Toon posts:

Advies nodig, nieuw (uber) systeem.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
nouja uber, iig iets degelijks. Ik wil dus binnenkort een nieuw systeem aanschaffen en
wil het met name gebruiken voor: gamen/3d max/programmeren.
qua kosten ongeveer 1500,- en het moet lekker snel zijn, en weinig lawaai maken.

in eerste instantie zat ik te denken aan:

Antec LifeStyle Sonata II-EC MT 450W
LG GSA-4163B 16x
Asus A8N-SLI Deluxe, nForce4 SLI
AMD Athlon 64 4000+
1GB x 2 PC3200 DDR, CL2 Corsair
Asus Radeon X800 XT 256MB DDR3
Samsung SpinPoint P80SD, 160GB (RAID x2?)

aangezien dit aardig wat centjes gaat kosten, en ik er wel een tijdje mee moet zien te redden, vroeg ik me af of dit een verstandige keus is of dat ik misschien beter voor andere onderdelen kan gaan. (zoja welke?)

AMD heb ik gekozen omdat ik eigenlijk de laatste 8 jaar nooit iets anders heb gehad, en een beetje bang ben voor het onbekende. :)

ik twijfel echter nog of ik niet beter een intel kan kopen met HT en DDR2, of dual core cpu's, en of dit echt een voordeel zal geven qua snelheid. :?

De x800 gekozen zonder een echte goede reden. zat te twijfelen tussen ATI x800 xt/ultra en GeForce 6800 gt/ultra. maar heb nog niet kunnen achterhalen wat de beste keus is wat betreft prijs/kwaliteit. wel wat benchmarks bekeken, maar met al die driver optimalisaties weet je het ook nooit zeker lijkt me.

help!! :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaannO
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 04-07 09:17
als dualcora gaat nemen kan je beter de x4200 nemen super dingen. Maar de x800 is goed ja en de 6800 ultra beter :) Heb je zelf al in best buy guide gekeken?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ja heb die guide wel ff bekeken. maar een x4200, hoe werkt dit met apps en games, is dit niet meer voor servers, gaat hij ook beide cores gebruiken of blijft hij in alle gevallen op 1 core draaien?

cmon ppl meer reacties aub.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redox
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 27-09 02:52

Redox

Motion Design / VFX

Ik zou voor de dualcore gaan; nee het is niet specifiek voor servers. Je kan gewoon intensiever multitasken. Ik moet soms welleens renderen bijvoorbeeld; op een singlecore kon ik dan niks meer doen. Nu kan ik tijdens het renderen gewoon doorwerken in een andere app, of lekker gamen (halflife 2, doom3, world of warcraft, BnW2). No problemo :)

mijn config is een 4200+ dualcore met 7800GT, en dezelfde mobo als jij. Renderen in programmas die multiprocessor ondersteunen gaat ook véél sneller.. Maarja, het hangt er een beetje vanaf wat je er zelf mee gaat doen of een dual core wel echt zo belangrijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

waarom een sli moederbord als je er een ati kaart in doet?
kan je toch beter gelijk een nvidia nemen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ze hebben haast allemaal SLI tegenwoordig dus dat maakt niet uit.

x4200 is leuk maar ook weer een tikkeltje duurder. tis niet zo dat ik constant 2 dingen aan het draaien ben, maar ik erger me wel altijd dood als een bepaald process de hele cpu leegzuigt. grrr kan nog steeds geen keuze maken.. :(

en wat is dat gedoe met Winchester / Venice / Toledo / Manchester eigenlijk? :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duncanvdlinden
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-02 21:08
in princiepe is dual core een betere vorm van hypertreading, betekend dat alleen op aanvraag de 2e (deels) gebruikt wordt voor een 2e taak, dus als je 1 spel speelt zullen de cores wel zo goed mogelijk benut worden.

Ik kan alleen maar zeggen dat ik nog steeds profijt heb van hypertreading in mijn intel, als ik bijvoorbeeld met Vmware werk, kan ik gewoon een linux installatie laten installeren, en kan dan duidelijk zien dat hij mijn eerste cpu gebruikt wordt, en me virtuele cpu gewoon nog beschikpaar is en kan gewoon een beetje snel andere taken ernaast doen, msn, winamp, internet browsen gaat er vloeiend naast. ik merk het effect ook wel is met wat op de achtergrond laten lopen als ik een spel speel.

Dus ik zou zeggen ben je een intensieve computergebruiker neem de dual core, dan heb je en het voordeel wat Intel al standaard heeft (maar dan zelfs beter door de 2 fysieke cores) en een super snelle cpu, en nog betaalbaar ook. (vind ik dan tov. de intel xeon bv.)

[ Voor 66% gewijzigd door duncanvdlinden op 22-10-2005 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor games is de keuze snel gemaakt: ga voor AMD
Voor dual core is de keuze ook snel gemaakt: ga voor AMD
In geval van videobewerking ofzo zou je wel voordeel halen uit P4, hoewel AMD daarin de laatste tijd goed mee kan.
De AMD 4000+ en de AMD X2 3800+ zitten ongeveer in dezelfde prijsklasse. Persoonlijk zou ik voor de X2 gaan dan. Als je nog wat budget over hebt kan je zelfs overwegen om voor een zwaardere X2 te gaan.
Verder lijkt de videokaart mij wel goed. Zoek nog wat benchmarks en reviews op over 6800Ultra versus X800XT en je komt er wel uit. Die 2 gig ram zal ook heel lekker gaan :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DaannO schreef op vrijdag 21 oktober 2005 @ 17:01:
als dualcora gaat nemen kan je beter de x4200 nemen super dingen. Maar de x800 is goed ja en de 6800 ultra beter :) Heb je zelf al in best buy guide gekeken?!
??

