Toon posts:

Bloemen fotograferen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey,

Ik ben voor mijn bedrijf bezig een zo goed mogelijke foto neer te zetten van mijn bloemen. Het betreft hier orchideeen takken. Deze liggen in een doos naast elkaar en worden op een speciaal gemaakte tafel met een witte plaat als achtergrond gefotografeerd vanaf een standaard.

Nu moet er gebruik worden gemaakt van kunstmatig licht en wil ik zo hoog mogelijke kwaliteit behalen met de foto's. Het is namelijk een concurrentiefactor en wordt elke dag van zo ongeveer 6 uitgevoerd. Nu vroeg ik mij af hoe ik de kleuren en duidelijkheid van de foto's kan verbeteren. Ik las iets over een polarisatie filter, of dat zin heeft voor mijn foto's weet ik niet.

Ik zat te denken aan een bepaald soort belichtingslamp en dus de filter. Heeft iemand anders nog andere ideeen?

Hierbij toegevoegd, een foto die ik heb gemaakt en gelijk verkleind.

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~fran1292/test.jpg

• 0fbe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:47
Ik fotografeer voor een bedrijf rozen (om als voorbeeld naar een klant te sturen enzo)
Daarvoor gebruik ik een opstelling een beetje zoals deze;
[rml][ Verzamel] Ministudio's[/rml]

Maar jij wilt ze in de verpakking in de doos fotograferen? Waarom?

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-01 15:48

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Ik vind het er zo niet erg aantrekkelijk uitzien. Die doos en het plastic eromheen halen nogal wat sfeer weg. Is het geen optie om de bloemen los op tafel te fotograferen? kan je ook wat beter spelen met een mooie setting dan dat zo maar een beetje in die doos liggen.
Daarmee wil ik dus zeggen dat de techniek maar een heel kleine factor is in een mooie foto ;)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Verwijderd

Topicstarter
Ik fotografeer ze op dit moment zo. Omdat de bloemen worden ingepakt zo en dan vervolgens moet van elke kar één doos worden gefotografeerd, die vervolgens op de veiling voor kopers wordt getoond.

En elke doos dus leeghalen en folie eraf halen is dus voor dagelijkse bezigheid best veel werk.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-01 15:48

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Verwijderd schreef op zaterdag 22 oktober 2005 @ 12:06:
Ik fotografeer ze op dit moment zo. Omdat de bloemen worden ingepakt zo en dan vervolgens moet van elke kar één doos worden gefotografeerd, die vervolgens op de veiling voor kopers wordt getoond.

En elke doos dus leeghalen en folie eraf halen is dus voor dagelijkse bezigheid best veel werk.
Maak eens een paar foto's zodner verpakking zou ik zeggen. En kijk of je het de tijd waard vind. Als je hierdoor een hogere prijs kan vragen is het het overwegen waard natuurlijk.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Verwijderd

Topicstarter
Nou kijk het gaat er om dat de kopers de presentatiedoos op de veiling kunnen herkennen en dus moet het echt in de doos worden getoond. Dit is namelijk afgesproken met de veiling, dus dat zou sowieso geen optie zijn.

De bedoeling is om hier het uiterste uit te halen.

• eerdepeer
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-09-2025
Ik weet niet of je de mogelijkheid over Photoshop. Anders een action aanmaken en daarmee ff de curves (CTRL+M) aanpassen in een S-vorm. Dit heeft in 99 van de 100 gevallen een goed resultaat mbt de kleur en contrast met heel weinig moeite!
Verder kan je in ieder geval een andere lichtbron proberen. Ander licht geeft sowieso een ander effect.
Of ook wat met de witbalans van je camera spelen. Dat is ook in een seconde gedaan en geeft weer andere effecten. Een standaard instelling is er natuurlijk niet omdat elke situatie anders is.
En zoals je bij die rozenopstelling kan zien ziet een zwarte achtergrond er ook wel mooi uit!

