Kerio router achter WAN router

Pagina: 1
Acties:

• sjaakie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

sjaakie

Developer

Topicstarter
Beste mensen, ik wil het volgende gaan realiseren:

Omdat ik het traffic gebruik per IP wil gaan monitoren wil ik een servertje tussen mijn router en de rest van het netwerk hangen. Ik heb ook hier op tweakers al veel gelezen over het monitoren van traffic per IP en dit lijkt toch elke keer de beste oplossing.

De situatie wordt dus alsvolgt:

WAN --> Zyxel modem --> Asus WL500g router --> servertje --> netwerk

Nou zit er in Kerio Winroute Firewall al gelijk een mooie statistieken module, dus leek het mij handig om daar maar gebruik van te gaan maken.

Wat er dus eigenlijk gebeuren moet is dat alle traffic gewoon geforward wordt naar mijn asus router en dat die kerio router alleen maar statistieken staat te verzamelen. Eigenlijk wil ik dus ook geen DHCP en dat soort dingen op mn servertje draaien, dat moet allemaal door de asus router blijven gebeuren.

Nou ben ik al even aan het klooien geweest, maar ik krijg het niet voor elkaar. Hoe moet ik dit aanpakken? Wie kan me op weg helpen?

[Als jullie overigens betere alternatieven hebben, dan laat ik me graag verrassen :-)]

[ Voor 6% gewijzigd door sjaakie op 21-10-2005 17:29 ]

Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker...

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Ik ken die asus niet, maar over het algemeen kan een huis-tuin-en-keuken router alleen zichzelf aanwijzen als gateway. in dat geval kun je niet bereiken wat jij wil

Beter alternatief.
1) leer gewoon hoe je om moet gaan met kerio.
2) sluit de wan kant van je asus af. en de lan kant sluit je gewoon aan op de lan kant van je servertje
( mits je draadllos nodig hebt, anders wegpleuren

Iperf

• Pim.
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 16-08-2025

Pim.

Aut viam inveniam, aut faciam

je server moet dan gewoon een gedeelte van de routing overnemen.

Op de server het internet delen aanzetten op je netwerkkaart, in de tcp/ip eigenschappen een default gateway aangeven met het ip van de router en op alle ander pc's als default gateway je server nemen. voorbeeld:

router:
IP: 192.168.1.1
Gateway: de gateway van je provider (zal nu al goed staan)

Server:
IP 192.168.1.2
gateway: 192.168.1.1

Ander pc's:
IP 192.168.1.3 en verder
gateway 192.168.1.2

Subnetmask op server, overige pc's en LAN gedeelte van je router 255.255.255.0
DNS die van je provider
WAN gedeelte van je router met rust laten

edit:

en idd natuurlijk een tweede netwerk kaart om naar je router te gaan

[ Voor 8% gewijzigd door Pim. op 22-10-2005 01:03 ]

"The trouble with quotes from the Internet is that you can never know if they are genuine." - Elvis Presley | Niet met me eens ? DM ME

• bgrr
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
zyxel modem > (netwerkkaart1 ip adsl)--server--(netwerkkaart2 192.168.xxx.xxx) > intern netwerk

oftewel, haal de Asus WL500g router weg en laat kerio alle routings doen...

plaats een tweede netwerkkaart in je server.
Sluit deze kaart aan op de zyxel modem.
Zet NAT aan voor deze netwerkkaart in kerio.

De gateways van de werkstations laten verwijzen naar de server (ip van kaart intern netwerk)

Eventueel als dit mogelijk is met de Asus WL500g router deze instellen als alleen access point.
Veel router/wifi gevalletjes kunnen dit

hmmm sorry heb de reply van fish niet aandachtig gelezen. staat dezelfde oplossing

[ Voor 38% gewijzigd door bgrr op 22-10-2005 01:00 ]

• sjaakie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

sjaakie

Developer

Topicstarter
Ok mensen, de oplossing van Pim werkte goed. Daarnaast heb ik uitgevonden dat door de netwerkkaarten gewoon met elkaar te bridgen je ook een hele hoop bereikt. Daar had ik zelf natuurlijk eerder aan kunnen denken. In ieder geval bedankt voor de aangedragen oplossingen!

Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker...