemand meer gebruikt wordt, de bootable usbpen met drivers?? en memtest? die werkt namelijk alleen van een bootable flop.... idem met biosupdates

Het is toch wel vaag, gloednieuwe pc's, maar toch nog weer afhankelijk van een floppydrive die niet eens meer in nieuwe pc's zit.

[ Voor 4% gewijzigd door Raven op 22-10-2005 20:54 ]

Oscar Wilde

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

ID-College schreef op zaterdag 22 oktober 2005 @ 15:25:
[...]Je kan geen raid array maken met 1 schijf, daar heb je minimaal 2 schijven voor nodig. (gewoon negeren dus)
Op mijn ASUS K8V Deluxe heb ik twee arrays aan moeten maken van elk een schijf waardoor ik gewoon twee losse schijven heb. Kortom, een RAID-aray met een schijf aanmaken is wel mogelijk en soms noodzakelijk. (Al is het uiteraard geen echte RAID waarvoor het woord RAID staat.)

ARME AOW’er

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

bartgrefte schreef op zaterdag 22 oktober 2005 @ 20:51:
[...]

Hoe moet dat dan als de floppydrive door niemand meer gebruikt wordt, de bootable usbpen met drivers?? en memtest? die werkt namelijk alleen van een bootable flop.... idem met biosupdates

Het is toch wel vaag, gloednieuwe pc's, maar toch nog weer afhankelijk van een floppydrive die niet eens meer in nieuwe pc's zit.
Zo gloedjenieuw is XP ook weer niet. BIOS updates kunnen tegenwoordig ook vanuit Windows of vanaf CD, Memtest kan ook van USB-stick. Maar voor XP heb je wel nog een flop nodig helaas :/
Of je moet de drivers integreren met de installatie CD :Y)

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
usb floppy drive :Y

heb dr zelf ook 1 :) werkt perfect :D

404 Signature not found

Pagina: 1