Mounten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 138782

Topicstarter
Eerst had ik windows op mijn laptop staan, maar die wil nu niet meer opstarten. Daarom probeer ik nu met linux de c schijf te mounten en dan wil ik de map Program Files verwijderen van C want dat scheelt me heel wat geheugen en dan kan ik windows opnieuw installeren.

Ik gebruik KNOPPIX live cd en op het begin typ ik bij boot 'knoppix 2' zodat hij de text versie geeft waarin ik commando's kan geven. Ik heb eerst 'mkdir mnt/windows' gedaan daarna 'mount -o rw /dev/hda1 /mnt/windows' toen ben ik met cd naar de juiste map gegegaan en toen heb ik geprobeert om een map in de Program Files te verwijderen met 'rm -rf mapnaam' maar dan zegtie "rm: cannont remove 'Mapnaam': Read-only file system"

Ik heb verder geen ervaring met linux en dit is wat ik heb gevonden op verschillende sites.. Weet iemand hoe ik wel mappen kan verwijderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SyS_ErroR
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:26
Knoppix is zo ingesteld dat je in geen enkel geval kan schrijven naar de hardeschijf.. Alleen backuppen naar dvd bijvoorbeeld kan dus.

Verder vraag ik me af waarom je de map Program Files wilt verwijderen van C zodat je Windows opnieuw kan installeren? Je kan toch met een Win XP Prof/Home cd tijdens de installatie je hardeschijf formatteren/partitioneren? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-07 21:31

Cyphax

Moderator LNX
Is het een NTFS schijf of FAT32?

Als het echt aan Knoppix zelf ligt zou ik Slax ofzo een downloaden en draaien (is een stuk kleiner dan Knoppix dus die heb je zo binnen)

[ Voor 69% gewijzigd door Cyphax op 22-10-2005 11:17 ]

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
de windows hdd was NTFS

en ik wil de map verwijderen, zodat ik er een 2e windows bij op kan installeren volgens mij moet dat werken. Maar dat is nog even niet zo van belang ik zou graag willen dat ik de schijven niet alleen read-only kan gebruiken. Daarnaast heb ik ook nog een livecd van SUSE misschien is die beter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-07 16:50

dawuss

gadgeteer

Met NTFS is het nog niet redelijkerwijs mogelijk om dat met schrijfrechten te mounten. Als het goed is heb je dat ook gezien na het intikken van dat mount commando (volume is NTFS, mounting read-only oid).

De reden is dat NTFS write support nog zwaar experimenteel is, en dat je die dus eigenlijk ook niet wil gebruiken :)

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Mwoah, dat zeg je nou. Maar ik had last van een zwaar hardnekkige trojan die ik door het verwijderen van 4 bestanden weg kon halen..maar dat kon ik dus mooi vergeten met mijn Knoppix cd'tje. Toch jammer, want voor de rest zag het er erg gelikt uit :)

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Kijk dan ook hier even. Het blijft voorlopig nog lastig. dawuss heeft ook helemaal gelijk: het is nog niet zover dat je risicoloos te werk kan gaan. :)

Wil je een 2e Windows installeren op dezelfde partitie trouwens? Dat is niet aan te raden...
Wat is de bedoeling er precies van?
kamstra schreef op zaterdag 22 oktober 2005 @ 11:22:
Mwoah, dat zeg je nou. Maar ik had last van een zwaar hardnekkige trojan die ik door het verwijderen van 4 bestanden weg kon halen..maar dat kon ik dus mooi vergeten met mijn Knoppix cd'tje. Toch jammer, want voor de rest zag het er erg gelikt uit :)
Jammer, maar helaas inderdaad. NTFS moet helemaal gereverse-engineered worden als het uberhaupt leesbaar moet zijn. MS geeft helaas de specs niet vrij. :P

[ Voor 45% gewijzigd door Cyphax op 22-10-2005 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dan krijg ik opeens een idee.. ik heb nog een memory stick die FAT is die is dus wel te beschrijven? Zoja, dan kan ik via die stick de belangrijke informatie overzetten naar een andere pc. En dan windows formatteren en opnieuw installeren

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 138782 op 22-10-2005 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Anoniem: 138782 schreef op zaterdag 22 oktober 2005 @ 11:24:
Dan krijg ik opeens een idee.. ik heb nog een memory stick die FAT is die is dus wel te beschrijven? Zoja, dan kan ik via die stick de belangrijke informatie overzetten naar een andere pc.
Dat komt wel goed met een standaard Knoppix :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SyS_ErroR
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:26
Anoniem: 138782 schreef op zaterdag 22 oktober 2005 @ 11:24:
Dan krijg ik opeens een idee.. ik heb nog een memory stick die FAT is die is dus wel te beschrijven? Zoja, dan kan ik via die stick de belangrijke informatie overzetten naar een andere pc.
klopt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ok ga ik proberen! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Als ik de memory stick erin doe, met gewoon knoppix (dus niet met text versie) dan mount hij automatisch de stick en noemt hij hem sda1. Ik doe dan rechtermuisknop -->properties en dan geef alle rechten, dus lezen en schrijven. Maar als ik een map van hda1 naar de memory stick wil copieren dan geeft hij aan Could not make folder /mnt/sda/nieuwe map