[ Voor 6% gewijzigd door eerdepeer op 22-10-2005 12:16 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik gebruik op dit moment het programma imagemagick om de foto's te verkleinen naar de maximale grootte. Ik heb namelijk een programmatje gemaakt die de fotos verkleind en gelijk verstuurd naar de beeldveiling. Ik ga is kijken wat voor functies dat programma nog meer heeft.

• David
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-01 08:50
Als je mooie foto's wilt, moet je zorgen dat je belichting in orde is. Je zegt dat de achtergrond een witte opnametafel is, maar ik zie hier een grijze boel. Je foto is ondebelicht. Probeer meer licht op je onderwerp te krijgen of je camera zo in te stellen dat er meer licht binnenkomt (groter diafragma, langere sluitertijd of als 't niet anders kan: hogere ISO). Speel ook een beetje met de plaatsing van je lampen om zo min mogelijk reflecties te krijgen. Succes!

Dato DUO synth voor twee

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Deze foto lijkt ook met een on-camera flits genomen te zijn. Dat geeft een heel erg lelijk, onnatuurlijk ogend licht. Begin alvast eens met de filts weglaten.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Aesculapius
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-01 11:56
en kan je het folie niet openklappen zodat die lelijke reflectie er niet in zit?

Zeg wat je doet en doe wat je zegt, dan wordt de hele wereld een stukje leuker

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:05

mphilipp

Romanes eunt domus

David schreef op zaterdag 22 oktober 2005 @ 12:27:
Speel ook een beetje met de plaatsing van je lampen om zo min mogelijk reflecties te krijgen. Succes!
Een reflectiescherm wil ook helpen. Ik heb zo'n Falcon Eyes 7in1 ding en die heeft behalve reflectiemogelijkheden (goud, zilver, combi's daarvan en wit) ook nog een 'translucent' scherm (dat is het scherm zelf, de reflectoren zijn cover voor het scherm). Die verstrooit het licht en zorgt ervoor dat je niet van die hinderlijke reflecties krijgt. Gewoon voor je flitser houden. Reflecteren kan ook; dan draai je je flitskop om en houd het scherm ervoor.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Verwijderd

Advies 1: Zorg dat je verlichting bestaat uit een combinatie van lichtbronnen.
Halogeenlicht en gloeilamplicht hebben een zeer hoge kleurweergave-index wat inhoudt dat je kleuren tot 100% waarheidsgetrouw zijn.
Voor het diffuse kun je eventueel gebruik maken van een TL-lamp (in de volksmond, eigenlijk zijn het fluorescentiebuislampen, techisch met T5, T8, T16 of T26 aangeduid) Bij voorkeur gebruik makend van Philips 930 Master lichtbronnen. In combinatie met het halogeenlicht krijg je een heel natuurlijk beeld van de bloemen.
Qua lichtsterkte moet je werkplek een lichtniveau van ca. 1000 lux hebben. Stel je hebt een kamertje van 3x3m, dan moet je hier dus 6x een enkele buisarmatuur met diffuse kap van 80W (T26) ophangen, vergezeld van ca. 6 tot 9 halogeen spots die niet direct op je onderwerp gericht staan.

Als dit je dagelijkse werk is, dan _moet_ je werkplek zelfs voldoende verlicht worden!!

Verder dan alleen nog je camera op een statief en voilá!

(Oh ja: mocht bovenstaande je te technisch zijn: ik leg het je graag een keer in Jip en Janneke-taal uit, maar niet vanavond. Ben in het dagelijks leven technicus bij een installatie-adviesbureau en hou me onder meer bezig met verlichting.)

• Pinin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-12-2025

Pinin

Historie | Luxe | Duurzaam

Probeer de doos eens om te draaien, dus met de bloemen naar boven. Dat kijkt volgens mij een stuk natuurlijker.

www.casarodriguillo.com

• jules
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Dit topic doet me erg lijken op het volgende topics waar al behoorlijk wat tips in gegeven waren; Informatie over nemen van foto en Fotograferen zonder spiegeling

Toevallig niet dezelfde user?

[ Voor 15% gewijzigd door jules op 24-10-2005 03:34 ]

Foto Portfolio Follow me on Twitter!

Pagina: 1