[XP] Nieuwe windows install, oude verwijderen?*

Pagina: 1
Acties:

• pin_point
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:41
Hallo.. mischien een domme vraag, maar ik heb vanmiddag windows opnieuw op mijn computer gezet omdat de vorige install problemen gaf met mijn usb stick... nu doet ie het wel :?.

maar nu de vraag

kan ik gewoon op de partitie waar ik niet van opstart zo maar de windows, program files, en de documents and settings map verwijderen??

ik weet namelijk niet wat dit met de multi boot doet die ik nu dus heb gekregen

edit: het gaat over Win XP prof. (weer vergeten in de titel te zetten)

mvg

Stefan

[ Voor 8% gewijzigd door pin_point op 21-10-2005 21:37 ]

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

ik neem aan dat je nieuwe windows op de schijf staat waarvan je systeem boot.
ook moet de windows install op de primaire partitie staan afaik...
in dat geval kan je de 2de windows install gewoon wegflikkeren.
je wil dan waarschijnlijk wel even je boot.ini aanpassen zodat de 2de windows er niet meer in staat.

is je nieuwe windows op een andere schijf/partitie staat, is de kans groot dat je oude windows het bootgedeelte regelt.
in dat geval wil je eerst zorgen dat je nieuwe windows op de bootschijf staat, en in de eerste partitie.

(ok er zijn andere opties, via partition magic, om dan de bootpartitie van de schijf anders in te stellen enzo, maar daar ga ik even niet op in)

edit: kortom, even wat meer info over de indeling van je schijven, en de manier van aansluiten. (welke is master/slave, en welke kabel enzo, of draai je Sata?)

[ Voor 11% gewijzigd door McKaamos op 21-10-2005 21:44 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Morax
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:20
nvm, ik dacht dat het alleen om de "documents en settings" map ging :X

Edit:
^^ wat hij zegt in dit geval :)

[ Voor 107% gewijzigd door Morax op 21-10-2005 21:49 ]

What do you mean I have no life? I am a gamer, I got millions!

• pin_point
schijf = Sata 200 gig
indeling: partitie 1 170 gig (oude OS XP pro)
partitie 2 11 gig (nieuwe OS XP pro)

dit is mijn boot.ini file

code:
1
2
3
4
5
6
[bootloader]
timeout=15
default=muli(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS
[Operating systems]
muli(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Profesional" /fastdetect /NoExecute=OptIn
muli(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Profesional" /fastdetect

hoe kan ik zien welk OS het booten regelt??, mij zegt dat de nieuwe install het doet, omdat deze een stukje extra code bevat.

ik hoop dat ik hiermee genoeg info heb gegeven

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

pin_point schreef op vrijdag 21 oktober 2005 @ 21:55:
schijf = Sata 200 gig
indeling: partitie 1 170 gig (oude OS XP pro)
partitie 2 11 gig (nieuwe OS XP pro)

dit is mijn boot.ini file

code:
1
2
3
4
5
6
[bootloader]
timeout=15
default=muli(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS
[Operating systems]
muli(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Profesional" /fastdetect /NoExecute=OptIn
muli(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Profesional" /fastdetect

hoe kan ik zien welk OS het booten regelt??, mij zegt dat de nieuwe install het doet, omdat deze een stukje extra code bevat.

ik hoop dat ik hiermee genoeg info heb gegeven
denk ook dat je nieuwe windows het doet in dit geval.
volgens mij kan je je oude windows gewoon wegmikken, en dan de 2de regel van de boot.ini weghalen.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• engelbertus
  • Laatst online: 06-03 16:01
dat slaat nergens op. het opsatreten wordt geregeld door de opstartbestanden op de partitie die in de partitie tabel op bootable staat.
(het bios zoekt een partitietabel eerst op primary master dan primary slave dan scundary master en dan op secundary slave, tenzij je dit in het bios kunt instellen, en dat laatste is tegenwoordig meestal het geval)
dit is niet gewijzigd door de instalatie van de tweede windows.
dit is echter niet te zien in de boot.ini file.

in boot.ini staat slechts informatie die gebruikt wordt door de opstartbestanden van windows zelf, op de bootable partitie. ( die zoals al gezegd in de bootrsector / partitietabel wordt aangegeven )

de boot.ini die in je bootable partitie staat wordt dus gebruikt, en waarschijnlijk is dit dus de boot.ini die je zelf laat zien, en die staat waarschijnlijk op de eerste partitie dus van je oude windows installatie.

