Asrock K7VT4A & m-audio 2496 distortion

Pagina: 1
Acties:

• Erikie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 24-12-2025

Erikie

www.erikie.nl

Topicstarter
Nadat mijn ecs k7s6a echt te oud werd en geen usb2 ondersteund waardoor ik mijn externe hdd niet (of erg traag :p) kan gebruiken ben ik op zoek gegaan naar een relatief goedkoop alternatief, de asrock K7VT4A (30 euro). usb II, onboard sound, onboard netwerk & stuff.

Alles werkte fantastisch, alleen m'n audigy (1) haperde nogal, en aangezien ik aan de slag ben gegaan met het produceren van geluid (voor filmpjes voor mn studie) dacht ik het probleem op te lossen met een (semi(professioneel)) m-audio 2496 (pci) geluidskaartje. Echter hier was de distortion nog erger aanwezig :(. Later bleek dat als ik m'n pci (3com) netwerkkaart softwarematig uitschakelde, dat ik dan veel minder last had van die ontzettende irritante plop geluidjes (die je bij elke packet overdracht hoort :S ). Bij m'n onboard netwerkkaart is dit niet het geval,dus dat was t probleem niet, alleen moet ik nu steeds het internet van m'n buurcomputer (lees: vriendin zonder internet :) ) uitschakelen als ik met geluid bezig ben (wel chill trouwens).

Zelfs als ik bestanden kopieer tussen verschillende schijven (heb er 2 + externe hdd) dan hoor ik ook van die zwaar irritante plopjes. en dat is dus het meest irritante wat er is, want dan probeer je bv een sample te openen van een hdd direct in sonar (cakewalk) en dan hoor je dat direct in m'n geluid :( . zwaar frustrerend.

Ook heb ik FinalScratch, (www.finalscratch.com :) ) en als ik goed luister dan mis ik ook af en toe 1ms aan geluid dat ik afspeel op m'n draaitafels, maar dit hoor je amper, omdat de soundcard in de finalscratch box zit die dit soort plopjes afdempt op 1 of andere manier. het lijkt wel alsof m'n pc de dataoverdracht niet trekt met muziek bestanden oid.

dus dacht ik, dit heeft vast iets met m'n udma te maken (uit de readme.txt : If audio sounds distorted when watching a DVD, make sure DMA mode is selected for the Primary and Secondary IDE channels), maar na de disks gecheckt te hebben staan deze al op udma.

----- pauze

Ik ben helaas niet meer zo op de hoogte wat voor mobo nou t best is voor mijn geval, maar ik vraag me gewoon af, zijn dit soort el cheapo boardjes nou gewoon fubar voor dit soort werkzaamheden? op m'n oude ecs k7s6a heb ik nl absoluut geen last van distortion/audiodrops, maar die heeft dan ook weer een SiS chipset ipv een via. Maargoed, ik heb er niet zoveel verstand meer van en wil me er eigenlijk ook niet meer zo in verdiepen en tijd in steken, want ik heb niet zoveel tijd.

dus, ik steek heel graag dit ding met oud en nieuw in de fik (geeft best grappige kleurtjes) en koop een goed mobo zonder moeilijk gedoe, (nee geen G5, te duur :) ), of valt het nog enigszins op te lossen? en zo niet, wat voor mobo moet ik zoeken en waar moet ik op letten (welke chipsets bv). Dat overclock gedoe interesseert me niet, prijs net zo min, als het maar stabiel is.

(eerlijk gezegd heb ik tot nu toe alleen maar probs gehad met via & asus (a7v hell), maar da's een ander verhaal :) ).

oja, sysspecs atm : xp2200/ddr333:1gb/asrock K7VT4A(voorheen ecs)/Win xp .

overige info
- laatste mobo drivers geinstalleerd (agp / raid / via)
- verschillende asio latencies geprobeerd, maar helpt niet.
- verschillende dma buffer sizes geprobeerd voor m'n m-audio kaart, (helpt niet echt, ook al zet ik m op 2048 samples)
- verschillende samplerates gebruikt (standaard 48khz atm)
- verschillende videocard acceleration waarden geprobeerd, helpt ook niet :p
- disks op pio / dma gezet, hoor geen verschil.

damn, waar is m'n aansteker?

traktor scratch!