75MM is zover ik weet geen standaard maat
Hoge temperaturen kunnen zelfs mét een casefan voorkomen. In geval van :
• Te slechte airflow (Geen luchtaanvoer, te traag draaiende casefan, hoge omgevingstemperatuur.)
• Stof is funest voor de koeling.
• Heatsink maakt slecht contact met de processor 'die'.
De 'thermal pad' of warmtegeleidingspasta kan uitgehard zijn en daardoor niet meer effectief werken. Meestal leidt dit tot onstabiliteit, wat bij jouw niet het geval is.
Als ik jouw reacties lees kun je beter niet zelf het heatsink verwijderen en verse warmtegeleidingspasta aanbrengen, laat dit eerst over aan iemand met meer ervaring.
Je loopt het risico dat je de 'die' beschadigt (afbrokkelen) tijdens het verwijderen/installeren van het heatsink.
Overigens hoeft het helemaal niet zo te zijn dat de processor te warm is. Het kan goed zijn dat de temperatuursensor het bij het verkeerde eind heeft en veel te hoge waardes afgeeft. Voel dus aan het heatsink of 'ie daadwerkelijk zo heet is.
Als 'ie koel is blijven er 2 mogelijkheden over :
• Slechte sensor/uitlezing
• Enorm slechte geleiding
Deze laatste is onwaarschijnlijk, als het heatsink dermate koel is zou de geleiding enorm slecht zijn. In dat geval zou de processor sowieso al boven de 60 graden uitkomen.
Het BIOS zou er dan voor moeten zorgen dat de PC uit gaat.
Wat overclocken betreft, daar moet je momenteel nog niet eens over nadenken. Eerst de hoge temperatuur wegwerken, dan pas overclocken.
Overigens lees ik nergens dat de PC onstabiel is*. Als 'ie zo prima draait is het verstandig om 'm zo te laten draaien
*Dus mijn verhaal is overbodig
[
Voor 7% gewijzigd door
Thandor op 21-10-2005 19:58
]