De X800XT is beter (ik neem aan de je die van 279,- neemt bij alternate of een x800xt met dezelfde prijs).. maar kan je niet beter een 7800GT(X) (TOP) of X1800 XT nemen?? die 6800Ultra heeft nog geen prijsdaling gehad (voor PCI-e) en heeft een slechte prijs/kwaliteit verhouding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duncanvdlinden
idd, die x800 xt DDR3 zou een hele verkeerde keuze zijn, omdat deze kaart ten eerste van een oudere generatie is, en ten tweede ook veels te duur is tov de prestaties, nee dan kun je nog beter 100 euro minder uitgeven en de x1800 XL nemen, want die zal beter presteren, en mooiere beelden geven.

Mijn tip is ook om NIET altijd het topmodel van een videokaartserie te nemen, omdat de prijs/kwaliteit verhouding naarmate het model sneller wordt afneemt, en over een half jaar er al weer een nieuwe serie voor de deur staat. je haalt met een gemiddelde / 1na snelste model, ook een mooi stuk hardware in huis die voldoet voor de komende periode, en als je echt weer aan de nieuwere games wil beginnen kun je weer overstappen voor het geld wat je uitgespaart heb op een nieuwere generatie :p dus neem als je budget het toelaat een kaart in de nieuwste generatie, daar zul je (denk ik) het meeste profijt van hebben.

[ Voor 9% gewijzigd door duncanvdlinden op 22-10-2005 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Het bordje wat je gekozen hebt is wel een goeie :+
Maar omdat het een nvidia chipset heeft kan je beter voor een Geforce gaan 6800GT/Ultra zou ik kiezen. De prijs/kwaliteit van een 7800 ligt nog erg uit balans. En Nvidia kan beter OpenGL aan dan ATi.

En van dual core heb je snel veel profijt van. Je gaat steeds gemakkelijker aan multitasking doen.
Dus kies een X2 4200+ en 6800Ultra zou ik zeggen. Ben je met misschien een beetje meer geld nog een stuk verder vooruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

duncanvdlinden schreef op zaterdag 22 oktober 2005 @ 13:43:
idd, die x800 xt DDR3 zou een hele verkeerde keuze zijn, omdat deze kaart ten eerste van een oudere generatie is, en ten tweede ook veels te duur is tov de prestaties, nee dan kun je nog beter 100 euro minder uitgeven en de x1800 XL nemen, want die zal beter presteren, en mooiere beelden geven.
De X800XT (goedkoopste 279,-) en XL (goedkoopste 250,-) zijn ongeveer even duur, check de pricewatch..
Mithras86 schreef op zaterdag 22 oktober 2005 @ 13:52:
Het bordje wat je gekozen hebt is wel een goeie :+
Maar omdat het een nvidia chipset heeft kan je beter voor een Geforce gaan 6800GT/Ultra zou ik kiezen.
Nog meer onzin.. omdat er een nforce chipset op het mobo zit gaat een nvidia kaart er echt niet beter draaien hoor..
een X800XT is in de meeste games sneller dan een 6800 Ultra (Ja ook op een nforce mobo), en nog goedkoper ook..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 22 oktober 2005 @ 14:05:
[...]
Nog meer onzin.. omdat er een nforce chipset op het mobo zit gaat een nvidia kaart er echt niet beter draaien hoor..
een X800XT is in de meeste games sneller dan een 6800 Ultra (Ja ook op een nforce mobo), en nog goedkoper ook..
Maar stel, je hebt exact eenzelfde Nvidia als ATi kaart. Zelfde specs, zelfde prestaties etc. (dit kan niet, maar stel). Omdat je een Nvidia chipset hebt, werkt een Geforce makkelijker met een nForce dan een Radeon dat doet. Gewoon door het ontwerp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duncanvdlinden
Verwijderd schreef op zaterdag 22 oktober 2005 @ 14:05:
[...]

De X800XT (goedkoopste 279,-) en XL (goedkoopste 250,-) zijn ongeveer even duur, check de pricewatch..
Ik heb het over een xl1800 xl

[ Voor 23% gewijzigd door duncanvdlinden op 22-10-2005 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oh, dan klopt het al helemaal niet wat je zegt, een X1800XL die 100 euro goedkoper is dan een X800XT?? Een X800XT is 130 euro goedkoper dan een X1800XL..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
thnx voor de reacties. :)

ik denk dat ik voor een x2 3800+ ga, schijnt ook goed in overclocken te zijn. wat betreft kaart, ik weet het nog steeds niet, een 1800 XL is wel heel erg duur, 400e voor een kaart is toch ff teveel van het goede. twijfel dus nog steeds tussen x800 XT en 6800 Ultra, ATI schijnt iets beter te zijn, maar heeft geen 3.0 shaders. dus hoe belangrijk is dit voor in de (nabije) toekomst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vyo
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Vyo

is de nieuwe generatie van ATi al leverbaar dan? ik dacht dat er alleen nog maar een paar samples verstuurd waren en de kaart nog niet in de winkels lag >.<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buzz_Lightyear
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02-10 23:12

Buzz_Lightyear

To infinity and beyond!

Over de case gesproken, als je toch voor Antec kiest (goede keuze :) ), neem dan de Antec TX-1050B-EC...meer ruimte (koeling) en goede PSU (SP-500 Watt)

klikkerdeklik
Afbeeldingslocatie: http://www.antec.com/images/400/TX1050B.jpg

An Explanation of l33t Speak

Pagina: 1