[hulp] TFT of CRT

Pagina: 1
Acties:

• VincentG
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:55
Aloa,

Ik zit nu flink te twijfelen.
Ik wil overstappen op het werken met 2 monitoren (ben veel met webdevelopment bezig en een 2de monitor is toch wel prettig als je office/photoshop/ftp-programma/dreamweaver/browser etc open hebt en geregeld moet switschen.

Nu heb ik een 17inch crt en zit ik te twijfelen tussen een tweede crt (heb een aardige 19inch iiyama voor 160 gezien) of voor 17tft (en dan een nieuwe, of mn huidige monitor wegdoen voor 2 nieuwe) van ca 200/250 euro.

Echter, beide types hebben voor- en nadelen.
De een vind crt's kwalitatief beter, de ander tft.
TFT schijnt rustiger voor je ogen te zijn en kan te maken hebben met dode pixels, crt's schijnen toch qua scherm beter te zijn (al zeggen een hoop dat de huidige tft's er niet aan onderdoen).

Ik merk thuis en op werk dat crt's nog wel eens te kampen hebben met vlekken, waardoor je op bepaalde punten een regenboog-effect-streep (waarbij er beweging in lijkt te zitten als je er anders voor zit of beweegt) ziet lopen of een gedeelte wazig is en/of de pixels ook een regenboog-effect hebben, dat storend is, met name bij photoshop (zal thuis eens foto proberen te maken vanavond).
Op school hebben we wat oudere tft's en die vind ik niet eens zo slecht, heb iig geen last van wazige vlekken en of regenboog-strepen.

Uit mijn verhaal lijkt het alsof ik beter voor tft kan gaan en afhankelijk van de prijs van een redelijke tft, mn budget en de kwalitateit van mijn huidige monitor gaan voor een of twee tft's.

Hiervoor wil ik dus nog wat tips, evenals welke monitor en prijsklasse in mijn geval aan te raden is (zit zelf te denken aan 200/250 euro voor een tft en rond de 160 voor een crt).
Kom niet zo vaak op het forum, maar zag zonet ook wat topics over de 17 inch tft monitor, dus die zal ik ook nog wel even bekijken.

PS1: Qua ruimte maakt het me niet veel uit, heb diep bureablad dus dat is geen probleem, voordeel van 2tft's is dat je veel kleinere rand tussen de schermen hebt).
PS2: ik ben geen pc-gamer, dus gamen zal ik er niet veel op doen.

Oh oh Mr. B, oh oh!

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Mijn ervaringen met TFT schermen zijn dat ze (ja, ook de nieuwe/dure schermen) toch minder correcte kleuren hebben, als je ook maar ietsje hoger of lager gaat zitten dan veranderd het al weer. Dat kan met het photoshoppen natuurlijk onprettig zijn.

Maar als je dat geen bezwaar vind dan zie ik (op de prijs na) geen reden om geen TFT te nemen.

En wat je zegt over regenboog-effect-streep, ik denk dat die monitor gewoon aan vervanging toe is dan, dat hoort namelijk echt niet hoor.

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

• n-i-x
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-05 20:35
Klopt het dat je dan niet zo heel veel om snelheid geeft?
Dan kan je prima bij LCD's terecht.
De sterke verkleuringen en het donkerder worden komt namelijk vooral bij TN-monitoren voor, en als je niet om snelheid geeft dan kan je gewoon een *VA nemen.
De kleuren van een *VA(in plaats van het * een P of een M invullen) zijn over het algemeen niet slechter dan bij een CRT, en de kijkhoek is bij deze schermen groot genoeg voor de meeste mensen.
Als je dus vooral goede beeldkwaliteit nodig hebt, dan kan je voor een *VA-LCD of voor een CRT gaan.

Met zo'n €200-€250 zou je ongeveer op een 17" uitkomen.
Het probleem is alleen dat er niet zo heel veel 17" *VA-LCD's zijn, en een van de goedkopere daarvan (zoals de 173P van Samsung) is zo'n €300,-, wat dus iets boven je budget ligt...

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-08 14:16

Super_ik

haklust!

ik ben ook op zoek naar 2 nieuwe schermen en twijfel ook tussen tft of crt. t grootste nadeel aan de tft vindt ik de native resolutie, die meestal ook nog eens heel laag is. t liefst zou ik 1600x1200 hebben, maar die tfts zijn vele malen duurder dan crts. voor mij zou t voordeel van de tft zijn dat ze niet zo diep zijn. want 2 keer 21" crt op je bureau is vrij groot :P

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

• Predje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03-03-2025
ikzelf zweer bij TFT.. doe zelf ook heel veel webdev en photoshop.
Ik krijg -nu ik gewend ben aan de rust van een TFT- zelf hoofdpijn van een CRT.

tip; ga niet met een crt & tft naast elkaar werken, want dan valt de CRT nog meer op.