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-10-2020
Kun je wel met de hand een nieuwe map aanmaken op /mnt/sda? Als dat ook niet lukt lijkt me dat er iets anders aan de hand is, maar voor zo ver ik weet zou dat gewoon moeten lukken. En als je dat in je gui niet lukt, gewoon ff in een shell een mkdir /mnt/sda/tempmap intikken en eens kijken wat ie voor een melding terug geeft. :)

HAI
CAN HAS STDIO?
VISIBLE "HAI WORLD!"
KTHXBYE
@BasRaayman op twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daft_dutch
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09-07 18:45

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

voor de goede orde men kan al naar ntfs schijven als er al een bestand is. linux schijft dat bestand over.
beperking je kan niet deleten en je kan niet het bestand niet groter maken als het hier voor was

>.< >.< >.< >.<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robtimus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:07

Robtimus

me Robtimus no like you

Anoniem: 138782 schreef op zaterdag 22 oktober 2005 @ 11:33:
Als ik de memory stick erin doe, met gewoon knoppix (dus niet met text versie) dan mount hij automatisch de stick en noemt hij hem sda1. Ik doe dan rechtermuisknop -->properties en dan geef alle rechten, dus lezen en schrijven. Maar als ik een map van hda1 naar de memory stick wil copieren dan geeft hij aan Could not make folder /mnt/sda/nieuwe map
Is dat een typo van jou? Klopt dat mountpoint wel?

[ Voor 6% gewijzigd door Robtimus op 22-10-2005 16:30 ]

More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Als ik in de shell mkdir doe. (dus een map aan wil maken op de memorystick) dan geeft hij aan 'Cannot create directory 'test' : Read-Only file system

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 138782 op 22-10-2005 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robtimus

Robtimus

me Robtimus no like you

Probeer die memory stick eens te unmounten en dan expliciet als RW te mounten.

More than meets the eye
system specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
IceManX schreef op zaterdag 22 oktober 2005 @ 16:29:
[...]
Is dat een typo van jou? Klopt dat mountpoint wel?
Op de desktop van Knoppix komt dat tevoorschijn als sda1 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robtimus

Robtimus

me Robtimus no like you

Dan vind ik het vreemd dat de mount folder sda heet en niet ook sda1.

Maar goed, dat is het probleem waarschijnlijk niet, maar dat ding is blijkbaar RO gemount.

More than meets the eye
system specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ik kom er echt nite meer uit.. Als ik de memorystick erin doe dan verschijnt er op het bureaublad automatisch een nieuwe icoontje van de gemounte memorystick. Ik geef hem dan de alle rechten via rechtermuisknop properties. En vervolgens doe ik edit Create new--> folder en dan geefft hij de error 'Could not make folder /mnt/sda1/New Folder.'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-10-2020
en een handmatige remount met rw lost het probleem niet op? Ik weet niet of je dat al had geprobeerd, maar dat kon ik niet uit je post afleiden. :)

HAI
CAN HAS STDIO?
VISIBLE "HAI WORLD!"
KTHXBYE
@BasRaayman op twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Als ik hem handmatig mount. Dus eerst even rechtermuisknop UNMOUNT, dan rootshell openen vervolgens doe ik mkdir /mnt/windows en tenslottte 'mount -o rw /dev/sda1 /mnt/windows' dan maakt werkt allemaal goed zonder foutmeldingen.. maar dan ga ik naar mnt/windows toe en vervolgens kan ik geen map aan maken 'Acces denied to /mnt/windows/New Folfder.'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Als ik trouwens gewoon een map aan maak dus gewoon 'mkdir /mnt/windows2' en dan niks mounten en als ik daar een map wil aanmaken zegt hij ook acces denied.. Weet niet of dit raar is heb zelf geen ervaring met linux maar lijkt me opzich wel vreemd..?

Het valt me nu ook op dat als ik hem handmatig mount met RW dus dan zie ik wel bij properties staan dat hij alle rechten heeft toch kan ik geen map aanmaken..

[ Voor 27% gewijzigd door Anoniem: 138782 op 22-10-2005 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergen
  • Laatst online: 15-07 05:38

Bergen

Spellingscontroleur

Ik heb op m'n flash mp3-speler zo'n schuifje zitten waarmee ik 'm op slot kan zetten, zodat het geen effect heeft als de knopjes worden ingedrukt als ie in je broekzat zit ofzo, weet je wel..

Als die op slot zit wordt hij hier read-only gemount. Heb jij misschien ook zo'n beveiligingsschuifje op je usbstick?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 04-07 10:37
Je kunt met Knoppix niet op die NTFS-schijf schrijven/wissen omdat MS de API's ervoor niet heeft vrijgegeven. Probeer eens een CD te maken met BartPE (http://www.nu2.nu/pebuilder/).
Daarmee je PC opstarten, dan kan je wel via een verkenner eventueel dingen wissen.

We are shaping the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMoN
  • Laatst online: 10-06 01:46

DeMoN

Pastafari

Wat een moeilijk gedoe!

In Knoppix zit voor dit soort dingen gewoon een tooltje bijgeleverd om Captive NTFS te laden!
Dit gebruikt gewoon de Windows ntfs.sys en zodoende kan je lezen/schrijven op je NTFS partities onder linux.

http://www.jankratochvil.net/project/captive/

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

Pagina: 1