Advies voor aankoop digitale videocamera (Mini-DV)

Pagina: 1
Acties:
  • 144 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• SqnLdr
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Ik ben op zoek naar een digtale camera voor mijn ouders. Mini-DV lijkt mij de beste optie, dit in combinatie met een Firewire uitgang om de boel op DVD te zetten. DV in en dergelijke maken het alleen maar onnodig duur. Het is voor gewoon af en toe een "huis, tuin en keukenopname" zeg maar. Het budget is dan ook niet hoog: 300-400 EUR.

Ik heb onderzoek gedaan op kieskeurig.nl. Ik kwam op de Canon MV800, Sony DCR-HC17 en JVC GR-D240.
Allemaal budgetcamera's. De camera moet aan de volgende eisen voldoen, in volgorde van relevantie:

- Laag budget
- Beeldkwaliteit (binnen en buiten)
- Degelijk en niet te ingewikkeld
- Geluid (loopwerk/qualiteit opnamegeluid)

Search op GoT kwam uit bij Het Grote Digitale Vidocameratopic http://gathering.tweakers...ages/769934///videocamera. Daar was ook zoveel verschillends dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Er zijn zoveel camera's! Ook op kieskeurig word ik niet veel wijzer. De een vind de beeldqualiteit geweldig, de ander 3x niks. Wat is de beste keuze? Of zijn er nog betere alternatieven voor dit geld?

Ik hoop dat mijn topic aan de policy voldoet, zoniet hoor ik dat graag en pas ik het aan. Alvast dank voor de replies. _/-\o_

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:07

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Wat is de beste keus vraag je. Die vraag kan alleen jij beantworden. Je zal zelf een lijstje van eisen moeten stellen aan je camera, en op basis van technische informatie en reviews bepalen welke camera het (meest) aan je eisen voldoet. Slechte camcorders worden tegenwoordig niet meer echt gemaakt. Het zit meer in de kleine verschillen, gebruiksgemak, meegeleverde opties en support.
Zo doet de JVC bijv. geen 16:9, de rest wel. Ook ontbreekt handmatige scherpstelling en audio-dubbing bij de JVC, hij heeft wel een kleuren zoeker (maar meestal gebruik je toch het schermpje). De sony heeft weer S-video en USB uit, kan erg handig zijn. En de sony is het lichtste.
Denk bijv. ook aan omvang en gewicht. Je wilt niet de hele tijd met een halve kilo aan je nek rondlopen. Dan kan een iets duurdere, maar compactere camera, wellicht een betere keuze zijn. (zelf heb ik afgelopen week m'n oude Sony TRV-8 camcorder (650gr) verwisseld voor een Sony DRC-PC55, met 290gr de kleinste mini-dv camera ter wereld. Past prima in je jaszak :) )
Nu jij weer :)

[ Voor 32% gewijzigd door Microkid op 22-10-2005 12:29 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• SqnLdr
  • Niet online
Woei, die DRC-PC55 is wel mooi :D. Helaas iets te duur. Maar, nu ik weer... Gezien bovenstaande reply laat ik de JVC dan maar afvallen, 16:9 lijkt een handige optie. Is het niet zo dat bij deze cam's bij 16:9 er een aantal beeldlijnen wegvallen omdat de CCD 4:3 is? USB uit vind ik maar niks, de qualiteit is minder dan met firewire. S-video is dan weer wel handig om em op de tv aan te sluiten. De Sony echter wel een paar tientjes duurder. Is zo dat ze qua beeldkwaliteit (binnen/buiten) niet uitmaken? Op kieskeurig zijn er namelijk veel mensen die daar anders over denken. Anders ga ik gewoon voor de goedkoopste.
Ook wordt er veel gesproken over motorgeluid. Maar dat zou aan de behuizingsgrootte moeten liggen en een euvel zijn waar alle camera's last van hebben.

• Microkid

Microkid

Smile

USB hoeft niet per sé slechter te zijn dan firewire, het ligt aan de datastroom die ze erover heen sturen. Als dat bij usb verder gecomprimeerd wordt dan kan je kwaliteit inderdaad afwijken.
Persoonlijk denk ik nog steeds dat Sony de beste camcorders maakt, als uitvinder van het apparaat. Maar die keuze moet je zelf maken :)
Je weet dat je de camcorders op kieskeurig ook naast elkaar kan vergelijken? Erg handig.

