Hallo 
Ik merk al een tijdje dat het lezen van DVD(+R)'s in mn brander niet erg snel gaat.
Nu ben ik niet de expert in die dingen dus dacht ik ja dat is nu eenmaal zo.
Een vriend heeft me echter verzekerd dat +-5MB/s voor dvd+r's lezen wel erg traag is,
zeker aangezien ik er wel 10 minuten over doe om de volle 4GB uit te lezen.
(in linux kun je dat lekker testen: 9 minuten 29 seconden)
In een faq stond dat zulke snelheid amper 4-6x is, terwijl mn brander toch 16x zou moeten
halen. De Benq DW1620 is "nieuw" van rond kerst vorig jaar. Ik heb hem nu getest met
DVDInfoPro en de test toont duidelijk dat ie niet hoger kan dan 5.6x
(testDVD was een taiyo yuden, maar een memorex insteken geeft geen verschil)
linkje: users.pandora.be/meeuwer/test/readtest.png (voor firmware flash)
linkje: users.pandora.be/meeuwer/test/readtest2.png (met nieuwste firmware)
Het ligt niet aan mn HD: dat zijn nieuwe SATA's. Het ligt ook niet aan mn ide kabel,
die heb ik vervangen en de test toont geen verschil. Ik heb de brander eens op de andere
ide controller gehangen (als master) en dat deed ook niets. Zowel onder Linux, als onder Windows gaat ie zo traag. Ik heb net de brander dan geflashed van B7T9 naar de nieuwste firmware: B7W9, maar ook dit helpt niet.
Zowel in Linux als in Windows staat de brander/ide controller op UDMA2 mode, dus dat is het ook niet..
Wat kan ik nu nog proberen om de writer toch aan een normale snelheid te laten lezen?
Ik merk al een tijdje dat het lezen van DVD(+R)'s in mn brander niet erg snel gaat.
Nu ben ik niet de expert in die dingen dus dacht ik ja dat is nu eenmaal zo.
Een vriend heeft me echter verzekerd dat +-5MB/s voor dvd+r's lezen wel erg traag is,
zeker aangezien ik er wel 10 minuten over doe om de volle 4GB uit te lezen.
(in linux kun je dat lekker testen: 9 minuten 29 seconden)
In een faq stond dat zulke snelheid amper 4-6x is, terwijl mn brander toch 16x zou moeten
halen. De Benq DW1620 is "nieuw" van rond kerst vorig jaar. Ik heb hem nu getest met
DVDInfoPro en de test toont duidelijk dat ie niet hoger kan dan 5.6x
(testDVD was een taiyo yuden, maar een memorex insteken geeft geen verschil)
linkje: users.pandora.be/meeuwer/test/readtest.png (voor firmware flash)
linkje: users.pandora.be/meeuwer/test/readtest2.png (met nieuwste firmware)
Het ligt niet aan mn HD: dat zijn nieuwe SATA's. Het ligt ook niet aan mn ide kabel,
die heb ik vervangen en de test toont geen verschil. Ik heb de brander eens op de andere
ide controller gehangen (als master) en dat deed ook niets. Zowel onder Linux, als onder Windows gaat ie zo traag. Ik heb net de brander dan geflashed van B7T9 naar de nieuwste firmware: B7W9, maar ook dit helpt niet.
Wat kan ik nu nog proberen om de writer toch aan een normale snelheid te laten lezen?
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 21-10-2005 17:25 . Reden: clickable url ]