[linux] geheugengebruik omlaag *

Pagina: 1
Acties:

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05-2025
Ik zou graag de hoeveelheid geheugen die mijn systeem gebruikt omlaag willen halen. Je kunt natuurlijk een lichtere desktop gebruiken, maar dat was ik voorlopig niet van plan (Ik gebruik nu gnome). Ik zoek eigenlijk naar tweaks waarmee het geheugengebruik van de diverse applicaties omlaag gaat. Uitschakelen van bepaalde opties, aanpassen van de configuratie enz.

Als ik naar top kijk dan zie ik dat de volgende programma's de grootste geheugeneters zijn:
code:
1
2
3
4
5
  PID USER      PR  NI  VIRT  RES  SHR S %CPU %MEM    TIME+  COMMAND
11292 martijn   15   0  193m  87m  13m S 10.4 34.7  13:49.89 firefox-bin
12538 martijn   15   0  129m  27m  11m S  0.0 10.9   0:38.75 evolution
 7915 root      15   0  142m  23m 3712 S  7.5  9.2  74:30.58 Xorg
18201 martijn   15   0  180m  23m  12m S  0.0  9.2   0:23.48 soffice.bin

In firefox zit een bug die er voorzorgt dat er geen geheugen wordt vrijgegeven als je een tab sluit. Lekker handig: ik open per dag tientallen tabs en ben nu gedwongen om FF zo nu en dan helemaal af te sluiten.
Kennen jullie tips om het geheugengebruik van Xorg OO.o en evo te verlagen?

Verwijderd

Voor zover ik weet kan je dat niet zomaar van buitenaf doen, dan zou je zelf patches moeten schrijven voor de software in kwestie.
Wat je wel kan doen is gewoon lichtere software gebruiken.
Mozilla thunderbird of balsa ipv evolution, xfce ipv gnome, abiword ipv openoffice writer, gnumeric ipv openoffice calc, ...
Je kan ook even checken welke background services er allemaal draaien, en precies uitzoeken welke je ECHT nodig hebt, en welke niet.
Je kan een custom kernel bakken, met enkel de hardware support die jij specifiek nodig hebt.

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-02 14:35
Misschien is het met OO2 een stuk lichter geworden? (mist je nog 1.x gebruikt)

let the past be the past.

• Nvidiot
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-01 23:32

Nvidiot

notepad!

Firefox probleem kun je oplossen door de memory cache in te stellen op een vast aantal mb

In about:config een nieuwe integer aanmaken, naam: browser.cache.memory.capacity, waarde: 16000 (voor 16 mb). Om te zien hoeveel cache firefox gebruikt: about:cache :)

What a caterpillar calls the end, the rest of the world calls a butterfly. (Lao-Tze)

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-02 23:25

zomertje

Barisax knorretje

Waarom wil je dit eigenlijk? Is je systeem aan het swappen?

Verder kun je in diverse topics lezen dat Linux gewoon veel cached en het altijd lijkt of je geheugen vol is. Zolang je niet gaat swappen is dit geen probleem :)

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

• daft_dutch
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-12-2025

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

vrij geheugen is weggegooid geheugen

dank voor spell check

[ Voor 29% gewijzigd door daft_dutch op 24-10-2005 14:06 ]

>.< >.< >.< >.<

• klokop
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-01 12:34

klokop

swiekie swoeng

... is weggegooid ....

"Passing silhouettes of strange illuminated mannequins"

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

Misschien kun je door een lichtere kernel te bakken wat besparen? Ik las onlangs een topic (iets van "hoe klein is jouw kernel"), waarin verschillen zaten van 50 MB!

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

Verwijderd

Bij evolution kun je je email weggooien (serieus, elke email is een stuk of wat bytes, dus als je een archief hebt van bv. 100,000 emailtjes, dan is dat enkele tientallen tot misschien wel meer dan 100 megabyte), en een update kan ook wel eens helpen (evo2 is stukken zuiniger dan evo1, en elke kleine nieuwe versie is ook steeds ietsje beter dan de vorige).

edit:
Oh, en vergeet niet af en toe ctrl-E ("purge deleted email") te draaien zodat het ook echt weg is.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 23-10-2005 00:26 ]

• Sir Isaac
Het probleem is inderdaad dat hij swapt, mijn load gaat soms over de 10 :( Xfce gebruiken overweeg ik wel, maar ik vroeg hier om tweaks om het geheugengebruik van een aantal programma's omlaag te brengen.