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Verwijderd

Hmm Sony de uitvinder van MiniDV? Volgens mij was dat JVC hoor. Daarnaast was Sony twee/ drie jaar geleden goed voor een mooi plaatje, maar presteren ze dit jaar als een na slechtste (Samsung mag die prijs claimen). Voorbeeldje aan de hand van een review van de HC32 (=HC17 met meer mogelijkheden):
Conclusion
Like the DCR-HC21, the DCR-HC32 is a camcorder designed for point-and-shooters. It offers fantastic automatic control options and a gimmicky menu system that users can enjoy for a bit but not really use. It is definitely a camcorder that looks better than it performs, at least in the still image and low light department. Yet low light performance on the DCR-HC32 is better than that of the DCR-HC21; it harbors more and better color information without nasty blue noise and the like, though it still falls short of some of the other manufacturers' offerings this year. Both low-end JVC and Panasonic camcorders perform better in low light situations. Certainly all other manufacturers often offer the user more manual control with a navigation interface that's easier and more convenient than the touch screen menu.
Ik zou je twee andere modelen kunnen aanraden die hier niet bijstaan. De eerste is de compacte Panasonic NV-GS17. Een camera met een heel mooi plaatje en zelfs nog controle over de gain (niet dat je dat waarschijnlijk ook gaat gebruiken) of de JVC GR-DF420 (een ietsje bredere camera met een heel mooi lichtsterk lensje). Deze modellen presteren beide beter dan de modellen die je hieronder hebt opgesomd.

Daarnaast gewoon capturen via firewire. Als een klant perse over USB wil streamen zeg ik bij voorbaat dat ik hierop geen ondersteuning lever, aangezien er zoveel meer problemen zijn bij het streamen over USB dan over firewire (frame drops ed.). Gewoon even investeren.

Daarnaast is formaat een zeer dubieus vraagstuk. Ten eerste zijn alle camcorders al veel te klein en het is alleen het verschil tussen heel veel te klein en veel te klein. Draagbaar zijn ze allemaal en als je ze in een tasje meeneemt, dan maakt het vaak qua formaat tasje geen donder uit. Onthoudt dat een grotere camera een stabieler plaatje oplevert.

Overigens nog even een aantal quotes over de sony PC53/ 55:
Let me start off by saying something positive. The GZ-MG30 did not do quite as bad as the Sony DCR-PC55, our worst performing consumer camcorder this year. Do we have the positive out of the way now? Good.
The DCR-PC55 is an odd one. It’s marketed as, and is, the smallest MiniDV camcorder ever, and this inflates its price considerably. Aside from that gimmicky quality, the camcorder doesn’t really have too much to offer aside from a few cool still effects. Like most lower-end CCD Sonys this year, the DCR-PC55 has bad low light performance, little to no manual control, and a navigational system that is a pain. Though on the bright side, its 3” LCD is enormous, especially when put on such a small camcorder.

Video Performance (4.5)
With an imager similar to Sony’s cheapest MiniDV camcorder this year, the DCR-HC21, the DCR-PC55 performs pretty badly. But then again, you aren’t buying this thing for its video performance, are you? You’re buying it for its portability, and by extension, novelty.

In case you did buy this camcorder for its video capabilities, you’re in for a treat. Just kidding. Armed with a laughable 680K CCD, this guy is pretty much the bottom of the barrel, and produces video even duller than the DCR-HC21. At 3000 lux colors lack vibrancy, though there is no noise or blurring. Everything looks fine, except everything is… dull. Just plain dull. Compared to almost any MiniDV camcorder this year, the DCR-PC55 just cannot compete in color richness, even against the DCR-HC21.
Now, I won’t lie. There is a certain gimmicky appeal to the DCR-PC55’s Slide Show function, but I, however tempted, wouldn’t let that blind me from the fact that there really isn’t anything good about the video quality of this machine. The Slide Show function makes this camcorder into an expensive, attractive paperweight, and that’s exactly what its poor video performance does as well.
Tot slot nog even een tip voor iets boven de 400 euro. Canon is op dit moment zijn oude voorraad MVX200 camera's aan het lozen. Ze gaan voor iets boven de 400 euro, maar leveren wel een plaatje dat aanzienlijk beter is dan alle sub 400 euro camera's.