Ikzelf heb nu een DELL 2405FPW (lees meer in dat topic) en dit is echt een subliem scherm (24").
Dit scherm heb ik in DUAL opstelling gekocht, maar inmiddels toch weer één verkocht omdat het gewoon te groot was.

Geloof me, als je deze TFT goed kalibreert dan zijn de kleuren echt genoeg om te photoshoppen/webdevelopen. D.w.z. websites die ik maak zien er op een CRT hetzelfde uit als op m`n eigen scherm en dat is wat je wilt.

Daarbij heb ik enorm veel ruimte over op mijn bureau omdat een TFT lekker plat is.

Maar je geeft zelf aan niet teveel geld uit te willen geven, anders was zo`n DELL echt dé oplossing bij uitstek

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Wat je denk ik niet moet gaan doen is met een TFT en een CRT tegelijkertijd gaan werken, dat is niet prettig voor je ogen.
Ik heb enkele maanden geleden een nieuwe 19" CRT gekocht, de voornaamste reden was gewoon dat ik niet vast wil zitten aan een native resolutie.
Als je een goed 24bits PVA/MVA paneel hebt, dan worden de kleuren ook prima weer gegeven. Ok, gamen is misschien minder prettig op dit soort schermen, maar volgens mij is dat jouw doel ook niet :)

Als je genoeg geld hebt, dan zijn twee TFT's waarschijnlijk de mooiste oplossing, het bespaart echt zoveel ruimte :)

• VincentG
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:55
Ben voor 2x tft gegaan en ze vandaag bij de MediaMarkt gehaald.

2 Mooie 17 inch schermpies van Fujitsu Siemens (past goed bij mn FS pc/keyboard/speakers). :)
Qua specs prijs zijn deze erg goed en ze hebben een relatief dunne rand.

Was eerst nog even bang dat ik iets slechts had gekocht, omdat de kleuren niet helemaal top oogden en het scherm naar onder blauw werd, wat wit hoorde te zijn, omdat ik er niet helemaal goed voor zat, maar na een handmatige instelling aan de kleuren, brightness en contrast ziet het er nu tiptop uit.

Morgen hopen een goede vga>dvi verloopje te vinden in de stad.
Had een kabel bij de MM gehaald, maar die blijkt niet goed te zijn (male vga ipv female). Tja, ze zijn daar niet even snugger altijd. :)
Ze zeiden dat er geen speakers in zaten, waar ik naar vroeg omdat ik een audio-kabeltje zag, maar die zitten er dus wel in.
Krijg alleen niet meerdere speakers werkend op mijn pc met onboard 5.1 mogelijkheid, wat wel zou moeten kunnen.

Ook gelukkig geen dode pixels en ze hebben er een gode dode-pixel garantie. Binnen 2 weken kan je het ruilen als er een dode pixel op zit.

Oh oh Mr. B, oh oh!

• appies
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 29-07 17:13
Heb tot nu toe veel tft en crt schermen gehad, maar ben nu toch gelukkig met de lacie electron22blueIII, ze zijn groot en zwaar. Maar de kleuren zijn overweldigend en windows op resolutie van 1600x1200 met 32bpp is toch wel erg fijn. Kortom, heb je de ruimte neem een crt :)

• RobertJ
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-07 22:11
VincentG schreef op zondag 23 oktober 2005 @ 23:45:
Ben voor 2x tft gegaan en ze vandaag bij de MediaMarkt gehaald.

2 Mooie 17 inch schermpies van Fujitsu Siemens (past goed bij mn FS pc/keyboard/speakers). :)
Qua specs prijs zijn deze erg goed en ze hebben een relatief dunne rand.

Was eerst nog even bang dat ik iets slechts had gekocht, omdat de kleuren niet helemaal top oogden en het scherm naar onder blauw werd, wat wit hoorde te zijn, omdat ik er niet helemaal goed voor zat, maar na een handmatige instelling aan de kleuren, brightness en contrast ziet het er nu tiptop uit.

Morgen hopen een goede vga>dvi verloopje te vinden in de stad.
Had een kabel bij de MM gehaald, maar die blijkt niet goed te zijn (male vga ipv female). Tja, ze zijn daar niet even snugger altijd. :)
Ze zeiden dat er geen speakers in zaten, waar ik naar vroeg omdat ik een audio-kabeltje zag, maar die zitten er dus wel in.
Krijg alleen niet meerdere speakers werkend op mijn pc met onboard 5.1 mogelijkheid, wat wel zou moeten kunnen.

Ook gelukkig geen dode pixels en ze hebben er een gode dode-pixel garantie. Binnen 2 weken kan je het ruilen als er een dode pixel op zit.
een goede DVI aansluiting is bij een TFT wel een pré imo... Dat scheelt zo enorm veel...

Life is what you make of it. Always has been, always will be.

Pagina: 1