Ik gebruik OO.o 2, maar die staat niet permanent open dus dat is het grootste probleem niet.

De firefox tip van Nvidiot is goed: eerste prijs.

Ik heb zelf niet echt de ervaring dat een zelfgebakken kernel veel uitmaakt, maar ik zal het eens proberen.

Kun je evolution-data-server verwijderen en dan nog steeds je lokale kalender gebruiken? Ik kan me voorstellen dat je dan alleen de mogelijkheid van synchronisatie verliest.

edit:
Als ik de data-server kill, wordt die automatisch herstart als ik mijn kalender open. Kan dus niet

Is evolution-alarm-notify uit te schakelen? Ik las dat dat in de toekomst van evolution zelf moet kunnen, maar is er nu al een andere methode?

Zijn er nog tweaks om xorg af te slanken door bijv. allerlei fancy dingetjes uit te schakelen?

[ Voor 7% gewijzigd door Sir Isaac op 23-10-2005 22:30 ]

Verwijderd

Sir Isaac schreef op zondag 23 oktober 2005 @ 22:27:
Het probleem is inderdaad dat hij swapt, mijn load gaat soms over de 10 :( Xfce gebruiken overweeg ik wel, maar ik vroeg hier om tweaks om het geheugengebruik van een aantal programma's omlaag te brengen.

Ik gebruik OO.o 2, maar die staat niet permanent open dus dat is het grootste probleem niet.

De firefox tip van Nvidiot is goed: eerste prijs.

Ik heb zelf niet echt de ervaring dat een zelfgebakken kernel veel uitmaakt, maar ik zal het eens proberen.

Kun je evolution-data-server verwijderen en dan nog steeds je lokale kalender gebruiken? Ik kan me voorstellen dat je dan alleen de mogelijkheid van synchronisatie verliest.

edit:
Als ik de data-server kill, wordt die automatisch herstart als ik mijn kalender open. Kan dus niet

Is evolution-alarm-notify uit te schakelen? Ik las dat dat in de toekomst van evolution zelf moet kunnen, maar is er nu al een andere methode?

Zijn er nog tweaks om xorg af te slanken door bijv. allerlei fancy dingetjes uit te schakelen?
Gnome opzich gebruikt een MASSA aan geheugen.
Overstappen naar xfce scheelt enkele honderden megabytes aan geheugengebruik.
Aan jou de keuze :)

• Sir Isaac
Verwijderd schreef op maandag 24 oktober 2005 @ 09:24:
[...]

Gnome opzich gebruikt een MASSA aan geheugen.
Overstappen naar xfce scheelt enkele honderden megabytes aan geheugengebruik.
Aan jou de keuze :)
Weet ik, maar daar gaat het in dit topic niet over. Op het moment dat XFCE 4.4 uit is met een fatsoenlijnlijke filemanager zal ik overwegen over te stappen. Eerder niet.

Verwijderd

Tja, zolang je gnome + evolution + openoffice wilt blijven gebruiken, zal je dus in geheugennood blijven.
Er bestaan hier en daar misschien wel een paar kleine tweaks die je een minimaal verschil zullen opleveren, maar zolang je weigert van lichtere alternatieven te gebruiken, zal je de situatie moeten aanvaarden zoals het is.
De mensen van gnome zijn wel druk bezig om de volgende releases minder kwistig te laten omspringen met geheugen, maar dat is voorlopig nog toekomstmuziek.
Ik heb bijvoorbeeld op het moment het volgende draaien:
* Xorg
* fluxbox
* conky
* mozilla-firefox met 5 tabs
* imap mailclient (mutt)
* word processor met 2 documenten open (abiword)
* instant messaging op 3 verschillende accounts (gaim)
* editor (gvim)
Ik heb 80mb ram in gebruik, van de 256mb.
Een linux distro kan dus wel erg slank zijn hoor.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 24-10-2005 13:21 ]

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-01 12:55

Bergen

Spellingscontroleur

Wat was ook weer dat commando om het geheugengebruik van alleen de huidig draaidende X apps op te vragen?

Verwijderd

je kunt je swap gedrag zo instellen dat je meer gebruik maakt van swap geheugen ipv van ram, heb je meer ram voor de brood nodige apps die de speed van ram wel kunnen gebruiken.
Pagina: 1