Just my $0.02

PS. bovenstaande quotes komen van camcorderinfo.com

• Microkid

Microkid

Smile

Ik denk dat de heren van Camcorderinfo.com niet zo happig zijn op Sony, want als ze hun huiswerk wat beter hadden gedaan hadden ze geweten dat er een 800K CCD in zit en niet een 680K CCD. Verder doet ie het prima in slecht licht (gisteren zelf uitgeprobeerd). Ik heb andere reviews gelezen die wel lovend zijn over de PC53/PC55, dus ik neem die camcorderinfo.com review met een flinke schep zout. Enne, het is maar net waar je belang aan hecht. Alle toeters en bellen vind ik niet interessant, dat doe ik altijd achteraf.

[ Voor 14% gewijzigd door Microkid op 23-10-2005 13:55 ]

Verwijderd

Het is anders knap lastig om een alternatieve site te vinden met betrouwbare reviews. Wat ik knap vind aan camcorderinfo is dat zij structureel dezelfde tests doen. Daarnaast laten ze je de resultaten zien in een aantal screenshot (ack ze zijn wat aan de kleine kant) en ze testen een hoop camera's. Uiteraard neem je een review met een korreltje zout, maar als je durft te beweren dat een Sony camera dit jaar een goed plaatje geeft bij weinig licht, dan durf ik alleen maar te zeggen dat je niet vaak naar andere camera's kijkt. Ik sta bijna dagelijks met de hele line-up van diverse fabrikanten in mijn handen en de Sony's ruisen veel erger dan de andere modellen. Het is zelfs zo erg dat je dat duidelijk in het schermpje ziet. Aansluiten op een tv is echter nog veel erger.

Nee, ik sluit me aan bij de conclusies van camcorderinfo (wellicht een beetje extreem geformuleerd). Sony moet je dit jaar niet kopen om een beetje binnen mee te gaan filmen. Andere camera's zijn daarin stelselmatig beter.

offtopic:
Dat een camera 680k of 800k pixels heeft vind ik dermate a-interessant dat ik dergelijke fouten direct naar de prullenbak verschuif. Het gaat om de testresultaten en niet om een typo in de specs. Die kun je als consument prima bij de fabrikant vandaan halen

• SqnLdr
  • Niet online
Die Canon lijkt me interresant. Op de MVX200i zit een analoge video ingang. Is het mogelijk oude vhs banden over te zetten door een videorecorder aan te sluiten en zit hier dan ook geluid bij? Ik kan op de site van Canon niet echt duidelijke info vinden.

• Microkid

Microkid

Smile

Je mag zeker wel aannemen dat als er video-in op zit dat je dan ook geluid hebt, anders heb je er vrij weinig aan :)

Verwijderd

Ja, als je de AV gebruikt gaan video en geluid over dezelfde kabel en kun je analoge bronnen (zoals idd VHS) digitaliseren op een redelijk eenvoudige manier.

edit: damn te laat :Y)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 23-10-2005 16:23 ]

• SqnLdr
  • Niet online
Ik denk dat het de MVX200i wordt. Aangezien er ook oud materiaal gedigitaliseerd moet worden kan het budget hierdoor wat omhoog. Ik heb hem overigens het goedkoopst kunnen vinden voor EUR 444. Is er een nog goedkoper adres? Duitsland bijvoorbeeld? Via de pw van T.net kan ik geen videocamera's vinden.

Edit: Ik zou graag een review van op camcorderinfo.com bekijken, alleen heeft Canon daar andere productnamen. De MVX serie is volgens mij daar Elura, maar welk type de MVX200i is kan ik niet achter komen. Grr |:(

[ Voor 28% gewijzigd door SqnLdr op 24-10-2005 16:30 ]

• leuk_he
  • Laatst online: 28-01 19:27

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Microkid schreef op zondag 23 oktober 2005 @ 13:49:
, want als ze hun huiswerk wat beter hadden gedaan hadden ze geweten dat er een 800K CCD in zit en niet een 680K CCD.
Pal is toch maar 720 x 576 dus 414,720 pixels. je kunt een beetje meer gebruiken voor steadyshot, maar verder is dit denk ik niet de reden dat een 800 K ccd scherper is dan een 680 K ccd. tenzij ik iets mis?

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Pagina: 1