Ontwikkeling digitale amateurfotografie in 2015

Pagina: 1
Acties:
  • 58 views sinds 30-01-2008

• Felke
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 30-01 23:26
Geachte tweakers,

Op de universiteit Twente loopt momenteel in het 2e jaar van Industrieel Ontwerpen een project samen met Canon.
Opdracht hierbij is 3 scenario's te bedenken voor de digitale amateurfotografie in 2015, en hiervan 1 uit te werken (incl.. mock-up (mbv 3d-printing)).

Wat ik graag van jullie wil weten:

Welke veranderingen verwachten jullie op het gebied van digitale amateurfotografie?
(amateur: alle camera's onder de Canon EOS 350D.)

Hoe ziet volgens jullie de camera eruit in 2015?
(Bestaat de mobieletelefoon-camera nog... Of belt men in 2015 misschien wel met de camera? Of gaat dit misschien wel helemaal weg?)

Welke te gekke, maffe, lijpe functies bevat de camera van 2015?

Graag hoor ik jullie ideeen, meningen en of opmerkingen.

• David
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 31-01 22:41
Dit moet als industrieel ontwerper toch geen moeilijke opgave zijn? Tien jaar is niet zo ver in de toekomst. Alles wat tegen die tijd aan techniek in een amateurcamera zit moet op dit moment al bestaan. Mijn toekomstvoorspelling:

De mobiele telefoons gaan low-end compactcamera's vervangen. Sony en Nokia hebben nu telefoons met autofocus camera's, Fuji kan op dit moment een 6 megapixelsensor met goede hoge-iso prestaties maken in een 1/1,7" package. Nikon heeft camera's met WiFi en bijna alle telefoonfabrikanten hebben wel iets met Bluetooth. Camera's worden steeds beter in het zelf bepalen van instellingen: bekijk D-lighting en face-priority autofocus van Nikon. Apple gebruikt de backlighting van hun iMac G5 als flitser voor hun webcam, iets wat met de dubbele schermpjes in gsm's van tegenwoordig makkelijk toegepast zou kunnen worden.

De low-end camera's zullen in de toekomst dus minder instellingen nodig hebben om tot goede foto's te komen. Alles wordt makkelijker. Sowieso is nabewerken niet meer nodig voor low-end toepassingen. Opslagruimte kost ook niks meer, dus je zult op je telefoon je fotocollectie mee kunnen nemen. Door de draadloze technieken is delen en draadloos afdrukken ook geen probleem. Omdat de telefoon een soort multimedia-center wordt, kun je diasporama's in je telefoon maken: een slideshow met muziek, geluiden en bewegend beeld.

De SLRs en SLR-likes zullen blijven bestaan, omdat er nou eenmaal niks tegen een flinke bonk kwaliteitsglas op kan. De spiegel zal waarschijnlijk verdwijnen zodra de beeldsensors, LCDs en accu's goed genoeg zijn.

Dato DUO synth voor twee

Verwijderd

Misschien een verbeterde uitvoering van het klassieke Polaroid principe? Ipv met zo'n selphy printer rond te sjouwen iets wat in de camera zelf zit?

Verwijderd

Ik denk dat film en fotografie in 1 apparaat elkaar ontmoeten, zou ook wel eens tijd worden en het gebruik van optische opslag. Verder zal het wel nog compacter worden, dat mag van mij wel. Misschien moet daarvoor de huidige lens wel op de schop, iets wat denk ik ook nog steeds in ontwikkeling is.

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Euhm, is het ook de bedoeling van die opdracht dat je andermans visie op de toekomst van de fotografie gebruikt? ;)

Opzich is het een interessant topic hoor, dus ik laat hem open, maar eigenlijk horen huiswerkvragen hier niet thuis. En dat is dan weer om een goede reden: dat hoor je zelf te doen.

Als je dan toch zo'n topic opent: geef dan eerst zelf je visie op de fotografie in 2015 :)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• sdomburg
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09-2024
Grrrrrene schreef op vrijdag 21 oktober 2005 @ 21:51:
Als je dan toch zo'n topic opent: geef dan eerst zelf je visie op de fotografie in 2015 :)
Ik denk niet dat 'ie dat leuk gaat vinden. Onderdeel van de opdracht is geheimhouding voor andere projectgroepen en dan helpt een publiek forum niet mee.

TS: waarom stel je überhaupt een vraag op deze makkelijke manier? Je hebt bijna letterlijk de projectomschrijving als uitgangspunt genomen. Ga eerst zelf brainstormen en kom dan met gerichtere vragen.

De opmerking over 3D fotografie had je al gratis gekregen tijdens de projectintro, doe daar wat mee ofzo ;)

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 21 oktober 2005 @ 21:41:
Ik denk dat film en fotografie in 1 apparaat elkaar ontmoeten, zou ook wel eens tijd worden en het gebruik van optische opslag. Verder zal het wel nog compacter worden, dat mag van mij wel. Misschien moet daarvoor de huidige lens wel op de schop, iets wat denk ik ook nog steeds in ontwikkeling is.
film en fotografie in 1 camera is er al (bijv. een videokamera met een 3mp ccd voor foto's) maar ik denk dat het toch hoofdzakelijk van elkaar gescheiden blijft, omdat het gewoon verschillende apparaten zijn. Ik zit trouwens ook niet te wachten op zoiets, omdat als ik ga fotograferen geen videocamera hoef te hebben, en omgekeert ook niet.

Foto en film zijn gewoon verschillende technieken, en zie ik zelf liever niet in 1 apparaat.

Voor de rest zie ik niet veel verandering komen, misschien dat over 10 jaar in alle camera's wel gewoon 16mp ccd's zitten ofzo.

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
OK, dat verandert de zaak. In dat geval zul je er toch echt zelf tijd in moeten steken, ik moet ook zelf werken voor m'n studie :Y)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.