Toon posts:

Leessnelheid Benq DW1620 loopt mank

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo :)

Ik merk al een tijdje dat het lezen van DVD(+R)'s in mn brander niet erg snel gaat.
Nu ben ik niet de expert in die dingen dus dacht ik ja dat is nu eenmaal zo.
Een vriend heeft me echter verzekerd dat +-5MB/s voor dvd+r's lezen wel erg traag is,
zeker aangezien ik er wel 10 minuten over doe om de volle 4GB uit te lezen.
(in linux kun je dat lekker testen: 9 minuten 29 seconden)

In een faq stond dat zulke snelheid amper 4-6x is, terwijl mn brander toch 16x zou moeten
halen. De Benq DW1620 is "nieuw" van rond kerst vorig jaar. Ik heb hem nu getest met
DVDInfoPro en de test toont duidelijk dat ie niet hoger kan dan 5.6x
(testDVD was een taiyo yuden, maar een memorex insteken geeft geen verschil)

linkje: users.pandora.be/meeuwer/test/readtest.png (voor firmware flash)
linkje: users.pandora.be/meeuwer/test/readtest2.png (met nieuwste firmware)

Het ligt niet aan mn HD: dat zijn nieuwe SATA's. Het ligt ook niet aan mn ide kabel,
die heb ik vervangen en de test toont geen verschil. Ik heb de brander eens op de andere
ide controller gehangen (als master) en dat deed ook niets. Zowel onder Linux, als onder Windows gaat ie zo traag. Ik heb net de brander dan geflashed van B7T9 naar de nieuwste firmware: B7W9, maar ook dit helpt niet. ;( Zowel in Linux als in Windows staat de brander/ide controller op UDMA2 mode, dus dat is het ook niet.. |:(

Wat kan ik nu nog proberen om de writer toch aan een normale snelheid te laten lezen?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 21-10-2005 17:25 . Reden: clickable url ]

• Twister336
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Schrijfbare DVD's worden door deze drive aan max. 8x gelezen.
Je kunt wel een gehackte firmware installeren waardoor je de schijfjes aan 16x kun lezen.

ps. je kunt beter CD-DVD Speed gebruiken om te testen. Die is betrouwbaarder dan DVDInfoPro en heeft niet van die irriterende reclamebanners.

Verwijderd

Topicstarter
Twister336 schreef op vrijdag 21 oktober 2005 @ 19:01:
Je kunt wel een gehackte firmware installeren waardoor je de schijfjes aan 16x kun lezen.
.
Heb je daar een link of meer info over?
Ik vind enkel dit draadje op het cdfreaks.com forum:
http://club.cdfreaks.com/showthread.php?t=121617

Je hebt gelijk dat deze benq gelocked is op 8x.. Het blijft vrij traag, in vergelijking met wat er door dezelfde kabel gaat als je 16x schrijft..

mvg
meeuwer

• drfruit
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Je moet het programma MCSE van ala42 (vaste klant op cdfreaks.com) gebruiken. Daarin kun je elke firmware voor de 1620 laden, op een knop klikken om de leesbegrenzing op te heffen en de firmware weer opslaan. Dan installeren en je hebt een snelle lezer. De thread erover staat helemaal bovenin bij het BenQ forum op die site.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb dat programma eens geprobeerd maar nu gaat de leessnelheid enorm fluctueren. Nero DVDspeed geeft wel aan dat de software lock weg is (het begin te zoeken op 6x) maar in praktijk lijkt het alsof ie om de 700mb even stopt.. Dat maakt het gemiddeld wel trager dan met de snelheidsbegrenzing.

Ik ga nog even testen maar op eerste gezicht denk ik dat ik alles bij het oude (met begrenzing) ga houden. Mn systeem kan die hoge snelheden precies niet goed aan.. (het zijn nochtans nieuwe sata schijven)

meeuwer

Verwijderd

Twister336 schreef op vrijdag 21 oktober 2005 @ 19:01:
Schrijfbare DVD's worden door deze drive aan max. 8x gelezen.
En dat is dan ook even betrouwbaar als 8X? Ik kan me voorstellen dat een R of RW minder reflectie heeft dan een geperste DVD, dat was dezelfde kwestie waarom er destijds CD-ROMs op de markt kwamen met multiread, omdat RW-schijfjes minder licht terugkaatsten waardoor ze niet bruikbaar waren in gewone CD-ROM drives.

• drfruit
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Met goede media heeft de BenQ meestal weinig problemen op topsnelheid lezen. Regelmatig inhouden kan ook wijzen op een ander probleem in de pc of software, en hoeft niet aan de brander te liggen. Die speedpatch wordt al heel lang door veel mensen tot volle tevredenheid gebruikt. Hij doet niets meer dan een kunstmatige begrenzer opheffen.

• Twister336
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 27 oktober 2005 @ 21:03:
[...]
En dat is dan ook even betrouwbaar als 8X? Ik kan me voorstellen dat een R of RW minder reflectie heeft dan een geperste DVD, dat was dezelfde kwestie waarom er destijds CD-ROMs op de markt kwamen met multiread, omdat RW-schijfjes minder licht terugkaatsten waardoor ze niet bruikbaar waren in gewone CD-ROM drives.
Het is even betrouwbaar.
Als de drive problemen heeft om een bepaald schijfje aan 16x te lezen, schakelt hij automatisch terug naar een lagere snelheid.
Als hij dit vaak moet doen (hangt af van de kwaliteit van jouw schijfjes) dan kun je beter een lagere snelheid instellen (12x of de standaard 8x).
Pagina: 1