als dayt niet zo zou zijn dan zou windows er niet automatisch een multiboot van hebben gemaakt, maar opstarten van de tweede partitie, waar hij geen oud os aantreft, en gewoon een singleboot boot.ini maakt.

als je oude windows het goed doet zou ik de tweede verwijderen, en boot ini aanpassen.
als je de oude liver gebruikt zodat je lekker 170 gig over hebt voor data, en windows zelf op de langzaamste plek van de harde schijf komt te staan (( nl achteraan) nou ja.. wat heet langzaam btw ? :) )

dan zou ik de opstartbestanden op je eerste partitie laten staan, dus "c:\alle bestanden|" laten staan\
en "c:\alle mappen zonder belangrijke data" verwijderen.
de overige mappen een beetja aanpassen zodat de structuur wat beter wordt voor dataopslag.

de opstart bestanden die ntloader etc, die in c:\ staan gebruiken staan nu toch op d:\ van je tweede ( nieuwe) windows installatie

ik zou dit alles dus wel ff testen en niks definitief weggooien.

je kunt dan naderhand de optie om het oude os te starten uit je boot.ini werwijderen, zodat j eniet meer hoeft te wachten of een keuze te maken.

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Kleine titel edit :)

• pin_point
@elevator: dankje

@engelbertus
als je oude windows het goed doet zou ik de tweede verwijderen
het punt is dat mijn vorige windows installatie mijn usb stick niet pakte... deze ook niet meer :( (denk toch dat het aan de memory stick ligt of het moederbord)
en de vorige installatie is langzaam aan het worden. dus ik wil graag de nieuwe installatie gebruike

dus als ik het goed begrijp, kan ik van de "C"(windows heeft tijdens de nieuwe installatie alles op "D" gezet dus heb ik "C" van de vorige nog) alle windows bestanden verwijderen zonder problemen?

• engelbertus
  • Laatst online: 06-03 16:01
nee niet alle bestanden, je eigen data zou ik er nog af halen, en de bestaden in c:\ zijn nodig om op te starten, ik neem aan dat boot.ini ook op c:\ staat.

je kunt het beste alle mappen op de c drive hernoemen.
start je nieuwe installatie dan goed op, kun je de hernoemde mappen wel verwijderen.

je moet dus even vast stellen vanaf welke partitie er wordt opgestart c:\ of d:\

maar pas wel op dat je nog op je hd aan het werk kunt als je gaat hernoemen. stel hij start NIET meer op. dan moet j een alternatieve opstartmethode bedenken om nog weer de mappen terug te hernoemen. via herstelconsole van de windows xp cd bijv.

• pin_point
maar pas wel op dat je nog op je hd aan het werk kunt als je gaat hernoemen. stel hij start NIET meer op. dan moet j een alternatieve opstartmethode bedenken om nog weer de mappen terug te hernoemen. via herstelconsole van de windows xp cd bijv.
via de herstel cd van windows lijkt me dan de enige optie, aangezien de rest bij mij thuis geen Sata controller in de pc heeft zitten.

hmmm strange, ik kan me boot.ini niet vinden [iemand idee waar ik deze kan vinden?]

maar stel dit even voor:

ik maak in VMware een nieuwe virtuele machine: "Win XP pro" aan, en installeer direct nadat ik deze volledig geïnstalleerd heb een tweede er over heen zodat ze als multiboot komen te staan. en dan ga experimenteren, dan heb ik een groter slagings percentage denk ik.

• pin_point
heb me boot.ini gevonden (stond toch gewoon op de C:\)

alleen er staat geen boot.ini op de D:(waarvan ik nu dus windows draai)

kan ik zomaar de boot.ini overplaatsen van C: naar D:
en dan de C: leegmaken zover het nodig is

zo nee

kan ik dan op de C: de volgende mappen (nadat ik backups heb gemaakt :) )
- Windows
- Program files
- Document and setting

ZONDER de boot.ini van de C: te verwijderen.

zal hij dan tijdens het opstarten de boot.ini nog vinden omdat de windows map dan niet meer bestaat

mvg stefan
Pagina: 1